16 maart 2016 Max Leven met NAH Ethe l van den Berg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Busramp in Zwitserland
Advertisements

IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Het kleine meisje op dit plaatje is natuurlijk Roodkapje
Laatste zondag van het kerkelijk jaar
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Tips voor een vlotte start!
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
MAX de gelukkigste hond van de wereld
Zingevingsvragen (h)erkennen vragen van wie?
Opvoeden van drukke kinderen
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Een haperend geheugen.
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Omgaan met kinderen die een verlies hebben geleden Herma Bode
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Zingevingsvragen in de palliatieve zorg
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
preek over Deuteronomium 6:20-25
Het Zwanenmeer (maar dan anders)
Advent 2014 Logo school.
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het begint bij het jonge kind
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Stef Bos & Bob Savenberg
Vincent van Gogh.
Psychosociale begeleiding bij kanker
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
De onomkeerbare breuk in het gezinsleven met een kind met NAH
Reflectiedag Verenigingen voor Verkeersveiligheid, Komimo 15/06/2010 Wat na een verkeersongeval? door Astrid Rubbens, Rondpunt.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Welkom ik maak me sterk.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Leerlingenvervoer Gemeente Leudal Marc Berendsen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
KUBLER ROSS De 5 fasen Ontkenning Marchanderen Woede
Psalm 103 Ik dank de Heer, ik dank de heilige Heer vanuit het diepst van mijn hart. Ik dank hem voor alles wat hij heeft gedaan, nooit zal ik dat vergeten.
op weg met een jaarthema
Bedrijfsbezoek max zorg heesch
Lucas 15: Een vader had twee zonen..
Onderwijzen is opvoeden
Een gezond mens wil alles, een zieke wil maar één ding.
Deze dia’s schakelen automatisch door
Consumenten-gedrag Het gezin
Dementie Nabij zijn.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
JEUGDzorg - voor wie?.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
AUSLÄNDER Paul Dowswell 304blz. 1e druk, November 2009
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Mantelzorgteam Saam Welzijn
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

16 maart 2016 Max Leven met NAH Ethe l van den Berg

Wie ben ik? Ethel van den Berg Moeder van drie kinderen Leven met NAH Wie ben ik? Ethel van den Berg Moeder van drie kinderen Leerkracht (SO) Opleiding kindercoach

Leven met NAH Wie was Max? Gevoelige jongen Intens genieten Creatief

Leven met NAH Wat is er gebeurd?

Vermoedelijke oorzaak Leven met NAH Vermoedelijke oorzaak

Schizofrenie - Psychose Leven met NAH Schizofrenie - Psychose Wat is een psychose? (normaal contact met realiteit kwijt) Angsten van Tom (monsters, heksen,spionnen,god) Hoe ga je om met agressie in deze fase?

Niet Aangeboren Hersenletsel Leven met NAH Niet Aangeboren Hersenletsel Onrust Afhankelijk van medicatie Speciaal Onderwijs Veel individuele begeleiding Moeite met de realiteit Toekomst in onvoorspelbaar

Ontwikkelingen van Max na de psychose December 27, 2018 Ontwikkelingen van Max na de psychose Angst beheerst niet meer het leven van Max Max is meer helder, open Vertrouwen in zijn omgeving is gegroeid Geheugen komt terug Max houdt van het leven!

Leven met NAH NAH & gezin “Max was heel verdrietig. Hij was bang voor van alles. Hij wilde ook dood. En was boos op alles. Hij vertrouwde bijna niemand hij wou zwerver worden en dacht dat er oorlog kwam dat god hem kwam halen nu wil hij altijd iets te doen hebben vroeger kon hij niks toen hij in het ziekenhuis lag zij hij bijna niks deed hij bijna niks kon hij bijna niks”. Geschreven door zijn broertje van 7 jaar

Stef Bos – Breek de stilte Leven met NAH Stef Bos – Breek de stilte https://www.youtube.com/watch?v=yeKhSYVv4rU

Onderwijs & NAH - Basisschool Leven met NAH Onderwijs & NAH - Basisschool Groep 3 en laatste 10 mingesprek voor dat hij ziek werd. Zelfstandig, gezien de leeftijd Leergierig Veel vriendjes Groep 4 (weer naar school) Geen taakbesef 1:1 begeleiding Geen aansluiting met klasgenoten Onderwijsdoelen loslaten Vertrouwen in mensen was doel 1 Stel niet te veel eisen Veel afwezig (school is te heftig)

Onderwijs & NAH - Thuis Wederom een psychose Leven met NAH Onderwijs & NAH - Thuis Wederom een psychose Terug naar school is geen optie Ambulante begeleiding aan huis De weg naar het speciaal onderwijs: Wat past bij een kind? Luister naar ouders Besef dat ouders bang kunnen zijn Emotionele pijn ‘Acceptatie’ (mee leren omgaan)

Onderwijs & NAH - Lichtenbeek Leven met NAH Onderwijs & NAH - Lichtenbeek Max valt niet meer op Hij mag zichzelf zijn Succeservaringen Andere onderwijsdoelen, gericht op kind als individu Omgeving is veiliger (voor het kind zelf) Contacten met ouders onderling

Tips voor ouders/scholen Leven met NAH Tips voor ouders/scholen Schatgravers Helpende gedachten Ik lust nog steeds appeltaart Mag ik ook ff? Yurls Boeken – NAH

Leven met NAH Vragen

Leven met NAH