Hoe houd je het afstudeer-programma van je opleiding future-proof?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

In gesprek over het schoolleidersregister VO
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Afbeelding: Vorstendom (Rijnland-Palts)
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Hogescholen in Dialoog
Psychiatrische verpleegkunde: Een vak apart!
En de toepassing van VO&O in INHOLLAND
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Landelijke Platformdag Gehandicapten
workshop praten werkt! Karianne Kalshoven François Raymond
5 Werving en selectie.
Belangenbehartiging door de VELON
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Associate degree en MBO-HBO
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Het opleidingsprofiel:
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
TOE AAN RUST ? ER IS STORM OP KOMST ! ontwikkelingen in het hoger onderwijs Frits Benjamins Storm in het Hoger Onderwijs KIB
De nieuwe Professional Social Work De WMO werkplaats Implementatie
Richtlijnen voor de casustoets
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Aan welke eisen moet een iMMO-rapport voldoen
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Zinvol automatiseren Menselijke en organisatorische aspecten.
Bijeenkomst September 2015
Social work Week 2.
Kritisch denken ‘vertaald’
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
TRENDS 2014 Hafida
Beoordelen is mensenwerk
Welkom! Projectleiders en onderzoekers bij de ontwerpbijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 23 juni 2015.
Welkom! Bijeenkomst buitenring Pilot Protocol Afstuderen
Een goede toetsvraag, dat doe je niet 1,2,3!
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Inspiratiesessie deelname onderzoekspilot: Implementatie van het protocol Beoordelen is mensenwerk. Verbeteren en Verantwoorden van afstuderen in het HBO.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Welkom! Aan alle projectleiders en onderzoekers van de zeven pilotopleidingen die deelnemen aan de kick- off en diagnose-bijeenkomst van de pilot Protocol.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Workshop Proeve van Bekwaamheid
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
De driehoeksverhouding
Fontys Career event 15 maart 2017.
SCHOLINGSBUDGET hoe krijgt u uw bestuurder mee?
Monniken en ridders 5.3 Machtige heren, halfvrije boeren
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Domstad Utrecht, 13 oktober 2015
Duurzame inzetbaarheid
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Pitch Functie M&G Verpleegkundige
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Tot welke toestand kan een groot bloedverlies leiden?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Workshop duikcomputers
Interventies kiezen is even puzzelen! Muriel Smink Britt Meuter
Academie voor Bouw & Infra
A Pallette of Actionable Knowledge (Pack-model)
Transcript van de presentatie:

Hoe houd je het afstudeer-programma van je opleiding future-proof? Welkom! Workshop jaarcongres Vereniging Hogescholen Dominique Sluijsmans en Fleurie Nievelstein | Zuyd Hogeschool Daan Andriessen en Mirjam Snel | Hogeschool Utrecht 23 april 2015

Doel workshop Vaststellen wat er nodig is om een afstudeerprogramma future-proof in te richten, dat wil zeggen: dat het afstudeerprogramma studenten voldoende uitdaagt beslagen ten ijs te komen op de huidige en toekomstige arbeidsmarkt

Wat zegt de geschiedenis…..

12/26/2018

12/26/2018

12/26/2018

Wat zegt de toekomst …..

12/26/2018

12/26/2018

Acht van de tien professionals die nu 50 jaar oud zijn, blijken een beroep uit te oefenen dat ten tijde van hun lagere schooltijd nog niet bestond

Van stabiele beroepen naar complexe professies opleiden van professionals

Kenmerken professie hoogwaardigheid van specifieke deskundigheid ingewikkelde mix van typen kennis en vaardigheden die voor het goed uitoefenen van deze deskundigheid nodig zijn vakinhoudelijke kennis of materiedeskundigheid informatievaardigheden reflectieve vaardigheden communicatieve vaardigheden meningsvorming professionele taken worden uitgevoerd onder voortdurend wisselende condities waardoor nieuwe doelstellingen niet uitblijven

Consequenties afstuderen een zorgvuldige analyse van huidige opleidingsprofielen, kennisbases en eindkwalificaties is nodig om goed te kunnen bepalen welke kennis en vaardigheden nog zinvol zijn om te beoordelen om de arbeidsmarkt de ‘toekomstbestendige professional’ te leveren

12/26/2018

12/26/2018

12/26/2018

Hoe ziet jullie beroeps-domein er in 2030 uit? 10 minuten Hoe ziet jullie beroeps-domein er in 2030 uit? Opdracht 1 Wat zijn de drie belangrijkste verschillen met nu? Wat blijft onveranderd? Noem één aspect.

Conceptueel model van afstuderen

Uit: Beoordelen is mensenwerk (Expertgroep protocol afstuderen, 2013)

Christine Prast Hogeschool INHOLLAND Pilot protocol afstuderen

12/26/2018

10 minuten Geef in het model van afstuderen aan welke gevolgen de verschillen hebben voor de wijze van afstuderen Opdracht 2 Moeten de eindkwalificaties worden aangescherpt? Zijn er andere beroepsopdrachten nodig? Worden andere eisen gesteld aan examinatoren?

Waar zitten de grootste uitdagingen in het herontwerp van het afstudeer-programma? Wat heb je daarvoor nodig? Terugkoppeling

Een paar ‘take home messages’ Tot slot

12/26/2018

12/26/2018

12/26/2018

Dank! Meer info over pilot protocol afstuderen? daan.andriessen@hu.nl dominique.sluijsmans@zuyd.nl

Bronnen Uitgestorven beroepen http://www.hpdetijd.nl/2014-06-11/uitgestorven-beroepen-1-reetveger-vinkenvanger-bonenpikker/ Beroepen van de toekomst http://www.edushock.be/media/DOWNLOADS%20EDU/10%20beroepen%20voor%20het%20volgende%20%20decennium%2015%20droomjobs%20voor%20de%20toekomst.pdf http://www.betamentality.nl/?pid=282&page=DE%20TOEKOMSTBEROEPEN Bildung http://forumonpublicpolicy.com/summer08papers/ archivesummer08/bohlin.pdf Meester-gezel Gravure van de Heilige Eligius in zijn werkplaats (rond 1450) door de Meester van de Bileam toont een aantal edelsmeedtechnieken. De gezel links is bezig een draad te trekken voor filigraan, Eligius zelf is een beker aan het hameren en de meest rechtse gezel slaat een stempel op een stuk metaal. Gevonden op: http://www.bodemvondstenwereld.nl/viewtopic.php?p=332064