Hoe houd je het afstudeer-programma van je opleiding future-proof? Welkom! Workshop jaarcongres Vereniging Hogescholen Dominique Sluijsmans en Fleurie Nievelstein | Zuyd Hogeschool Daan Andriessen en Mirjam Snel | Hogeschool Utrecht 23 april 2015
Doel workshop Vaststellen wat er nodig is om een afstudeerprogramma future-proof in te richten, dat wil zeggen: dat het afstudeerprogramma studenten voldoende uitdaagt beslagen ten ijs te komen op de huidige en toekomstige arbeidsmarkt
Wat zegt de geschiedenis…..
12/26/2018
12/26/2018
12/26/2018
Wat zegt de toekomst …..
12/26/2018
12/26/2018
Acht van de tien professionals die nu 50 jaar oud zijn, blijken een beroep uit te oefenen dat ten tijde van hun lagere schooltijd nog niet bestond
Van stabiele beroepen naar complexe professies opleiden van professionals
Kenmerken professie hoogwaardigheid van specifieke deskundigheid ingewikkelde mix van typen kennis en vaardigheden die voor het goed uitoefenen van deze deskundigheid nodig zijn vakinhoudelijke kennis of materiedeskundigheid informatievaardigheden reflectieve vaardigheden communicatieve vaardigheden meningsvorming professionele taken worden uitgevoerd onder voortdurend wisselende condities waardoor nieuwe doelstellingen niet uitblijven
Consequenties afstuderen een zorgvuldige analyse van huidige opleidingsprofielen, kennisbases en eindkwalificaties is nodig om goed te kunnen bepalen welke kennis en vaardigheden nog zinvol zijn om te beoordelen om de arbeidsmarkt de ‘toekomstbestendige professional’ te leveren
12/26/2018
12/26/2018
12/26/2018
Hoe ziet jullie beroeps-domein er in 2030 uit? 10 minuten Hoe ziet jullie beroeps-domein er in 2030 uit? Opdracht 1 Wat zijn de drie belangrijkste verschillen met nu? Wat blijft onveranderd? Noem één aspect.
Conceptueel model van afstuderen
Uit: Beoordelen is mensenwerk (Expertgroep protocol afstuderen, 2013)
Christine Prast Hogeschool INHOLLAND Pilot protocol afstuderen
12/26/2018
10 minuten Geef in het model van afstuderen aan welke gevolgen de verschillen hebben voor de wijze van afstuderen Opdracht 2 Moeten de eindkwalificaties worden aangescherpt? Zijn er andere beroepsopdrachten nodig? Worden andere eisen gesteld aan examinatoren?
Waar zitten de grootste uitdagingen in het herontwerp van het afstudeer-programma? Wat heb je daarvoor nodig? Terugkoppeling
Een paar ‘take home messages’ Tot slot
12/26/2018
12/26/2018
12/26/2018
Dank! Meer info over pilot protocol afstuderen? daan.andriessen@hu.nl dominique.sluijsmans@zuyd.nl
Bronnen Uitgestorven beroepen http://www.hpdetijd.nl/2014-06-11/uitgestorven-beroepen-1-reetveger-vinkenvanger-bonenpikker/ Beroepen van de toekomst http://www.edushock.be/media/DOWNLOADS%20EDU/10%20beroepen%20voor%20het%20volgende%20%20decennium%2015%20droomjobs%20voor%20de%20toekomst.pdf http://www.betamentality.nl/?pid=282&page=DE%20TOEKOMSTBEROEPEN Bildung http://forumonpublicpolicy.com/summer08papers/ archivesummer08/bohlin.pdf Meester-gezel Gravure van de Heilige Eligius in zijn werkplaats (rond 1450) door de Meester van de Bileam toont een aantal edelsmeedtechnieken. De gezel links is bezig een draad te trekken voor filigraan, Eligius zelf is een beker aan het hameren en de meest rechtse gezel slaat een stempel op een stuk metaal. Gevonden op: http://www.bodemvondstenwereld.nl/viewtopic.php?p=332064