De zorg voor kinderen met Downsyndroom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Mensen met een functiebeperking 2
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Welbevinden bij kinderen met CI
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
Allochtonen in het hoger onderwijs
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Autismespectrumstoornissen
Dove en slechthorende kinderen
Slechtziende en blinde kinderen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Drugs- en alcoholverslaving
Autisme en intelligentie
ASS: wanneer zichtbaar?
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
RINSKE JASPERS FAIJER.
“Comorbiditeit tussen autisme en depressie nader bekeken”
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
Vertraagde neurale uitrijping bij vroege diagnostiek naar slechthorendheid bij neonaten JR Hof JPL Brokx.
Mevrouw drs. W.A.L. van Leeuwen
Het begint bij het jonge kind
Spirometriedag voor kinderen ?
Het syndroom van Asperger
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Dr. M. de Vroomen Prof. dr. R.M.F. Berger (kindercardiologie UMCG)
Gemaakt door: Roos Portijk & Rianne Procee
Voortekenen herkennen
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Methodiek: Plancyclus
DOWNSYNDROOM Janne Lefebvre
Psychische stoornissen
Zelfverwondend gedrag bij ontwikkelingsstoornissen
Down syndroom screening: geïnformeerde keuze mogelijk maken Prof.dr. Martina Cornel Papendrecht, 28 november 2013.
PROJECT ZOET ZWANGER SITUERING PROBLEEMSTELLING. 2 ALGEMENE SITUERING Wereldwijd diabetesepidemie Tegen 2030: 1 op 10 Belgen heeft diabetes  dringend.
Week 3 CAT vragen oefenen Dr. U.M.H. Klumpers (cursuscoördinator, psychiater) Psychisch Functioneren 2016.
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
K.M.Sollie, gynaecoloog/perinatoloog
3. Oorzaken van criminaliteit
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Door: Mevrouw drs. B.M. Tinselboer
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Feys Célestine 1BaO b Groep: mensen met beperkingen
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
Sadan Opdracht Kindersyndromen
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Prader Willi en schoolkeuze
Groeihormoon-stoornis..
Jasmijn Oosterhuis Masterstudent Geneeskunde Universiteit Utrecht
Transcript van de presentatie:

De zorg voor kinderen met Downsyndroom Michel Weijerman Jari Bauters 1BATPC1

14 op 10000 levendgeborenen heeft downsyndroom Cijfers 14 op 10000 levendgeborenen heeft downsyndroom Geboorteprevalentie van kinderen met downsyndroom gestegen Van 1981 (10,8) tot 2003 (16) 20% vrouwen ouder dan 36 jaar bij bevalling

Normaal volgt de lokale kinderarts vanaf de diagnose De eerste levensjaren Normaal volgt de lokale kinderarts vanaf de diagnose Er zijn ook downteams of downpoli’s Daarin werken verschillende artsen samen Veel controles om de ontwikkeling te stimuleren later slechts jaarlijks of minder

De eerste levenjaren (2)

Veel geduld is vereist. De kinderen moeten wennen aan nieuwe situaties De benadering Veel geduld is vereist. De kinderen moeten wennen aan nieuwe situaties Duidelijkheid & regels Vaste patronen Kinderen met down hebben een verhoogde pijndrempel  problemen onderschat

-Aangeboren hartafwijkingen -Oogafwijkingen -Gehoorstoornissen Comorbiditeit Meest voorkomend: -Aangeboren hartafwijkingen -Oogafwijkingen -Gehoorstoornissen Hoge comorbiditeit zoals te zien in de tabel

Mortaliteit van kinderen met downsyndroom sterk afgenomen Dit komt door de aanpak van aangeboren hartafwijkingen Mortaliteit tussen 2003-2006 is 3,3% 1.5% zonder hartafwijking en 5.8% met hartafwijking Sterftepercentage na het eerste, vijfde en tiende levensjaar in de periode 1981-1991 respectievelijk 17%, 20% en 25%

- Mortaliteit zonder hartafwijking: 16% Tiende levensjaar: - Mortaliteit zonder hartafwijking: 16% - Mortaliteit met hartafwijking: 42% Mortaliteit is dus opvallend gedaald. 42%  5.8% Positieve gevolg van vroegdiagnostiek

De ontwikkeling verloopt normaal maar trager Ongelijk verdeeld over diverse ontwikkelingsgebieden Kenmerkend patroon Motorische ontwikkeling kan gestimuleerd worden Kinderfysiotherapeut en ergotherapeut

Sterk vertraagde spraakontwikkeling Vroege interventie is belangrijk Kortetermijngeheugen is gebrekkig maar non-verbale cognitie is relatief sterk Eerst leren lezen dan leren praten Juiste startmoment (2-4 jaar) is cruciaal

Schoolleeftijd en onderwijs Zowel regulier als speciaal onderwijs is voortuigang IQ meting is hier handig Hoe ouder hoe meer overschakelen naar speciaal onderwijs Maar starten in reguliere setting heeft voordelen

Teruggetrokken, gesloten en verlegen Stemmingswisselingen Puberteit Teruggetrokken, gesloten en verlegen Stemmingswisselingen 2x zo vaak last van stoornissen in het aandachtsspectrum Prevalentie van autisme en autismespectrumstoornissen 10x hoger bij downsyndroom Moeilijke diagnose