Aanspreken? Mr. C.E. Zalm MPA 26 december 2018 Eventuele voettekst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Advertisements

Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Introductie: vertellen dat de taxichauffeurs in deze training leren hoe zij de gedragsprotocol kunnen gebruiken en toepassen in de praktijk. Lastige situaties.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
toolbox deco-procedure
Lotgenotencontact.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
De relatie tussen logistiek en veiligheid
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Leven in Verbondenheid
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Welkom op onze thema-avond
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Leidinggeven H11 Iedereen is anders, iedereen is gelijk
Communicatie met ouders
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Liefde en relaties.
Kwaliteit van de hulpverlening
In een jeugdgevangenis
Welkom op onze ouderochtend
De kracht van positief opvoeden
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Welkom op onze thema-avond
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Pesten op het werk.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Leer weer jezelf te zijn
Hand-Out.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Connectief Connectief.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Burgerschap Samenwerkend leren
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Duurzame inzetbaarheid
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Toolbox Oogincidenten
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Duurzame inzetbaarheid
Gedrag en cultuur toezicht bij de AFM Leren van fouten in de financiële sector Céline Christensen Nationaal Compliance Congres december.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Je mag met iemand in de auto meerijden, maar hij/zij gaat bellen tijdens het rijden! Wat vind jij daarvan? Hoe voel jij je hierbij? Heeft het gevolgen.
Loopbaan en burgerschap les 3
5 valkuilen & Tips.
Liefde en relaties.
Omgaan met verschillen
Inspelen op innovaties
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Iedereen in de dramadriehoek
Wat zie je hier ? (Fout gedrag, geen PBM, geen aandacht, … maar ook waarschuwen fout gedrag, ik ben niet alleen verantwoordelijk voor mijn veiligheid,
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Aanspreken? Mr. C.E. Zalm MPA 26 december 2018 Eventuele voettekst

De helft van de ambtenaren die iets negatiefs hoort of ziet, maakt hier geen melding van. (Veilig Misstanden Melden op het Werk, Berenschot, 2014) 26 december 2018

Aanspreken 26 december 2018

Functioneel EN Relationeel +/- Waargenomen (non) verbaal Functioneel EN Relationeel Eventuele voettekst

Waarom? Aanspreken biedt: (nieuwe) informatie (nieuw) perspectief Bewust van gedrag? Maakt verbetering mogelijk. 26 december 2018 Eventuele voettekst

Je collega roddelt veel over andere collega’s. Jij vindt dit vervelend. Ik spreek niet aan want: Principe Straks krijgen we ruzie met elkaar Conflict vermijden Ik wil de ander niet kwetsen Beleefdheid Ik werk hier nog niet zo lang, ik heb het recht niet… Anciënniteit Aanspreken voor leidinggevenden. Hiërarchie 26 december 2018

Alternatief uitgangspunt Principe Alternatief uitgangspunt Conflict vermijden “Ruzie kan ook ontstaan doordat er niet aangesproken wordt.” Beleefdheid “Is het wel sociaal om iemand deze fout te laten maken?” Anciënniteit “Juist als nieuweling vallen mij dingen op, om vooruit te komen hebben we juist dat nodig” Hiërarchie “Ik ben zelf verantwoordelijk, ik heb er last van dus kan ik er zelf iets aan doen.” 26 december 2018

Je leidinggevende maakt gebruik van een auto met chauffeur maar zou dat niet mogen. Ik spreek niet aan want: Principe Je beschermt en dekt elkaar Loyaliteit Wie ben ik dat ik hierop kan aanspreken? Bescheiden Stel dat ze wraak neemt? Angst 26 december 2018

Alternatief uitgangspunt Principe Alternatief uitgangspunt Loyaliteit “Bescherm je iemand wel echt als hij/zij de fout in dreigt te gaan?” Bescheiden “Als er afspraken/ regels zijn, zal aangesproken worden geen verrassing zijn.” Angst “De meesten hebben goede intenties. Als ik respectvol aanspreek zal er geen reden voor wraak zijn.” 26 december 2018

Meldingsbereidheid, aanspreken van elkaar en tegenspreken bepalen de werkelijke collegialiteit. II III

“en nu ga ik er iets van zeggen!” intentie De verwachtingen van anderen (cultuur) De mate waarin mensen denken zelf te kunnen bepalen hoe en of ze aanspreken (kunnen en mogen) Krijg jij het goede voorbeeld? Welke negatieve gevolgen verwacht je en kun je daar mee omgaan? (van Gils, 2017) 26 december 2018 Eventuele voettekst

Aanspreken vs. tegenspraak? Aanspreken van leidinggevende vaak lastig Aanspreekintentie vaak lager vanwege angst (mogelijke negatieve gevolgen) Aanspreken als leidinggevende organiseren Maak afspraken over wanneer en hoe je aanspreken verwacht Vraag zelf actief naar “ tops en tips” Geef het goede voorbeeld Wijs aanspreker aan Bedank / leg uit / zeg sorry+communiceer dit! 26 december 2018 Eventuele voettekst

Aanspreken, echt wel! Het geeft een nieuw perspectief en een kans. Vraag er ook zelf eens om. Bedenk goed of je het vermijden van aanspreken voor jezelf rechtvaardigt door een “smoesje”. Doe ik een “Aapje” ? 26 december 2018 Eventuele voettekst