Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Briefconventies 6 januari 2014
Advertisements

Het deelwoord ‘t kofschip / soft ketchup
Computerinformatie Webadres:. Welkom bij computerinformatie! Deze website is pas geopend. Kom verder. Ondein vindt u tips wat u op de website kan doen.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Opmaak brief.
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Schrijven in passende stijl
Efficiënter omgaan met
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Writing an All Right! 3hv Unit 2 lesson 3.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Taalportfolio Les 3, jaar 1, Winter 2008
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Het presenteren van het onderzoek
Workshop Tips & Tricks CV
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Paragraaf schrijven h2 Zakelijke brief.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Zakelijke communicatie
Hoofdstuk 8 Brieven en s Deel 6: Schrijven Hoofdstuk 8 Brieven en s 1.
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
Sollicitatie tips Belangrijke zaken Tips&tops 1. Indeling: Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief inhoud Sollicitatiebrief.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
SCHRIJVEN 1.5 ZAKELIJKE EN PERSOONLIJKE BRIEF. VERSCHILLEN ZAKELIJKE BRIEF Officiële brief Verzoek Klacht Mededeling Gericht aan een persoon die je niet.
Schrijven V – 2011 periode Afzender plus adres gegevens 2. Dagtekening: plaats, datum 3. Geadresseerde plus (post-)adres 4. Betreft-regel.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE BRIEF. WAT GA JE LEREN? Wat een zakelijke brief is. Hoe een zakelijke brief is ingedeeld: briefconventies. Hoe je een zakelijke brief.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE . WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Lezen, schrijven en argumenteren
– examentraining schrijven & taalportfolio
De vraag is je beste vriend
Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Standaard briefmodel (briefconventies)
Sollicitatiebrief schrijven!
Informeel taalgebruik
TOOL MEDIA DESIGN Onderwerp van de les.
Standaard briefmodel (briefconventies)
Begrijpelijk schrijven
Hoe schrijf je een recensie?
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Principes van digitale communicatie
Schrijven 1.3 en 1.4 Spreken en gesprekken 1.3 en 2.1 Grammatica 3.2
Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Schrijven 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.2
Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Schrijven Zakelijke brief.
Les 1 – formeel en informeel taalgebruik
English S3 6 November 2018 Mural in Glasgow.
Bijvoeglijk gebruikt deelwoord hoofdlettergebruik
Communicatie 7e les.
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Perron 1 – hoofddoel schrijver & persoonlijke
Een brief schrijven.
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
in Word Vijf nieuwe manieren van werken
Frans Interactie-strategieën Interactie
Transcript van de presentatie:

Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4

Schrijven 3.1 – informeel en formeel taalgebruik Doel van deze paragraaf: “Je kunt je taal afstemmen op je doel en je publiek”

Informeel – de persoonlijke mails/brieven die je aan vrienden of bekenden stuurt. Je vertelt over je eigen ervaringen en gevoelens  informele taal Zakelijk – Als jouw tekst een zakelijk doel heeft, dan pas je de woordkeuze en zinsbouw aan  formele taal In mails of brieven aan mensen die ouder of hoger geplaatst zijn, gebruik je doorgaans formele taal, als teken van respect.

Formele taal is.. Zakelijk  geen persoonlijk gekleurde opmerkingen Duidelijk  de tekst is goed te begrijpen Efficiënt  de tekst is kort en bondig Gericht  de tekst bevat geen overbodige informatie Beleefd  de tekst toont respect voor de lezer, vooral door de woordkeuze Correct  vermijd fouten in spelling, interpunctie of grammatica

3.2 – zakelijke e-mail Doel van deze paragraaf: “Je weet hoe je een nette mail stuurt” “Beste meneer Van Bommel, Deze mail stuur ik u om u te laten weten dat ik morgen een half uur later in de les zal verschijnen. Ik heb om 9.00 uur namelijk een afspraak met mevrouw Plantenga. Dit gesprek duurt ongeveer een half uur. Ik hoop u zo voldoende geinformeerd te hebben. Met vriendelijke groeten, Duncan Post”

Regels voor het schrijven van zakelijke mails Geef je e-mail een duidelijk onderwerp Kies een correcte aanhef (Beste meneer/mevrouw… Geachte meneer/mevrouw..). Kies nooit voor “Heeeeeeeeey”, “Hoi” of “Hallo” Gebruik formele taal Noem de bijlagen die je meestuurt in je tekst (en controleer of de bijlage daadwerkelijk is toegevoegd aan de mail) Gebruik een correcte afsluiting

Nog meer tips Gebruik een neutraal e-mailadres, geen “grappig” e-mailadres Stuurt nooit lege mails. Als ik zulke mails in mijn mailbox ontvang, verdwijnen ze direct in de prullenbak Leg nooit druk op degene aan wie je de mail stuurt. Zet personen die de mail ook moeten ontvangen in de CC (handig voor de SLB’er). Als je e- mailadressen toevoegt bij de BCC, ziet de ontvanger niet dat de mail ook naar iemand anders verstuurd is. Mail nooit op “rare” tijdstippen Mail altijd namens jezelf, of vermeld dat je de mail namens anderen verstuurt

Spreken 2.4 - overtuigen Doel van deze paragraaf: “Je weet hoe je jouw publiek kunt overtuigen tijdens een presentatie”

Theorie spreken 2.4 Zelf doornemen (te veel voor op de Power point + veel herhaling)

Grammatica 3.4 – engelse werkwoorden Doel van deze paragraaf: “Je spelt vormen van Engelse werkwoorden correct”

Hoe vervoegen we engelse werkwoorden? Engelse werkwoorden worden net zo vervoegd als Nederlandse werkwoorden. Dus: hij downloadt, ik typte Voor het voltooid deelwoord en de verleden tijd? ‘t Kofschip X! Is het ‘ik heb gesaved’ of ‘ik heb gesavet’ (Op pagina 184 staat een aantal werkwoorden vervoegd. Dit kan veel verduidelijken!)

Dubbele medeklinker, of niet? Engelse werkwoorden die je op zijn Nederlands uitspreekt, krijgen geen dubbele medeklinker: Grillen  Ik grilde Engelse werkwoorden die je op zijn Engels uitspreekt, houden de dubbele medeklinker: Baseballen  Ik baseballde

En nu.. Wat onnodig engels taalgebruik

Mmmm lekkere zelfgemaakte taart

En nu: huiswerk Spreken en gesprekken 2.3 en 2.4 (vanaf bladzijde 27) Schrijven 3.1 en 3.2 (vanaf bladzijde 121) Grammatica 3.4 (vanaf bladzijde 184) Laatste kwartier: feedback