Interventie onderzoek kijken naar eigen onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Mediërend leren op bs. Theresia
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Respectvolle bejegening
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Ervaringsdeskundigheid, eigen kracht en hulpverlening
Startbijeenkomst Fietscommunity 2 juli Agenda uur: Welkom uur: ‘The role of the bicycle as an egress and access mode for multimodal.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Loopbaanzelfsturing en loopbaanbegeleiding in het (v)mbo.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Methodisch werken Kun jij het werken en evalueren zo neer leggen dat er een rij van afwisselend werken en evalueren ontstaat? Spelregels zijn: Maximaal.
Stamgroepavond 2008 Jenaplan en portfolio.
Kansen op kennis en ook kennis voor kansen inleiding door roel in ‘t veld
Wat je zelf vindt, weet je beter
Reflexivity.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Bijeenkomst September 2015
Pedagogische theorieën
Bijeenkomst September 2015
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Toekomstgericht onderwijs
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Research in action eerste introductie Leni Beukema 26 maart 2015.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Organisatie-ontwikkeling door research in action Leni Beukema 27 februari 2014.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Handelingsonderzoek onderzoek als wederzijds leerproces 24 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Organisatieontwikkeling door handelingsonderzoek 2 Leni Beukema 11 april 2013.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Duurzaam HRM Uitgangspunten en projecten 23 april 2014
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Research in action eerste introductie
Kick off Praktijkonderzoek MWD Dr
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Terugkoppeling herijkingswensen
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
morele weerbaarheid lerend onderzoeken 31 oktober 2013
De toekomst dient zich vandaag aan HRM in turbulente tijden 20 maart 2014 Dr. Leni Beukema.
Second opinion business case Spoorzone Delft
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Presentatie 12 april 2018 Dr. Ben W. M. Boog.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Interventie onderzoek eerste introductie
Visie op leren Ontwikkelen en werken liggen in elkaars verlengde
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Kracht van mensen opzet pilot 13 maart 2014
lerend onderzoeken, onderzoekend leren 15 november 2013
Transcript van de presentatie:

Interventie onderzoek kijken naar eigen onderzoek Leni Beukema 5 april 2018

Wat gaan we doen Vragen naar aanleiding van vorige keer Rondes in drietallen relatie onderzoeker – onderzochten model en fasering interventieonderzoek van diagnose naar ontwerp (reflexiviteit)

Vragen naar aanleiding van vorige keer

Wederkerige relatie onderzoeker - onderzochten Relatie tussen onderzoeker en mede-onderzoeker(s) in onderzoeksleerproces communicatieve symmetrie wederkerig adequaat Nieuw soort kennis gebruik van mode 1, 2 en 3 kennis alledaagse en wetenschappelijke kennis gelijkwaardig die voortdurend wordt ge(re)produceerd dubbele hermeneutiek

Hoe geef jij de relatie onderzoeker – onderzochten vorm in je onderzoek? Bijv. Wie zijn onderzochten? Wat is hun rol in het onderzoek? Zijn het mede-onderzoekers? Welke kennis brengen zij in, welke kennis breng jij in? Welke elementen van interventieonderzoek zijn daarbij bruikbaar? Welke vragen roept dit op?

Methodische vertrekpunten

Welke visie ligt ten grondslag aan het onderzoek. Is die gedeeld Welke visie ligt ten grondslag aan het onderzoek? Is die gedeeld? Hoe breng jij niveau van individu en van team/groep/ organisatie tot uitdrukking in je onderzoek? In welke fase van het onderzoek zit je? Welke vragen roept dit op?

Van diagnose naar ontwerp In loops focus aanbrengen Samen met mede-onderzoekers, uitwerken naar organisatie als geheel Zone van naaste ontwikkeling Aansluiten bij betekenisgeving/ taal Prototypen maken

Maak jij in je onderzoek de stap van diagnose naar ontwerp Maak jij in je onderzoek de stap van diagnose naar ontwerp? Zo ja, hoe doe je dat? Welke elementen van de slide zijn bruikbaar voor jou? Welke vragen roept dit op?

Reflexiviteit Kennis als uitkomst van permanente en alledaagse discussie en ontwikkeling Reflexief onderzoek Bewust van eigen vooronderstellingen Onderzoeker als persoon Onderzoeker in positie betreffende context Resultaten en proces zijn beiden uitkomsten van onderzoek: meta- niveau altijd betrokken

Hoe heb je reflexie in onderzoeksproces ingebouwd Hoe heb je reflexie in onderzoeksproces ingebouwd? Is dat gezamenlijk of doe jij dat als onderzoeker alleen? Op welke punten reflecteer jij over je leerproces in het onderzoek? Welke vragen roept dit op?

Verder lezen Journal of Action Research (SAGE) Coenen, H. (1987, 2012), Exemplarisch handelingsonderzoek, Utrecht: Van Arkel Greenwood, D.J. & M.Levin (1998), Introduction to Action research. Social Research for Social Change, Thousand Oaks/ London/New Delhi: Sage Heron, J. (1996), Co-operative inquiry. Research into the Human Condition, Thousand Oaks/ London/New Delhi: Sage Ponte, P (2012), Onderwijs en onderzoek van eigen makelijk, Den Haag: Boom/Lemma Reason, P. & H. Bradbury (2001), Handbook of Action ResearchThousand Oaks/ London/New Delhi: Sage Scharmer, O. & K.Kaufer (2013), Leiden vanuit de toekomst. Van ego-systeem naar eco-systeem, Zeist: Christofoor Tromp, C. (2004) Breedbeeld wetenschap. Een kritisch-reflexief onderzoeksmodel gebaseerd op een breed rationaliteitsbegrip, Utrecht: Jan van Arkel