Interventie onderzoek kijken naar eigen onderzoek Leni Beukema 5 april 2018
Wat gaan we doen Vragen naar aanleiding van vorige keer Rondes in drietallen relatie onderzoeker – onderzochten model en fasering interventieonderzoek van diagnose naar ontwerp (reflexiviteit)
Vragen naar aanleiding van vorige keer
Wederkerige relatie onderzoeker - onderzochten Relatie tussen onderzoeker en mede-onderzoeker(s) in onderzoeksleerproces communicatieve symmetrie wederkerig adequaat Nieuw soort kennis gebruik van mode 1, 2 en 3 kennis alledaagse en wetenschappelijke kennis gelijkwaardig die voortdurend wordt ge(re)produceerd dubbele hermeneutiek
Hoe geef jij de relatie onderzoeker – onderzochten vorm in je onderzoek? Bijv. Wie zijn onderzochten? Wat is hun rol in het onderzoek? Zijn het mede-onderzoekers? Welke kennis brengen zij in, welke kennis breng jij in? Welke elementen van interventieonderzoek zijn daarbij bruikbaar? Welke vragen roept dit op?
Methodische vertrekpunten
Welke visie ligt ten grondslag aan het onderzoek. Is die gedeeld Welke visie ligt ten grondslag aan het onderzoek? Is die gedeeld? Hoe breng jij niveau van individu en van team/groep/ organisatie tot uitdrukking in je onderzoek? In welke fase van het onderzoek zit je? Welke vragen roept dit op?
Van diagnose naar ontwerp In loops focus aanbrengen Samen met mede-onderzoekers, uitwerken naar organisatie als geheel Zone van naaste ontwikkeling Aansluiten bij betekenisgeving/ taal Prototypen maken
Maak jij in je onderzoek de stap van diagnose naar ontwerp Maak jij in je onderzoek de stap van diagnose naar ontwerp? Zo ja, hoe doe je dat? Welke elementen van de slide zijn bruikbaar voor jou? Welke vragen roept dit op?
Reflexiviteit Kennis als uitkomst van permanente en alledaagse discussie en ontwikkeling Reflexief onderzoek Bewust van eigen vooronderstellingen Onderzoeker als persoon Onderzoeker in positie betreffende context Resultaten en proces zijn beiden uitkomsten van onderzoek: meta- niveau altijd betrokken
Hoe heb je reflexie in onderzoeksproces ingebouwd Hoe heb je reflexie in onderzoeksproces ingebouwd? Is dat gezamenlijk of doe jij dat als onderzoeker alleen? Op welke punten reflecteer jij over je leerproces in het onderzoek? Welke vragen roept dit op?
Verder lezen Journal of Action Research (SAGE) Coenen, H. (1987, 2012), Exemplarisch handelingsonderzoek, Utrecht: Van Arkel Greenwood, D.J. & M.Levin (1998), Introduction to Action research. Social Research for Social Change, Thousand Oaks/ London/New Delhi: Sage Heron, J. (1996), Co-operative inquiry. Research into the Human Condition, Thousand Oaks/ London/New Delhi: Sage Ponte, P (2012), Onderwijs en onderzoek van eigen makelijk, Den Haag: Boom/Lemma Reason, P. & H. Bradbury (2001), Handbook of Action ResearchThousand Oaks/ London/New Delhi: Sage Scharmer, O. & K.Kaufer (2013), Leiden vanuit de toekomst. Van ego-systeem naar eco-systeem, Zeist: Christofoor Tromp, C. (2004) Breedbeeld wetenschap. Een kritisch-reflexief onderzoeksmodel gebaseerd op een breed rationaliteitsbegrip, Utrecht: Jan van Arkel