Een opleiding kies je met je hart én je verstand

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond vervolgkeuze Mavo Dinsdag 1 oktober 2013.
Advertisements

VictoryaHome – Be well, Create possibilities –
Welkom Ouderavond Vwo 2 donderdag 9 januari 2014.
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Allochtonen in het hoger onderwijs
Ouderavond Radboud Universiteit Nijmegen, 25 april 2013
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Persbijeenkomst UWV WERKbedrijf
Verschil in beroepsperspectieven Cocky Booy 15 april 2010 Expertmeeting voor VMBO-Ambitiescholen.
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Informatie-middag na Roncalli
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Presentatie Decanaat TL4
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Volgende stap in de loopbaan van …
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Van harte welkom ouders
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
ORIËNTATIE STUDIE EN BEROEP. DOEL DIT JAAR IS VERPLICHTE ONDERDELEN  Bezoeken van 6 workshops. Keuze uit de volgende avonden. HBO voorlichtingsavond.
WELKOM Ouders 4 HAVO & 4 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
LOB binnen Taalbrug DG.
Afdeling PGL 17 november KSE examens  Procedure niveautoetsen en examens  Aanvraag extra faciliteiten - Uitstroom  Vervolgonderwijs MBO  Arbeid/dagbesteding.
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
Sectorkeuze informatieavond mavo 3 Dinsdag 29 september 2015.
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
Informatieavond na Roncalli 24 november Programma Keuze vervolgopleiding en begeleiding (Buket Algurdag, Roncalli mavo) MBO (Rolf de Man, Albeda)
Techniek in Midden-Limburg Jeroen van den Berg (UWV) Roermond, maart 2015.
Basiskennis LOB.
Hoe persoonlijk is leven zonder werk? Gijselinck Jolien 1BaTPB3 R Academiejaar Bron: Peelman, K. & Valkeneers, G. (2010). Hoe persoonlijk.
Arbeidsmarkt uit het zicht van afgestudeerden en werkgevers Christoph Meng Research Centre for Education and the Labour Market.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. Van succesfactoren naar aanpak om doorstroom te verbeteren.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
WELKOM Ouders 4 HAVO & 4 Atheneum..
ORIËNTATIE STUDIE EN BEROEP
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum..
Research Centre for Education and the Labour Market
WELKOM Ouders 5 Atheneum..
LOB als doorlopende lijn
Lerend Netwerk LOB WELKOM! 1.
Van: Studeren aan het Rietveld
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Bevraging m.b.t. studiekeuze
van VMBO naar MBO LOB in de 3e klas
De maakindustrie in Midden-Limburg
Van: Studeren aan het Rietveld
Bea Jobse, decaan 9 oktober 2018
Research Centre for Education and the Labour Market
Research Centre for Education and the Labour Market
Studiekeuzes van uw kind
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Research Centre for Education and the Labour Market
Doubleren.
Doubleren.
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
Versterk de Jobcoach IN de school
Welkom op deze voorlichtingsavond
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

Een opleiding kies je met je hart én je verstand Didier Fouarge d.fouarge@maastrichtuniversity.nl Limburgse Arbeidsmarktdag 2018 24 juni 2018, Roermond

Studiekeuzemodel LOB Preferenties Capaciteiten (wat vind ik leuk?) (wat kan ik aan?)

Arbeidsmarktuitkomsten Studiekeuzemodel Preferenties (wat vind ik leuk?) Capaciteiten (wat kan ik aan?) Arbeidsmarktkansen (waar zijn er banen?) Spijt studiekeuze _ Arbeidsmarktuitkomsten +

Studiekeuze = investeringsbeslissing Veronderstelt: Goede en betrouwbare arbeidsmarktinformatie naar opleiding en beroep (ROA prognoses, Studiekeuze123, Keuzegids, SBB, UWV) Jongeren deze informatie meewegen in opleidingskeuze (bewustwording)

Bron: Qompas

Eerder onderzoek naar rol arb. info in studiekeuze Weinig onderzoek; gericht op keuze voor ‘major’ in VS Preferenties en capaciteit zijn cruciaal Verwachtingen m.b.t. loon en baankansen: Wel/niet accuraat Verwachtingen zijn medebepalend in studiekeuze Ouders/familie/vrienden: Jongere broers/zussen krijgen informatie mee van oudere broer/zus School: Contact met mentor  minder spijt van studiekeuze

Eerder onderzoek naar rol arb. info in studiekeuze Macro ontwikkelingen: Beschikbaarheid van arbeidsmarktinformatie  betere overgang arbeidsmarkt Veranderingen in vraag naar vaardigheden  verandering in aanmeldingen voor richtingen gericht op die vaardigheden Onverwachte stijging in werkloosheid  meer spijt van gekozen richting Experimenten: Causaal effect van het geven van arbeidsmarktinformatie op studiekeuze: Sterk / zwak Vooral baat voor jongeren uit lage sociaal economische milieus

2 eigen onderzoeken onder mbo’ers Onverwachte economische ontwikkelingen en spijt van opleidingskeuze Rol van arbeidsmarktinformatie in opleidingskeuze

Onverwachte economische ontwikkelingen en spijt van opleidingskeuze van mbo’ers

Opleidingskeuze gaat gepaard met onzekerheid Onzekerheid m.b.t Match met voorkeuren Eigen capaciteiten Rendement Opleidingskeuze is vaakst voorkomende reden voor spijt NL: 20% zou achteraf liever iets anders hebben gedaan ‘verkeerd’ kiezen is duur: Switchen indien niet passend Geen baan/laag loon indien overaanbod Focus: inschatting rendement (werkloosheid) van de mbo richting

Verwachte rendement Verwachting werkloosheid: werkloosheid onder mbo gediplomeerden, per gekozen richting, 1 jaar voor start opleiding Realisatie werkloosheid: werkloosheid onder mbo gediplomeerden, per gekozen richting, 1,5 jaar na diplomering Mismatch in verwachting: realisatie ≠ verwachting Spijt Onderzoek onder mbo’ers 2002-2014 (bol 2-4) / ROA-SIS

Bol 3, man Bol 4, vrouw Bol 3, vrouw Bol 4, man Spijt Mismatch in verwachting werkloosheid

Resultaten: spijt van opleidingskeuze   Mannen (met baan) Vrouwen Mismatch in verwachting + Controle variabelen nee ja Loon, verticale en horizontale mismatch

Resultaten: spijt van opleidingskeuze   Mannen (met baan) Vrouwen Mismatch in verwachting + Controle variabelen nee ja Loon, verticale en horizontale mismatch

Resultaten: spijt van opleidingskeuze   Mannen (met baan) Vrouwen Mismatch in verwachting + Controle variabelen nee ja Loon, verticale en horizontale mismatch

Resultaten: spijt van opleidingskeuze   Mannen (met baan) Vrouwen Mismatch in verwachting + Controle variabelen nee ja Loon, verticale en horizontale mismatch Voor mannen: Mismatch tussen verwachte en feitelijke werkloosheid  spijt Speelt op wanneer feitelijke werkloosheid > verwacht Bij vrouwen: Geen relatie Hechten minder belang aan financiële aspecten van werk  Belang van goede informatievoorziening voor optimale studiekeuze

Rol van arbeidsmarktinformatie in opleidingskeuze van mbo’ers

Overwegingen bij studiekeuze Thema’s: Overwegingen en gebruikte informatie bij eigen opleidingskeuze Vignet over opleidingskeuze Oct-nov 2016; supplement op ROA mbo-monitor 2015 +/- 3.000 mbo-bol 2-4, niet ouder dan 25 jaar

Tevredenheid met functie/beroep Betere arbeidsmarktuikomsten voor wie carrièremogelijkheden (heel) sterk heeft meegewogen   (1) (2) (3) (4) (5) (6) Werk Uurloon (log) Werk in vakrichting Werk op niveau Tevredenheid met functie/beroep Spijt Wat ik leuk vind + - Wat ik kan Carriere-mogelijheden Controle variabelen Ja Endogeen / ex-post rationalisatie

Keuze-experiment Vignet: keuze tussen mbo opleidingen A / B (5 keer) 6 attributen met gerandomiseerde waarden: Passende opleiding: studie passend bij capaciteiten: slecht / gemiddeld / goed studie passend bij interesses: slecht / gemiddeld / goed Arbeidsmarktkenmerken: kans op werk na afstuderen: laag / gemiddeld / hoog doorgroeimogelijkheden: slecht / gemiddeld / goed 2 schoolkenmerken Kwalitatieve typeringen (studiekeuze123) Mbo’er kiest voor vmbo’ers Thomas / Laura

Interesses, maar ook arb. markt kenmerken doen er toe!

Afruil match met interesses – kans op werk +22%

Conclusie

Conclusie Opleiding kiezen = investeringsbeslissing, maar arbeidsmarktkansen van opleidingen is beslist niet het eerste waar jongeren naar kijken Mbo’ers zijn vatbaar voor informatie m.b.t. arbeidsmarktkansen bij het maken van een opleidingskeuze ‘Verkeerde’ anticipatie  spijt Arbeidsmarktkansen van opleidingen zou onderdeel moeten zijn van LOB

Vervolgstappen Experimenteel onderzoek in vmbo (met Qompas) schooljaar 2018-2019 Plannen: Informatie experiment in klassen (bijv. face to face via mentor) Meting van reactie op arbeidsmarktinformatie (eye-tracking & elektroencefalogram )

Een opleiding kies je met je hart én je verstand Didier Fouarge d.fouarge@maastrichtuniversity.nl Limburgse Arbeidsmarktdag 2018 24 juni 2018, Roermond