Goederenstroom Online en offline.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bestellen Niveau 2 Kerntaak 2.
Advertisements

Verwerken goederenstroom 2
Goederenverwerking H16 Inkopen en bestellen Manager Handel.
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Voorraadbeheer en bestellen
Verwerken goederenstroom 2
Verzendklaar maken H2 Goederen verzendklaar maken Logistiek teamleider.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Goederenstroom H4 Inkopen en bestellen Logistiek supervisor.
Verzendklaar maken H1 Goederen verzendklaar maken Logistiek medewerker.
Voorraadbeheer en bestellen
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Goederenontvangst / verzending
Vernieuwing in het VMBO
Inkoop. Inkoopplanning: Voorraadbeheer Hoe en wat en waar inkopen Voor een bepaalde tijd Bestellingen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Ontvangst en opslag Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst.
Hospitality en voorraadbeheer Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer en bestellen.
Goederen en voorraad Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer. Inhoud 1 De weg van goederen naar de consument 2 Goederenontvangst 3 Goederenopslag 4 Voorraadbeheer.
Lesbrief 5 E-Commerce Source: wikimedia commons.
Goederenstroombeheersing
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Goederenstroom Goederenopslag.
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Ontvangt en verwerkt goederen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Voorraad.
Hoofdstuk 2 Goederenopslag
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
Financieel 2.
Goederenstroom Hoofdstuk 4 Derving.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Verwerken goederenstroom 2
Coördineren logistiek proces
Hoofdstuk 5 Voorraad inventariseren
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Voorraadbeheer.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Ontvangt en verwerkt goederen
Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst
Goederenstroom en voorraadbeheer
Verzamelen en verzenden
Verzamelen en verzenden
Supermarkt Ontvangst en opslag.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Hoofdstuk 6 Bestellen.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst
Logistieke werkzaamheden coördineren
Logistieke werkzaamheden coördineren
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Hoofdstuk 8 Online bestellingen
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Ontvangt en verwerkt goederen
Ontvangt en verwerkt goederen
Transcript van de presentatie:

Goederenstroom Online en offline

Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Hoofdstuk 2 Goederenopslag Hoofdstuk 3 Voorraad Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Hoofdstuk 5 Online en offline Hoofdstuk 6 Derving Hoofdstuk 7 Risico’s en verzorgde winkel

5.2 Geautomatiseerde voorraadadministratie 5.3 Bestelsystemen Online en offline 5.1 Informatiesystemen 5.2 Geautomatiseerde voorraadadministratie 5.3 Bestelsystemen 5.4 Goederen verzamelen 5.5. Goederen verzendklaar maken 5.6 Aandachtspunten bij online bestellingen 5.7 Online verkopen vanuit andermans magazijn

Voor- en nadelen van ICT Online en offline Voor- en nadelen van ICT Afbeelding vervangen

Bedrijfsbrede ICT-programmatuur Online en offline ERP of anders … Bedrijfsbrede ICT-programmatuur Specialistische apps / programma’s voor verschillende functies Managementinformatie Online informatie

Indicatoren Voorbeelden van indicatoren informatiesysteem Online en offline Indicatoren Voorbeelden van indicatoren informatiesysteem Omzet per artikelgroep Omzetsnelheid Gemiddelde levertijd van de artikelen Aantal nieuwe en terugkerende klanten (in een webshop of met een klantenkaart) Aantal retour gezonden artikelen Verkoop per m2 vloeroppervlak

Online informatie uit systemen Online en offline Online informatie uit systemen Verkoopgegevens, klantgegevens, social media. Op basis van de populariteit van een artikel kan de ondernemer dan beslissingen nemen zoals: Een artikel lijkt erg populair te zijn of te worden. Er kan meer vraag naar het artikel komen. Grotere voorraad aanhouden. Een artikel kan gekozen worden voor een promotieactie: ‘kassakoopje’ of ‘anderen kochten ook’.

Vendor managed inventory Online en offline Geautomatiseerd Optimaliseren, maar wel nakijken of het nog goed gaat Rekening houden met schommelingen Digitale pakbonnen en vrachtbrieven Een of twee voorraden Retouren Vendor managed inventory

Vendor managed inventory Online en offline Vendor managed inventory Bij een breed en diep assortiment Als bestelkosten en verzendkosten hoog zijn Bij artikelgroepen waarvan de detaillist niet over alle benodigde kennis beschikt Bij veel en grote bestellingen Afbeelding vervangen

Bestelsystemen Meest voorkomend Order entry-systeem Online en offline Bestelsystemen Meest voorkomend Order entry-systeem Automatisch bestelsysteem Afbeelding vervangen

Online en offline Afbeelding vervangen

Orders vanuit een magazijn of DC Online en offline Orders vanuit een magazijn of DC

De optimale verzamelroute Online en offline De optimale verzamelroute Kortste of efficiëntste route door magazijn of DC De orderpicker begint met de zwaarste goederen. Daarna haalt hij de kleinere goederen op. Ten slotte verzamelt de orderpicker de goederen die gemakkelijk kapot kunnen gaan.

Scanning Je leest de orderregels van de scanner. Online en offline Scanning Je leest de orderregels van de scanner. Je gaat naar de locatie. Je pakt het juiste aantal goederen. Je scant de locatiecode op de stelling. Je scant de streepjescode van de goederen. Je scant elk artikel of vult het aantal in op de scanner.

Pick-to-light Voice-picking Online en offline Pick-to-light Er gaat een lampje branden op de locatie waar je naartoe moet. Op de locatie hangt een pickdirector (display met informatie). Goederen pakken en akkoord geven Volgende lampje Voice-picking Een stem vertelt via een headset wat je moet ophalen. Je ontvangt informatie over de locatie via een headset. Je zegt de locatiecode en via de headset krijg je dan te horen hoeveel goederen je moet pakken.

Goederen verzendklaar maken Online en offline Goederen verzendklaar maken

Redenen om goederen te verpakken Online en offline Redenen om goederen te verpakken Beschermen tegen beschadigingen van buitenaf Beschermen tegen de omgeving (weersomstandigheden) Het product schoonhouden Er moeten meerdere goederen in één verpakking Goederen op elkaar stapelen voor vervoer Reclame op de verpakking De klant of de medewerker informeren Wettelijke eisen en voorschriften Onherkenbaar verpakken (om diefstal te voorkomen)

Verpakkingsmaterialen Online en offline Verpakkingsmaterialen Papier en karton Kunststof Hout Glas Metaal

Etiketten Barcode Behandelingsetiket Gevarenetiket Palletetiketten Online en offline Etiketten Barcode Behandelingsetiket Gevarenetiket Palletetiketten Adressticker Collomerk

Aandachtspunten bij online bestellingen Online en offline Aandachtspunten bij online bestellingen Personeel Voorraadbeheer Verzendwijze en verzendkosten Betaling Leveringsvoorwaarden

Kiezen van een bezorgdienst Online en offline Kiezen van een bezorgdienst Prijs: brievenbuspost of pakketjes Bezorgtijden: dezelfde dag binnen Nederland kunnen bezorgen of binnen twee werkdagen Ophaaltijden

Betaling Vooraf (IDeal, creditcard, overschrijving) Online en offline Betaling Vooraf (IDeal, creditcard, overschrijving) Achteraf (op rekening, via bezorger) Bij de betaling van de bestelling in de online winkel kun je een onderscheid maken in twee onderdelen: De goederen De verzendkosten

Online en offline Franco of niet-franco? Franco: het pakket is gefrankeerd, er zitten postzegels op. Niet-franco: het pakket is niet gefrankeerd. Dat betekent dat de ontvanger moet betalen. Rembours: de ontvanger moet afrekenen bij de bezorger voor de verzendkosten (+ de kosten voor de goederen).

Leveringsvoorwaarden bij online verkopen Online en offline Leveringsvoorwaarden bij online verkopen De maximale levertijd De betaaltermijn en eventuele mogelijkheid om in termijnen te betalen De manier waarop een bestelling geannuleerd kan worden Wat er gebeurt als een product niet meer leverbaar is Hoe en wanneer een klant zijn geld terugkrijgt als hij het product retourneert Of de klant wel of niet betaalt voor de verzendkosten bij retouren Hoelang de klant artikelen kan retourneren

Fulfilment (het afhandelen van bestellingen voor een ander bedrijf) Online en offline Fulfilment (het afhandelen van bestellingen voor een ander bedrijf) Voordelen Minder personeel Minder ruimte die je moet huren voor opslag De verkoop gaat gewoon door Bedrijven zijn experts op het gebied van logistiek Service meten met prestatie-indicatoren Nadelen Het kost meer geld dan wanneer je het zelf zou doen Mocht het fulfilmentbedrijf vaak fouten maken, dan word jij er als winkel op aangekeken Je bent afhankelijk van een andere partij