Begeleiden Les 5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Talent in Ontwikkeling
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Voorbereid op stage Les 3: de leerling.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
OFC28 mediawijsheid les 3.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Luisteren. Belangrijke factor om met mensen in contact te staan. Hoe goed kun je luisteren? Wat zijn de voorwaarden om een goede gesprekspartner te zijn?
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Bijeenkomst September 2015
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Evaluatie Cursus.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Talent in Ontwikkeling
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Observeren Les 3.
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Beleid en regelgeving Les 2.
ZESC – Situationeel leiderschap
Studieloopbaanbegeleiding
Begeleiden van een zorgvrager
Methodisch werken, wat is dat eigenlijk?
Communicatie 3e les.
Theorie.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Doelen behalen met activiteiten
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Talent in Ontwikkeling
Doelen behalen met activiteiten
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Kwaliteitszorg Les 4.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Begeleiden Les 8.
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Vriendschap, relaties en seksualiteit
Gesprekstechnieken Les 3.
Gesprekstechnieken Les 5.
Begeleiden Les 7.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
gesprekstechnieken Les 2
ADL Les 1.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Social media Wat deel je wel en niet?.
VPH Les 1.
ADL Les 1.
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Wat leer je allemaal op school?
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Begeleiden Les 5

Lesindeling Terugblik methodische cyclus College begeleiden Collage maken over jouw manier van begeleiden

College, begeleiden Alle activiteiten die je ontwikkelt en uitvoert om cliënten te ondersteunen bij het behalen van hun doelen gaan over: - het voeren van gesprekken - het uitvoeren van verzorgende taken - het organiseren van ontwikkelingsgerichte activiteiten - het scheppen van een uitdagende en prettige omgeving.

Het doel van een gesprek kan zijn informeren, bemiddelen, motiveren en ondersteunen. Ook sociale gesprekken hebben een doel, namelijk het bevorderen van een positieve relatie tussen jou en de cliënt. Verzorgende taken gaan over lichamelijke zorg, denk aan wassen, aankleden, luiers verschonen enz. Het is belangrijk dat je denkt om de lichamelijke integriteit van de cliënt. Ontwikkelingsgerichte activiteiten geven je cliënt gelegenheid om zijn cognitieve, motorische en sociaal-emotionele vaardigheden te oefenen en te ontwikkelen.

3 niveaus van begeleiden Tijdens het werken met cliënten heb je 3 niveaus waarop je de begeleiding kunt afstemmen. Wanneer zich een probleem voordoet of wanneer je een bepaald doel wilt bereiken, kun je de begeleiding afstemmen op de cliënt, op de situatie of op jezelf. 1) de cliënt 2) de situatie 3) de begeleider Op pagina 204/205 staan vragen die je kunt stellen.

Begeleidingsstijlen Een begeleidingsstijl is de manier waarop je je gedraagt tijdens het begeleiden van cliënten. Er zijn 3 begeleidingsstijlen: 1) autoritair 2) autoritatief (democratisch) 3) Permissief (laissez-faire) Op pagina 209 staan de kenmerken van de begeleidingsstijlen

Collage maken Jullie gaan een collage maken over jouw manier van begeleiden. Je zorgt ervoor dat de volgende punten naar voren komen: - Welke begeleidingsstijl denk je dat bij jou past? - Welke competenties heb jij als begeleider? - Welke normen en waarden vind jij belangrijk in het begeleiden? Gebruik pagina 211/212 uit het boek