Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
De (on)gezonde leerling?
Zeer Intensieve Behandeling
Cognitieve gedragstherapie bij depressie
Het krijgen van een kankerdiagnose, alsook het behandelingsproces, maakt het voor patiënten moeilijk om het leven ‘gewoon’ verder te zetten. De ervaring.
Stemmingsstoornissen bij mensen met een verstandelijke beperking: gedragstherapeutische invalshoeken. Gert Tharner, klinisch psycholoog en gedragstherapeut/supervisor.
“We willen dat jeugdigen kansen krijgen zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen in de samenleving” Visie Eigen KrachtIntegrale AanpakMaatwerk.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Psychotherapie bij ouderen
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
De meeste mensen met psychische stoornissen zijn gelukkig AD BERGSMA
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Aan de slag met de BETERapp
Handvaten voor een eerste gesprek
Fran Copman R BaTP A1. PREVENTIE interventies Psychosociale steun voorlichting Preventieve cursussen stressmanagementtrainingen overheidsmaatregelen.
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Het begrijpen van eetstoornissen
Het coachende functioneringsgesprek
De domeinen & Niveau bij ABB.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos verzet
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
MS, denken en voelen (Naam org
Over de organisatie: Afdelingen: AWBZ. Verpleging & Verzorging.Gespecialiseerde Ambulante Begeleiding WMO: Hulp bij het Huishouden Particulier en PGB.
L.O.K. Lichamelijk Onverklaarde Klachten Probus 1, 21 maart 2014.
Emmily De Bosschere Referentie: Vanspranghe, E., & Vermeulen, P. (2004). Psychologische begeleiding van mensen met autisme. Tijdschrift voor Orthopedagogiek,
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Cognitive behavioral therapy for treatment of anxiety and depressive symptoms in pregnancy: a randomized controlled trial dr. T. Verbeek arts-epidemioloog,
ASSESSMENT BIJ AIOS Revalidatiegeneeskunde Opleidersbijeenkomst 14 mei 2013 Leiden.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
Houvast t.m.v. moeiten 1: Ellende onder ogen zien
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
De Kracht van Communicatie
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Communicatie met LVB-ers, maatwerk!
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
OPweg Innovatief project
Lespakket Opleidingen
HET KAN Cognitieve gedragstherapie bij mensen met een verstandelijke beperking Endang Rizzi 15 maart 2018.
Kenniskring jobcoaching SBCM
Workshop Paniek de Baas
Baas over mijn dwang! CGT behandelmodule om een dwangstoornis te overwinnen 15 maart 2018 Heidi Visser & Mirjam Lammers.
Methodieken Les 4 “methodiek voor wijkgericht werken en crisisinterventies” Thema 10.3 en 10.4.
Doubleren.
Donkere dagen en depressiviteit
Slaapstoornissen bij Parkinson
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Doubleren.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
drs. Marije van Dalen Promovenda/psycholoog-onderzoeker
Transcript van de presentatie:

Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen met een verstandelijke beperking en depressieve klachten Endang Rizzi & Elmedina Dautovic 15 maart 2018

Kleur bekennen! Quiz met 10 stellingen Juist! Onjuist!

Mensen met een VB kunnen per definitie niet met CGT behandeld worden, verspilde moeite!   Reacties? Onjuist! Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat CGT een effectieve behandeling is bij mensen met zwakbegaafd of een licht verstandelijke beperking. Tot op heden nauwelijks geprotocolleerde behandelingen beschreven voor deze doelgroep Daarom, met steun van NUTS Ohra, deze module!

Mensen met VB kunnen geen depressie in engere zin hebben, de depressieve klachten zijn een gevolg van overvraging vanuit de cognitieve beperkingen   Reacties? Onjuist! Stemmingsstoornissen komen vermoedelijk (2 tot 4 keer) vaker voor bij mensen met een VB dan binnen de normaal begaafde populatie Naast affectieve symptomen ook gedragsproblemen en fysiologische (vegetatieve) stoornissen

Mensen met een VB moeten benaderd worden zoals kinderen overeenkomstig de ontwikkelingsleeftijd   Reacties? Ja & Nee Het is belangrijk om aan te sluiten bij het ontwikkelingsniveau van de cliënt, waarbij er rekening gehouden moet worden met dat er contact is met een volwassen persoon. Afstemmen op de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkelingsleeftijd. Van de therapeut wordt dan een leidende, coachende, steunende en betrokken houding verwacht.

Een depressie bij mensen met VB is goed te behandelen Reacties? Juist! Uit het geringe wetenschappelijk onderzoek naar de behandeleffecten van o.a. CGT op depressie bij VB zijn de resultaten positief. Meer (gerandomiseerd) onderzoek is nodig!

Mensen met een VB zijn volwassenen mensen Mensen met een VB zijn volwassenen mensen. Daarom dient er zoveel mogelijk beroep gedaan te worden op de eigen verantwoordelijkheid. Reacties? Onjuist! De mogelijkheden tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid zijn beperkter. De houding van de therapeut dient daarom actief en directief, sturend en grenzen stellend te zijn.

Behandelen van een depressie met pillen bij mensen met een VB is het meest effectief Reacties? Ja & Nee Aansluiten bij de reguliere zorgprogramma’s

De behandeling duurt langer bij mensen met een VB. Reacties? Ja & Nee Mensen met een verstandelijke beperking hebben meer tijd nodig om zich nieuwe informatie eigen te maken. Het tempo van de behandeling moet daarom lager liggen en de behandeling moet meer herhalingen bevatten. Over het algemeen zullen er dus ook meer sessies nodig zijn. Sessies korter!

In de behandeling is structurering en concreet zijn van groot belang Reacties? Juist! Verwachtingen moeten concreet uitgesproken en liefst gevisualiseerd worden. Stappen richting verandering (zoals exposure en gedragsexperimenten) moeten zo concreet mogelijk en in kleine stappen worden uitgewerkt.

Huiswerkopdrachten kan je aan mensen met een VB opgeven door te zeggen: “Ga ermee aan de slag”! Reacties? Onjuist! Mensen met een verstandelijke beperking hebben moeite met het zelfstandig huiswerkopdrachten maken. De opdrachten en de te volgen stappen moeten worden gevisualiseerd, zodat de cliënt ondersteund wordt in de thuissituatie. Negatieve ervaringen met huiswerk.

Aan de behandeling van een depressie bij mensen met een VB is geen eer aan te behalen als therapeut Reacties? Onjuist! Zeker wel! Mits de therapeut: Zijn communicatie voldoende afstemt De oefenstof concreet maakt De stof voor-structureert en vereenvoudigt Het netwerk betrekt en helpt generaliseren naar de thuissituatie Zorg draagt voor een veilige en positieve leeromgeving Als je het een uitdaging vind om in kleine stappen te werken.

DEMO Patiënte, 35 jaar, TIQ: 68 en matige depressieve klachten Situatie: Patiënte heeft haar huiswerk niet gedaan; de therapeut bespreekt dat met haar

Aan de slag! Oefening Rollenspel Uitleggen van een G-schema aan een patiënt met een VB 2-tallen

Dank voor uw aandacht! Vragen? Opmerkingen?

Endang Rizzi GZ-psycholoog i. o. t. Klinisch Psycholoog E Endang Rizzi GZ-psycholoog i.o.t. Klinisch Psycholoog E.Rizzi@rivierduinen.nl Elmedina Dautovic GZ-psycholoog E.Dautovic@rivierduinen.nl