Samenwerking bij de afwikkeling van letselschade na een medisch incident Just trust! mr Annemiek van Reenen-ten Kate, re.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zeg Nee tegen agressie en geweld!
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
NIS-bijeenkomst 13 september 2012
Reflecties vanuit de medische praktijk
Workshop WIJ Advocaten 13 maart 2012
Methode palliatief redeneren Verzamelen van gegevens
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
Angelique M. Reitsma, arts
Voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering vergelijken met de beste prijs/kwaliteit verhouding bent u bij ons aan.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Over de schotten heen kijken!
Communicatie met ouders
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
Onderzoeksvaardigheden 3
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Raf Van Goethem Advocaat-vennoot Dewallens & partners HET MEDISCH ONGEVAL ZONDER AANSPRAKELIJKHEID Hete hangijzers Toekomstperspectieven.
Palliatieve zorg voor mensen met een VB Stand van zaken Anke de Veer (NIVEL)
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.
VGS-CCO symposium 2010 fouten door zorgverleners Gerard GM Essed.
Help, mijn dokter maakt een fout?! Symposium Dokter in nood 8 november 2011 Mevrouw mr. J.C. van den Dries
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Persisterende klachten na een enkel distorsie: afwijkingen op röntgenfoto en MRI John M. van Ochten, Marinka Mos, Nynke van Putte, Edwin Oei, Sita Bierma-Zeinstra,
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
Klachten en claims doorkijk naar de afhandeling van klachten en claims 26 november 2013.
De klachtenfunctionaris: het perfecte plaatje…
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Jeroen Bosch Ziekenhuis – Dokter op dinsdag Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Prof mr Arno Akkermans.
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
Een longaanval Een longaanval is een heftige en vaak nare ervaring die mensen meestal wel kennen. Bij een longaanval worden uw klachten plotseling erger.
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Albert Schweitzer ziekenhuis Nazorgpoli
Palliatieve zorg en dementie
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Het FMO vanuit medisch oogpunt
Vermaatschappelijking van de Zorg
IncoCure Marcel de Bruin & Laura van Hulst
De Kracht van Communicatie
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
voormalig directeur De Letselschade Raad
Onderzoek …in vogelvlucht!
Letselschade Raadsdag
Logopedie bij Parkinson
Impressies uit de interviews
Polyfarmacie bij ouderen in de tweede lijn
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Krachtig communiceren t i e n t o p t i p s
Innovatie in Juridische Dienstverlening
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Gelijk hebben en gelijk krijgen
Gesprekstechnieken Les 6.
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
Richtlijn mictiebeleid
Vernieuwend - Attent - Samen
Culturele Interview.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Samenwerking bij de afwikkeling van letselschade na een medisch incident Just trust! mr Annemiek van Reenen-ten Kate, re

GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017 Agenda Casus uit de praktijk – medisch incident Vertrouwen in samenwerking! Een medisch incident: traject in een notendop Good practice Conclusie Elke stap vraagt om samenwerking Aanbevelingen GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017

GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017 Spelers in het veld Zorgverleners Rechtshulpverlener: rechtsbijstandsverzekering, advocaat, letselschade-expert Klachtenfunctionaris Jurist ziekenhuis Schaderegelaar Schadebehandelaar Medisch adviseur Arbeidsdeskundige Anderen: medisch deskundige, rekenkundige, herstelcoach, e.a. GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017

GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017 Casus Maria Ouders komen met dochter Maria bij ons Maria 4 jaar, pijn in ribben en pijn in bovenbuik geen aanwijsbaar trauma kinderarts, X-foto’s, radioloog: g.a., geen verder onderzoek in de status staat vermeld: oude ribfractuur 6e rib 10 maanden later: pijn linker thoraxwand en kortademigheid Diagnose: Ewing sarcoom Het ‘ruimte innemend proces’ was 10 maanden daarvóór zichtbaar op de X-foto: medische fout? GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017

GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017 Casus Maria - traject Ouders vragen rechtsbijstand: samenwerken met cliënt: klacht of claim? Medische gegevens opgevraagd: samenwerken met ziekenhuis hoe eerder gegevens er zijn, hoe sneller beoordeling en duidelijkheid Medisch advies: samenwerken met medisch adviseur duidelijke vraagstelling, juiste gegevens, termijn in de gaten houden! Fout gegaan ook fout gedaan: juridische toets: artikel 12 GOMA: motiveren! Aansprakelijk stellen: samenwerken met ziekenhuis Verzekeraar beoordeelt aansprakelijkheid: samenwerken GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017

Goma Symposium ‘just trust’ 12 mei 2107 Casus Maria – traject Medische expertise: radiologische beoordeling: samenwerken met expert “onzorgvuldig dat er geen verder onderzoek is gedaan: kind van 4 breekt niet zomaar rib” Aansprakelijkheid erkend Schaderegelaar komt in beeld: huisbezoek: samenwerken Wat is de schade die er niet zou zijn geweest als diagnose meteen zou zijn gesteld? Schade door delay diagnose Medische expertise: beoordeling door een kinderarts/oncoloog bij tijdige herkenning zou tumor verwijderd zijn en geen chemo- en radiotherapie nodig zijn geweest Goma Symposium ‘just trust’ 12 mei 2107

GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017 Casus Maria – traject Veel ernstige bijwerkingen radiotherapie en chemotherapie: groeiachterstand, longproblemen etc Schade Maria en schade ouders Voorschot smartengeld, aangepaste fiets Elk jaar schade vastgesteld: reiskosten, mantelzorg Na 9 jaar ineens pijn in rug: glioom ruggenmerg Incomplete dwarslaesie -> in rolstoel, kans op herstel klein Arbeidsdeskundige interventie: aanpassingen in huis, mantelzorgunit Uiteindelijk is Maria overleden, 12 jaar na de fout GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017

GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017 Conclusie Good practice - voor cliënt snel duidelijkheid persoonlijke behandeling erkenning van incident en schade: door alle partijen! Good practice - voor zorgverlener (verzekeraar) zorgvuldigheid: altijd aansprakelijkstelling motiveren! samenwerking tevreden cliënt/patiënt: is toch een klant! minder second victim Afwikkeling van letselschade na medisch incident is maatwerk elke casus is anders, en veel partijen betrokken, dus …. zonder samenwerking geen goede oplossing GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017

Wat kunnen we nog beter doen? GOMA artikel 12: motiveringsplicht (verwijt <-> schade) Ontvangstbevestiging zorgverlener: sympathy works! Patiënten echt betrekken bij de oplossing in het traject (behoefte en tempo) Bij voorkeur alles per mail of bellen! vaak eerst mail en dan een brief (“mijn reactie volgt per post”) Spreek duidelijke termijnen af! Vraag of de medisch expert tijd heeft en wanneer het rapport er zal zijn Schrijf duidelijk, maar wel empathisch! Altijd in gesprek blijven …. ook als je het niet (helemaal) met elkaar eens bent Misschien toch proberen: 1 medisch adviseur Echte samenwerking is gebaseerd op vertrouwen - just trust GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017

GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017 Cliché maar toch waar: GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017

GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017 Vragen? Vragen GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017