Sociaal ondernemerschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Advertisements

Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
Centrale werkwinkel D:
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Presentatie Henny Knechten
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Maatschappelijk Aanbesteden
Valorisatie Programma Rotterdam
Hans Everhardt – MBO Groningen
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Sociale Agenda 2020 Gesprek met de raad 3 en 4 april 2012.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Ondernemen(d) in het onderwijs
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
School als loopbaancentrum
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
moderniseren van het curriculum.
Een beroepsstandaard? Waarom eigenlijk? En hoe ijken we die? Marc van der Meer Den Bosch, 19 juni 2014.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
ArchiValue: de APG-Case
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Annemarie KnottnerusEva van Cooten ProgrammaleiderSenior projectleider Toptechniek in bedrijf Toptechniek in bedrijf.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Eenduidige werkgeversbenadering Marcel Tijdhof en Han Holtkamp (POWI) Hengelo, 26 mei 2011.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Vernieuwing leerplan – op zoek naar een quasi- experimentele setting Marc van der Meer Keynote voor ‘OOG voor het MBO’ Amersfoort 23 juni 2016 Marc van.
Onderzoek naar Regionaal Comakership
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015
A+O project Co-creatie in de praktijk
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
MvdM EVP-meeting, 12 oktober 2017
Competentie gericht onderwijs
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Waarde(n)vol werk in uitvoering
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
De collectieve ambitie
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
De doorbraak in zicht Onderzoek bij werkplekleren:
Transcript van de presentatie:

Sociaal ondernemerschap Marc van der Meer ROC van Twente Hengelo, 6 oktober 2016 ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

Outline Sociaal ondernemerschap De lerende onderwijsorganisatie De kwalificatiestructuur in ontwikkeling: wat ontbreekt? Regionale initiatieven Inquiry en experimenteel bestuur Slot: ‘public value’ scorecard ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

De sociale fabriek Philips, Bayer Leverkusen, Hoogovens IJmuiden Paternalisme, discipline en ontwikkeling Voorbeeld: het Philips-Van der Willigen-fonds (1916, 1953). 1921: Nijverheidswet Later: rol voor het georganiseerd bedrijfsleven, vakbeweging ‘Collective skill formation’ - Rijnlandse model Na WWI: stelsel geïnstitutionaliseerd ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

Sociaal ondernemerschap nu op agenda Studies: SER (2015)/ Kabinetsbeleid ( 2016) Maatschappelijke onderneming: Heeft maatschappelijke doelstelling (lees: produceert een ‘publiek goed’ dat zonder gezamenlijke inspanning niet tot stand zou komen). Herinvesteert de winsten in maatschappelijke projecten ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

Maar: grensgebied is vaag MVO als lege huls? De SPAR-supermarkt als voorbeeld Hoort de busonderneming erbij? En de streekbus? Rol voor de school? ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

Tijdgeest: world learners (Zhang 2013) Wat ontbreekt is : a. Ondernemerschap b. digitale vaardigheden Terwijl noodzaak is: Noodzaak upgrading (D.Oesch- Occupational change in Europe, 2013). Interpersoonlijke skills, belang niet-cognitieve vaardigheden Flexibiliteit, wendbaarheid en responsiviteit gevraagd ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

De race van Tinbergen ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

Per saldo twee agenda’s: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt (Bron: M. van der Meer, MBO naar 2025) Onderkant: onderwijszorgstructuur VMBO-MBO Toenemende entree-eisen, jeugdwerkloosheid, baanverlies De startkwalificatie als begin of eindpunt? Bovenkant: onderwijs als bouwblok voor innovatie Smart industry (NL) of ‘Industrie 4.0 (Dld) Commissie innovatie zorgberoepen (Kaljouw/ Kervezee) Doorlopende leerlijn mbo-hbo-wo (vgl. Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

MBO 2025- Twee hoofdlijnen Hoe bereiden we de studenten voor op een veel dynamischer arbeidsmarkt in 2025? Hoe kunnen studenten soepel door de doorlopende leerlijnen in de beroepskolom vmbo-mbo-hbo en daarmee hun persoonlijk portfolio blijven opbouwen? Achtergronddocument: ‘MBO naar 2025’ Top down én bottom-up ‘Kwalificaties’: Set van vaardigheden, kennis en attitude (continentale definitie) ‘Skills’ (Angelsaksisch): het vermogen om kennis en vaardigheden in te zetten Speed of change, experimentele benadering ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

Pragmatische en experimentele onderwijsbenadering (John Dewey, 1916). Dewey’s denkbeelden over participatie zijn niet alleen zijn bedoeld om duidelijk te maken hoe mensen leren door deelname in sociale processen Participatie draagt de mogelijkheid in zich een specifieke vorm van leren te genereren, namelijk die vorm van leren die leidt tot een transformatie van ideeën en emoties en tot het begrijpen van hen die deelnemen. Pas dan ontstaat een gedeelde of gemeenschappelijke visie. ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

Professioneel kapitaal: De arbeidsorganisatie van de school Organisatiekapitaal Wie neemt welke besluiten? Gedelegeerde verantwoordelijkheid: Het team centraal Sociaal kapitaal Samenwerking in de beroepskolom (vo-mbo-hbo-wo) Bedienen ‘superdiverse’ populatie studenten naar volume, niveau, ontwikkelbaarheid ‘Verbindende leerarchitectuur’ - samenwerking school met bedrijf Menselijk kapitaal Medewerkers en hun potentieel Het expliciet maken van pedagogisch/didactische visie. (Bron: Hargreaves en Fullan, 2012; E.Klatter en M. van der Meer, 2016) ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

Triple Helix: Regionale initiatieven De aanpak van regionale krimp in Groningen, Zeeland en Limburg. Techniekpact (en Zorgpact) kent regionale aanpak. Scholen willen aansluiten bij het ecosysteem van bedrijven. Maar vraagarticulatie is ongelijk.   Gemeenten, zoals Amsterdam en Rotterdam, Eindhoven en Tilburg, Zwolle, ontplooien eigen initiatieven voor kwaliteit van het onderwijs en leerloopbanen. Provinciale agenda: Kennispact 3.0 in N-Brabant. In de agrarische sector hebben de aoc’s een landelijke dekking. Hier is sprake van opwaartse druk op beroepen en functies. Kunnen deze zelfstandig blijven bestaan of is verticale integratie met HAS nodig? (Zie: M. van der Meer en L.Nieuwenhuis, 2016) ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

Lessen co-makership Aanleiding voor samenwerking vooral gevoeld op strategisch niveau. Maar op uitvoerend niveau moeten de meeste aanpassingen worden gedaan. Docenten moeten studenten anders begeleiden. Van docenten worden aangepaste werktijden gevraagd en aansluiting bij de praktijk. De aanvankelijke belangstelling van bedrijven voor samenwerking is niet altijd overeenkomstig met de participatie van bedrijven. Als scholen samenwerken met bedrijven (in wat voor rol dan ook) moeten ze meer ondernemend zijn. De vraag is of ze dat willen en zo ja, in hoeverre. (Bron: Smulders, Hoeve, Van der Meer, 2013 - ecbo) ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

Onderzoek Innovatie Wie coördineert? Overheid Professie Markt ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

Kernpunt: verschillende werkprocessen a. initieel, b. postinitieel en c. innovatie Meestal verschillende professionals, interne capaciteiten en organisatie Je moet kruisbestuiving organiseren Betekent dat andere regelgeving? Ja, hybride organisatie hebben verschillende verantwoordingsmechanismen, en dus ook verschillende ‘governance’ vraagstukken. Maar dat is politiek ingewikkeld: open eind proces, zekerheden en routines moet je ook elders zoeken. Dus innovatie-niche en hoofdproces met elkaar verbinden (Rothmans) ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

Inquiry- Dewey/ Sabel Charles Sabel stelt: het meest kansrijk is een aanpak die aansluit bij de functionele vraagstukken, niet een hiërarchische aanpak. Er moet een zelfcorrigerend systeem komen. Dus niet unilateraal bestuur maar onderling afstemmend en lerende opstelling van de overheid. De overheid: wordt een ‘bemiddelend overheid’ en ook ‘voorwaardenscheppende overheid’. Dat vergt van de overheid het verspreiden van goede voorbeelden, sturen op samenwerking in de beroepskolom. Dewey kiest procesmatige aanpak waarin doelen en middelen in iteratieve verhouding staan. Het resultaat hiervan is dat het probleem transformeert en nieuwe handelingsmogelijkheden ontstaan. ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

Conclusies Momentum is nu! Speed of change. Kruisbestuiving nodig Quasi-experimentele opzet nodig; dit veronderstelt ‘bewust vertrouwen’ (ruggesteun voor docenten) OH: monitoring en evaluatie; kennisverspreiding, beschermen van het stelsel Scholen: ‘Public value scorecard’ ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016

Dank voor uw aandacht! m.vandermeer@s-bb.nl; marc.vandermeer@uvt.nl Marcvandermeer.org 06 12 69 09 22 ROC Twente, Marc van der Meer, 6 oktober 2016