Het cultuurbad Hoe kan het anders?
Voorstellen Bert van Velthooven b.vanvelthooven@hsmarnix.nl En u?
Van schoolcultuur naar cultuur op school Het doel van Cultuureducatie met Kwaliteit is kinderen laten profiteren van goed cultuuronderwijs waarin ze belangrijke vaardigheden leren en hun culturele (zelf)bewustzijn ontwikkelen. Hierbij zijn verschillende actoren actief; leerkrachten, interne cultuur coördinatoren, schooldirecteuren, schoolteams, schoolbestuurders, medewerkers van culturele instellingen en freelance kunstenaars. Dit door middel van het verbeteren van cultuureducatie op scholen en kwalitatief goede cultuureducatie borgen in het programma van de school. Dit kan zorgen voor een cultuurverandering op uw school. Inzicht in veranderprocessen kan dan helpen.
Veel veranderprocessen mislukken
Het begint bij het “kleine verhaal” Passie, ambit Waarom zal ik meedoen?ie
Veranderbereidheid; Metselaar en Cozijnsen Moeten willen en kunnen in combinatie. Iets is pas veranderd als het gedrag van de mensen is verandert. Anders valt men terug in oud gedrag. In het kunnen zitten de competenties en middelen (facilitering) uit het volgende model Borgen (eerste dia) d.m.v. gedragsverandering
Dan het grote verhaal; Model van Knoster Bespreek kort de aspecten, verbinden aan passie, urgentie en ambitie. Als cultuureducatie vanuit de visie van de school vormgegeven wordt, dan zal het ook gefaciliteerd moeten worden. Zorg ervoor dat men zich competent voelt; wat hebben we nog nodig om dit te kunnen? Bespreek “weerstand”.
Het vieren van “Quick wins” Laaghangend fruit plukken Mislukkingen vieren
Schema van Mintzberg. Wie zit waar Schema van Mintzberg. Wie zit waar? Denk aan bestuurder, directeur, ICCer, de Iber, cultuurcoach,…. Lijn-staf model
Lijn of staf? Bespreek met een buurvrouw/man; wie zit waar in het schema van Mintzberg. Wringt het ergens? Zou u het anders willen?
Verantwoordelijkheden bij trajecten cultuureducatie Bespreek met een andere buurvrouw/man; Wie uit het schema van Mintzberg is waar verantwoordelijk voor in het schema van Knoster. Hoe is het nu? Zou u het anders willen? Hoe kunt u dat bereiken? Nabespreking.
Inspiratie https://www.youtube.com/watch?v=lma9iMnVDas Vraag; waarom laat ik dit filmpje zien? Wat is de relatie met het opstarten van cultuureducatie op school? (passie, missie, flexibiliteit, creativiteit, van je zwakte je kracht maken.
Bedankt en tot ziens