“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Advertisements

Intentie veranderen door bewustzijn
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Ludo Daems.
Il Silenzio.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Leven zoals het leven je is gegund
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
CanDo Coaching.
Nachts am Wolgastrand - Die Flippers
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Psychologieles 7 lesweek 7
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
21 st CS en Talenten 15 maart 2016 Hiemstra & Bohlmeijer, 2013.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Wat zit er allemaal in je hoofd ?
Bouw aan je veerkracht.
Talent in Ontwikkeling
Reflecteren even pas op de plaats
LOB Waar ben je trots op?.
Week 1, les 5.
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Nachts am Wolgastrand - Die Flippers
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Loopbaan en burgerschap les 3
Zichtbaarheid Creëren
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Transcript van de presentatie:

“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen” Respect voor het model van de wereld van de ander en dat van mijzelf Welkom! “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen” Volksuniversiteit Zwolle NLP-vervolgcursus voorjaar 2018 week 4

Zonne-straaltjes In tweetallen, 2 minuten elk. Focus op een recente gebeurtenis die goed en/of nieuw was. Waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien.

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om over na te denken vanuit NLP. Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Hoe leren we? Wie leert het meeste? Door te lezen? Door te luisteren? Door te schrijven? Door te doen? Door uit te leggen? Lezen 10% Luisteren 20% Schrijven 30% Doen 80% Uitleggen 90%

Geluk kun je creëren In plaats van positief denken: positieve actie! Het is uit onderzoek gebleken dat je geluk kunt creëren en dat je een gevoel van blijdschap kunt creëren door te doen ‘alsof’. Wat zou er op tegen zijn om je positieve gevoelens te vergroten? Kijk maar eens of dat ecologisch verantwoord is: is het goed voor mezelf? Is het goed voor mijn omgeving? en Is het goed voor mijn omgeving en de wereld? Als je daarop ja krijgt willen we je uitnodigen om het volgende te doen! Schrijf in de vakjes die je hier afgebeeld vindt 9 dingen die je heel graag doet. Scheur of knip de vakjes los van elkaar. Maak van ieder stukje papier een bolletje en doe die bolletjes in het envelopje dat je hebt gekregen. Pak een van de bolletjes eruit en doe wat er op het papier staat. Doe dat vanavond en morgen. Pak dan voor de volgende dag een nieuw papiertje en doe dan wat er op dat papiertje staat. Zo pak je iedere dag een nieuw papiertje en schrijf op hoe je je voelt die dag. Je zou kunnen zeggen dat dit jouw “gelukkig-zijn” onderzoek is. Idee ontwikkeld naar: Rip it up, Richard Wiseman. 1 4 7 2 5 3 6

Geluk op identiteitsniveau Wil je je positieve gevoelens vergroten? Schrijf in ieder vakje iets dat je heel graag wilt doen. Ecologie check: is het goed voor mezelf? Is het goed voor mijn omgeving? En de wereld? Knip de vakjes los. Maak van ieder stukje papier een bolletje Doe die bolletjes in envelop. Pak elke dag dat je tijd hebt een van de bolletjes eruit en doe wat er op het papier staat. Doe dat vanavond en morgen en …………. Dit is jouw “gelukkig-zijn” onderzoek. Rip it up, Richard Wiseman 1 4 7 2 5 8 3 6 9

4 Stapsleerproces emoties 1. Onbewust onbekwaam 2. Bewust onbekwaam Bewust worden 2. Bewust onbekwaam Oefenen 3. Bewust bekwaam Automatiseren 4. Onbewust bekwaam Afleren: van stap 4 naar 2 en weer naar 4 Opnieuw leren: van 2 naar 4.

“Mislukking bestaat niet alleen feedback” Geef ik het op of ga ik door?

teleurgesteld stoppen Gevoelens in het 4 stapsleerproces 4 succes ervaring 4 3 beter gevoel 1 neutraal 2b uitdaging gevoelens 2b 1 3 2a angst 2a teleurgesteld stoppen tijd

Oefening 34 : Mislukking bestaat niet alleen feedback Een gebeurtenis die je tot nu toe als een mislukking of fout van jezelf hebt beschouwd: ………………………………………………………………………. Welke dingen heb je van deze gebeurtenis geleerd? …………………………………………………………………………………….. In welke situaties zou je dit geleerde in de toekomst kunnen toepassen? ……………………………………………………………………………………..

Als wat je doet, geen resultaat oplevert, doe dan wat anders. Je kunt ook wel zeggen: Als je altijd doet wat je altijd al deed, dan krijg je ook wat je altijd al kreeg. In welke situatie was je gedrag niet zo functioneel en had het niet helemaal het gewenste resultaat? Is verandering van dit gedrag welkom? Bijvoorbeeld: Als je bij iedere verandering in de weerstand schiet? (terwijl je juist plezier wilt hebben) Wat kun je doen? een andere baan nemen? verhuizen? scheiden? het met humor benaderen, of bedenken dat de mensen die de verandering willen er een positieve bedoeling mee hebben? ……………………………………………………………………………………………… Beschrijf een verandering van je gedrag die nieuw is voor jou.

Het modelleren van succesvolle handelingen leidt tot excellentie. Bijzondere mensen als rolmodellen gebruikten. Als iemand iets goed doet, heeft hij een niveau van onbewuste bekwaamheid bereikt Hij kan niet gemakkelijk kan uitleggen hoe hij het doet Je kunt van een bijzonder mens leren door goed te letten op wat hij doet en hoe hij te werk gaat. Voorbeelden: rapport maken manier van gedragen: sport, overtuigen, zorgen voor, leiding geven waarden en overtuigingen 35. Oefening Denk aan een iemand in je omgeving waarvan je een bepaald soort gedrag zou willen leren. Van wie zou je welk gedrag willen leren? ……………………………………………………………………………………………………………… Hoe wil je dat doen?

Coach, Positieve Criticus Dromer Doener, Realist

Oorzaak  Gevolg Achter in de bus? Of …. Achter het stuur?

Isaac Newton (1642-1727) Grondlegger van het Oorzaak-Gevolg-model. Het verhaal gaat dat hij op een dag onder een appelboom lag toen er een appel op zijn hoofd viel. Misschien zou ieder ander dit een toevalligheid noemen. Newton bleef er over nadenken en stelde zich de vraag: "Als ik dit voorval nou eens ernstig neem! Wat is de oorzaak van het vallen?" Zo ontdekte hij de zwaartekracht

Cirkel van betrokkenheid Cirkel van betrokkenheid Hoe vergroot je jouw cirkel van invloed? Reactief: Waarom ik? De ander moet ….. Proactief: Wat kan ik? Ik neem initiatief.. Cirkel van betrokkenheid Cirkel van betrokkenheid Cirkel van Invloed Cirkel van Invloed Aan de kant van het gevolg blijven staan. Aan de kant van de oorzaak gaan staan! Bedenk een situatie waar je meer invloed zou willen hebben. Schrijf dit op een briefje.

Huiswerk Leer om je zelf en anderen complimenten op gedragsniveau te geven. Welke uitwerking heeft dat? Maak de Oorzaak Gevolg test in je boek of op de website