Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Informatieavond groep 3 WELKOM
Bezoekje aan de bibliotheek op dinsdag 2 maart 2010 Groep 1a.
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Dr. Albertus Risaeusschool
Begeleiden, hoe doe je dat?
preek over Deuteronomium 6:20-25
Mijn computer is leuk! ©pharos Bij voorleesboekje + handleiding van ‘Mijn computer is leuk’
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst. ZOMER © Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Voor het eerst naar school; een kijkje in groep 1 en 2 Wat leuk dat je bij ons op school komt.
Reclame Masters | Ik en reclame!
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Het belang van voorlezen
Woordjes leren.
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
A LLE KINDEREN EEN GOEDE START M ARIANNE V ERHALLEN REZULTO. NL L ANDELIJK CONGRES MO- GROEP 12 JUNI 2013.
Spreekbeurt in groep 4.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Hallo, ik ben Lina. Vandaag ga ik naar de speelzaal. Ga je met mij mee? Wenboekje Speelzaal Tierelier.
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Spreekbeurt in groep 4.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Vul in wat persoonlijke en niet persoonlijke gegevens zijn
Bekijk en bespreek dit filmpje. Kunt u het filmpje niet afspelen Bekijk en bespreek dit filmpje. Kunt u het filmpje niet afspelen? Gebruik dan de.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Ouderbijeenkomst.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Ouderbijeenkomst.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Welkom op school! de 3e ouderbijeenkomst PP1
blok 1 les 3: Lezen is belangrijk
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
NSCCT Instructie groep 5
Ouderbijeenkomst.
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
blok 2 les 2: taal thuis en op school
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
Spellenboek buitenschoolse opvang
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Groep 2 Begrijpend luisteren
NSCCT Instructie groep 5
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Wensen en verwachtingenavond
Mijn spreekbeurt gaat over
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad

HERFST Tijdvak Herfst. ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad

SAMENWERKEN vergroot de woordenschat van uw kind PPT 2: Welke woorden gaan we de kinderen de komende herfstmaanden leren? Laat de woordwebben/praatplaten van het tijdvak Herfst zien; geef eventueel een voorbeeld lesje. De woorden hangen we op in de klas. Het helpt enorm als kinderen de woorden ook thuis horen. Als uw kind de woorden op school én thuis hoort dan zal het de woorden beter onthouden! U kunt zien welke woorden we aanleren: ze hangen in klas! Als u bijvoorbeeld deze plaat ziet hangen, dan kunt met uw kind praten over de wind en de blaadjes die rond dwarrelen. En zeggen: “o, kijk eens buiten naar het weer, hoe hard de wind blaast”. SCHOOL ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad

welke woorden in de herfst? PPT 3: Maar het gaat niet alleen om de woorden van herfst: ‘wind’ en ‘regen’ en woorden rond het slechte weer. ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad

maar ook… PPT 4: Ook woorden voor verschillende soorten boeken moeten de kinderen leren: ‘het prentenboek’ , ‘woordenboek’, ‘het leesboek’ en ‘het stripboek’ . Bekijk hier in de klas met uw kind de verschillende soorten boeken en noem de namen. (Doe eventueel voor hoe ouders de woorden kunnen labelen). En ook buiten school kunt u de woorden herhalen. Dat helpt uw kind om de woorden te onthouden. In de winkel ziet u misschien samen met uw kind stripboeken. En het is natuurlijk heel erg goed om samen naar de bibliotheek te gaan om e kijken naar de verschillende soorten boeken. ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad

SAMEN PRATEN over de woorden Over je eigen ervaringen (die met de woorden te maken hebben) Over wat je zelf allemaal weet (over het onderwerp) Stel vragen (over de woorden of over wat ze op school geleerd of gedaan hebben) Ga samen iets doen (en erover praten) PP5: Wanneer er tijd is kunnen de ouders oefenen om woorden te herhalen. Geef ze de opdracht geven bij een woordweb of een praatplaat elkaar iets te vertellen, waarbij ze de woorden die op de plaat staat vaak moeten gebruiken. U deze dia overslaan en zelf de mogelijkheden bespreken om woorden buiten school te herhalen. ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad

SAMENWERKEN vergroot de woordenschat van uw kind PPT 6: En we geven de kinderen (weer) speel-werkbladen mee naar huis. Op de speelwerkbladen komen de woorden terug in spelletjes, liedjes en versjes. Dit is een voorbeeld van een speelwerkblad van de volgende maand. Deel een speelwerkblad uit aan de ouders en leg uit wat de bedoeling is. SCHOOL ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad

SAMENWERKEN vergroot de woordenschat van uw kind PPT 7: U kunt thuis samen met uw kind de versjes en liedjes voorlezen en de spelletjes doen. Het gaat niet om goed en fout. Het zijn spelletjes! Hier ziet u zo’n spelletje. (leg uit wat het de bedoeling is). Het is voor het leren van de woorden belangrijk dat u dan de woorden steeds maar herhaalt, zodat uw kind ze kan onthouden (voordoen hoe bij dit spelletje de woorden gelijk en verschil steeds herhaald worden). THUIS ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad

SAMENWERKEN vergroot de woordenschat van uw kind PPT8: ‘En op de werkbladen staan (weer) al de liedjes en versjes die we in de klas doen. Deze kunt u voorlezen of zingen met uw kind.’ (laat het versje horen) THUIS ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad

VOORLEZEN vergroot de woordenschat van uw kind THUIS PPT 9: Als u boekjes ook thuis voorleest, op de bank of voor het slapen gaan, dan leert uw kind heel veel woorden! Bespreek welke prentenboeken het komend tijdvak aan de orde komen. ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad @

PRENTENBOEKEN voor thuis en op school Boekenlijstje Herfst …………… Hierbij maakt u een boekenlijstje voor de ouders, dat ze mee kunnen nemen naar huis. ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad

EN HIER doen we het samen allemaal voor ! PP10: Sluit af door ouders te bedanken voor hun komst. ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad

©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad