WORKSHOP INFORMATIEDELING EN VERTROUWEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gent, scheppende stad Gent 2020 Stadscongres VGC 25 februari 2009.
Advertisements

Balans tussen hulp en recht
Resultaatgericht Samenwerken
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Ontmoeting van mens tot mens.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Veranderingen in de zorg
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Opzet van de workshop Kennismaken
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Zeker van Zorg: nu en in de toekomst Wnd Directeur Langdurige zorg Inge Vossenaar.
Begeleidingsplannen GGZ
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Beroepsgeheim in een evoluerende hulpverleningscontext
Herstelondersteunende zorg in Nederland
“TEAMLEREN” workshop 31 maart “Doorbraak in Professionalisering”
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Beroepsgeheim Kris Stas.
Psalm 44: geloofsvragen, herkenbaar.
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Gentle Teaching.
Armoede.
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Armoede is … Sieg Monten
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Consultfunctie Ondersteuningscentrum Jeugdzorg Debatlunch COJ 20/11/2015.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
 Een loodgieter is deskundig in het in bedwang houden van water en stelt een diagnose omtrent waar een lek zich bevindt of waar een onaangename geur.
Diagnoses in het maatschappelijk werk Johan Bastiaensen.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Zwijgen of waarschuwen? HIV disclosure: een ethische analyse.
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Gezond Vertrouwen Ronnie van Diemen. Gezond vertrouwen Arts en organisatie, 10 juni
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Resultaatgericht Samenwerken
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
verlos het van al zijn angsten.
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Welkom Workshop Ervaringsdeskundigheid Werken binnen het I.H.T.
Zin in meten??.
Zorgzaam confronteren
1.
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Wegenkaart Agnes Verbruggen.
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
De week van de vrijwilliger
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Groeien in ATEX volwassenheid
WZC Villa Rosa & ‘t Meiland
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Heb jij ballen voor scrummen?
Ambulant team wijkzorg ___________
Zorgzaam confronteren
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Transcript van de presentatie:

WORKSHOP INFORMATIEDELING EN VERTROUWEN DANIEL JANSSENS

Vertrouwen is de basis van goed Sociaal Werk Leefwereld nabij: de sociaal werker verbindt zich met mensen en heeft het goed met hen voor Verhaal van mensen als uitgangspunt: fragmenten van kracht, verdriet, mislukken, donkerte en hoop Proceslogica: op ritme van mensen samen stappen zetten vanuit wat er is zodat mensen duurzaam de regie over hun leven herwinnen, met vallen en opstaan (groei- en leerprocessen) Nood aan tijd en een veilige ruimte waar mensen op verhaal kunnen komen Deze veilige werkruimte wordt beschermd door beroepsgeheim (art 458SW) privacy/beroep van sociaal werker/samenleving

De sociaal werker twijfelt, wikt en weegt en maakt keuzes De sociaal werker handelt in spanningsvelden: vertrouwen versus verantwoordelijkheid (tegenover anderen en de samenleving) Het is goed dat de sociaal werker twijfelt De wet geeft geen antwoord op twijfels, enkel een kader en knipperlichten Eigen deskundigheid en discretionaire ruimte van de sociaal werker om te wikken en te wegen Zorgvuldig en zorgzaam bewust van finaliteit van het beroep bewust van de eigenheid van zijn mandaat/rol bewust van de gevolgen van zijn handelen Bewust van eigenaarschap van cliënt Gedragen door zijn team

De veilige agogische werkruimte staat onder druk Het beleid hanteert een discours van maatschappelijke veiligheid en legt sociaal werkers op sneller te rapporteren (heeft het beleid vertrouwen in sociaal werkers?) Klimaat van juridisering en ingedekt zijn: sociaal werkers ervaren angst om fouten te maken, afgerekend te worden en vragen protocollen en procedures: etiquette ipv ethiek (ondergraven we zelf de kracht en eigenheid van het Sociaal Werk?) Een maatschappelijke context van verharding en eenzijdige nadruk op individueel schuldmodel: de sociaal werker moet disciplineren en controleren (en wie heeft nog oog voor de structurele factoren?) Klimaat van wantrouwen tegenover cliënten: ieder is een vermoedelijke profiteur (Is de cliënt onze vijand?)

Sociaal werkers bekennen kleur Verhalen uit de dagelijkse praktijk van het sociaal werk Hoe kijken zij naar hun eigen deskundigheid en discretionaire ruimte? Hoe maken ze agogische keuzes? Hoe bieden zij antwoord op de maatschappelijke tendensen? Welke uitdagingen formuleren zij Voor het beleid ? Voor het beroep ?