Coaching.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Oplossingsgericht coachen
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Een theoretische verkenning
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
CanDo Coaching.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Communicatie en dementie
Leerstijlen KOLB SJM.
OGW op de Firtel.
Het coachende functioneringsgesprek
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Coaching week Rotterdam Academy.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
In een jeugdgevangenis
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
De leerling of stagiaire in beweging!
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Verbindend communiceren met ouders
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Handvatten voor coaching
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Module 1 Leren omgaan met dementie
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Hand-Out.
LOB zeven stappen naar succes
Reflecteren even pas op de plaats
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Volksuniversiteit Zwolle
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Onterechte overtuigingen
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Loopbaan en burgerschap les 3
Omgaan met verschillen
Transcript van de presentatie:

Coaching

Voorstellen Marjolein Sweep Martin Dijs

Wat is coaching? Bij coaching ga je ervan uit dat je cliënt uiteindelijk zelf het beste weet wat goed voor hem is. De coachee, degene die gecoacht wordt, is dan ook zelf verantwoordelijk voor wat hij doet. De bedoeling van de coaching is dat de coachee zich bewust wordt van zijn gedrag en het effect dat dit gedrag heeft. Tijdens de coaching zijn coach en coachee volledig gelijkwaardig.

Eerste gesprek Tijdens het eerste gesprek moeten de volgende dingen duidelijk worden: Wat is expliciet het doel? Wat wil, denkt en voelt de collega? Wat moet voorkomen worden? Hoe wordt de huidige situatie in stand gehouden? Wat zijn niet helpende gedachten? Voor welke tussendoelen gaat de collega?

Coachvraag Hoe houd ik deze situatie in stand? Wat is mijn bijdrage in deze ongewenste situatie? Ik wil meer weten over mijn motieven omdat ik steeds zo reageer. Ik wil graag leren hoe ik beter…

Doel

Waar ligt het probleem?

Oplossingsgericht Focus op de oplossing Een probleem doet zich nooit voortdurend in dezelfde mate voor Wat is wel mogelijk? Uitzondering Wondervraag Schaalvraag Herkaderen (Dat lukt toch niet! Dat lukt nog niet.) Liften tussen: denken, voelen en willen

Functionele analyse Wanneer je een functionele analyse maakt, bekijk je wat het de collega oplevert om de huidige situatie in stand te houden.

Opbouw vervolggesprekken Hoe gaat het? De vorige keer hebben we het gehad over: Wat wil je aan het eind van deze bijeenkomst meenemen? Waar zullen we het als eerste over hebben? De collega na laten denken over de te bereiken doelen. De collega is hierbij zo’n 70% van de tijd aan het woord. Wat neem je mee? Wat wordt de volgende stap? Waar gaan we het de volgende keer over hebben?

Huiswerk Huiswerk is bij het coachen een belangrijk onderdeel. Het geeft de coachee inzicht, hij doet nieuwe ervaringen op en wordt aan het denken gezet.

Korthagen

Focussen op wat goed gaat Wat is er veranderd tussen het eerste en het tweede gesprek? Geef de coachee vooral mee dat hij de dingen die goed gaan meer moet toepassen en de dingen die niet goed gaan minder of niet moet toepassen. Wat je aandacht geeft groeit!

Overdracht Overdracht betekent dat iemand op een ander reageert alsof die ander een persoon uit zijn verleden is. Tegenoverdracht is de overdracht van de coach.

Afsluiten van een traject Wat neem je mee?

Proces

Nivea

Oma

LSD

Oen

Omgaan met weerstand Waar komt de lading vandaan? Houd rekening met de gebruiksaanwijzing van je gesprekspartner. Spreek de taal van je gesprekspartner. Zorg dat je je gesprekspartner begrijpt. Valideren (Ik kan me voorstellen dat…). Ik vind het jammer dat je niet naar mij wilt luisteren. Dan zien we dit beiden anders. Voor mij is dit heel belangrijk omdat…

Judo Bij de meebewegende stijl gaat persoon 1 grotendeels mee in de ideeën van persoon 2. De energie van persoon 2 wordt hierdoor gemobiliseerd. Persoon 2 houdt dan grip op de ontwikkelingen en het uiteindelijke resultaat. Verantwoordelijkheid geven, overdrijven, een bescheiden voorstel doen, het ontraden van een oplossing zijn technieken die hierbij ingezet kunnen worden.

Roos van Leary

Wel of niet coachen

Oefenen Hoe zorg ik ervoor dat het rustig is onder de instructie? Hoe zorg ik ervoor dat niet alle aandacht naar vier of vijf kinderen gaat? Wat maakt dat ik snel geïrriteerd raak van het gedrag van leerling X en hoe verander ik dit? Wat kan ik doen om de sfeer in de groep te verbeteren?

filmpjes https://www.youtube.com/watch?v=UY75MQte4RU https://www.youtube.com/watch?v=P35CBmI13P4

vragen