De zorg verandert, het toezicht verandert mee

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Ondersteuningsplannen
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Begeleidingsplannen GGZ
Presentatie Missie en Visie Lomoz 2012 Anton Rijkers.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Met Stakeholders Gedeelde Visie
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Ruimte voor verpleeghuizen
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Toezicht door de Nederlandse Zorgautoriteit Loes de Maat Goed Bestuur: een zorg? Loes de Maat, directeur Toezicht & Handhaving, NZa.
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
Discussiegroepen - resultaten
1 “Innovatieplaats Cure” Experimenteer met minder regels.
Verschillende rollen en stijlen
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
‘t Steenbergen. Programma: uur inloop en informele gesprekken met elkaar uur Privacy en informatiebeveiliging zijn actuele en complexe.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
P ROGRAMMA Z ORG WAARDIGHEID EN T ROTS De betrokkenheid van Toezichthouders.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Gezond Vertrouwen Ronnie van Diemen. Gezond vertrouwen Arts en organisatie, 10 juni
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Mondzorg - persoonsgericht
Symposium Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg dinsdag 13 juni 2017
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Veranderingen versus kwaliteit van zorg
Succesvol cultureel ondernemen
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Duurzame inzetbaarheid van de professional
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Workshop samenwerken in een samenwerkingscollege
Kwaliteit: Terug naar de kern
Persoonlijk Leiderschap
Veilige principes opgenomen in het reguliere toezicht
Transparantie en vertrouwen in het toezicht
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Toezicht ACM op de geboortezorg
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Werkmethode Bouwstenen voor familiebeleid KansPlus en ‘s Heerenloo
Zorg jij voor gezelligheid in onze huiskamer?
De IGJ: audits met impact
Kwaliteitszorg les 3.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
De Zorgstandaard Integrale Geboortezorg
Inspectie Justitie en Veiligheid
Toezicht op Goed Bestuur bij IGJ Toezichtfestival maart 2019
Aan de slag met kwaliteit
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Transcript van de presentatie:

De zorg verandert, het toezicht verandert mee Workshop Radicale vernieuwing

Programma Korte uitleg over de inspectie en de nieuwe manier van toezicht Interactief kijken naar het thema Persoonsgerichte zorg Interactief kijken naar het thema Deskundige zorgverlener Interactief kijken naar het thema Sturen op Kwaliteit en Veiligheid Zijn er nog mythes in de zaal? Vraag: wie heeft recente ervaringen met een inspectiebezoek? Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Workshop Radicale Vernieuwing | 14 mei 2018 Onze missie - in het kort - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd i.o. bewaakt en bevordert de veiligheid en kwaliteit van zorg door middel van toezicht, handhaving en opsporing. Zo dragen wij bij aan het behoud van de goede Nederlandse gezondheidszorg en kunnen mensen vertrouwen op goede zorg. Workshop Radicale Vernieuwing | 14 mei 2018

Workshop Radicale Vernieuwing | 14 mei 2018 Beoogde resultaten Zorg passend bij patiënt/cliënt Veiligere zorg Minder gezondheidsschade Workshop Radicale Vernieuwing | 14 mei 2018

Zorg die je je eigen familie en naasten gunt Workshop Radicale Vernieuwing | 14 mei 2018

Waar komen we vandaan? Waar gaan we naar toe? Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Bij de inspectie: Hoe krijgen en houden we zicht? Incidententoezicht: onderzoek van calamiteiten Risicogestuurd toezicht: bezoeken Toezicht op goed bestuur Thematoezicht: mondzorg, infectiepreventie Basistoezicht: sector in beeld Bronnen: inspectiebezoeken, jaarverslagen, media aandacht, meldingen, cliëntervaringen, indicatoren Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

De zorg verandert, het toezicht verandert mee Op basis van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg: Nieuw bezoekinstrument maart 2017 Modulair Kern Instrument (MKI) Gezamenlijke focus op leren en verbeteren Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Toezichtkader Goed Bestuur (IGZ/NZa), 2016 Gedrag en cultuur • Verantwoord en transparant • Open en integer • Omgevingsbewust en participatief • Lerend en zelfreinigend • Doelgericht en doelmatig Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Bezoekdag nieuwe stijl onaangekondigd, tenzij… veel rondlopen, zelf kijken, minder geregisseerd spontane(re) gesprekken met mensen die je tegenkomt Observaties in de huiskamer  Zo mogelijk besprekingen bijwonen: MDO’s, gedragsvisites, overdrachten. Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

De zorg verandert, toezicht verandert mee Toetsingskader met 3 thema’s Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Donkergroen: de locatie/afdeling voldoet aan de norm. Modulair kerninstrument (MKI) gebruikt in domein maatschappelijke zorg: V&V en GZ Donkergroen: de locatie/afdeling voldoet aan de norm.  Lichtgroen: de locatie/afdeling voldoet grotendeels aan de norm. De instelling is goed op weg maar verbetering is mogelijk.  Geel: de locatie/afdeling voldoet grotendeels niet aan de norm. De instelling heeft een start gemaakt maar is nog niet op het gewenste niveau. Verbetering is dus nodig.  Rood: de locatie/afdeling voldoet niet aan de norm. Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Thema 1: persoonsgerichte zorg Wat versta jij onder persoonsgerichte zorg? Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Thema 1: Persoonsgerichte zorg De inspectie kijkt o.a. naar: De cliënt wordt behandeld als een uniek persoon en ontvangt zorg op maat De cliënt heeft zelf de regie over de zorg en ondersteuning en wordt daarbij waar nodig ondersteund door zorgverleners De cliënten worden ondersteund om hun informele netwerk te betrekken bij de zorgverlening Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Hiervoor gebruiken wij: SOFI Het kleine zusje van: Dementia Care Mapping daarvan afgeleid Short Observational Framework for Inspection Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Casus persoonsgerichte zorg 1.5 Cliënten worden ondersteund om hun informele netwerk in stand te houden of uit te breiden. Aandachtspunten: Informele netwerk is bekend Versterken van regiemogelijkheden Ondersteuning bij het aangaan van contacten … Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Uw score Donkergroen: de locatie/afdeling voldoet aan de norm.  Lichtgroen: de locatie/afdeling voldoet grotendeels aan de norm. De instelling is goed op weg maar verbetering is mogelijk.  Geel: de locatie/afdeling voldoet grotendeels niet aan de norm. De instelling heeft een start gemaakt maar is nog niet op het gewenste niveau. Verbetering is dus nodig.  Rood: de locatie/afdeling voldoet niet aan de norm. Licht toe! Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Deskundige zorgverlener Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Thema 2: deskundige zorgverlener De inspectie kijkt o.a. naar: Cliënten kunnen rekenen op zorgverleners die op een professionele wijze werken Cliënten kunnen rekenen op zorgverleners met voldoende kennis en kunde om goede zorg te verlenen Cliënten kunnen rekenen op zorgverleners die de grenzen van hun deskundigheid kennen, met elkaar samenwerken en op elkaar afgestemde zorg bieden Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Casus deskundige zorgverlener 2.5 De zorgaanbieder zorgt dat er voldoende deskundige zorgverleners beschikbaar zijn, afgestemd op de aanwezige cliënten en actuele zorgvragen. Aandachtspunten: Welke afspraken zijn er rondom intensieve zorgmomenten, de nachtzorg of acute zorgvragen? Is er een adequaat scholingsbeleid? Is er een adequaat aannamebeleid? Is de deskundigheid van zorgverleners afgestemd op de zorgbehoefte? Worden zorgverleners en cliënten(raden) betrokken bij de besluitvorming? … Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Uw score Donkergroen: de locatie/afdeling voldoet aan de norm.  Lichtgroen: de locatie/afdeling voldoet grotendeels aan de norm. De instelling is goed op weg maar verbetering is mogelijk.  Geel: de locatie/afdeling voldoet grotendeels niet aan de norm. De instelling heeft een start gemaakt maar is nog niet op het gewenste niveau. Verbetering is dus nodig.  Rood: de locatie/afdeling voldoet niet aan de norm. Licht toe! Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Thema 3: sturen op kwaliteit en veiligheid Toenemend belang van ‘gedrag en cultuur’: een veilig werkklimaat het lastige gesprek voeren elkaar aanspreken leren van fouten Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Casus sturen op kwaliteit en veiligheid 3.2 De zorgaanbieder gebruikt (bijna) incidenten, (bijna)fouten en klachten voor verbetering van de zorg. Aandachtspunten: Is er een veilige meldcultuur? Hoe is de betrokkenheid van de teams? Vinden er analyses plaats op cliëntniveau? Vinden er analyses plaats op team- en locatieniveau? … Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Uw score Donkergroen: de locatie/afdeling voldoet aan de norm.  Lichtgroen: de locatie/afdeling voldoet grotendeels aan de norm. De instelling is goed op weg maar verbetering is mogelijk.  Geel: de locatie/afdeling voldoet grotendeels niet aan de norm. De instelling heeft een start gemaakt maar is nog niet op het gewenste niveau. Verbetering is dus nodig.  Rood: de locatie/afdeling voldoet niet aan de norm. Licht toe! Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Wat zou je graag willen, maar “mag” niet van de inspectie? Dilemma’s in het werkveld Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

Vragen en opmerkingen Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018