Ambassadeursbijeenkomst Mediacollege

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

De hoeden van Edward de Bono
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Succesvol in onderwijs met ICT
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Workshop Onderzoeksontwerp
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Een theoretische verkenning
moderniseren van het curriculum.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
SKOBOS Digitale Leer Werk Omgeving Albert
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
© 2015 Centre of Expertise Leren met ict Hogeschool van Arnhem en Nijmegen RESULTATEN BEGINMETING LEREN EN LESGEVEN MET ICT SPO DE LIEMERS SCHOOLJAAR
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Draagvlak vergroten bij collega’s
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Presentatie EduCheck SOML
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
SMART CITY DORDRECHT Ruimte voor innovatie.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Ouderavond 3 Havo 3 oktober 2017
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Inkoopcoöperatie.
Resultaten ICT monitor 2002
Naar een typologie van scholen
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Stichting Praktijkleren
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Wolkom yn Fryslân! Wifi netwerk Eduroam of FC-Gasten wachtwoord:
Even bijpraten…. Jan Bartling (saMBO-ICT) en Leo Bakker (Kennisnet)
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Programma Bruggen Bouwen
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Heb jij ballen voor scrummen?
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
The Future Teacher 3.0.
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Ambassadeursbijeenkomst Mediacollege

woensdag 4 april 2018, Amsterdam Bruggen bouwen Stand van zaken plannen voor vervolg woensdag 4 april 2018, Amsterdam

Meekijken? www.sambo-ict.nl/bb

Ambities en werkelijkheid Werken met i-coaches Bruggen bouwen? Ambities en werkelijkheid Werken met i-coaches

Onbalans (bron ict-monitor mbo 2017) Dik op orde: Voorzieningen Connectiviteit Centrale ict-service organisatie Informatiemanagement Nauwelijks op orde: Specifieke onderwijsvisie Gezamenlijke visie en draagvlak Digitale geletterdheid

HEEL VAAK Beamer of digibord Digitaal leermateriaal Laptop/mobieltje Informatie digitaal Websites tonen (met extra oefenmateriaal) Printen voor leerlingen Leer- en oefenprogramma’s Stimuleren digitale toepassingen Uitleg door middel van pc/laptop Instructie afstemmen op leerlingresultaten Zelf ontwikkeld leermateriaal Leren omgaan met social media Leren over veiligheid online Hulp bij het online vinden van informatie Hulp bij het gebruik van computerprogramma’s Online toetsen Extra uitleg/leerstof online attenderen Klassikaal werken met digitale voorzieningen Leren programmeren of coderen Leren hoe online woordenboeken/encyclopedieën kunnen helpen VAAK REGEL-MATIG SOMS NOOIT

Werking van ict in het onderwijs Interventies gericht op het gebruik van ict in het onderwijs Opbrengsten van ict Didactisch repertoire leraren

Leraren die gevarieerd lesgeven, maken veelvuldig gebruik van ict, Concluderend: Leraren die gevarieerd lesgeven, maken veelvuldig gebruik van ict, waardoor zijzelf en hun leerlingen het meest profiteren van ict.

Interviews:

Stap 1 analyse - Bruggenbouwers in het onderwijs Doel Profiel Activiteiten Organisatie Betrokkenen Succesfactoren

Doel Uitvoer van beleid rondom onderwijs en ict Onderwijs en ict dichter bij elkaar brengen Omgaan met snelle technologische ontwikkelingen Digitale vaardigheden van teams verhogen Activerende didactiek van docenten ondersteunen en verhogen Aanjagen en verankeren van cultuurveranderingen Beter en meer digitaal registreren Vraagarticulatie docententeams

“We willen werken aan digi-geletterdheid “We willen werken aan digi-geletterdheid. Het is belangrijk om altijd ondersteuning te hebben.” “Er is zeker een kloof tussen onderwijs en ict. We zien diversiteit aan behoeften en vragen in onze instellingen, daar moeten we goed mee omgaan.” “Op mijn afdelingen wordt er naar gestreefd om leerlingen bewuster in het systeem te zetten. Leerlingen willen tegenwoordig ten allen tijden hun resultaten kunnen inzien.”

Profiel Liefst een achtergrond als docent vanwege laagdrempelige contact en herkenbaarheid vraagstukken; Affiniteit met ict, maar niet per se een koploper of innovator; Is een open, positieve en meedenkende persoon; Communicatief vaardig; Sparringpartner management; Status binnen team.

blended coach De I-Coach Het Oliemannetje Vaandeldrager GEBRUIKERS- VERTEGENWOORDIGER blended coach Het Oliemannetje De I-Coach digitale docent Digitale Ambassadeur

Bottom-up: vragen van docenten/teams bundelen en adviseren richting beleidsvorming Top-down: uitvoer van beleid, door bv. begeleiding implementatieprocessen

“Het is lastig om de juiste mensen te vinden om als i-coach in te zetten, ze zijn zeldzaam in een organisatie. We moeten goed voor ze zorgen.” “Bij ons rollen de meesten vanzelf in hun functie als i-coach, vanwege hun affiniteit met ict en de plek die ze in het team hebben.”

Activiteiten Een goede i-coach… (h)erkent problemen rondom ict-inzet in de klas en didactische vaardigheden; is schakel tussen de werkvloer en management en matcht vraag en aanbod; geeft (ongevraagd) advies en behandelt vragen zelfstandig; heeft een afgebakend takenpakket om ‘servicedesk 2.0 rol’ te voorkomen; begeleidt implementatieprocessen; geeft trainingen en 1 op 1 advies aan collega’s.

Betrokkenen Naast i-coaches, zijn docenten, teamleiders, locatiedirecteuren, bestuurders en informatiemanagers de belangrijkste betrokkenen; Alle rollen moeten duidelijk zijn: waaronder eigenaar, projectleider, opdrachtgever en -nemer; I-coaches ervaren hindernissen als hun teammanager of locatieleider geen affiniteit met ict heeft en geen nut ziet in de werkzaamheden van i-coaches; In meerdere situaties bleken docenten niet op de hoogte te zijn van aanwezigheid van i-coaches; communicatie is cruciaal. Naast i-coaches, zijn docenten, teamleiders, locatiedirecteuren, bestuurders en informatiemanagers de belangrijkste betrokkenen; Alle rollen moeten duidelijk zijn: waaronder eigenaar, projectleider, opdrachtgever en -nemer; I-coaches ervaren hindernissen als hun teammanager of locatieleider geen affiniteit met ict heeft en geen nut ziet in de werkzaamheden van i-coaches; In meerdere situaties bleken docenten niet op de hoogte te zijn van aanwezigheid van i-coaches; communicatie is cruciaal.

“De coaches zijn erg enthousiast, maar nog zoekende naar hun rol “De coaches zijn erg enthousiast, maar nog zoekende naar hun rol. Ze vinden het lastig om goed zichtbaar te zijn.” “Onze afdelingsleider staat hier erg achter. Hij is zelfs ambassadeur geworden.” “Mijn rol naar ons management is eigenlijk nooit belegd, want ‘we zijn van het onderwijs’.”

Organisatie i-coaches merken dat zij niet genoeg centrale sturing krijgen, waardoor beslissingen op instellingsniveau blijven hangen. Ze missen een duidelijke visie of koers mbt onderwijs en ict; Waar centrale sturing ontbreekt, kiezen soms opleidingen (units, locaties, clusters) ervoor geen i-coach in te zetten. Hierdoor loopt men professionaliteit en samenwerking mis; Inzet i-coach als instrument is alleen structureel wanneer lijn operationeel - tactisch - strategisch georganiseerd is

Organisatie Facilitering in uren wisselt sterk; doorgaans vinden i-coaches dat ze te weinig uren krijgen waardoor gevoel van ‘vrijwilligerswerk’ ontstaat; Kennisdeling wordt regelmatig centraal gefaciliteerd door een informatiemanager/beleidsmedewerker ict in de vorm van terugkerende vergaderingen en werksessies.

Succesfactoren Goed ingericht op de genoemde 5 deelgebieden: doel profiel activiteiten betrokkenen organisatie

Doel - profiel Inzet van i-coaches koppelen aan onderwijskundige doelen. Aandacht voor selectie en het profiel van de i-coach.

Activiteiten Transparantie over rollen en eigenaarschap is cruciaal.

Betrokkenen en organisatie Geef i-coaches een structurele plaats in verbinding tussen operationeel, tactisch en strategisch niveau. Faciliteer i-coaches met genoeg tijd en middelen. Centrale kennisdeling en aanpak is van belang voor professionalisering en consequente inzet i-coaches.

Succesfactoren Inzet van i-coaches koppelen aan onderwijskundige doelen. Aandacht voor selectie en het profiel van de i-coach. Transparantie over rollen en eigenaarschap is cruciaal. Geef i-coaches een structurele plaats in verbinding tussen operationeel, tactisch en strategisch niveau. Faciliteer i-coaches met genoeg tijd en middelen. Centrale kennisdeling en aanpak is van belang voor professionalisering en consequente inzet i-coaches.

Vervolg... Publicatie Pilots Terugkoppeling