LOP Secundair onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Advertisements

Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Evolutie anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs)
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
AV LOP/SO Gent WELKOM Gelijke Onderwijskansen Lokaal Overlegplatform Gent Secundair onderwijs.
AV LOP/SO Gent WELKOM Gelijke Onderwijskansen Lokaal Overlegplatform Gent Secundair onderwijs.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
AV LOP/SO Gent WELKOM Gelijke Onderwijskansen Lokaal Overlegplatform Gent Secundair onderwijs.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
FOCUS OP LOP-WERKING Regio Mechelen SO Lamot - 15 mei 2009.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Het decretale kader van spijbelen en schoolverzuim
LOP Oostende – Middelkerke Secundair
LOP Basisonderwijs Temse
Naar een aanmeldingssysteem voor LOP Antwerpen secundair onderwijs*
Aan de slag met spijbelrapporten
Scheurkalender aanmelden en inschrijven
Sint-Niklaas en Beveren
Opleiding voor schoolsecretariaten
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Workshop basisonderwijs
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Gebruik inschrijvingsregister.
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Opleiding voor schoolsecretariaten
Algemene Vergadering LOP Ronse Basis 22 mei 2017
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
Plenaire vergadering dinsdag 10 oktober 2017
Campusvoorrang Algemene Vergadering 4 juni 2012.
Voorstel AV lop Antwerpen basis 29 augustus 2012
AV 4 juni 2014 LOP Antwerpen basisonderwijs
LOP Secundair onderwijs
LOP secundair onderwijs
Praktisch: afspraken in LOP Gent Basisonderwijs – Buitengewoon onderwijs 12/12/2011.
Draaiboek inschrijvingsbeleid
LOP Antwerpen Basisonderwijs
Aanmeldingen schooljaar
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Inschrijvingen voor schooljaar
Nieuw kader inschrijvingsrecht
LOP Secundair onderwijs
Algemene Vergadering LOP BaO en SO Hasselt
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
Cijfergegevens leerrecht
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Voorstel CAR3 door Stuurgroep LOP.
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Infoavond aanmeldings- & inschrijvingsprocedure
Buitengewoon onderwijs en het inschrijvingsdecreet
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Het nieuwe decreet in 10 vragen
Coördinatievergadering 16 november 2018
Inschrijvingsbeleid Werkgroep inschrijvingsbeleid 3 juni 2016.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
Scheurkalender inschrijven voor schooljaar
Algemene Vergadering LOP Ronse Basis
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

LOP Secundair onderwijs Algemene vergadering LOP Secundair onderwijs Sint-Niklaas-Temse 16 juni 2016 Algemene vergadering, 16 juni 2016

Goedkeuring en opvolging verslag van 25 februari 2016 Algemene vergadering, 16 juni 2016

2. Inschrijvingsbeleid 2016-2017 2.1 Bespreking van knelpunten Knelpunten zijn: Communicatie van het aantal vrije plaatsen Volverklaringen voor 1A en 1B en nog enkele andere opleidingen Dubbele inschrijvingen Goedgekeurde programmaties en inschrijvingsbeleid 2016-2017 Planning van de inschrijvingsperiodes in een ruimere regio Planning informatiemomenten Communicatie inschrijvingsbeleid Algemene vergadering, 16 juni 2016

2. Inschrijvingsbeleid 2016-2017 2.1 Bespreking van knelpunten Communicatie van het aantal vrije plaatsen Voorafgaand aan periode 1: broers en zussen en kinderen van personeel Meedelen van capaciteiten voor 1A en 1B Voorafgaand aan periode 2: indicator- en niet-indicatorleerlingen Meedelen aantal vrije plaatsen voor indicatorleerlingen Meedelen aantal vrije plaatsen voor niet-indicatorleerlingen Voorafgaand aan periode 3: reguliere inschrijvingen Meedelen aantal vrije plaatsen Probleem: Verschillende periodes zijn aaneensluitend. Gevolg is dat scholen het aantal vrije plaatsen niet tijdig kunnen meedelen. Algemene vergadering, 16 juni 2016

2. Inschrijvingsbeleid 2016-2017 2.1 Bespreking van knelpunten B) Volverklaringen en weigeringen voor 1A en 1B en nog andere opleidingen Algemene vergadering, 16 juni 2016

2. Inschrijvingsbeleid 2016-2017 2.1 Bespreking van knelpunten B) Volverklaringen en weigeringen voor 1A en 1B en nog andere opleidingen Het hoge aantal weigeringen voor 1A is een nieuw gegeven. Inschrijvingen en informatie op VRINT: Twee scholen hebben meer inschrijvingen dan de vooropgestelde capaciteit. Er zijn echter geen volverklaringen. Enkele scholen sturen weigeringsdocumenten naar het LOP, maar de vooropgestelde capaciteit is niet bereikt. Weigeringen kunnen omgezet worden in gerealiseerde inschrijvingen. Algemene vergadering, 16 juni 2016

2. Inschrijvingsbeleid 2016-2017 2.1 Bespreking van knelpunten B) Volverklaringen en weigeringen voor 1A en 1B en nog andere opleidingen Algemene vergadering, 16 juni 2016

2. Inschrijvingsbeleid 2016-2017 2.1 Bespreking van knelpunten C) Dubbele inschrijvingen Algemene vergadering, 16 juni 2016

2. Inschrijvingsbeleid 2016-2017 2.1 Bespreking van knelpunten D) Goedgekeurde programmaties en inschrijvingsbeleid 2016-2017 Algemene vergadering, 16 juni 2016

2. Inschrijvingsbeleid 2016-2017 2.1 Bespreking van knelpunten E) Planning van de inschrijvingsperiodes in een ruimere regio De data van de inschrijvingsperiodes blijven van regio tot regio zeer verschillend. Voor de ouders is dit zeer verwarrend. b) Niet altijd of overal wordt de regelgeving zorgvuldig opgevolgd. Algemene vergadering, 16 juni 2016

2. Inschrijvingsbeleid 2016-2017 2.1 Bespreking van knelpunten F) Planning van informatiemomenten over 1A en 1B Het is aangewezen om informatiemomenten op een juist tijdstip te plannen. Ouders hebben de perceptie dat tijdens informatiemomenten ook al inschrijvingen gerealiseerd kunnen worden of een rangorde voor inschrijvingen wordt opgemaakt. Ideaal is het informatiemoment te organiseren voorafgaand aan de eerste inschrijvingsperiode. Algemene vergadering, 16 juni 2016

2. Inschrijvingsbeleid 2016-2017 2.1 Bespreking van knelpunten G) Communicatie inschrijvingsbeleid Algemene vergadering, 16 juni 2016

3. Inschrijvingsbeleid 2017-2018 3.1 Formele goedkeuring campusvoorrang voor buitengewoon secundair onderwijs De algemene vergadering van het LOP basisonderwijs Sint-Niklaas gaf op 26 november 2013 over de campusvoorrang volgend advies: a) positief advies voor de campusvoorrang in het buitengewoon secundair onderwijs b) negatief advies voor de campusvoorrang in het gewoon secundair onderwijs c) bijkomend is besloten om het positief advies te laten gelden voor de schooljaren 2014-2015, 2015-2016 en 2016-2017. De algemene vergadering van het LOP SO kan dus alleen een goedkeuring geven over besluit a). Stemming: Handopsteking? Geheim? Algemene vergadering, 16 juni 2016

3. Inschrijvingsbeleid 2017-2018 3.2 Goedkeuring data inschrijvingsperiodes Opmerkingen vanuit het basisonderwijs Inschrijvingen starten best zo laat mogelijk. Dit is in het belang van de leerlingen en hun leerkrachten die halfweg het schooljaar geen eindadvies kunnen. Begrippen “aanmelden” en “inschrijvingen” worden door elkaar gebruikt. Dit is verwarrend voor de ouders. Bij voorkeur wordt gezocht naar een systeem waarbij pas wordt ingeschreven na 1 juni. Voor geen enkele secundaire school is een aanmeldingsprocedure goedgekeurd door de commissie leerlingenrechten. Kampeertoestanden moeten ook in het SO vermeden worden. De berichten (geruchten) over volverklaringen veroorzaken onrust en hebben tot gevolg dat kinderen dubbel worden ingeschreven. Dergelijke paniekinschrijvingen moeten worden vermeden. Algemene vergadering, 16 juni 2016

3. Inschrijvingsbeleid 2017-2018 3.2 Goedkeuring data inschrijvingsperiodes Algemene vergadering, 16 juni 2016

4. Voorstelling zesde spijbelrapport 4.1 Voorstelling 6de spijbelrapport Algemene vergadering, 16 juni 2016

Inhoud spijbelrapport Tijdig en laattijdig ingeschreven Aantal meldingen problematische afwezigheid Aantal meldingen problematische afwezigheid per onderwijsniveau Aantal meldingen tucht Aantal schoolveranderingen tijdens het schooljaar volgens uitschrijvende school Aantal schoolveranderingen tijdens het schooljaar volgens inschrijvende school Aantal leerlingen UIT en IN opgedeeld naar schoolwijziging Monitoring definitief uitgesloten leerlingen tijdens de schooljaren 2014-2015 en 2015-2016 Opvolging van de evolutie van het aantal meldingen problematische afwezigheid bij 10 halve dagen ongewettigde afwezigheid Algemene vergadering, 16 juni 2016

Tijdig en laattijdig ingeschreven Een leerling is “laat” ingeschreven als deze niet voorkomt in de zending van 1, 2 en 3 september. Leerlingen van wie de eerste inschrijving een inschrijving voor de OKAN-klas was, zijn niet mee opgenomen. Besluit: Centra voor leren en werken hebben traditioneel meer laattijdige inschrijvingen Het aantal leerlingen dat laattijdig inschrijft is zeer beperkt. Hier stelt zich geen probleem. Algemene vergadering, 16 juni 2016

Aantal meldingen problematische afwezigheid Een leerling is problematisch afwezig als 30 halve dagen B-codes (ongewettigde afwezigheid) worden geteld. Vanaf 10 halve dagen B-codes is de begeleiding door het CLB vereist. Vanaf 30 halve dagen B-codes stuurt de school een dossier problematische afwezigheid door naar het Agentschap Onderwijsdiensten (AgODi). De beschikbare informatie is deze die de scholen hebben doorgestuurd. Schooljaar Dossiers PA Aantal leerlingen %PA 2009-2010 247 10967 2,25 2010-2011 235 11016 2,13 2011-2012 245 11116 2,20 2012-2013 259 11143 2,32 2013-2014 344 11393 3,02 2014-2015 360 11529 3,12 Algemene vergadering, 16 juni 2016

Aantal meldingen problematische afwezigheid Algemene vergadering, 16 juni 2016

Aantal meldingen problematische afwezigheid Centrumstad Aantal dossiers Aantal leerlingen %PA Antwerpen 2153 36327 5,93 Oostende 311 5645 5,51 Gent 1362 24992 5,45 Mechelen 445 9881 4,50 Aalst 433 9833 4,40 Genk 265 6729 3,94 Hasselt 385 10189 3,78 Kortrijk 315 10004 3,15 Sint-Niklaas 360 11529 3,12 Roeselare 157 7493 2,10 Leuven 12886 2,06 Turnhout 143 7805 1,83 Brugge 314 17890 1,76 Algemene vergadering, 16 juni 2016

Aantal meldingen problematische afwezigheid Jaar LLn PA %PA Voor 01/02 % voor Na 01/02 % na 2009-2010 10967 247 2,25 130 1,19 117 1,07 2010-2011 11016 235 2,13 95 0,86 140 1,27 2011-2012 11116 245 2,20 108 0,97 137 1,23 2012-2013 11143 259 2,32 99 0,89 160 1,44 2013-2014 11393 344 3,02 125 1,10 219 1,92 2014-2015 11529 360 3,12 114 0,99 246 Algemene vergadering, 16 juni 2016

Aantal meldingen PA per onderwijsniveau Algemene vergadering, 16 juni 2016

Aantal meldingen PA per onderwijsniveau Besluit: Meldingen problematische afwezigheid zijn het meest talrijk in: De B-stroom (1B en beroepsvoorbereidend leerjaar) Tweede graad BSO Derde graad BSO Deeltijds beroepsonderwijs Buitengewoon secundair onderwijs OKAN Algemene vergadering, 16 juni 2016

Aantal meldingen tucht Een leerling die – hetzij een tijdelijke uitsluiting, hetzij een definitieve uitsluiting (voorafgaand aan de inschrijving in een andere school) – een tuchtsanctie heeft gekregen, wordt het recht op lesbijwoning ontnomen. Ongeacht het feit of de leerlingen tijdens de bedoelde uitsluiting wel of niet door de school wordt opgevangen, wordt van rechtswege als gewettigd afwezig geregistreerd met een T-code. Algemene vergadering, 16 juni 2016

Aantal meldingen tucht Besluit: Het aantal tuchtdossiers is min of meer constant. Het is bekend dat het toepassen van de T-code als verantwoording voor een afwezigheid in de scholen op zeer verschillende wijze gebeurt. Schooljaar Aantal dossiers Aantal LLn % tuchtdossiers 2009-2010 115 10967 1,05 2010-2011 112 11016 1,02 2011-2012 123 11116 1,11 2012-2013 98 11143 0,88 2013-2014 106 11393 0,93 2014-2015 111 11529 0,96 Algemene vergadering, 16 juni 2016

Aantal uitschrijvingen tijdens het schooljaar Alle uitschrijvingen tijdens het schooljaar worden hierbij in aanmerking genomen. Tijdens de maand september moeten de scholen geen uitschrijvingen melden aan het AgODi. Om de gegevens in beeld te brengen wordt er vertrokken van het leerlingenbestand van 1 oktober. Na 1 oktober worden alle uitschrijvingen elektronisch gemeld aan het AgODi. Uitschrijvingen die in aanmerking werden genomen zijn altijd uitschrijvingen na 1 oktober. Algemene vergadering, 16 juni 2016

Aantal inschrijvingen tijdens het schooljaar Alle inschrijvingen tijdens het schooljaar worden hierbij in aanmerking genomen. Tijdens de maand september moeten de scholen geen inschrijvingen melden aan het AgODi. Om de gegevens in beeld te brengen wordt er vertrokken van het leerlingenbestand van 1 oktober. Na 1 oktober worden alle inschrijvingen elektronisch gemeld aan het AgODi. Inschrijvingen die in aanmerking werden genomen zijn altijd inschrijvingen na 1 oktober. Algemene vergadering, 16 juni 2016

Aantal uit- en inschrijvingen tijdens het schooljaar Besluit: Uit- en inschrijvingen tijdens het schooljaar zijn met elkaar in evenwicht. Schooljaar Uit In Saldo 2009-2010 499 454 -45 2010-2011 394 368 -46 2011-2012 408 414 +6 2012-2013 385 386 +1 2013-2014 460 461 2014-2015 478 498 +20 Algemene vergadering, 16 juni 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 1. Aantal uitsluitingen per schoolmaand Algemene vergadering, 16 juni 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 1. Aantal uitsluitingen per schoolmaand Algemene vergadering, 16 juni 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 2. Aantal uitsluitingen per onderwijsniveau Algemene vergadering, 16 juni 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 2. Aantal uitsluitingen per onderwijsniveau Niveau Populatie 2014-2015 % 2015-2016 GSO 3033 18 0,59% 3019 19 0,63% ASO 2452 1 0,04% 2518 0,00% BSO 1899 25 1,32% 1951 32 1,64% KSO 204 0,49% 206 TSO 2338 5 0,21% 2342 4 0,17% BuSO 667 8 1,20% 684 0,73% DBSO 486 475 11079 58 11195 60 Algemene vergadering, 16 juni 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 2. Aantal uitsluitingen per onderwijsniveau en per leerjaar Algemene vergadering, 16 juni 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 3. Vinden een nieuwe school na … schooldagen Schooldagen 2014-2015 2015-2016 0-5 27 26 6-10 10 11 11-15 4 3 16-20 21-25 2 26-30 1 31-35 Onbekend 9 Omstandigheden Algemene vergadering, 16 juni 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 4. Aantal uitsluitingen volgens geslacht Schooljaar Mannelijk Vrouwelijk 2014-2015 46 79,31% 12 20,69% 2015-2016 49 81,67% 11 18,33% Algemene vergadering, 16 juni 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 5. Veranderen van studierichting na de definitieve uitsluiting Schooljaar 2014-2015: Aantal definitieve uitsluitingen na 15/01 = 26 Aantal leerlingen dat kiest voor dezelfde richting = 16 Aantal leerlingen dat kiest voor een andere richting = 10 Schooljaar 2015-2016: Aantal definitieve uitsluitingen na 15/01 = 25 Aantal leerlingen dat kiest voor dezelfde richting = 14 Aantal leerlingen dat kiest voor een andere richting = 11 Jaar Zelfde richting Andere richting Onbekend 14-15 30 51,72% 19 32,76% 9 15,52% 15-16 22 36,67% 29 48,33% 15,00% Algemene vergadering, 16 juni 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 6. Vinden een school binnen het LOP-werkingsgebied of er buiten Jaar Binnen LOP Buiten LOP Onbekend 14-15 31 53,45% 18 31,03% 9 15,52% 15-16 36 60,00% 14 23,33% 10 16,67% Algemene vergadering, 16 juni 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 7. Evolutie aantal meldingen problematische afwezigheid – 10 B-codes Een leerling is problematisch afwezig als 30 halve dagen B-codes worden geteld. Een B-code is een ongewettigde afwezigheid. Vanaf 10 halve dagen B-codes is de begeleiding door het CLB vereist. Vanaf 30 halve dagen B-codes stuurt de school een dossier problematische afwezigheid naar het AgODi. Opmerking: Verwacht mag worden dat het eindresultaat voor 2015-2016 zeker dit van 2014-2015 zal evenaren. LLn met 10 x B-code Populatie % 2014-2015 (volledig) 1256 11393 11,02% 2015-2016 (tot 1 mei 2016) 1038 11529 9,00% Algemene vergadering, 16 juni 2016

Eindconclusies Het aantal problematische afwezigheden (30 of meer halve dagen B-code) stijgt sinds 2011-2012. Deze tendens is onrustwekkend. In vergelijking met de 12 andere centrumsteden is de score van Sint-Niklaas eerder gunstig (3,12% tegenover 4,03% voor alle centrumsteden samen) Meldingen PA zijn het meest talrijk in: De B-stroom Tweede en derde graad BSO Deeltijds beroepsonderwijs Buitengewoon secundair onderwijs OKAN (met enig voorbehoud) Aantal tuchtdossiers blijft relatief constant (circa 110 dossiers per schooljaar of 1% van de totale schoolpopulatie) Aantal uit- en inschrijvingen tijdens het schooljaar zijn met elkaar in balans (450 – 500). Bij circa 40 – 45 dossiers wordt een uitschrijving niet gevolgd door een inschrijving (indicatie voor vroegtijdig schoolverlaten?) Aantal definitieve uitsluitingen tijdens het schooljaar blijft constant (circa 0,6% van de totale populatie). Aantal definitieve uitsluitingen op 30 juni is onvoldoende onderzocht. Piekmomenten voor definitieve uitsluitingen: periode november-december en februari-maart 80% van de definitief uitgesloten leerlingen zijn jongens 75% van de definitief uitgesloten leerlingen vindt een nieuwe school binnen een periode van 10 dagen. Algemene vergadering, 16 juni 2016

Mogelijke aanbevelingen Streven naar afspraken voor de registratie van ongewettigde afwezigheden. Focus van het spijbelpreventiebeleid is gericht op de risicogroepen: B-stroom Tweede en derde graad BSO Deeltijds beroepsonderwijs Buitengewoon secundair onderwijs OKAN (met enig voorbehoud) Afspraken over het melden van definitieve uitsluitingen tijdens en na het schooljaar versterken en correct naleven. Streven naar afspraken betreffende (zeer) laattijdige definitieve uitsluitingen tijdens het schooljaar. Zie inspirerende voorbeelden in Antwerpen, Gent en Mechelen Algemene vergadering, 16 juni 2016

5. Verslag vanuit de werkgroep Kansen voor jongeren Algemene vergadering, 16 juni 2016

6. Verslag vanuit de werkgroep OKAN Afspraak 1 Startcapaciteit in SDV = 16 leerlingen (capaciteit = 28 leerlingen) Startcapaciteit in SGSN = 108 leerlingen (capaciteit = 156 leerlingen) Afspraak 2: Indien in beide scholengemeenschappen de startcapaciteit niet is bereikt: Principe van de vrije schoolkeuze vrijwaren Toeleiding naar SDV tot startcapaciteit is bereikt Nadien toeleiding naar SGSN tot startcapaciteit is bereikt Afspraak 3: De startcapaciteit is op 1 september bereikt Toeleiding naar SDV tot maximale capaciteit is bereikt Nadien toeleiding naar SGSN tot maximale capaciteit is bereikt Algemene vergadering, 16 juni 2016

6. Verslag vanuit de werkgroep OKAN Aandachtspunten voor de toekomst: Evolutie asielbeleid nauwgezet opvolgen Toeleiding naar onderwijs was tot nu toe sterk aangestuurd. De context is nu anders. Mobiele units Vervoer vanuit en naar Westakkers Is de opdracht voor de CLB’s nog haalbaar? In- en uitschrijvingen en voldoen aan de leerplicht Sociale diensten worden meer dan voorheen een belangrijke partner Algemene vergadering, 16 juni 2016

7. Varia, vragen en mededelingen Algemene vergadering, 16 juni 2016