Minimodules voor de 3e klas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Vlakke figuren Theorie Rekenvoorbeelden
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Les 2 : MODULE 1 STARRE LICHAMEN
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Op Sint-Montfort.
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
Databank van een restaurant Download op Twee tabellen: Klanten: Alle klanten die minstens.
Zie jij ook grijze stippen tussen de vierkantjes?
Module 1 – Dag 4 Hallo Module 1 – Dag 4 een 1 Module 1 – Dag 4 twee 2.
Kunst die je in verwarring brengt …
To share is to multiply.
Rambles Barcelona 19 mei 2011.
Een meetkundig bewijs van de stelling van Napoleon
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 12
Omtrekshoeken Stelling van de constante hoek:
Groepen toegepast op puzzels
Cito eindtoets 2012 Van dinsdag 7 februari t/m donderdag 9 februari.
DisWis Niels Oosterling. Programma Uitleg over DisWis Plannen voor dit schooljaar Zelf puzzelen Klein college.
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Inleiding tot Excel.
Gelijkvormigheid en verhoudingstabellen.
Smartboard: Move to reveal (gordijn en vergrootglas)
Quiz Start.
Sudoku Door Yee Ki Au. Wat is een sudoku?  een puzzel van negen bij negen vakjes met een klein aantal ingevulde cijfers. De kunst is de overige vakjes.
Ruimtefiguren.
Vergelijkingen oplossen
Centrummaten en Boxplot
Illusies Deze presentatie is magisch!!!
Een gezicht en het woord ‘liar’
Een verrassende ontmoeting met constanten
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Presentatie ICT 1e blad.
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Grafentheorie Graaf Verzameling knopen al dan niet verbonden door takken, bijv:
Zet de letters leesbaar rechtop en niet in spiegelbeeld. Plaats ze in de juiste volgorde (van links naar rechts). Zorg dat alles netjes op een rij staat.
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
Rekenen met variabelen. Variabele: rekenen met variabelen een variabele is een letter die een getal voorstelt. de letters a, b, c, n, p, q, x, y en z.
Oneindig E. Vanlommel NWD 2016.
Kruising waarbij 2 genenparen betrokken zijn
H4 Statistiek Beelddiagram
Wanneer je een schip wil bouwen breng dan niet direct mensen bij elkaar om hout te slepen, werktekeningen te maken en taken te verdelen. Leer de mensen.
Dihybride kruising Kruising waarbij 2 genenparen betrokken zijn.
Meetkunde 5L herhalingsweek: 5L : ‘herhalingsweek’
Thuis in mijn provincie Vlaams-Brabant Waar woon ik ?
Reactievergelijkingen Een kwestie van links en rechts kijken.
Les 2 Vlakke Figuren Programma: Cursus driehoeken tekenen.
Grafieken in de natuurkunde Ga verder Dia’s worden stap voor stap automatisch ingevuld Ga verder Pas als rechtsonder verschijnt, klik dan voor de volgende.
Wiskunde voor Engineering HU / Boswell Bèta 11 augustus.
Wiskunde voor Engineering HU / Boswell Bèta 10 augustus.
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Absolute aantallen en relatieve aantallen
Hoofdstuk 2 Licht en kleur.
2 VMBO-T/HAVO deel Driehoeken tekenen Drie zijden gegeven VMBO-T
Modelleren en Programmeren voor KI Practicumopdracht 4: SAT Solver
H8 Licht Nova Licht en kleur.
Magische bits Bron: csunplugged.org.
Kunst die je in verwarring brengt …
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
M A R T X I W K U N E D S 2 M31 Bewijs: de eigenschap van de basis- hoeken in een gelijkbenige driehoek © André Snijers.
Bewijs: de eigenschap van de middelloodlijn van een lijnstuk
M7 2 Verschuivingen herkennen en tekenen M A R T X I © André Snijers W
M A R T X I W K U N E D S 2 M38 Bewijs: de eigenschappen van de zijden, hoeken en diagonalen in een vierhoek © André Snijers.
Bewijzen met congruente driehoeken
Congruente driehoeken
De basishoeken in een gelijkbenige driehoek
Bewijs: de driehoeksongelijkheid
Eulerpaden en sleutelwoorden
Telproblemen.
Transcript van de presentatie:

Minimodules voor de 3e klas www.betapartners.nl Minimodules voor de 3e klas

Grafentheorie

Uitleggen wat een rooster-puzzel is (5 min). Een roosterpuzzel is een soort Sudoku waarbij er een aantal vakjes zijn zwart gemaakt. Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n roosterpuzzel. In dit geval is het de bedoeling om in de lege vakjes een getal te zetten zodanig dat ieder getal niet meer dan eenmaal voorkomt in dezelfde rij of kolom. Het is de kunst om zo min mogelijk verschillende getallen te gebruiken. Met hoeveel verschillende getallen kan de puzzel hiernaast worden ingevuld? De naam van de puzzel komt van de praktische toepassing ervan. Bij het maken van een schoolrooster is het de bedoeling om de docenten te koppelen aan de verschillende schoolklassen. Stel je voor dat er negen docenten zijn. We noemen ze voor het gemak even docent A, B, C, D, E, F, G, H en J. Dit zijn de kolommen in het puzzeltje. We hebben ook negen verschillende klassen. De klassen nummeren we van het Romeinse cijfer I tot en met IX. Dit zijn de rijen in het puzzeltje. De vakjes zijn combinaties van docenten en schoolklassen.

Uitleggen hoe je van een roosterpuzzel een graaf kan maken Uitleggen hoe je van een roosterpuzzel een graaf kan maken. Benadruk hierbij het abstraheren (5 min) Het maken van een schoolrooster kan worden herleid tot het oplossen van een roosterpuzzel. De roosterpuzzel is een schematische weergave van de voorwaarden waaraan het rooster moet voldoen. De roosterpuzzel zelf kan ook weer verder worden geabstraheerd. De roosterpuzzel van het vorige sheet, blijkt gezien te kunnen worden als een graaf. De graaf is een fundamenteel wiskundig begrip. Op zich is het niet moeilijk om je een voorstelling te maken van een graaf. Een graaf is eigenlijk niet meer dan een groepje punten en een aantal lijnen tussen die punten. Hoe we de graaf verder tekenen, is niet zo belangrijk. Het is verbazingwekkend hoeveel theorie er is en wordt ontwikkeld over grafen. We zullen tijdens deze les daar al wel wat voorbeelden van tegenkomen. Bijvoorbeeld: van de roosterpuzzel op het vorige sheet kun je een graaf maken door de letters A t/m J en de Romeinse cijfers I t/m IX voor te stellen als punten. Als het vakje (D,VI) wit is, dan zijn de punten D en VI verbonden met een lijn. Hetzelfde geldt voor alle andere witte vakjes.

Bewijs de stelling van Ramsey (10 min) Als je in een graaf van zes punten, waarbij alle punten met elkaar verbonden zijn, alle lijnstukken wilt kleuren met de kleuren rood en blauw, dan is er altijd een rode driehoek of een blauwe driehoek. Dit kunnen we bewijzen. Kies een willekeurig punt in de graaf en noem dit V. In dit punt komen vijf lijnstukken samen. Dit geldt namelijk voor alle punten in de graaf. Er zijn nu minstens drie van deze lijnstukken met dezelfde kleur. Er zijn namelijk vijf lijnen en twee kleuren, dus er zijn minstens drie lijnen met dezelfde kleur. We nemen nu even aan dat deze kleur rood is. Dit kunnen we zeker aannemen, omdat we de kleuren altijd nog kunnen verwisselen.

Noem de punten aan het einde van de drie lijnstukken A, B en C.

We bekijken nu de lijnstukken tussen de punten A, B en C.

Als AC rood is, dan vormt VAC een rode driehoek.

Als BC rood is, dan vormt VBC een rode driehoek.

Als AB rood is, dan vormt VAB een rode driehoek.

Als ze geen van alle rood zijn, vormt ABC een blauwe driehoek.

Voor groepen van minder dan vijf mensen gaat de stelling niet op.