Dyscalculie presentatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Advertisements

DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Aangepaste examens 2014 vriendelijk verzoek om uw mobiel even uit te zetten.
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Pilot dyscalculie mbo 27 januari 2014 Utrecht.
Informatie avond groep 8
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Logo van de desbetreffende sectie hier toevoegen.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Examenjaar vmbo-t 2010 / Examenvakken (6) CKV, Lichamelijke opvoeding, maatschappijleer (SE) Nederlands (verplicht) Engels (verplicht) Frans Wiskunde.
Examenjaar havo atheneum
Rekenproblemen en Dyscalculie
Flitsbijeenkomst VO Pilot dyscalculie/ER
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Het examenjaar Sterkte.
Van der Meij College De sectoren Economie Techniek Zorg&Welzijn.
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Examen tl 2015.
Examenvoorlichting Welkom (i.h.b. de ouders van de instromers)
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
Het examen havo-vwo Cijfers in eindexamenjaar Eindcijfer = Schoolexamencijfer + centraal eindexamen cijfer : 2 PTA = Programma van Toetsing.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Examenzaken 16 februari 2016 klas 2 Deze PowerPoint heeft alleen betrekking op het examen bij het Groene Lyceum en algemene examenzaken.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum Joost Termeer.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Ouderavond vwo 22 september 2016 Het examenjaar Even voorstellen Suzanne Biegel Marit van Ling Willem Lindijer.
Dyslexiebeleid Open Huis.
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
voorlichtingsavond mavo 4
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
inhoud Beperkingen algemeen - spellingcontrole ER-toets en syllabus
Het ideale examenreglement
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Voorlichtingsavond 4 mavo
Welke “wiskundes” zijn er?
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Welkom op de ouderavond
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
Helpen bij huiswerk en plannen
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Dyscalculie presentatie
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculie presentatie
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Medezeggenschap? Ook voor u!
Reken- / wiskundebeleid
Voorlichtingsavond 4 mavo
Medezeggenschap? Ook voor u!
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?
Dyslexiebeleid Open Huis.
Voorlichtingsavond 4 mavo
Transcript van de presentatie:

Dyscalculie presentatie Hogeschool van Amsterdam Sébastien Brunekreef Datum: 17-3-09

Programma 1/12 Even voorstellen… Inzicht in dyscalculie Stukjes video Discussie Nuttige boeken Nuttige websites

Even voorstellen… 2/12 Wiskundedocent op Het Amsterdams Lyceum Remedial Teacher Een webmaster van www.dyscalculie.org

3/12 Wat is dyscalculie? Dyscalculie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot/accuraat oproepen/toepassen van reken-/wiskundekennis (feiten/afspraken). Prof. Dr. Ruijssenaars (2004) Hoe herken je dyscalculie in de klas? Niet kennen van de tafels Slecht zijn in rekenen met breuken, procenten Moeite met klokkijken Moeite om links en rechts uit elkaar te houden Traagheid (tijd tekort bij toetsen)

4/12 Fragment Klokhuis

5/12 Waar hebben we het over?

Waar hebben we het over? 6/12 rekenproblemen rekenmoeilijkheden acalculie rekenstoornissen pseudo-dyscalculie dyscalculie essentiële dyscalculie cijferblindheid ontwikkelingsdyscalculie rekenzwakte

Genetisch - biologisch 7/12 Genetisch - biologisch Ontwikkelings- dyscalculie Subiteren Geheugen: LTG/KTG Dyscalculie De term ‘dyscalculie’ is een beschrijvende term die niet verwijst naar een oorzaak of verklaring. Prof. Dr. A.J.J.M. Ruijssenaars Omgevingsfactoren/ interferentie andere stoornissen Hersenletsel/ hersentrauma Faalangst Didactische verwaarlozing Motivatie-problemen ADD/Dyslexie Pseudo- dyscalculie Acalculie Ongeluk Hersenbloeding

Subiteren = aangeboren 8/12 Subiteren = aangeboren

Discussie 9/12 Status dyscalculie(verklaring) Visies op dyscalculie Samengaan met andere stoornissen: AD(H)D, dyslexie, etc. Verschil dyslexie - dyscalculie Hoe kun je kinderen met dyscalculie helpen? Testen op dyscalculie ……………………………

Nuttige boeken 10/12 Nederlandstalig Rekenproblemen en dyscalculie Theorie, onderzoek, diagnostiek en behandeling Dyscalculie in discussie Deel 1 & 2 Engelstalig My Thirteenth Winter A Memoir Dyscalculia Guidance: Helping Pupils with Specific Learning Difficulties in Maths

Nuttige websites 11/12 Nederlandstalig http://www.dyscalculie.org/forum http://dyscalculie.startpagina.nl http://sebastien.brunekreef.com/dyscalculie Engelstalig http://www.dyscalculiaforum.com http://www.dyscalculia.org

12/12 Bijlage Eindexamenbesluit vwo-havo-mavo-vbo - Artikel 55. Afwijking wijze van examineren Tekst geldend op 1 augustus 2007 1. De directeur kan toestaan dat een gehandicapte kandidaat het examen geheel of gedeeltelijk aflegt op een wijze die is aangepast aan de mogelijkheden van die kandidaat. In dat geval bepaalt de directeur de wijze waarop het examen zal worden afgelegd. Hij doet hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan de inspectie. 2. Tenzij sprake is van een objectief waarneembare lichamelijke handicap, geldt ten aanzien van de in het eerste lid bedoelde aangepaste wijze van examineren dat: a. er een deskundigenverklaring is die door een ter zake deskundige psycholoog of orthopedagoog is opgesteld, b. de aanpassing voor zover betrekking hebbend op het centraal examen in ieder geval kan bestaan uit een verlenging van de duur van de desbetreffende toets van het centraal examen met ten hoogste 30 minuten, en c. een andere aanpassing slechts kan worden toegestaan voor zover daartoe in de onder a genoemde deskundigenverklaring ten aanzien van betrokkene een voorstel wordt gedaan dan wel indien de aanpassing aantoonbaar aansluit bij de begeleidingsadviezen, vermeld in die deskundigenverklaring. 3. Het bevoegd gezag kan in verband met onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal afwijken van de voorschriften gegeven bij of krachtens dit besluit, ten aanzien van een kandidaat die met inbegrip van het schooljaar waarin hij eindexamen aflegt, ten hoogste zes jaren onderwijs in Nederland heeft gevolgd en voor wie het Nederlands niet de moedertaal is. De in de eerste volzin bedoelde afwijking kan betrekking hebben op: a. het vak Nederlandse taal en literatuur; b. het vak Nederlandse taal; c. enig ander vak waarbij het gebruik van de Nederlandse taal van overwegende betekenis is. 4. De in het derde lid bedoelde afwijking bestaat voor zover betrekking hebbend op het centraal examen slechts uit een verlenging van de duur van de desbetreffende toets van het centraal examen met ten hoogste 30 minuten en het verlenen van toestemming tot het gebruik van een verklarend woordenboek der Nederlandse taal. 5. Van elke afwijking op grond van het derde lid wordt mededeling gedaan aan de inspectie.