Blackboard Testproces

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De levenscyclus van een informatiesysteem
Advertisements

E1: Migreren naar MS Office 2007 Jeff Blox. Introductie •Trainer / Consultant CT&C Services •
EDSO Software. Wat is de nmegids?  Een online catalogus van uw producten en lessen.  De mogelijkheid voor scholen om in te schrijven:
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Teststrategie Proces Keten Test
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Digitaal Aanmelden met AAWS Een template voor succes
Sumatra gaat verder >> waar Exact ophoudt
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Workshop testen I-project Nijmegen
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Michel Visser Founder EesySoft
De UU naar Blackboard 9.1 Overgang van
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Testen upgrade Blackboard
Organisatie van een upgrade
Testen Blackboard Marjana Rhebergen.
Blackboard en de UB Introdia (hetgeen zoals jullie weten het meervoud van introdium is)
Functioneel Ontwerp.
1 Centrale Gebruikers Groep VISI 1. Inhoud: -De rol van de Centrale Gebruikersgroep -Terugkijken naar Vooruitkijken naar
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
Testen van Blackboard Patrick Klaassen.
METIS © Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Wat is metis Aanpak Rollen Planning Ondersteuning.
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Duurzaamheid van projectresultaten Michiel van Geloven, januari 2008.
Risk Based Testing van pakketsoftware
Update Implementatie en beheer
Content Management in Bb. 13/07/2015 Inhoud  Kennismaking  Uitgangspunt zijn de processen in Bb rond CM  BbCS als systeem voor het centraal beheren.
Known Issues huidige koppelingen SAP-SLM > Blackboard.
123 Belangrijke voordelenWat is het? End-to-end mogelijkheden Creëer en versterk autonome flexibele teams Plaats kwaliteit centraal in alles wat u doet.
Universiteit Maastricht Blackboard CS Elektronische leeromgeving Universiteit Maastricht (eleUM)
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Certificering van assetmanagement
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Blackboard Nataša Brouwer, AMSTEL Instituut
Feiten Meest voorkomende helpdeskproblemen.  Per werknemer wordt gemiddeld een half uur per dag(!) besteed aan zoeken naar ICT antwoorden.  Productieverlies.
Gebruikersondersteuning Gebruikersondersteuning functioneel beheer HR Door: Hariët ter Horst-Mulder (HR-HRIA)
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Le Credit Sportif: Meer plezier van je kantine!
communicatie van activiteiten via Stad Hasselt
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Meldingen registratie business information management
Blackboard 6.1 Ronald Hos.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Cloud Oplossingen Bastiaan Ludeking Consultant M
Blackboard implementatieplan
Het Nieuwe Studielink Q2 bijeenkomst, Amersfoort
Case: Nieuwe website Anne Heining (M&C
Testen in MISUT Onderwijs
Testen van applicaties
Testen ORACLE Financials
OPENINGSCASE: De Victoria Country Fire Authority in Australië geeft hulp met nieuwe informatiesystemen.
Testen: Hoe test HR de applicaties
Business Informatie management / Functioneel beheer middag
Testsoorten: het klassieke plaatje
Is testen een project op zich?
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Technisch Ontwerp inhoud
Stap drie bij projecten
AIN 31 januari 2019 Stefan Steinbusch, PO Connect.
Software Development fundamentals
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

Blackboard Testproces Ellen Peters – CES Information Management

Kenmerken Blackboard Digitale leeromgeving: elk vak een eigen ‘website’ Ook gebruikt voor: aanbieden van opleidingsgerelateerde informatie aan studenten; samenwerken/documenten delen door medewerkers Gemiddeld aantal logins op werkdagen: 5700 (in weekend: 3300) Aantal unieke gebruikers per maand: rond de 10.000 Technisch beheer is uitbesteed aan het bedrijf Blackboard

Koppelingen met andere UT-systemen Blackboard Aanmaak courses + inschrijving docenten Inschrijving studenten in Bb courses Tonen OSIRIS cursusinfo in Bb courses Accounts studenten en medewerkers Accounts Bb gastgebruikers OSIRIS TAP

Soorten wijzigingen die getest worden Soort wijziging Hoe vaak per jaar? Hoeveel werk per keer? Releases van Blackboard Fix/patch voor 1 probleem 5x 1 a 2 uur Cumulatieve patch 2x 12 uur Nieuwe (versie van) building blocks Service pack 1x 80 uur Nieuwe release plugins Bb van externe partijen 3x 16 uur Koppelingen andere UT systemen   Nieuwe versie van koppeling of nieuwe koppeling 1x per 2 jaar 24 – 60 uur Nieuw versie bronsysteem Algemene software die samenwerkt met Blackboard (bijv. Java, Windows, Office) < 1x 4 uur Wijzigingen functionele inrichting (los van releases) 4x 2 – 24 uur

Doel van het testen Bij een upgrade naar een nieuw service pack Nagaan ongewenste wijzigingen in functionele inrichting Nagaan of er geen bugs in zitten met te grote impact Bij gevonden bugs: nagaan of er een workaround voor gebruikers is (reparatie vrijwel nooit mogelijk voor invoering release) Nagaan exacte werking nieuwe functies; plus besluit wel/niet beschikbaar stellen en nagaan bijbehorende wijzigingen in functionele inrichting Doel bij testen van de zelf ontwikkelde koppelingen: nagaan of het werkt zoals beschreven in het functioneel ontwerp en zo nee, de fouten laten herstellen.

Bestuderen release notes Testplan maken / bijwerken Het eigenlijke testproces Bestuderen release notes Testplan maken / bijwerken Kloon laten maken naar acceptatie Testen en wijzigen kloon Testcases maken Nieuwe release laten installeren Testen Rapporteren bugs bij leverancier Testen workarounds en / of patch Go / No go Invoering op produktie Testen voor vrijgave Vrijgave aan gebruikers

Best practices en valkuilen Standaard testplan Standaard Excel file voor notatie testresultaten Als je zelf een functioneel ontwerp moet maken: al nadenken over testcases- en acties helpt om specificaties volledig uit te werken Valkuilen: Vergeten bij planning rekening te houden met onderhoud op gekoppelde systemen (Sommige) testacties / resultaten niet noteren omdat ‘je ze toch wel onthoudt’

Best practices en valkuilen