ETHIEK/ kwaliteitszorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Advertisements

Beroepsgroep en kwaliteit
‘Van moeten naar willen!’
Medico-legale status van richtlijnen
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
Thema: verzorgingsstaat
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Het is precies 19:06.
Integriteit in de praktijk
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Wat is Ethiek? Les 1.
Dilemma Situatie waarbij waarden en normen in het geding zijn en waarbij een keuze moet worden gemaakt uit meerdere alternatieven, terwijl voor elk van.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en analyse van dilemma’s
De klant is koningin Power to Mothers: De klant is ‘ koningin ’ Edwin van Teijlingen Reader in Public Health, University of Aberdeen & Visiting Professor,
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Geneeskunde in Rome. Geneeskunde bij de Grieken ► = ernstige zaak ► Goden spelen een hoofdrol  Asklepios:
Palliatieve zorg Alexander de Graeff, internist-oncoloog
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Morele ontwikkeling en opvoeding
De beroepseed voor financiële dienstverleners: Een eervolle erkenning Hans Ludo van Mierlo EFD Noord – Veenhuizen 16 oktober 2013.
Politiek.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Ethiek.
Deel 3 Paneldiscussie. Krijgt de christelijke invalshoek voldoende aandacht in de medische zorg? Lieverse: Christenen zijn als minderheid vaak bang om.
Inleiding politieke stromingen
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Ontwikkeling en de basisschool
Ethiek Normatieve professionalisering Introductie van de module
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
§2: politieke stromingen en partijen:
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
1 Analyse maatschappelijk vraagstuk. 2 Formele macht: Deze macht is officieel vastgelegd in wetten en regels (gezag) Voorbeeld: de burgemeester verbied.
18-/18+ of transitiepsychiatrie? Ambities ggz: pleidooi voor een levensloopbenadering Adolescentie is de psychologische ontwikkeling van de jongere naar.
Duurzaam ondernemen Ethiek Bijeenkomst 2.. Duurzaam ondernemen Programma Theorie Ethiek Opdrachten reader maken.
Mariël Kanne Docent ethiek 30 maart 2016 Dilemmabesprekingen als hulpmiddel bij het (leren) klinisch redeneren.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ethiek ,zorg en technologie
1. genetische manipulatie bij mensen 1-2.2
Thema LEVEN 2 Les 2: Alternatieve geneeswijzen.
Genetische manipulatie bij mensen
Maatschappelijk vraagstuk
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
de tijd van burgers en stoommachines
Aanspreken op verontrusting
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
Alcohol en grenzen Plaatje.
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
Gelukkiger ouder worden
Huwelijksformulier Beamteam aanwijzingen: GK2017
Thema: Wat is maatschappijleer?
SEL Les 2: normen en waarden.
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
Transcript van de presentatie:

ETHIEK/ kwaliteitszorg

Kos Griekenland Asklepieion.

Hippocrates van Kos Was een Griekse arts: wordt beschouwd als de grondlegger van de Westerse geneeskunst. Leefde van ca. 460 – 370 voor Chr. Legde sterk de druk op hygiëne Werkte op basis van lichamelijke symptomen ipv bovennatuurlijke

De eed Artseneed van het KNMG en de VSNU van 2003 Ik zweer/beloof dat ik de geneeskunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn medemens. Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten. Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen. Ik luister en zal hem goed inlichten. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd. Ik zal de geneeskundige kennis van mijzelf en anderen bevorderen. Ik erken de grenzen van mijn mogelijkheden. Ik zal mij open en toetsbaar opstellen, en ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving. Ik zal de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg bevorderen. Ik maak geen misbruik van mijn medische kennis, ook niet onder druk. Ik zal zo het beroep van arts in ere houden. Dat beloof ik. of Zo waarlijk helpe mij God* almachtig.

Apollo, god van de genezing Zoon van Apollo heet Asklepios, Symbool: de aesculaap Kreeg meerdere dochters o.a Hygiena (gezondheid/hygiene) en Panacea (geneesmiddelen)

ethiek Vraagstukken waar 2 dingen centraal staan: Verantwoordelijkheid en Afweging. Vraagstukken met een dilemma Vraagstukken tussen ‘goed en kwaad’

????? Van Dale zegt: ethiek = praktische filosofie die zich bezighoudt met wat goed en kwaad is. Ook wel moraalfilosofie of zedenleer. Moraal is altijd gebaseerd op een levensbeschouwing

Levensbeschouwing Is een eigen visie op wat belangrijk is in het leven, hoe mensen met elkaar samen leven, de betekenis van dood enz. Elke levensbeschouwing hangt samen met een aantal waarden die voor haar centraal staan.

Voorbeelden zijn o.a. Christendom (naastenliefde) Islam (een goed leven leiden) Liberalisme (vrijheid) Socialisme (solidariteit) Feminisme (gelijkheid)

moraal Is cultuurgebonden. Waarden en normen liggen niet voor altijd vast. Mensen veranderen; dus ook de waarden en de normen

Morele ontwikkeling jongeren gaat stapsgewijs Tot 17-18 jr nemen ze moraal over van hun ouders, opvoeders, maar ook media en vrienden Daarna meer en meer eigen keuzes maken. Ontwikkelen eigen moraal

3 dimensies: 1. Smaak (je geeft een mening zonder onderbouwing) vb: ik vind rood haar niet mooi… 2. De wetenschap, techniek. Vb: citroenen smaken zuur/ kinderen kun je vanaf 24 weken in leven houden 3. Wat is goed voor de mens/mensheid? = ethiek

Voorbeeld: Ik heb een brommertje! Hard rijden is lekker= dimensie 1 Ik heb hem opgevoerd = dimensie 2 Kan ik dit maken? (vind ik dit verantwoord)= dimensie 3 = ethiek

Normen en waarden Waarden: zijn zaken en/of mensen die we heel belangrijk in het leven vinden Normen: zijn regels die we van die normen hebben afgeleid. Vb waarde = gezondheid= norm niet roken Vb waarde = eerlijkheid = norm niet stelen

Ethisch dilemma = een waardenconflict Waar je geen ja of nee op kunt antwoorden Kenmerk van een ethisch dilemma is dat je een keuze moet maken

Stappenplan: fase 1= de situatie en het dilemma Wat is precies de situatie Wat is het dilemma Heb je voldoende feitenkennis

Fase 2= de analyse Wat zijn de handelingsmogelijkheden en wat zijn de voor-en nadelen Welke normen en waarden spelen een rol Welke belangen spelen een rol

Fase 3= de besluitvorming Welke rangorde van waarden Naar welke beslissing neig je en hoe is deze te verantwoorden Wat is je besluit (en verantwoord je besluit/handeling)

Let op: Welke alternatieven zijn er en heb je die voldoende meegewogen? Als het jezelf betrof zou je de oplossing kunnen accepteren? (principe van wederkerigheid). Zou je anderen op dezelfde wijze behandelen? (principe van gelijkheid) Heb je voldoende overlegd?