Doorlichting Evaluatie conferentie en vervolg BOM-model (WG)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Busramp in Zwitserland
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Informatieavond 22 april 2013
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
….een korte presentatie
Hogescholen in Dialoog
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Een kader voor integrale preventie in de jeugdzorg
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Competentieprofielen
Begeleiden, hoe doe je dat?
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Communicatie met ouders
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Workshop evalueren Dcp
vanuit een herstelgerichte visie!
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Solliciteren: wat wil ik?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Pedagogische theorieën
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Verbindend communiceren met ouders
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat is coöperatief leren?
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Ouderinformatie avond
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Nee Zeggen!.
Mijn visie op onderwijs
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.

Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
“Weet je nog toen … ?” De tijdslijn.
BOM-model PV 25/03/2014.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Info directievergadering
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
PV 8 - verslag doorlichting WG SEO: bom-model
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Iedereen in de dramadriehoek
Transcript van de presentatie:

Doorlichting Evaluatie conferentie en vervolg BOM-model (WG) PV 03/12/13 Doorlichting Evaluatie conferentie en vervolg BOM-model (WG)

doorlichting 9 of 10 december GON-lokaal Gesprek directie en … Rondgang op school Vooronderzoek Doorlichtingsfocus Planning Documenten doorlichtingsweek Informatievergadering op maandag 16 december

Evaluatie conferentie

Cyclisch proces van HANDELINGSPLANNING: visie Consultatiegesprekken: “VISIE” Beginsituatie Doelenselectie Voorbereiding Uitvoering Evaluatie en bijsturing Duidelijke PIJLERS Gedragen Visie PV: Voortaak Studiedag: Bouwstenen PV: Vervolg Adviesraad: Sneuveltekst PV: Tekst

Evaluatie conferentie Synthese evaluatie door personeel Gemeenschappelijk doel Maar dualiteit in het bereiken van … Genoeg gepraat, nu ACTIE! Niks nieuw: we komen terug bij de bouwstenen van het huidige project en visie Bijsturing nodig

Cyclisch proces: nieuwe beginsituatie Doelen Structuur in aanpak van probleemgedrag Curatieve (verzorgende) maatregelen Afspraken en procedures en ordening curatieve maatregelen Afspraken en procedures herstelgerichte aanpak Om terug te keren naar basisklimaat Informatie verzamelen: preventiemiramide, AR Voorbereidend werk door adviesraad Bespreken met team Implementatie BOM-model Met afspraken op 3 niveaus Visie uitschrijven vanuit 10 bouwstenen vanuit 5 fundamentele (Cederic, AR, Team) Halte = kwaliteit, herstel inleiden, geen straf, laatste stap

BOM-model WAAROM? Toelichting vanuit de 10 bouwstenen En de 5 fundamentele geclusterd

Veiligheid en vertrouwen   Het kind vertrouwt de leerkracht omdat hij de kans zal krijgen om na een conflict gehoord te worden. Aan de buitenkant was het voor de omgeving zichtbaar dat het kind grenzen overschreed. Onderliggende gevoelens en ervaringen zitten aan de binnenkant. De leerkracht geeft het vertrouwen dat vertellen over zijn binnenkant veilig is bij hem. De leerkracht luistert om te begrijpen en niet om te reageren. Dit vergroot het vertrouwen.

Welbevinden en aanvaarding   Het kind onvoorwaardelijk aanvaarden, is een belangrijk basisprincipe. Aanvaarden wil dan ook zeggen dat het kind moet gehoord worden. We luisteren naar zijn frustraties. Ook zijn kant van het verhaal mag bestaan. We veroordelen nooit het kind, wel het negatief gedrag. Als kinderen zich aanvaard voelen groeit het wel-bevinden.

Communicatie en deskundig leiderschap   Het BOM-model is een instrument om de kwaliteit van onze communicatie met het kind te bewaken. Het model zorgt er voor dat er geen belangrijke stappen binnen deze communicatie worden overgeslagen. Het BOM-model sluit aan bij de visie dat gedrag niet alleen staat maar interactief is. Je kan maar zorgzaam omgaan met een conflict als je je eigen gedrag kan sturen en je emoties onder controle kan houden. Van kinderen met emotionele- en gedragsproblemen kunnen we dit niet verwachten. Ze moeten kunnen rekenen op de hulp van een leider, iemand die handvaten kan aanreiken, de rem kan leren gebruiken, de grens kan aangeven. Constructief omgaan met conflicten betekent dat ik mijn gedrag bewust stuur zodat ik de ander adequaat kan beïnvloeden.

Duidelijkheid en consequent handelen   Gebruik maken van een model (een kader) zorgt voor duidelijkheid. Conflicten met en onder leerlingen kunnen planmatig en uniform gestuurd worden. De leerlingen zullen merken dat er eenduidig en gelijk gehandeld wordt. Iedereen krijgt dezelfde kans om conflicten op te lossen.

BOM-model en de preventiepiramide probleemgericht herstelgericht BOM curatieve maatregelen BOM specifieke preventie BOM algemene preventie BOM basisklimaat welzijnsgericht

Inhouden curatieve maatregelen Boek De preventiepiramide Preventie van probleemgedrag in het onderwijs Johan Deklerck Overzicht voorbeelden op alle niveaus Nummers verwijzen naar voorbeelden in het boek Beschikbaar in de leraarskamer!

De meerwaarde van een denkkader Kinderen tasten vaak ons zelfvertrouwen aan als begeleider – leerkracht. Het confronteert ons met onze eigen behoefte aan respect en waardering. In het begeleiden van deze leerlingen komen we daardoor vaak zelf in conflictsituaties terecht: - conflicten met één of meerdere leerlingen - met collega’s - met ouders - met onszelf

Het BOM – model – op leerkrachtniveau 4 stappen: Stap 1 waarnemen Stap 2 voelen Stap 3 denken Stap 4 doen

Stap 1: waarnemen Ik neem waar. Ik zeg, erken wat ik zie of hoor. erkennen= laten uitspreken, bijvragen stellen, niet oordelen, lichaamstaal waarmee je aangeeft te luisteren, checken of dat wat je gehoord hebt correct is, parafraseren (met eigen woorden kern herhalen),… Als het nodig is, stel ik een vraag.

Stap 2: voelen IK ik (h)erken mijn gevoel JIJ ik plaats het gevoel van het kind in de context aandacht voor signalen van het kind dat aangeeft hoe het zich voelt

Stap 3: denken Wat kan ik doen? Welke actie is gepast bij mijn waarnemen en voelen? (agressiekijkwijzer)

Stap 4: doen Ik kies een ACTIE voor de groep / voor het kind.

Effect: Wat gebeurt er? Wat neem ik waar? Was het een goede aanpak/idee? (evalueren) Wat heb ik geleerd over mezelf? (reflecteren)

Het BOM – model op kindniveau Via het probleemoplossend gesprek worden er verschillende sociale vaardigheden getraind. Het uiteindelijke doel bij de leerlingen is dat zij de verschillende stappen zelfstandig kunnen zetten. Naargelang de emotionele en de sociale competenties wordt er gekozen voor een opbouw. Deze opbouw in fases wordt gebruikt afhankelijk van de groei van een leerling en is niet op voorhand direct te bepalen.

BOM fase 1/2

BOM fase 1/2 Beeld en taal Buiten- binnenkant (visueel: links-rechts)

BOM fase 3

BOM fase 3 Ik kijk. Ik observeer. Ik zeg wat ik zie of hoor. Ik voel iets. Jij voelt iets. Ik denk na. Ik zoek ideeën om het op te lossen. Ik kies en doe. Effect - gevolg: was het een goed idee? Perspectief nemen Is dit een goed idee? Sociale probleemoplossing Wat is het probleem? Zie ik het probleem? Is het mijn probleem? Welk stuk is van mij? Wat van de ander?

BOM fase 4

BOM fase 4 Ik kijk en zeg wat ik denk. Ik vertel het probleem. Ik begrijp wat ik voel. Ik begrijp wat jij voelt. Ik denk na. Is mijn idee goed voor ons? Ik kies en doe. Effect - gevolg: was het een goed idee? wat heb ik geleerd over mezelf? Probleemidentificatie Ik begrijp wat ik voel en wat jij voelt Is dit een goed idee voor ons?

Afspraken implementatie Werkblad BOM-model (leidraad voor gesprek) Op klasniveau (bv: klasafspraken) Op individueel niveau (conflicten bespreken) Concreet 3 concrete voorbeelden noteren, laten noteren vanaf morgen: zo vaak mogelijk intervisie tijdens PV januari, maart evaluatie werkblad Op niveau Halte Tips: Geef geen antwoorden, stel vragen… luister om te begrijpen Gebruik je mandaat om een les aan de kant te mogen schuiven Bespreek en overleg de eventuele sanctie met de leerling Inspraak zorgt voor medeverantwoordelijkheid van de leerling Medeverantwoordelijkheid zorgt voor acceptatie Reminder Straffen en belonen! Handelingsadviezen bij leefregels kennen Wanneer? Stille werkmomenten SEO Pauze Spelmoment (eerder als sanctie want er kan niet vrij gespeeld worden) Elke les: alternatief voor andere leerlingen (werkpakket, bundel,…) probleemgericht probleemgericht