Hoe leren zichtbaar maken? Toolbox formatieve evaluatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Advertisements

Ouderpanel OBS De Bongerd 1 november uur Opening uur Ronde uur Pauze uur Ronde uur Afsluiten.
Waarderende praktijkanalyse verrijkt je kijk!
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
met studievaardigheden
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
oefening Planning bespreken
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
De ontwikkeling van een ontwerpstudio voor pabostudenten Emmy Vrieling, Eline Seinhorst.
Minor Internet Marketing
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Praktijkervaring en reflectie
Het mobiele Digitale Wedstrijdformulier Hoe en wat?
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Formatief toetsen m.b.v. ICT
Keuzethema: differentiatie
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Differentiëren & klassenmanagement
Pilot Cursus Vakverbreding Toetsing 2008 Les 1 A.Materialen: A.Materialen: Reader is te vinden op Reader is te vinden op
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom! Jij hebt een actieve rol in deze webversie Gent2020. We vertellen je stap voor stap wat je hier kan doen..
SLB2 Bijeenkomst 3. Agenda Terugblik op BT2 Voorbereiding Studentpanel Vooruitblik op BT3: studiegids, toetsrooster Diversiteit.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Proeftuin ZILL St.-Nicolaas sessie 4 20 februari 2017
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Landelijke raad 10 december 2016
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Mijn visie op onderwijs
INSTRUCTIE SPELER VOLG SYSTEEM SDCP
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
De bedenkers.
Teken je toetsprogramma!
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Inleiding beoordelen.
Waarderende praktijkanalyse verrijkt je kijk!
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
VTH3 (verpleegtechnisch handelen) "postoperatieve zorg" VP16
Spel en beweging in het onderwijs
Onderwijsinnovaties in versnelling
Inspelen op Innovaties
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 2.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
WORKSHOP 3 OP WELKE THEMA’S FOCUSSEN WE?
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Transcript van de presentatie:

Hoe leren zichtbaar maken? Toolbox formatieve evaluatie Debbie De Neve - An Leroy Erika Rosiers - Wouter Smets VELOV Brussel 8 februari 2018

AGENDA Opwarmer Toolbox ‘formatieve evaluatie’ Zelf aan de slag!

Opwarmer

Opwarmer Ronde 1 (5 min): Ronde 2 (5 min): Ronde 3 (5 min): Lees casus individueel door en noteer tips Geef blad aan iemand met een andere casus Ronde 2 (5 min): Lees nieuwe casus individueel door en vul tips aan Geef blad terug aan de persoon van wie je het kreeg Ronde 3 (5 min): Deel tips per tafel. Welke tips geef je mee aan jouw studenten? Wat heb je al zien werken? Wat heb je zelf al gebruikt? Ronde 4 (5 min): Selecteer per tafel 5 tips en noteer ze op post-its Bespreek binnen welke categorieën je de tips kan plaatsten

Toolbox ‘formatieve evaluatie’

Toolbox ‘formatieve evaluatie’

Toolbox ‘formatieve evaluatie’ Stap 1: Categorieën en subcategorieën ontwikkeld o.b.v. interviews Stap 2: Structuur voorgelegd aan expertengroep en bijgestuurd Stap 3: Toolbox verder opgebouwd in samenwerking met teams

Zelf aan de slag

Hoe formatief evalueren in een les? (15 min) Neem per tafel de 3 fiches die je krijgt door Kies een lesonderwerp Werk lesonderwerp uit tot een les en zorg ervoor dat er minstens 2 fiches aan bod komen

Formatief evalueren in eigen lespraktijk (15 min) Hoe kan je de fiche ‘Van summatief naar formatief’ integreren binnen je vak? Wat is er bruikbaar? Waar zie je mogelijkheden? Formuleer individueel 1 actie die je deelt met je tafel

Bedankt voor uw aandacht Vragen Contact E: debbie.deneve@kdg.be RG: Debbie De Neve E: an.leroy@kdg.be