Xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Online Matchen ‘Van Recruitment tot kwalitatieve selectie’
Advertisements

Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Deadline week 8 •Alle producten moeten kant en klaar gepresenteerd worden •Tijdschriften in print en ingebonden •Films gemonteerd •Web applicaties online.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Ontwerpprojecten In de praktijk
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Docent medmec = Wil Adolfs
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Introductie workshop 1.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
moderniseren van het curriculum.
Examinering in het hbo en de rol van eindwerkstukken
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer innovatieve professionals
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/17/2017 De ontwikkeling van onderzoekend vermogen binnen het leren ontwerpen van een beroepsproduct VELON 27 maart 2015 Dr. Lisette Munneke.
Onderzoekend vermogen in Hoger BeroepsOnderwijs
LOB 3 HAVO Schooljaar
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Praktijkervaring en reflectie
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verpleegkundig redeneren
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Beoordelen is mensenwerk
Onderzoekend vermogen in beroepsonderwijs
Inspiratiesessie deelname onderzoekspilot: Implementatie van het protocol Beoordelen is mensenwerk. Verbeteren en Verantwoorden van afstuderen in het HBO.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Onderzoekend vermogen van masterstudenten
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Vervolgtraining masters 2017
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Competentie gericht onderwijs
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Faculteit Gezondheidszorg goed bezig (& blijven)
AD Health & Social Work Wat is dat?.
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Vervolgtraining masters 2018
Technisch Ontwerp inhoud
Transcript van de presentatie:

xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters dr. Lisette Munneke (lisette.munneke@hu.nl) Lectoraat Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek xxxxxxxxxxxxx

Programma Onderzoekend vermogen in professionele master Uitwerken voor eigen opleidingen Hoe geef je dat vorm in een curriculum?

1. Onderzoekend vermogen in professionele master xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 We leiden (meestal) niet op tot onderzoekers! 1. Onderzoekend vermogen in professionele master xxxxxxxxxxxxx

HBO levert beroepsprofessionals met onderzoekend vermogen onderwijs Onderzoek doen Opleiden voor beroep Beroepsprofessionals met onderzoekend vermogen

HBO levert beroepsprofessionals met onderzoekend vermogen 2009: HBO raad (2009) “Kwaliteit als opdracht”: “In onze moderne samenleving is het cruciaal dat hbo-bachelors over een onderzoekend vermogen beschikken dat leidt tot reflectie, tot evidence based practice, en tot innovatie”.

Onderzoekend vermogen bestaat uit drie componenten xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoekend vermogen bestaat uit drie componenten Onderzoekende houding Onderzoeksresultaten van anderen toepassen Onderzoek doen Reflecteren Evidence raadplegen Onderzoek doen Door middel van Met als doel Antwoorden geven op vragen die tijdens de beroepsuitoefening naar boven komen Naar Andriessen (2014) en Losse (2016) xxxxxxxxxxxxx

Onderzoekend vermogen draagt bij aan het beroepsproduct BEROEPS- ROLLEN Advies Raad aan opdrachtgever wat te doen om een situatie te veranderen of te verbeteren Organisatie advies Juridisch advies Communicatie advies Ontwerp Visuele of schematische weergave van een product of interventie Bouwplan Technisch ontwerp Bestemmingsplan Analyse Samenhangende ontleding van een vraagstuk dat dient tot inzicht Labanalyse Forensisch rapport Handeling Professioneel gedrag naar belanghebbenden Les geven Verplegen Muziekuitvoering Fabricaat Concreet fysiek of digitaal eindproduct dat de eindgebruiker functioneel kan inzetten ICT applicatie Apparaat Kunstobject Naar Losse (2016)

Onderzoekend vermogen draagt bij aan beroepsproduct xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoekend vermogen draagt bij aan beroepsproduct Idee Probleem Wens Vraag Stap 1 Stap 2 Stap 3 Beroeps-product Praktijkproces Verdiepend proces Antwoord Onderzoekend vermogen Meerdere keren de onderzoekscyclus doorlopen: telkens wanneer kennis nodig is om de juist handelingen te doen of beslissingen te nemen. Is dit haalbaar? Is er dan geen gevaar dat het onderzoek algauw vervalt in eventjes uitzoeken? Of onzorgvuldigheid? Ik hoor ook wel eens zeggen dat veel onderzoek in het hbo daarom zo `plat is als een surfplank`. Zit de kwaliteit van hbo onderzoek in het meerdere keren een onderzoekscyclus oppervlakkig doorlopen, en zorgt de optelsom voor de kwaliteit,  en niet het zeer grondig doorlopen zoals vaak bij academisch onderzoek? En passen de methoden en technieken, en vooral de kwaliteitseisen die nu vaak vanuit het sociaal empirisch onderzoek aangeleerd worden, dan nog wel bij onderzoek in het hbo? Wat zijn de consequenties voor een curriculum? Sheet van onderzoek in methodisch werken. Je gaat grondige aanpakken inzetten bij de cruciale informatie / knellende eisen. Andere informatie kan meer op basis van uitzoeken. Wel moet je ergens in de toets de studenten een keergrondig door een cyclus laten lopen. Voorbeeld noemen van business plan SBRM. Losse (2016) xxxxxxxxxxxxx

LECTORAATS-ONDERZOEK xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Wat is masterniveau? Methodische grondigheid Praktische relevantie Bescheiden Diepgaander Uitgebreid Relevant voor de situatie / opdrachtgever BA Relevant voor het vakgebied MA Relevant voor wetenschap en maatschappij DOCTORATE / LECTORAATS-ONDERZOEK Naar Butter (2013) xxxxxxxxxxxxx

Toekomstig werkveld & hbo masterniveau Integrale beoordeling Beroepsbekwaamheid Toekomstig werkveld & hbo masterniveau stellen eisen aan Randvoorwaarden Afstudeerprogramma Prestaties moet blijken uit komen gezamenlijk tot leidt tot conclusie over Integrale beoordeling is basis voor Beoordelingsmodel is input voor Is input voor uitgewerkt in Beroeps-opdrachten leiden tot stellen eisen aan Examinatoren beoordeeld door

2. Uitwerken voor je eigen opleiding xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Wat voor professionals leiden jullie op en welke rol heeft onderzoekend vermogen daarin? 2. Uitwerken voor je eigen opleiding xxxxxxxxxxxxx

Wat voor een professional? Welke ontwikkelingen vinden plaats in het beroep?     Welke beroepsproducten moeten studenten kunnen leveren, welke rollen vervullen? Welk onderzoekend vermogen is daarbij nodig? Bron: Saxion

Stap 1: visualiseer Teken jouw ideale professional

Stap 2: welk beroepsproduct? BEROEPS- ROLLEN Advies Raad aan opdrachtgever wat te doen om een situatie te veranderen of te verbeteren Organisatie advies Juridisch advies Communicatie advies Ontwerp Visuele of schematische weergave van een product of interventie Bouwplan Technisch ontwerp Bestemmingsplan Analyse Samenhangende ontleding van een vraagstuk dat dient tot inzicht Labanalyse Forensisch rapport Handeling Professioneel gedrag naar belanghebbenden Les geven Verplegen Muziekuitvoering Fabricaat Concreet fysiek of digitaal eindproduct dat de eindgebruiker functioneel kan inzetten ICT applicatie Apparaat Kunstobject Naar Losse (2016)

Stap 3: rol van onderzoekend vermogen? xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Stap 3: rol van onderzoekend vermogen? Idee Probleem Wens Vraag Stap 1 Stap 2 Stap 3 Beroeps-product Praktijkproces Verdiepend proces Antwoord Onderzoekend vermogen Meerdere keren de onderzoekscyclus doorlopen: telkens wanneer kennis nodig is om de juist handelingen te doen of beslissingen te nemen. Is dit haalbaar? Is er dan geen gevaar dat het onderzoek algauw vervalt in eventjes uitzoeken? Of onzorgvuldigheid? Ik hoor ook wel eens zeggen dat veel onderzoek in het hbo daarom zo `plat is als een surfplank`. Zit de kwaliteit van hbo onderzoek in het meerdere keren een onderzoekscyclus oppervlakkig doorlopen, en zorgt de optelsom voor de kwaliteit,  en niet het zeer grondig doorlopen zoals vaak bij academisch onderzoek? En passen de methoden en technieken, en vooral de kwaliteitseisen die nu vaak vanuit het sociaal empirisch onderzoek aangeleerd worden, dan nog wel bij onderzoek in het hbo? Wat zijn de consequenties voor een curriculum? Sheet van onderzoek in methodisch werken. Je gaat grondige aanpakken inzetten bij de cruciale informatie / knellende eisen. Andere informatie kan meer op basis van uitzoeken. Wel moet je ergens in de toets de studenten een keergrondig door een cyclus laten lopen. Voorbeeld noemen van business plan SBRM. Losse (2016) xxxxxxxxxxxxx

3. In een curriculum Geen onderzoekslijn, maar onderzoekslint xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Geen onderzoekslijn, maar onderzoekslint 3. In een curriculum xxxxxxxxxxxxx

Zet de grote lijnen uit Zorg in het opleidingsplan voor gedragsindicatoren/eindtermen waar onderzoekend vermogen in geïntegreerd is. Werk per onderdeel van onderzoekend vermogen uit welke doelen studenten moeten behalen (dus niet alleen onderzoeksvaardigheden), zorg daarbij voor een geleidelijke opbouw door de hele studie heen.

Didactische uitgangspunten Onderzoek integreren in óf duidelijk verbinden met de opleidingsonderdelen die voorbereiden op de beroepsuitoefening Body of knowledge and skills just-in-time aanbieden (bijv. door middel van blended learning) en niet apart. Opbouwen in complexiteit en mate van zelfstandigheid (zelfstandig is niet hetzelfde als zonder begeleiding!). Meerdere malen laten doorlopen van de complete onderzoekscyclus waarin niet alles ook daadwerkelijk uitgevoerd hoeft te worden. Modelling, backward chaining and scaffolding (zie Hoogveld, Janssen, Noordman en van Merrienboer, 2011)