MNO’s = TNO’s = transnationale ondernemingen Productiebedrijven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5: Arbeidsmarkt in de EU
Advertisements

Break-even-analyse oftewel “quitte spelen”
Handel en marketing hoofdstuk 9
Hoofdstuk 2: Geld en ruil
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
De marketingmixstrategie
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Nationale grootheden Klik om verder te gaan.
1.3 globalisering verovert de wereld
4. Hoezo internationalisering?
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Globalisering H2.
Globalisering H2.
Modellen VWO 6.
Welvaart Hoofdstuk 2.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
HAVO 5: Groei en inkomen Hoofdstuk 1: De vorming van inkomen
Totale Constante Kosten (TCK)
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Hoofdstuk 3: Aan het werk
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
Hoofdstuk 11 Kostenstructuur.
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Lesbrief Crisis HAVO 4.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
TO = P*Q TO = 8q TO = Totale opbrengst q = hoeveelheid 8 = de prijs qTO
Huiswerkcontrole 1.3: 1, 2 en 4. Vragen over het huiswerk? Begrippen, vaardigheden, huiswerkvragen, tekst?
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Hoofdstuk 6 Productie.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Kostprijs berekening bij meerdere soorten producten: Heezen Pf 5.4
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Arbeidsmarkt.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Welkom VWO 5..
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
3.1 PRODUCTIE.
Lesbrief Vervoer H2.
Hft 2 Totale Kosten TK MODULE MARKT.
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
Toegevoegde Waarde 1 IntroFox.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Schaarste en welvaart Produceren en kiezen.
Wanneer er maar één aanbieder is
Wat zijn constante kosten? Wat zijn variabele kosten?
Break-even-analyse oftewel “quitte spelen”
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Internationalisering
H6 Salvatore: International Economics, 10th Edition © 2009 John Wiley & Sons, Inc.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Verandering in de diensten in Groot-Brittannië
4.2 Ecologische voetafdruk van de geglobaliseerde landbouw
A H1 Samenhang & verscheidenheid P3 Wereldbeeld 2000 (overzichtelijkheid weg) AK HAVO 4 & VWO 4 - PD
H3-7 De overheidsfinanciën
A Economische kenmerken van een wereldstad
Voordelen globalisering voor bevolking:
A H1 Samenhang & verscheidenheid P4 Globalisering & migratie
ABSOLUTE AFSTAND = afstand in km’s
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Economische kringloop
Na WO2 is er een politieke en economische tegenstelling in de wereld.
A H1 Samenhang & verscheidenheid P1 De wereld wordt één geheel ( )
Nederland en de rest van de wereld
1.1 Globalisering: one world?
Afzet is hetzelfde als de verkochte hoeveelheid
Extra uitleg H4 Domein Markten
De Kostprijs Why Bother?.
Transcript van de presentatie:

MNO’s = TNO’s = transnationale ondernemingen Productiebedrijven A 010 - H1 samenhang & verscheidenheid P5 Motoren achter globalisering / pag 41- 44 5.2 MNO’s maken de dienst uit MNO’s = TNO’s = transnationale ondernemingen Productiebedrijven Dienstverlening (bank/ hotel/ verzekeringsmij.) kenmerken: - veel knowhow - veel kapitaal - strategisch handelen (overname/ samenwerking) AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 1-12-2018

5 strategische motieven MNO’s/ TNO’s: A 010 - H1 samenhang & verscheidenheid P5 Motoren achter globalisering / pag 41- 44 5.2 MNO’s maken de dienst uit 5 strategische motieven MNO’s/ TNO’s: Nieuwe kennis/ meer kapitaal krijgen Distributienet overnemen = grotere afzetmarkt Grondstoffenstroom in eigen handen Verlagen loonkosten Elders soms lagere belastingen AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 1-12-2018

Totale winst = totale opbrengst – totale kosten A 010 - H1 samenhang & verscheidenheid P5 Motoren achter globalisering / pag 41- 44 5.2 MNO’s maken de dienst uit Meer WINST door: schaalvergroting specialisatie Totale winst = totale opbrengst – totale kosten Productiefactoren (kosten) Natuur (grondstof/ klimaat) Arbeid (loon) Kapitaal (gebouwen/ grond/ machines) TW kun je veranderen door TO en/of TK te wijzigen. AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 1-12-2018

SCHAALVERGROTING= meer van hetzelfde Hoe? Variabele kosten lager: A 010 - H1 samenhang & verscheidenheid P5 Motoren achter globalisering / pag 41- 44 5.2 MNO’s maken de dienst uit SCHAALVERGROTING= meer van hetzelfde Hoe? Variabele kosten lager: Grondstof Energie Loon Vaste kosten lager Méér maken met dezelfde machines/ mensen= afzetmarkt moet groter Bij globalisering zijn er grotere markten. AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 1-12-2018

Producten maken met een hogere kwaliteit Samenwerking is noodzakelijk A 010 - H1 samenhang & verscheidenheid P5 Motoren achter globalisering / pag 41- 44 5.2 MNO’s maken de dienst uit Specialisatie= vergroting van de toegevoegde waarde per eenheid product Hoe? Producten maken met een hogere kwaliteit Samenwerking is noodzakelijk Dus: JOINT VENTURE of kennis kopen AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 1-12-2018

Er is een vrije markt, dus: internationaal sterke concurrentie A 010 - H1 samenhang & verscheidenheid P5 Motoren achter globalisering / pag 41- 44 5.2 MNO’s maken de dienst uit Er is een vrije markt, dus: internationaal sterke concurrentie Oplossing: 1) Mondiaal laagste kosten zoeken voor elk onderdeel vd productieketen. 2) Mondiale diversiteit in zo hoog mogelijke verkoopprijzen. AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 1-12-2018

MNO doet alles zelf, maar wel op verschillende plekken in de wereld. A 010 - H1 samenhang & verscheidenheid P5 Motoren achter globalisering / pag 41- 44 5.2 MNO’s maken de dienst uit Hoe? MNO doet alles zelf, maar wel op verschillende plekken in de wereld. MNO maakt gebruikt van toeleveranciers/ onderaannemers (subcontractors) over heel de wereld (bv Nike/ clip 12). AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 1-12-2018

Drie vormen van internationalisering: 1) Nevenvestiging in ander land A 010 - H1 samenhang & verscheidenheid P5 Motoren achter globalisering / pag 41- 44 5.2 MNO’s maken de dienst uit Drie vormen van internationalisering: 1) Nevenvestiging in ander land 2) Internationale subcontracting= uitbestedeing van de productie 3) STRATEGISCHE ALLIANTIE= samenwerking met andere grote bedrijven (KLM-Air France/ Maersk-Sealand/ Philips-Grundig-Loewe-LG/ ABN?) (soms ook joint ventures) AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 1-12-2018