20 jaar « responsabilisering OISZ » Stakeholders Debat: Is de BO future proof? Reflectie over een efficiënt toekomstmodel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Michiel Costers FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu - BAPCOC SPF Santé publique, Sécurité de la chaîne alimentaire et Environnement.
Advertisements

Project Tewerkstelling Projet Ervaringsdeskundigen Médiateurs de terrain binnen federale au sein de ladministration overheidsdiensten fédérale
De Federale Commissie Rechten van de Patiënt stelt zich voor La Commission Fédérale Droits du Patient se présente Colloquium patiëntenrechten 26 oktober.
Georges Carlens, Administrateur-generaal
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Inning.
23/03/06 “Creating impact in a globalised world” Luc Tayart de Borms, afgevaardigd beheerder van de Koning Boudewijnstichting administrateur délégué de.
La part des Femmes reste trop faible dans l’action syndicale.   Affiliées : 42 %  Militantes : 28 %  Permanentes : 20 % chiffres au niveau de la Confédération.
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
ACADEMISCHE ZITTING Donderdag 4 juni 2009 SEANCE ACADEMIQUE Jeudi 4 juin 2009.
LA CONTRIBUTION DU PROJET EXPERTS DU VÉCU AU SEIN DES SERVICES PUBLICS FÉDÉRAUX Project Ervaringsdeskundigen binnen de federale overheid Middagatelier.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Informatie FOD Volksgezondheid Stand van zaken : Finhosta (oktober 2012)
Het. Het syndicale landschap in België België heeft één van de hoogste syndicalisatiegraden ter wereld. Vakbonden in België zijn democratische organisaties.
Cellule Environnement – Santé / Cel Leefmilieu – Gezondheid / Zelle Umwelt- Gesundheit 1 Conclusies van de evaluatie Dr. J. Pauluis.
Nucleair risico. Wat te doen bij een nucleair ongeval
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU DE UITOEFENING VAN DE GEZONDHEIDSZORGBEROEPEN: EEN OVERZICHT VAN DE WETGEVING Door Michel.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Invordering.
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ? e-HR, Pistes voor de.
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Introduction Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ?
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU Cel Informatica,
Administratieve vereenvoudiging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer Suggesties voor een symbiose Simplification administrative et protection.
28 juni 2011 Colloquium inbraak Colloque cambriolage.
A16 Aanmaken en communiceren van glossarium Composer un glossaire et le communiquer Comité consultatif : BPR van het Federaal Agentschap voor.
 Agenda  Intro  Mission  Equipe  Public visé  Qualités  Modules à ajouter  Le prix  Demo  Conclusion  Questions MelHo Meldingsfiche Houthulst.
Business Route 2018 For more business and jobs in Metropolitan Brussels.
FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu 1 Integratie van biodiversiteit in EMAS 2nd Stakeholders Dialogue EMAS 4 oktober 2011.
Symposium sur la sécurité Veiligheidssymposium Page 1 les causes d’accidents sont principalement de trois ordres : De oorzaken van de.
Justitie La Justice Ministerraad 19 juli Vrije keuze achternaam Libre choix du nom de famille.
 Joint Degree Gids (Prins Filipfonds)  Internationale Mobiliteit in het Vlaams Hoger Onderwijs – Bologna-experts ( )  Descriptoren internationalisering.
1 HOPITAL SANS FRONTIERE (H.S.F. - a.s.b.l - ONG) Ziekenhuis Zonder Grenzen Hospital Without Borders.
28 th CONCRETE DAY vakmanschap / savoir-faire : ontwerpen in beton / concevoir en béton maken van beton / fabriquer du béton bouwen met.
6 novembre 2013 Groupe de travail « Contrôle de la qualité des données du Registre national » Werkgroep “Kwaliteitscontrole gegevens Rijksregister.
L’arithmétique a quatre domaines: Nombresproportions Mesurer et géométrie relations.
INFODAY URBACT BELGIUM 9/12/2014. INFODAY URBACT BELGIUM 9/12/2014 Inleiding / Introduction Rik Baeten Diensthoofd Grootstedenbeleid Chef de service Politique.
Enquête lokale fiscaliteit 2004 Enquête fiscalité locale 2004 Persconferentie van 7 februari 2005 Conférence de presse du 7 février 2005 Baudouin Velge.
Workshop: Pas Compris? Ok! Séraphin Mukendi et Annemie Janssens.
La plateforme de coordination Het coördinatie- platform Valérie STOOP Sous-division Eau et Grandes Entreprises Bruxelles-Environnement.
Gebruikerscomité van het Rijksregister - Comité des utilisateurs du Registre national
QUESTION / STELLING #YTIA ENVOYEZ Y OU N AU NUMÉRO GRATUIT STUUR Y OF N NAAR HET GRATIS NUMMER 8682 SMS -VOTING.
Publieke diensten en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 12 januari 2016 Verslag
1/31 Luc COENE VICE-GOUVERNEUR VICEGOUVERNEUR Algemene vergadering - Jaarrekening 2009 Assemblée générale - Comptes annuels 2009.
Serge Jaumain & Joost Vaesen Oprichting, missie & doelstellingen van het BSI 1) Het BSI: opgericht door de ULB, VUB & FUSL, maar open voor.
R. Engelen Ir. Directeur. 2 Potentiel de recherche en RBC : 3 universités, 15 hautes écoles, 3 hôpitaux universitaires Depuis 2001, prise de conscience.
Algemene vergadering 26/10/2016 Assemblée générale.
Rabad Le Réseau des acteurs bruxellois pour l'alimentation durable (RABAD) est un réseau bilingue de ± 50 organisations (agriculteurs, distributeurs, restaurateurs.
Franse Les – 1e jaar Les 9 Aujourd’hui nous sommes …. Unité 2 page 25
Onderhandelingen vierde generatie BO
Une approche en chaîne de la violence intrafamiliale
1. Housing First Belgium: Oorsprong
Orgadon: vers une solution électronique sécurisée pour l’enregistrement des dons
SPF Intérieur et PLP FOD Binnenlandse zaken en BIN
Introductie: algemene basisprincipes van de Bestuursovereenkomst
Mesurer l’empowerment – résultats Meten van empowerment – resultaten
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
20 jaar « responsabilisering OISZ » Stakeholders Debat: Is de BO future proof? Reflectie over een efficiënt toekomstmodel.
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
Introductie: algemene basisprincipes van de Bestuursovereenkomst
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
La gouvernance associative Het vereningsbestuur
De bestuursovereenkomst als katalysator voor een efficiënt beheer
Governance in Sociale Zekerheid
Preventie en verzoening van collectieve conflicten
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
20 jaar « responsabilisering OISZ » Stakeholders Debat: Is de BO future proof? Reflectie over een efficiënt toekomstmodel.
Introductie: algemene basisprincipes van de Bestuursovereenkomst
Introductie: algemene basisprincipes van de Bestuursovereenkomst
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
Infosessie AMIF 42 Séance d’information FAMI 42
Transcript van de presentatie:

20 jaar « responsabilisering OISZ » Stakeholders Debat: Is de BO future proof? Reflectie over een efficiënt toekomstmodel

Structuur & samenstelling Moderator paneldiscussies Prof. dr. Annie Hondeghem, directeur van het KU Leuven Instituut voor de Overheid Panel 1 Politieke visie Visie Sociale partners Panel 2 Visie Administrateurs Visie Controleorganen Annie Hondeghem is gewoon hoogleraar aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de KU Leuven, directeur van het KU Leuven Instituut voor de Overheid, en coördinator van de Leuvense afdeling van het Steunpunt Bestuurlijke Vernieuwing. Zij doceert het vak bestuurskunde en doet onderzoek rond personeelsmanagement bij de overheid, veranderingsmanagement, gelijke kansen en diversiteit, en integratiebeleid.

Structure & Composition Panel 1 (30 min.) Panel 2 (30 min.) Vision Politique Axel Delvoie (Affaires Sociales) Jan Dombrecht (Emploi) Klaas Soens (Fraude Sociale) Chris Van der Auwera (Fonction publique) PANEL 1 Politieke Visie Jan Dombrecht (Werk) Klaas Soens (Soc. Fraude) Prof. dr. Hondeghem (IO KU Leuven) Vision Administrateurs J-M Vandenbergh (CAPAC) Thibaut Duvillier (BCSS/eHealth) Pascale Lambin (FEDRIS) Koen Snyders (ONSS) Jo De Cock (INAMI) PANEL 3 Visie Administrateurs ? Vision Partenaires sociaux Caroline Deiteren (UNIZO) Catherine Vermeersch (VBO-FEB) Koen Meesters (ACV-CSC) Daniel Van Daele (ABVV-FGTB) Sabine Slegers (ACLVB-CGSLB) Vision Organes de contrôle Manu Breynaert (SPF Séc. Soc.) Daniel Fontana (CAC) Tom Auwers (SPF Santé Publique) Gerda Buysse (Cours des comptes) Patrick Robert (BOSA- Cellule Séc. Soc.) PANEL 2 Visie Beheerders Caroline Deiteren (UNIZO) Experts Prof. K. Verhoest (BE-UA) Prof. T. Schillemans (NL-Utrecht) Prof. S. Overman (NL-Utrecht)

Panel 1: Point de vue politique Axel Delvoie Jan Dombrecht Directeur Cel Sociale Zaken Directeur Cellule Affaires Sociales Raadgever Beleidscel Werk Conseiller Cellule stratégique Emploi Chris Van der Auwera Klaas Soens Directeur Beleidscel Ambtenarenzaken Directeur Cellule stratégique de la Fonction publique Directeur Beleidscel voor Bestrijding van de Sociale Fraude Directeur Cellule stratégique contre la Fraude Sociale

Panel 1: Visie van de sociale partners Caroline Deiteren (UNIZO) Sabine Slegers (ACLVB-CGSLB) Coördinator sociaal beleid UNIZO Coordinateur de la politique sociale UNIZO Nationaal secretaris van het ACLVB Secrétaire nationale CGSLB Koen Meesters (ACV-CSC) Nationaal secretaris ACV Secrétaire national de la CSC Daniel Van Daele (ABVV-FGTB) Catherine Vermeersch (VBO-FEB) Gewezen federaal secretaris van het ABVV Ancien Secrétaire fédéral de la FGTB Eerste adviseur, competentiecentrum Werk & Sociale Zekerheid van het VBO Premier conseiller, centre de compétence Emploi & Sécurité Sociale de la FEB

Panel 1: Statement n°1 Les contrats d’administration ont renforcé les relations entre l’Etat, les partenaires sociaux et les IPSS. *** De bestuursovereenkomsten hebben de relaties tussen de Staat en de sociale partners en de OISZ versterkt. Visie van de sociale partners Point de vue politique

Visie van de sociale partners Panel 1: Statement n°2 Il serait plus logique de faire coïncider la création et la négociation d’un nouveau contrat d’administration avec la période de législature. *** Het zou logischer zijn om de opmaak en de onderhandelingen van nieuwe bestuursovereenkomsten af te stemmen op de periode van de legislatuur. Point de vue politique

Panel 1: Statement n°3 Visie van de sociale partners Les IPSS s’engagent pour trois ans sans garantie budgétaire pluriannuelle suffisante. *** De OISZ gaan een engagement aan voor drie jaar met onvoldoende meerjarige budgettaire garantie. Point de vue politique

Visie van de sociale partners Panel 1: Statement n°4 Les services rendus aux assurés sociaux et la modernisation des IPSS ont atteint tel point qu’ils serait inutile d’en conclure de nouveaux. *** De dienstverlening aan de sociaal verzekerde en de modernisering van de OISZ is zover gevorderd dat nieuwe bestuursovereenkomsten overbodig worden. Point de vue politique

Panel 1: Statement n°5 La procédure actuelle de modification du contrat d’administration devrait être simplifiée. L’impact de nouvelles missions ne peuvent être assez rapidement intégrées dans le contrat d’administration. *** De huidige procedure voor wijziging van de bestuursovereenkomsten zou beter vereenvoudigd worden. De impact van de nieuwe opdrachten kunnen onvoldoende snel in de bestuursovereenkomst worden geïntegreerd. Visie van de sociale partners Point de vue politique

Conclusions Conclusies

Panel 2: Point de vue des administrateurs des IPSS Jo De Cock Koen Snyders Administrateur-generaal RIZIV Administrateur-général INAMI Administrateur-generaal RSZ Administrateur-général de l’ ONSS Thibaut Duvillier Adjunct-Administrateur-generaal KSZ en eHealth Administrateur-général adjoint BCSS et eHealth Jean-Marc Vandenbergh Pascale Lambin Administrateur-generaal HVW Administrateur général de CAPAC Adjunct-administrateur-generaal FEDRIS Administrateur général adjoint FEDRIS

Panel 2: Visie van de controleorganen Manu Breynaert Daniel Fontana Adviseur Governance FOD Sociale Zekerheid Adviseur Governance SPF Sécurité Sociale Voorzitter van het Gemeenschappelijk Auditcomité OISZ (GAC) Président du Comité d'Audit Commun IPSS (CAC) Gerda Buysse Eerste-auditeur-revisor Financiële Audit Sociale Zekerheid Premier auditeur-réviseur Audit Financier Sécurité Sociale Tom Auwers Patrick Robert Voorzitter van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu Président du SPF Santé publique, Sécurité de la Chaîne alimentaire et Environnement Verantwoordelijke van de Cel Sociale Zekerheid voor FOD BOSA Responsable de la Cellule Sécurité Sociale au sein du SPF BOSA

ieder individuele OISZ betekenen. Visie van de Controle-organen Panel 2: Statement n°1 Les synergies dans les contrats d’administration mènent à plus d’efficacité et de performance mais elles comportent aussi un risque de perte d’autonomie pour chaque IPSS. *** De synergieën in de bestuursovereenkomst leiden tot meer efficiëntie en performantie, maar kan tegelijkertijd een risico op een verlies aan autonomie voor ieder individuele OISZ betekenen. Point de vue des Administrateurs

Visie van de Controle-organen Panel 2: Statement n°2 Le contrat d’administration n’a pas conduit à une simplification des procédures de contrôle (multiplicité des contrôles, acteurs multiples, …) *** De bestuursovereenkomst heeft niet geleid tot een vereenvoudiging van de controleprocedures (veelheid aan controle, diverse actoren,…). Point de vue des Administrateurs

Visie van de Controle-organen Panel 2: Statement n°3 La coproduction et la co-création avec les bénéficiaires (citoyens, entreprises, …) doivent être intégrées dans les futurs contrats d’administration. *** Coproductie en co-creatie met de gebruikers (burgers, bedrijven,…) moet geïntegreerd worden in de toekomstige bestuursovereenkomsten. Point de vue des Administrateurs

Panel 2: Statement n°4 L’absence d’incitants dans le système est une occasion manquée. *** Het is een gemiste kans dat het systeem geen incentives bevat. Visie van de Controle-organen Point de vue des Administrateurs

Panel 2: Statement n°5 Le contrat d’administration a conduit à une forte simplification administrative. *** De bestuursovereenkomst heeft geleid tot een sterke Administratieve vereenvoudiging. Visie van de Controle-organen Point de vue des Administrateurs

Conclusions Conclusies