Ontmoetingen in verre streken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Advertisements

De tijd van de wereldoorlogen
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
P2.2 Landbouw en platteland in Europa
Hoofdstuk 6 Democratisering
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
Het socialisme Paragraaf 7..
De Christelijke Kerk in West Europa valt uiteen
Paragraaf 3 Honger en ellende.
De staatsinrichting van Nederland.
Paragraaf 1 Russische revolutie
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
1.5 De christelijke kerk in West-Europa valt uiteen
De Verenigde Staten en hun federale overheid Wereldmacht in opkomst § 2.4.
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1 & 2.2.
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en taatsburgerschap Les 2: Verloop van.
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en taatsburgerschap Les 1: Oorzaken.
1-arbeiders 2-technische kennis 3-kapitaal 4-grondstoffen 5-afzetmarkten 6-vervoersmogelijkheden 7-politieke vrijheid 8-ondernemerslust.
Tijd van Pruiken en Revoluties
Paragraaf 10 Aan het werk!.
De opkomst van de middeleeuwse stad
DE MIDDELEEUWSE STAD.
Hoofdstuk 3. Noord en Zuid-Vietnam na 1954
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
4.3 Revolutie in Frankrijk
2.1bevolkingsgroei in modellen
De staatsinrichting van Nederland.
Kenmerken en gevolgen van onderontwikkeling
Wat moet je weten aan het eind van de les?
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Kolonisatie en Dekolonisatie
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Groot gebied Veel mogelijkheden tot ontwikkeling voor/door nieuwkomers Maar het was niet leeg concurrentie verschillende Europese landen M.a.w. koloniseren.
Wat moet je weten aan het eind van de les
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wetenschappelijke revolutie
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 2-4.
Van gewesten naar eenheidsstaat
H6 Imperialisme §6.4 De verovering van Afrika Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de contacten tussen Europa en Afrika voor 1884 waren Waarom.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Oorzaken Directe oorzaken -Aanleiding Indirecte oorzaken
Eind 18 e eeuw: Uitbraak van democratische revoluties Welk land heerste er over Amerika begin 18 e eeuw?
H8.3 Burgers aan de macht: Frankrijk
Revoluties in Europa.
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
K.A. 3. het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
De blokvorming in Oost en West Hoofdstuk 4 de Koude Oorlog.
De Verenigde Staten. §1. Dertien Staten vormen één land. In 1607 stichtten de Engelsen dertien kolonies aan de oostkust van Noord- Amerika.
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
H6 Imperialisme §6.5 Gevolgen van het imperialisme Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de politieke gevolgen voor Europa waren Wat de economische.
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties Paragraaf 8.3 Burgers aan de macht.
De tijd van de pruiken en de revoluties
Blok 3 Samenvatting controle
Paragraaf 13.4 Noord en Zuid.
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Pruiken en revoluties 4.3 Revolutie in Frankrijk
de tijd van burgers en stoommachines
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Blok 2 Rampen in Afrika Deelvraag:
Ontmoetingen in verre streken
Ontmoetingen in verre streken
Ontmoetingen in verre streken
Transcript van de presentatie:

Ontmoetingen in verre streken 5, Streven naar Onafhankelijkheid

Begin van de strijd: 1810-1826 Paraguay en Uruguay als eerste onafhankelijk in 1810, Chili en Mexico trachten te volgen maar krijgen het niet voor elkaar O.l.v. de creolen, gesteund door de landarbeiders en arme boeren (hoop op hervormingen) De voormalige Onderkoninkijken vallen uiteen (1839) Oorzaken: op lange en korte termijn

Lange termijn oorzaken (v.a. 1750) Economisch: ongelijke verdeling van het land. De groeiende bevolking (vorige les) had meer grond nodig, deze was door de grootgrondbezitter in beslag genomen Economisch: onderbetaling van de landarbeiders op de haciënda's neemt toe, door groter aanbod arbeiders (bevolkingsgroei) Politiek: Spaanse overheid wilde meer bestuurlijke greep, waardoor de creolen nog minder bestuurlijke invloed kregen, die daardoor gefrustreerd werden. Cultuur: eigenheid groeit onder de creolen en Europa was steeds verder weg

Korte termijn ontwikkelingen Economische crises omstreeks 1800 Napoleontische oorlogen (belang van ontwikkelingen in Europa!) Nog meer belasting druk Spaanse koning afgezet door Napoleon De Europese Spanjaarden volgden opportunistische Napjes bewind de creolen zagen dit als verraad (?), denk meer legitimatie voor verzet. Gevolg: Overal in Midden- en Zuid-Amerika verzetsbewegingen

Groeiende sociale ongelijkheid Voor de armen boeren en haciënda- arbeiders veranderde er na de revolutie niets. Dus alleen maar politieke en geen sociale revoluties. De landrechten van de indianen werden na de revolutie afgeschaft, onder het mom van de vrije markt en iedereen krijgt nu kansen. Dit werkte niet. De gronden van de dorpen werden steeds verder door de grootgrondbezitters ingepikt. In 1910 bv. nog maar 5 % van de Mexicaanse plattelandsbevolking eigen land.