Case: Nieuwe website www.utwente.nl Anne Heining (M&C M&C: Testprocedure Case: Nieuwe website www.utwente.nl Anne Heining (M&C
De case: www.utwente.nl … waar de hele UT een mening over heeft M&C: www.utwente.nl 29-11-2018
DE case: www.utwente.nl Meer dan alleen techniek Onderdelen: Homepage UT (met sfeer-video’s en actualiteiten) Domeinen onderwijs, onderzoek, organisatie, business, campus Algemene pagina’s (contact, privacy statement) Vernieuwde nieuws- en eventsysteem (dat tegelijkertijd ook in 40 andere subsites vervangen werd: instituten, faculteiten, vakgroepen, wervingssites, etc) zware techniek Anders dan meeste ICT-projecten: Testen binnen dit project is meer dan techniek, gebruikers en interactie; belangrijke rol voor content ‘testen’. Weken na livegang ‘door blijven testen’, direct (soms binnen minuten) schakelen). Zware techniek, maar daar is onze leverancier van. M&C: www.utwente.nl 29-11-2018
Testen: De basis OTAP Stappen: Ontwikkeling: lokaal bij leverancier (95% niet langs UT) Test: 95% van tests voert levernacier zelf door Acc: wij checken functionaliteiten, interactie, browser-compatibiliteit,… Functionaliteiten uit FO doorlopen/controleren Gewoon alles aanklikken wat je tegenkomt Screenshots in online documenten (google docs bijhouden) Live: alle techniek die af is gaat naar live (wordt stuk voor stuk aangevuld, soms 3x per dag); content op live vullen werkt prettiger en kan zonder kans op fout (URL afgeschermd). Laatste dagen voor livegang: Anne + 2 studenten fulltime testen (30%) en vullen (70). Dus geen strak testplan, heel erg iteratief, Je werkt al voor de echte livegang veel op live, op een test-URL Prettiger vullen op live want je hebt daar andere sites staan waar je heen wilt linken. Altijd andere up to date info die je misschien moet copy pasten. M&C: www.utwente.nl 29-11-2018
Testen: De Content Meer dan alleen inhoudelijk correct Draagvlak via: Per domein (onderwijs, onderzoek, etc): eigen subgroep die aan content werkt Klankbordgroepen met WP/OBP/studenten: op 3 momenten tijdens project (ben je op de goede weg, spreekt de content aan; presentative eerste versie homepage; wat moet voor de Engelse doelgroep anders?) Individuele interviews: Externe bedrijven Specialisten voor internationale doelgroep (ITC, S&B) M&C: www.utwente.nl 29-11-2018
Contact met de leverancier LivE Google Docs: voor bugs/features, wordt ‘live’ opgepakt Dit project: ca 40 pagina’s in word, vanaf 3 weken voor livegang Incl to-do lijsten (ca 3 pagina’s) voor verschillende momenten, met.: Redirects Statistiekencodes overzetten Gebruikersrechten Google informeren (URL’s laten verwijderen) Chat: slack.com voor chat(channels) per onderwerp Bugtracker: FB heeft toegang tot bugtracker leverancier (gitlab) Fysiek: livegang bij leverancier nog sneller schakelen 2 x UT / 10 x leverancier (!) [niet nodig] Gebruikers: mailing, nieuwsbericht, 9-17 webhare servicedesk Slack ook dagelijks, 2 dagen correcties/bugs: Je kan niet alles op acceptatie zetten, en dan alles naar live (1700 gebruikers blijven voortdurend hun a M&C: www.utwente.nl 29-11-2018
M&C: www.utwente.nl 29-11-2018
M&C: www.utwente.nl 29-11-2018
Nazorg Intensief En soms heel snel, niet wachten op volgende update Niet alles kan op acceptatie getest worden: 1700 users: liven op live doorwerken nooit acceptatie 1 op 1 naar live zetten Applicaties en koppelingen: grotendeels getest op acceptatie, maar altijd enkele externe koppelingen buiten UT die je op acceptatie niet hebt URL: is maar 1x beschikbaar, dus zelfde URL op acceptatie kan niet conflicten pas na livegang zichtbaar Snel schakelen, acc goedkeuren, enkele keren per dag naar live (zo veel mogelijk in pause of na 17 uur). Korte popup-update voor ingelogde users Doorontwikkelingscyclus loopt door, met minder frequente updates Er is geen vaste update-kalender. Updates kunnen in 90% van de gevallen niet wachten, mensen hebben er last van, wij updaten direct. Kan dus niet altijd in storingskalender… M&C: www.utwente.nl 29-11-2018
Een paar weken later… M&C: www.utwente.nl 29-11-2018
VRAGEN? M&C: www.utwente.nl 29-11-2018