Actualiteiten avarij-grosse Jolien Kruit 5 april 2018
Agenda Wat is AG? Wat is het relevante regime? Wie berekent? Wie zijn de AG-crediteuren/-debiteuren? Conclusies
1. Wat is AG/GA?
Avarij-grosse Maritieme verdeelsleutel voor bepaalde opofferingen en kosten Zakelijke vertaling van een vriendschappelijke omslag van kosten
Avarij-grosse Art. 8:610 BW: “Er is een avarij-grosse handeling, wanneer - en alleen wanneer - enige buitengewone opoffering of uitgave opzettelijk en redelijkerwijs wordt verricht of gedaan voor de gemeenschappelijke veiligheid met het doel de goederen, betrokken bij een gemeenschappelijke met een zeeschip uitgevoerde onderneming, voor gevaar - hoe of door wiens toedoen dit ook zij ontstaan - te behoeden.”
Avarij-grosse Omslag naar rato van financieel belang
“Maersk Honam”
“Ewa”
Avarij-grosse Gevaar? motorproblemen; (The Cape Bonny, 2017) potentieel aan de grond lopen (“Rochester Castle”, 2014) ”niet denkbeeldig gevaar” (“Ararat”, 2004) - Aansluiting bij hulplooncriterium?
Avarij-grosse Art. 8:610 BW: “Er is een avarij-grosse handeling, wanneer - en alleen wanneer - enige buitengewone opoffering of uitgave opzettelijk en redelijkerwijs wordt verricht of gedaan voor de gemeenschappelijke veiligheid met het doel de goederen, betrokken bij een gemeenschappelijke met een zeeschip uitgevoerde onderneming, voor gevaar - hoe of door wiens toedoen dit ook zij ontstaan - te behoeden.”
Bewijslast Degene die een bijdrage vordert moet aantonen dat de opoffering of de kostenpost als AG kwalificeert Kennis achteraf is niet relevant; toetsingsmoment is de AG-actie (The Cape Bonny, 2017; Hof A’dam in “Ararat” 2004)
Bewijslast Let op: avarij-grosse is “schuld vrij”; dus afwezigheid van schuld aantonen hoeft niet
The Longchamp
AG in de praktijk l Incident; AG handeling Aanstelling dispacheur Einde gemeenschappelijk avontuur Vordering tot bijdrage in AG Dispache l Zekerheid: Average bond Average guarantee
2. Wat is het relevante regime?
AG-regime Zeevaart: York-Antwerp Rules (YAR) 1974 (as amended 1990) 1994 (art. 8:613 BW jo K.B. 5 feb. 2000) - 2004 2016 NB: BIMCO opteert al voor YAR 2016! NL?
AG-regimes Binnenvaart: Avarij-grosse Regels IVR 2003 / 2006 Rijnregels 1979 NB: art. 8:1022 BW jo K.B. 5 feb. 2000 NB: NVV/AG-commissie dringt aan op incorporatie van de AG-Regels 2006 in NL wet
AG-regimes YAR ≠ volledige avarij-grosseregeling + nationaal recht
AG-regime YAR ≠ verdragstatus Uitleg? House of Lords in The Longchamp: niet uitleggen naar Engels recht, maar art. 31 Weens Verdragen Verdrag: “in good faith, in accordance with ordinary meaning, in context, in light of its object and purpose” Daarmee worden uitspraken van Engelse rechters over de YAR ook meteen relevanter voor andere landen
3. Wie berekent?
De dispacheur De dispacheur/average adjuster In NL: Ton Schoutens Marjan Schuringa Michiel Starmans Peter Muller
De dispacheur maar rechters hebben het laatste woord! Rb Rotterdam in “Kvarner” in 1997; Rb Amsterdam in “Ararat” in 2004: “De bijdragen die ladingbelanghebbenden verschuldigd zijn worden niet door de dispache maar door een rechterlijke (of arbitrale) uitspraak dan wel een compromis vastgesteld.”
De dispacheur House of Lords in The Longchamp in 2017: "it may be right for a court to have regard to practices which have developed and principles which have been adopted by practitioners, but they cannot determine the outcome when the issue is ultimately one of law."
4. Wie zijn de AG-crediteuren/ -debiteuren?
AG-crediteuren/-debiteuren Verdeling over belanghebbenden bij het gemeenschappelijk avontuur, dus belanghebbenden bij: Schip Lading Vracht Overige vermogensbestanddelen Geen YAR regeling / NL: art. 8:612 BW
AG-crediteuren/-debiteuren Schip: - head owners/bareboat charterers - cascoverzekeraars (P&I marginale rol) - ‘absorption clause’
AG-crediteuren/-debiteuren Lading: - transportgoederen-/sellers interest verzekering - wie is de relevante belanghebbende? - wie moet zekerheid stellen?
AG-crediteuren/-debiteuren SCAN: geen in personam aansprakelijkheid NL: ontvanger (art. 8:612 BW) DU: risicodrager (§ 588(2) HGB) UK: ladingeigenaar (Scaife/Tobin) AUS: ladingeigenaar (Offshore Marine v. Leighton)
AG-crediteuren/-debiteuren YAR Rule G: (3) “cargo interests” (4) “owners of cargo” House of Lords in The Longchamp!
Conclusies
Conclusies Ook na meer dan 2500 jaar zijn nog niet alle AG-vragen beantwoord; UK volgt NL op AG-gebied; Er wordt hard aan gewerkt die voorsprong te behouden … dus:
Kies voor de Nederlandse jurisdictie!