Bienvenue - Welkom 23/01/2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Advertisements

Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
2 ème journée de la Philanthropie - 10 mai 2011 Tweede dag van de Filantropie - 10 mei 2011.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
La part des Femmes reste trop faible dans l’action syndicale.   Affiliées : 42 %  Militantes : 28 %  Permanentes : 20 % chiffres au niveau de la Confédération.
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
LA CONTRIBUTION DU PROJET EXPERTS DU VÉCU AU SEIN DES SERVICES PUBLICS FÉDÉRAUX Project Ervaringsdeskundigen binnen de federale overheid Middagatelier.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
A16 Aanmaken en communiceren van glossarium Composer un glossaire et le communiquer Comité consultatif : BPR van het Federaal Agentschap voor.
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
Business Route 2018 For more business and jobs in Metropolitan Brussels.
Symposium sur la sécurité Veiligheidssymposium Page 1 les causes d’accidents sont principalement de trois ordres : De oorzaken van de.
Tous sur le netAllen op het net Ministerie van Economische Zaken Ministère des Affaires économiques 25/4/2000  9/6/2000.
Slim besparen: enkele ideeën
Bienvenue - Welkom. Persvoorstelling / Conférence de presse Jaarverslag Mensenhandel Bruggen slaan 15/10/2014 Rapport annuel Traite des êtres humains.
6 novembre 2013 Groupe de travail « Contrôle de la qualité des données du Registre national » Werkgroep “Kwaliteitscontrole gegevens Rijksregister.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Overzicht modellen / Résumé des Modèles Cloud vs On-Premise Model/ModèleOn-Premise (client/server) HybrideCloud (Full Cloud) Oplossing ter plaatse bij.
Handiflux in het kader van toekennen van school- en studietoelagen 28 april 2015 Ann Verhaegen Adminstrateur-generaal.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Enquête lokale fiscaliteit 2004 Enquête fiscalité locale 2004 Persconferentie van 7 februari 2005 Conférence de presse du 7 février 2005 Baudouin Velge.
Mise en œuvre de la pharmacie clinique en unité de soin Toepassing klinische farmacie op de verpleegafdeling.
La plateforme de coordination Het coördinatie- platform Valérie STOOP Sous-division Eau et Grandes Entreprises Bruxelles-Environnement.
Gebruikerscomité van het Rijksregister - Comité des utilisateurs du Registre national
QUESTION / STELLING #YTIA ENVOYEZ Y OU N AU NUMÉRO GRATUIT STUUR Y OF N NAAR HET GRATIS NUMMER 8682 SMS -VOTING.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Van thuisloosheid tot maatschappelijke integratie De l’absence de chez-soi à l’intégration sociale De l’absence de chez-soi à l’intégration sociale Julien.
Informatievergadering MRMP-N Nr. 15NP001 Vervanging van bestaande pontons LTZ Morgan SAMPERMANS.
Samenwerken aan de G-Cloud Frank Robben
Conseil consultatif de la magistrature Adviesraad van de magistratuur 1.
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Priorités de la présidence française en matière environnementale Thibaut De Gyns Bruxelles Environnement ~ Leefmilieu Brussel Henk Van Noten Vertegenwoordiging.
Algemene vergadering 26/10/2016 Assemblée générale.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Belgische voorzitterschap 2010
AMIF 09/08/
Instruments pour les communes Instrumenten voor de gemeenten
Elektronische kennisgeving van geboorte
Onderhandelingen vierde generatie BO
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
Une approche en chaîne de la violence intrafamiliale
« 2003 – 2007, une législature marquante pour les indépendants »
Balans en perspectieven na drie jaar
Orgadon: vers une solution électronique sécurisée pour l’enregistrement des dons
LEAN Academy Informatie sessie 10 november 2017.
Mesurer l’empowerment – résultats Meten van empowerment – resultaten
Gezondheidsvoorzorgen op reis La santé en voyage
KICK OFF AMIF 31 2 juli juillet 2018.
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.

Mediprima en Dringende Medische Hulp
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
La gouvernance associative Het vereningsbestuur
Coherent, efficiënt en toekomstgericht IT beleid
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
Bevoegdheden IVC – kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid
Jaarlijkse presentatie - 25 januari 2019
EESSI “e-Government van de sociale zekerheid” Verslag aan de Nationale Arbeidsraad 19 december 2018 Dominique D’Haene Attaché juriste Directie Internationale.
MyBEnefits Tool voor de toekenning van aanvullende rechten.
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
DE AVG EN DE RECHTEN VAN DE BETROKKENE - RECHT VAN TOEGANG
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
EGOV SELECT.
Infosessie AMIF 42 Séance d’information FAMI 42
Alexandra Claeys Isabelle Rihon
Maatregelen in het kader van de Britse terugtrekking uit de EU
Transcript van de presentatie:

Bienvenue - Welkom 23/01/2015

2014 - 2015 Balans en perspectieven Plan 1 2 3

Facts & Figures 2014 Disponibilité des services (norme: 98%) 99,56 % de disponibilité du système informatique de la BCSS 99,77 % de disponibilité pour les services du Registre national 99,99 % de disponibilité pour les services de l’ONSS Délais de traitement (normes: 90% - 95%) délai maximal de 1 seconde dans 99,70 % des cas délai maximal de 2 secondes dans 99,78 % des cas 98,38 % des services à traiter en mode batch dans les 4 jours calendrier travaux batch exceptionnels : 100 % des services traités dans les délais convenus avec les institutions

Facts & Figures 2014 Registre national et registres BCSS 47.957 remplacements de numéros d’identification dans les registres BCSS et 15.097 améliorations de données d’identification 9.163 mutations de personnes radiées (+ pièces probantes) adressées au Registre national 84.512 autres modifications des données signalétiques de personnes radiées

Facts & Figures 2014 Gestion des programmes 20.112.415 personnes différentes inscrites dans le répertoire des références en moyenne toute personne est connue dans 11,23 secteurs au 01/01/2015, 187.597.097 ‘dossiers actifs’ dans le répertoire des personnes traitements dans les 7 jours des demandes concernant l’accès à des données sociales à caractère personnel 1.773 > huissiers de justice (1.880 en 2013) 33 > citoyens (62 en 2013) 16 > services de police (926 en 2013) 16 > avocats (5 en 2013) 101 > auditorats du travail (205 en 2013)

Facts & Figures 2014 1.005.868.869 uitgewisselde berichten (+ 6,4 %)

Facts & Figures 2014 48 projecten werden in productie genomen 19 ‘nieuwe projecten‘ waaronder de ontwikkeling van webservices als gevolg van de verdwijning van de SIS-kaart (validatiecontrole elektronisch identiteitsbewijs, ondervraging over de beschikbaarheid van een elektronisch identiteitsbewijs en de mogelijkheid om er één te krijgen) ontsluiting HandiFlux: ontwikkeling van een generieke webservice voor het bekomen van gegevens aangaande personen met een handicap in het kader van de regionalisering van de kinderbijslag, de totstandkoming van een gegevensuitwisseling via het RSVZ met betrekking tot de voeding van het CADAF voor wat betreft de kinderbijslaggegevens van de Sociale Verzekeringsfondsen voor Zelfstandigen toegang van de sociale inspecteurs tot bijkomende gegevens van de KBO

Facts & Figures 2014 Onder de projecten die in productie werden genomen 29 aanpassingen / verbeteringen / uitbreidingen van bestaande projecten en diensten waaronder toegang van het RSVZ tot de aard van de door de OCMW's verleende hulp en tot de periode waarin een hulp wordt toegekend. toegang tot het RVV-statuut door de MIVB en de NMBS de technische optimalisatie dienst Supplementary Benefits (geeft informatie over het sociale statuut van klanten) de toegang tot de DmfA-gegevens door de Economische Inspectie (Waals Gewest) de raadpleging van de DmfA door Actiris

Facts & Figures 2014 Arrêt de la production et de la distribution de la carte SIS 328.590 cartes isi+ personnalisées et distribuées Consultation en ligne des données gérées par les organismes assureurs mise à disposition en production du service web Consult Assurabilité pour les CPAS mise à disposition en production du service web Consult BIM pour les sociétés de transport en commun

Facts & Figures 2014 Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid en van de Gezondheid 155 behandelde dossiers Algemeen Coördinatiecomité en werkgroepen 95 vergaderingen 16 parlementaire vragen 43 dossiers inzake statistiekaanvragen werden behandeld

Facts & Figures 2014 College van de Administrateurs-Generaal coördinatie, voorbereiding en opvolging van 28 vergaderingen coördinatie m.b.t. de interparastatale commissie overleg met de sociale partners opvolging van verschillende materies: structurele besparingen, Interne Audit, handvest van de sociaal verzekerde, ontwerp van koninklijk besluit inzake managementfuncties, budget (waaronder monitoring IT en onderbenuttiging), synergieën tussen OISZ, protocol met de federale ombudsmannen, de quickscan, de aanduiding van revisoren, het Witboek P&O, de stuurgroep m.b.t. de loonmotor en de werkgroep m.b.t. telewerk

Facts & Figures 2014 Tevredenheidsenquête bij onze partners resultaten voor de top 5 van de als prioritair beschouwde thema's Strategie Beschikbaarheid & performantie Informatieveiligheid Ondersteuning Beheer prioriteiten & projecten zeer tevreden tevreden weinig tevreden niet tevreden

Facts & Figures 2014

Facts & Figures 2014 La BCSS ‘Organisation publique fédérale de l'année 2014’ Prix créé afin de mettre à l’honneur les organisations publiques qui se distinguent en termes d’orientation-client, de stratégie, d’efficience & efficacité, et de durabilité ‘Le jury a surtout été impressionné par les énormes gains en terme d’efficacité que la BCSS a apporté à l’État, et donc aussi aux citoyens. L’efficacité de notre système de sécurité sociale est importante pour tout le monde et le sera encore davantage à l’avenir. En s’assurant que les nombreux acteurs de notre système de sécurité sociale complexe puissent échanger les données de manière rapide et efficace, la BCSS apporte une plus-value indiscutable à la société, tant en quantité qu’en qualité. Grâce à l’action de la BCSS, les pouvoirs publics ont pu économiser 1,7 milliard d’euros. En cette période d’économies budgétaires, ce n’est pas rien.' (extrait du communiqué de presse officiel diffusé par EY le 20 février 2014)

Impact sociétal Mission de base de la BCSS = moteur et coordinateur de l’e-government dans le secteur social Moteur et précurseur du principe de base de collecte unique du modèle d’intégrateur de services Le passage du mainframe à l’infrastructure/gouvernance SOA génère jusqu'à 1 million € d’économies par an et de toute façon des économies substantielles chaque année Charges réduites de 1 milliard € (chiffres > ASA pour le secteur social) 220 messages structurés dont 120 services web

Impact sociétal L’ Accord de gouvernement légitime fortement les programmes et projets menés par la BCSS ‘only once’ / simplification administrative datamining contre la fraude sociale équité - justice sociale couverture correcte des réels ayant-droits

Maatschappelijke impact - overzicht De administratieve formaliteiten voor de meest kwetsbare bevolkingsgroepen vereenvoudigen en beperken, te beginnen met de personen met een handicap Prioriteiten voor de personen met een handicap samenwerking tussen de verschillende gezondheidsinstanties, instellingen van sociale zekerheid en daarmee verbonden partners vereenvoudigde toegang tot de verschillende (niet-automatische) rechten voor de personen met een handicap geleidelijke implementatie van een unieke oplossing voor de elektronische uitwisseling van medische documenten betreffende de personen met een handicap

Impact sociétal - aperçu Service Handi = service générique exemplaire la BCSS a développé ce service afin de communiquer avec le service Handiflux de la Direction générale pour les personnes handicapées (DGPH) la finalité est de permettre aux différents acteurs autorisés de consulter en fonction de leurs besoins des informations non médicales disponibles directement dans la base de donnée gérée par la DGPH la réalisation technique s'appuie sur la technologie des web services la conception est celle d'un service global c'est à dire non lié à un client spécifique l'ajout de nouveaux clients consiste, sur base des décisions du comité sectoriel de la sécurité sociale, à ajouter des nouveaux profils par client et par contexte réglementaire (mise à jour de la documentation et des spécifications techniques)

Maatschappelijke impact - overzicht Verkiezingen - Lijst bijzitters voor de verkiezingen automatisch een dynamische lijst van bijzitters opstellen op basis van tewerkstellingsrelaties en functies via een gegevensstroom tussen de Dienst Instelling & Bevolking van FOD Binnenlandse Zaken en de RSZ en RSZPPO bij de selectie van de voorzitters en de bijzitters van de stembureaus wordt onder meer rekening gehouden met de personen die een ambt bekleden bij de federale overheid, een gemeenschap, een gewest, een provincie, een gemeente, een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, een instelling van openbaar nut of een autonoom overheidsbedrijf en met de personen die in het onderwijs werkzaam zijn

Maatschappelijke impact - overzicht Werkloosheid - Gegevensuitwisseling RVA voor EU-burgers de Dienst Vreemdelingenzaken van FOD Binnenlandse Zaken wil op de hoogte worden gehouden van werkloosheidssteun die gegeven wordt aan EU-burgers die minder dan een jaar tewerkgesteld zijn in België en die meer dan 6 maanden werkloosheidssteun genieten in hun land van oorsprong (de EU-burger dient ingeschreven te zijn in het vreemdelingenregister) de Dienst Vreemdelingenzaken kan het verblijf van een EU-burger beëindigen indien hij niet meer aan de verblijfsvoorwaarden voldoet

Bilan & Perspectives Organisation interne circulaire budgétaire et gel des recrutements pour l’ensemble du fédéral monitorings constants au niveau des IPSS et du Budget budget 2015 projet de budget 2015 demandé (septembre) au Comité de gestion : 20.472.000 € circulaire du 15/10 imposant des économies linéaires : budget maximal de 17.027.146 € ré-estimation des besoins et budget qui sera proposé au prochain CG et tenant compte des débats au sein du Collège des IPSS : 18.074.271 € avances sur BSM 2014 : 183.000 € lors de la clôture comptable, proposition de report de 2014 au CG : 520.000 € Négociation du contrat d’administration 2016 - 2018

Balans & Perspectieven Synergieën met de OISZ human resources opleidingen (met uitzondering van de informatica- of technische opleidingen) uitwisselen van ervaringen (New Way of Working) logistiek budget, boekhouding, financieel beheer, beheer van het gebouw en van de lasten interne audit deelname aan de werkzaamheden en besprekingen betreffende de basisprincipes Platina-platform

Bilan & Perspectives ICT - Infrastructures et middleware : bilan 2014 plateforme centrale (SOA) redesign pour améliorer la disponibilité mises à niveau sur les versions les plus récentes des produits implémentation des nouveaux serveurs collaboration avec Smals pour la gestion du réseau police de gestion des déploiements (release management) plateforme bureautique (LAN) implémentation des nouveaux serveurs virtualisés implémentation d'une nouvelle infrastructure de stockage mises à niveau (windows, antivirus, outils télétravail, ...)

Bilan & Perspectives ICT - Extranet de la sécurité sociale : bilan 2014 implémentation du protocole ipv6 nouvelle application web d'échange de fichiers inspirée des concepts eBox upgrade de l'infrastructure VPN pour supporter les pointes de télétravail extension du concept et des services aux SPF (Internet Access Protection) 20.000 utilisateurs estimés pour l'extranet de la sécurité sociale

Bilan & Perspectives Synergies ICT contexte vision ambition fragmentation de l'ICT au niveau fédéral économies budgétaire de 20% sur l’investissement et le fonctionnement collaboration entre institutions vision digitalisation et efficience globalisation pour le citoyen et l’entreprise ambition consolidation de l'ICT au niveau infrastructures, plateformes et applications transversales chantiers e.a. datacenters infrastructure (réseau - stockage - serveurs) commune = G-Cloud phase 1 plateforme middleware et applicative commune = G-Cloud phase 2 ICT monitoring

Balans & Perspectieven Principes van cloud IT als dienstverlening eigen apparatuur en softwares (gedeeltelijk) vervangen door een dienstverlener met behulp van internet technologieën zelfbediening de dienstverlening is volledig geïndustrialiseerd en geautomatiseerd onmiddellijk beschikbaar schaalbaar en elastisch de gebruikte capaciteit kan snel toenemen en krimpen (per klant) gedeeld meerdere gebruikers voor schaaleffecten op basis van reeël gebruik (meteropnames) - pay per use

Bilan & Perspectives Synergies ICT - Gouvernance Cloud IPSS + SPF + Smals 4 axes governance : approche commune au niveau des IPSS et des SPF finances tarification contribution des IPSS HR cadastre des profils et disponibilités modèle de collaboration entre IPSS et Smals équipes système virtuelles technique spécifications au niveau infrastructures définition des plateformes

Servers / Netwerk / Storage G-Cloud visie (fase 1) OISZ1 FOD1 OISZ2 FOD2 OISZ3 Virtualisatie Backup / Beveiliging Servers / Netwerk / Storage Datacenter / Koeling / Elektriciteit

Servers / Netwerk / Storage G-Cloud visie (fase 2) OISZ1 FOD1 OISZ2 FOD2 OISZ3 Stack 1 Stack 2 Stack 3 Virtualisatie Backup / Beveiliging Servers / Netwerk / Storage Datacenter / Koeling / Elektriciteit

Fedman - extranet Focus Red Shift - Oracle Green Open Source Yellow Microsoft Brown Misc. Linux VMs + VmWare Converged : compute & storage (SDI/SDS) Converged : Unified Network Layer (Grid/SDN) Blue IBM Isolated Customer Domain (VRF) Grid/SDN Customer networks Pre-integrated System (SDI/SDS) Fedman - extranet Transversale business- toepassingen External Cloud Services External Network External Provider Solution Compute & Storage VRF = Virtual Routing & Forwarding (geisoleerde netwerken); SDI = Software Defined Infrastructure; SDS = Software Defined Storage Focus

Bilan & Perspectives Synergies ICT - BCSS 2015 2016 2017 phase 1 : infrastructure (réseau , stockage , serveurs) phase 2 : plateformes (open, IBM) 2015 mise en place une structure opérationnelle de collaboration au niveau système mise en oeuvre de la plateforme Cloud au niveau réseau, stockage et archivage introduction du middleware JBOSS et développement de nouvelles applications mise en oeuvre de plateformes transversales pour les tableaux de bord et les applications bureautiques (Unified Communication) définition d'une stratégie pour les composants IBM (Blue Shift) 2016 déploiement dans la plateforme Cloud des serveurs et applications ‘standards" 2017 déploiements dans la plateforme Cloud des serveurs et applications basés sur la plateforme ‘IBM’

Bilan & Perspectives Sécurité gouvernance des logging sécurité Cloud Computing en collaboration avec Smals numérisation du dossier unique transfert de fichiers sécurisés (File Exchange) via internet alliant la technologie des web services et le concept de l’eBox intégration de CSAM dans les application sécurité sociale conventions, règles et services communs pour l'identification, l'authentification, l'autorisation et la gestion des accès même procédure d'authentification pour chaque service en ligne de l'État niveau de sécurité élevé et constant garanti, données d'authentification ne sont jamais visibles pour les applications clean desk et paperless policy continuité de service (BCP/DRP)

Axes stratégiques 2015 De manière globale, nous mettrons l’accent sur les projets liés à la simplification administrative et au principe de collecte unique des données (only once) avec pour corollaire un bon Return On Invest (ROI) et la recherche de l’efficience réutilisation des flux / messages existants penser les applications de manière générique Liste des priorités 2015 portfolio consolidé de 108 demandes, disponible sur la page comité général de Coordination du site web 8 nouveaux projets liés à l’harmonisation des droits dérivés 18 (17 nouveaux + 1 adaptation) projets liés à la lutte contre la fraude 82 (76 nouveaux + 6 adaptations) autres projets

Strategische krachtlijnen voor 2015 101 nieuwe projecten waaronder Pharos: integratie van het Pensioenkadaster met de backoffice applicaties van de RVP HarmAttest: toegang tot de gegevens in verband met sociale schulden (om bijvoorbeeld te vermijden dat een onderneming een premie zou krijgen terwijl ze een schuld heeft) ontslagcompensatievergoeding: in het kader van de harmonisering van de opzegtermijnen voor arbeiders en bedienden zal de RVA in bepaalde gevallen een ontslagcompensatievergoeding betalen regionalisering van het arbeidsmarktbeleid: door de regionalisering dienen bestaande stromen aangepast worden en nieuwe gegevensuitwisselingen worden voorzien

Strategische krachtlijnen voor 2015 7 aanpassingen waaronder afronden vervanging van de oude stroom L950 naar de nieuwe webservice voor de consultatie van het personeelsbestand het personeelsbestand is een gegevensbank van contracten (arbeidsovereenkomsten) tussen werkgevers en werknemers, die gevoed wordt door de DIMONA-aangiften vervanging van de transactie 70 : dit project bestaat uit de vervanging van de huidige opvraging van wettelijke gegevens tussen de KSZ en het Rijksregister, door een nieuwe webservice dit project heeft eveneens impact op de diensten die door de KSZ ter beschikking worden gesteld en dus aangepast dienen te worden uiteindelijk zal dit resulteren in een efficiëntere werking van deze diensten nieuwe mutatiestroom voor het meedelen van het leefloon met inbegrip van de bedragen uitbreiding consultatie werkloosheidsgegevens

Automatisering van aanvullende rechten Context het sociaal beleid is complex georganiseerd diverse takken verschillende noden risico’s intransparantie : mensen zijn weinig of niet op de hoogte van hun rechten Mattheüseffect : rechten komen niet bij de beoogde (kwetsbare) doelgroep terecht bijkomende drempel : de aanvraag- en toekenningsprocedure voor sociale rechten is vaak omslachtig en tijdsintensief ineffectiviteit : sociale maatregelen bereiken hun doel niet status quo van de armoederatio i.p.v. sociale inclusie : het aantal armen daalt verhoudingsgewijs niet kosten verhogend : de organisatie van het e-government in de sociale sector wordt duurder

Automatisering van aanvullende rechten Uitdaging nagaan waar een automatische toekenning van rechten mogelijk is systematisch en transversaal afstemmen van sociale concepten en begrippen in het besluitvormingsproces, vooral i.f.v. armoedebestrijding op termijn harmoniseren en coördineren van feitelijke sociale begrippen (= ‘semantische interoperabiliteit’) met respect voor ieders beleidsbevoegdheid ondersteunen van e-governmentprojecten in de sociale sector en uitwisselen van gegevens via e-governmentdienstenintegratoren

Automatisering van aanvullende rechten Concrete acties 2015 datamodel uitgetekend voor gehandicapten toekennende instellingen consulteren bij KSZ of voorwaarden voldaan zijn productie voorzien medio 2015 vbn: voordeeltarieven voor gehandicapten, sociaal tarief internet en telefonie (BIPT), gas en elektriciteit, fiscale verminderingen, verhoogde studietoelagen

eBox citoyen Boîte aux lettres électronique permettant au citoyen de recevoir des documents officiels de manière centralisée et sécurisée Outil conçu de telle sorte que le citoyen s'annonce une seule fois (‘single sign on’) pour obtenir ensuite accès à tous ses documents personnels via l'interface de son choix, quel que soit l'endroit où ses documents sont enregistrés Au 31/12/2014 1.095.574 docs publiés 103.150 eBox activées Déjà d’ici mars 2015, devraient se rajouter encore 6.206.000 documents à publier via l’eBox

eBox citoyen

eBox citoyen

eBox citoyen Organismes déjà en production ONEm ONSS FMP ONVA Certaines institutions fédérales en dehors du réseau de la sécurité sociale envisagent également d'utiliser l'eBox, notamment le SPF Finances pour l'envoi de l'avertissement-extrait de rôle Autres utilisateurs prévus en 2015 InterOP, Famifed, CIN, Justice, CPAS, Communes, les 3 régions Flandre-Wallonie-Bruxelles, etc.

eBox citoyen L'objectif est d'envoyer tous les documents officiels émanant d'institutions publiques fédérales ou régionales, de CPAS ou d'administrations communales, à l'attention du citoyen vers un seul endroit électronique Grâce à cette coopération, les autorités souhaitent avant tout réaliser une économie, plus précisément réduire les frais d'impression et de port gérer mieux les processus administratifs (plus d'efficacité, gain de temps) augmenter le nombre de citoyens qui utilisent leur eBox accroître la part de documents numériques dans le volume total de documents renforcer la confiance du grand public dans les envois électroniques sécurisés promouvoir un comportement 'durable'

eBox citoyen Partenariat public-privé pour stimuler l'utilisation de l'eBox, nous avons conclu des partenariats afin d'étendre le nombre de possibilités d'accès depuis peu, l'eBox est relié à la plateforme Doccle si vous avez connecté votre eBox à Doccle, vous disposez d'un canal complémentaire pour consulter les divers documents qui sont disponibles dans votre eBox 2015 servira à convaincre les institutions publiques, fédérales et régionales, de fournir leurs documents officiels aux citoyens par le biais de l’eBox

Strijd tegen de sociale fraude o.a. door 39 bestaande gegevensstromen voor gegevenskruising bvb kruising RSZ-loon,activiteit uitgeoefend zonder toestemming adviserend geneesheer controle door RVA van pensioenkadaster 20 gegevensstromen in verschillende fase van ontwikkeling bvb OCMW kijkt aanslagbiljet (Taxi-AS) na om tussenkomst te bepalen preventieve controle door RVA van zelfstandigenbestand teneinde cumul onderbrekingsuitkeringen met zelfstandige activiteit te detecteren systematische uitbreiding van deelnemers (machtigingen gevraagd voor reeds 4de golf deelnemers) en aantal gegevens in DOLSIS uitbreiding OASIS met gegevens uit LIMOSA

Strijd tegen de sociale fraude DOLSIS-toepassing en desbetreffende webservices de gemachtigde instellingen hebben in alle veiligheid en in het kader van hun opdrachten toegang tot diverse basisinformatie met betrekking tot de ondernemingen en de door hen tewerkgestelde natuurlijke personen om onder meer de lijst van de personen te bepalen die een werkgever in dienst heeft vast te stellen of de werkgever (een) vreemdeling(en) in dienst heeft na te gaan of de werkgever wettelijk in orde is (bv. of de indiensttreding van een werknemer overeenstemt met de geldigheidsduur van diens arbeidsvergunning) toegang in productie door de inspectiediensten van de 3 Gewesten, de Duitstalige Gemeenschap, het RIZIV en de FOD Buitenlandse Zaken

Strijd tegen de sociale fraude Ondersteuning van efficiënte fraudedetectie herhaling van de oefening opsporen fiscale en sociale fraude in bouwsector vergelijking tussen fiscus en RSZ (confrontatie BELCOTAX-DmfA) medewerking Benelux-initiatief inzake uitkeringsfraude vraag aan KSZ tot medewerking centraal meldpunt en klachtenbeheer (eLoket)

Pensioen - Loopbaan Voortzetting van de projecten DB2P/Athena en gemeenschappelijke pensioenmotor in het kader van hun respectievelijke opdrachten op het vlak van wettelijke en aanvullende pensioenen, en teneinde het beheer van gegevens tussen de instellingen verder te optimaliseren, wordt bij RVP, PDOS, RSVZ en Sigedis maximaal gestreefd naar een éénmalige opslag van gegevens en een verdere consolidatie van de infrastructuur

Pensioen - Loopbaan DB2P (tweede pensioenpijler - gegevensbank ‘Opbouw aanvullende pensioenen’) inzameling van gegevens met betrekking tot de Belgische en buitenlandse voordelen die een aanvulling vormen op het wettelijk pensioen voor werknemers, zelfstandigen en ambtenaren doelstelling: een betere controle uitoefenen op de toepassing van de fiscale en sociale wetgeving met betrekking tot de pensioenen van de tweede pijler continue integratie van de pensioeninstellingen in het sectoraal repertorium dat door de KSZ wordt beheerd; deze instellingen zijn aangifteplichtig aan de gegevensbank ‘Opbouw aanvullende pensioenen’ raadpleging van de gegevensbank door de FOD Financiën en de FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten) naargelang de fiscale en sociale controle ontsluiting van de gegevensbank voor de werkgever (sedert eind 2012) en de burger (uiterlijk eind 2016) ontsluiting van de gegevensbank voor de FSMA in het kader van het toezicht op de wetgeving betreffende de aanvullende pensioenen

Pensioen - Loopbaan Athena-project & loopbaanplanningsysteem ontwikkeling van een multisectoriële loopbaangegevensbank met geconsolideerde gegevens (samengebracht uit verschillende authentieke bronnen) uitwerken van een anomaliebeheer dat volledig afgestemd is tussen de OISZ en de werkgevers garanderen van een performante dienstverlening aan zowel de betrokken instellingen als de sociaal verzekerden en het middenveld, waarbij bijvoorbeeld een overzicht kan worden geboden van de loopbaan of de mogelijkheid wordt geboden om simulaties uit te voeren inzake de impact van bepaalde keuzes (bijvoorbeeld loopbaanonderbreking of tijdskrediet) op de sociale rechten (uitkeringen of pensioenen), rekening houdend met de loopbaan (carrière planning systeem)

Déclarations de risques sociaux Contribution avec l’ONSS et les partenaires sociaux à la finalisation des échanges électroniques en matière de déclarations de risques sociaux afin d’aboutir à un full électronique pour le triplet DIMONA – DmfA – DRS en tenant compte d’un planning approuvé par les partenaires sociaux au sein du Conseil national du travail (CNT)

EESSI Objectif = développement d'un système informatique qui permettra aux institutions de sécurité sociale de l'UE d'échanger des données plus rapidement et d'une manière plus sécurisée, conformément à la réglementation européenne en matière de coordination de la sécurité sociale Désignation en 2014 de Microsoft comme prestataire technique par la Commission européenne pour la production d'une plateforme européenne d'échange de messages Premiers pilotes attendus au second semestre 2015 et évaluation des tests fin 2015 Rôle de coordination pour la BCSS vis-à-vis des partenaires du réseau de la sécurité sociale

Sans oublier CPAS e-PV Move Contrôle interne et gestion des risques beConnected Capelo BSC Réforme de l’intervention majorée ConsultKBO Contrôle interne et gestion des risques Portfolio e-PV Move Modernisation des registres Assurabilité en ligne Datawarehouse marché du travail et protection sociale Audit interne Gestion du personnel et des ressources Comité général de coordination CPAS Portail de la sécurité sociale Service Handi Limosa

En verder ook nog OASIS : detectie van potentiële fraude via datawarehousing en datamining Cadnet : databank bij FOD Financiën met de onroerende inkomsten Zacheus : consultatie door FOD Financiën van het werkgeversrepertorium, het personeelsbestand, de DmfA en het vakantiegeld Publiato : automatisering van de informatiestromen betreffende de arbeidsongevallen in de publieke sector Mediprima : efficiënte verwerking van door het OCMW ten laste genomen facturen voor medische hulpverlening TAXI-AS : databank bij FOD Financiën met de gegevens van het aanslagbiljet eDeduction : elektronische mededeling door de FOD Financiën aan de vakantiefondsen van inbeslagnames op het vakantiegeld …

Merci à tous Meilleurs vœux pour 2015 Dank u wel aan iedereen Beste wensen voor 2015