Pilootzones – 2e golf Voorstelling van het project 27/11/2018
Inhoud van de voorstelling Context van het project loonmotor Samenwerking met de pilootzones Dienstenpakketten Huidige situatie – stand van zaken met de pilootzones Beschrijving van het traject De toekomstige politiezones aan het woord 27/11/2018
I. Context van het project loonmotor 1. Waarom een nieuwe loonmotor? 2. Opzet loonmotor 3. Voordelen van een decentrale werking 4. Voorwaarden voor het slagen van de decentrale werking 27/11/2018
I. Context van het project loonmotor Waarom een nieuwe loonmotor Vervanging van de loonmotor CDVU Beter beantwoorden aan de verwachtingen/behoeften van de lokale politie Waarom een nieuwe loonmotor? CDVU is een verouderde toepassing ; De toepassing is niet aangepast aan de huidige behoeften: Op vlak van sociale en fiscale aangiften; Op vlak van output (rapportage, boekhoud- en betalingsbestanden); Op vlak van transparantie (geen toegang tot loonberkeningsgegevens van de eigen personeelsleden) 27/11/2018
I. Context van het project loonmotor 2. Opzet van de loonmotor: Centrale implementatie Decentrale voeding en consultatie Definitie decentralisatie: te bepalen door de werkgever Opzet van de loonmotor: De loonmotor wordt centraal geïmplementeerd, op het niveau van het SSGPI; NIEUW: de loonmotor zal kunnen geconsulteerd en gevoed worden door de werkgever; (= decentrale werking) Manier waarop de werkgever met deze nieuwe mogelijkheden wenst om te gaan is zijn keuze en hangt samen met het type van decentraal model waarvoor hij opteert (hier komen we later op terug). Dus: loonmotor die maximaal tegemoetkomt aan de behoeften van de lokale en de federale politie Behoeften werden in kaart gebracht op basis van: Verkennende gesprekken met een 15-tal zones (in december 2007); De attributenbevraging uitgevoerd bij alle lokale zones en de federale politie (juni 2008); Tweewekelijks overleg met de projectleiding loonmotor; Meetings met / feedback van de Vaste commissie lokale politie – subcommissie loonmotor 27/11/2018
PeopleSoft Dossier & Loondossier L4 Loonmotor Input Consultatie De loonmotor Themis bestaat uit 2 delen: Peoplesoft : dit gedeelte van de loonmotor kan decentraal ter beschikking worden gesteld; ° is opgebouwd uit verschillende componenten (persoonsgegevens, functiegegevens, loondossier, …); ° maakt dat er gegevens ingevoerd kunnen worden in de loonmotor; ° maakt dat de berekeningsresultaten zichtbaar worden voor de eindgebruiker; L4: dit gedeelte van de loonmotor kan niet decentraal ter beschikking worden gesteld; ° kan beschouwd worden als ‘de rekenmachine’ van de loonmotor; !! Voor de eindgebruiker is dit 1 toepassing 27/11/2018
I. Context van het project loonmotor 3. Voordelen decentralisatie Transparantie : HRM op het niveau van het loondossier; Bijzondere rekenplichtige op het niveau van de boekhoudbestanden; Valorisatie van het werk van de lokale gebruikers Administratieve vereenvoudiging Bereikbaarheid van het SSGPI Voordelen van decentralisatie: Transparantie van de loonberekening: De invoer, de impact hiervan en de berekeningsresultaten kunnen dagelijks gevolgd worden vanop de werkplaats; Controlemogelijkheden worden uitgebreid – mogelijkheid om foutenlast na berekening te verminderen; Valorisatie van de lokale en federale gebruikers; beslissings- en uitvoeringsbevoegdheid dichter bij de plaats van de impact – grotere inspraak van de werkgever; Er kan sneller ingespeeld worden op nieuwe ontwikkelingen; Responsabiliseren van de eindgebruikers/werkgever; Loonberekening wordt meer en meer een gedeelde verantwoordelijkheid; Administratieve vereenvoudiging: Meer en meer elektonische uitwisseling van informatie; Mogelijkheid input door lokale/federale verantwoordelijken – vermindering overmaking papieren stukken (beperking tot het wettelijk vereiste cfr weddedossier). Bereikbaarheid van het SSGPI Het SSGPI komt ‘dichterbij’ haar klanten te staan (figuurlijk); Decentrale werking biedt ook mogelijkheden op vlak van de organisatie van het SSGPI (werken met satellieten). 27/11/2018
I. Context van het project loonmotor 4. Voorwaarden voor het welslagen van de decentralisatie Een beschrijving van de taken en de functies van de verschillende partijen – SLA Een adequate opleiding van de toekomstige gebruikers connectiviteit (toegang tot de loonmotor via portal en internet – te testen) Het beheer en de bescherming van kennis en ervaring Voorwaarden: Decentraal werken heeft maar kans op slagen als er minimaal aan de volgende voorwaarden wordt voldaan: Een duidelijke taak- en functieomschrijving van de betrokken partijen: Definitie van de bevoegdheden; Definitie van de rollen (wat doen/wat zien); Definitie van de minimale competenties (bv. Statutaire kennis); Bij de GO LIVE zal er met elke zone een service level agreement worden afgesloten. Een adequate opleiding van de toekomstige gebruikers: voldoende praktijkgericht; afgestemd op de manier waarmee men met het decentrale model wenst om te gaan; Connectiviteit: alle gebruikers moeten op een passende wijze en vanaf hun eigen werkplek toegang hebben tot de loonmotor; Het beheer en bescherming van kennis en ervaring: de kennis en ervaring, nodig om met de loonmotor te kunnen werken moeten expliciet aanwezig zijn en toegankelijk voor alle eindgebruiker informatie aangepast aan het niveau van de eindgebruikers (werkgroep kennisbeheer - kennisdatabank). 27/11/2018
II. Samenwerken met de pilootzones Waarom? Voordelen 27/11/2018
II. Samenwerking met de pilootzones Waarom? Nabootsen van de werkelijkheid Beperken van fouten op datum van de GO LIVE Definieren en finaliseren van de decentrale werking Evalueren van de impact van een decentrale werking (logistiek, personeel, financieel, …) Waarom? Nabootsen van de realiteit – doen alsof we live draaien en nagaan: Impact nagaan voor de gebruiker; Nagaan hoe de toepassing reageert – logica van het systeem; Foutenlast beperken / minimaliseren bij werkelijke go live; Definiëren en finaliseren van de decentrale werking; Op het moment dat de eerste pilootzones instappen, bevindt het project zich nog in de pilootfase; Het SSGPI wenst in samenwerking met de pilootzones een methodiek op punt te stellen die kan toegepast worden voor alle toekomstige gebruikers van de loonmotor; Doel: zoveel mogelijk ervaring opdoen in samenwerking met de pilootzones om te komen tot ‘kant-en-klare’ methodieken die door de overige zones kunnen worden overgenomen. Inschatten van de impact van de loonmotor en de decentrale toepassing, op vlak van: Logistiek, personeel, Financieel, Mogelijkheden en beperkingen, Vereisten op vlak vanhard- en software. 27/11/2018
II. Samenwerking met pilootzones 2. Voordelen? Binding/link versterken tussen klant/SSGPI - Wederzijdse samenwerking Begeleiding voor opstart Opgeleide gebruikers voor eigenlijke GO LIVE Kennis van de toepassing voor GO LIVE Uitwisseling best practices (platform van informatie-uitwisseling) Voordelen: Band klant – SSGPI (‘sociaal secretariaat’): Versterken van de band – elkaar leren kennen door samen de nieuwe toepassing te ontdekken; Vergroten van de betrokkenheid bij de project; Begeleiding door het SSGPI voor opstart; Opgeleide gebruikers voor opstart; Eigen maken van de toepassing voor opstart – beperking van de risico’s; Regelmatige terugkoppeling met collega-pilootzones – delen van ervaringen / best practices 27/11/2018
III. Dienstenpakketten 0. Definitie 1. Types modellen 2. Menustructuur Themis 3. Schuldbeheer – Negatieve netto’s – Directe compensatie 4. Wettelijke taken van het SSGPI 5. Optionele diensten 6. Eerste tendenzen dienstenpakket 7. Tendenzen automatische compensatie 8. TO DO’s Decentraal werken betekent werken op maat van de verschillende werkgevers. Dit kan door maximaal rekening te houden met hun behoeften en verwachtingen. In de eerste fase, met de 12 pilootzones, werd er bewust geen definitie gegeven aan decentraal werken, net met de bedoeling om alle opties open te houden. Na enkele maanden van intensieve samenwerking, zijn er al een aantal tendenzen zichtbaar geworden. Het is op basis van de ervaring met de pilootzones dat nu een aantal modellen van decentraal werken werden gedefinieerd. Om te komen tot de definitie van decentraal werken, zal elke werkgever een aantal keuzen moeten maken. Deze keuzen worden gebundeld in een dienstenpakket en wordt formeel vastgelegd in een SLA. 27/11/2018
III. Dienstenpakketten 0. Definitie samenhangend geheel van taken en activiteiten waarvoor de PZ al dan niet een beroep wenst te doen op het SSGPI dienstenpakket wordt bepaald door: Model van decentralisatie; Menustructuur themis; Directe compensatie; Wettelijke taken SSGPI; Optionele diensten Definitie Doel dienstenpakketten: Werken op maat van elke werkgever – tegemoetkomen aan de behoeften en verwachtingen; Respecteren van de autonomie van elke werkgever; 27/11/2018
III. Dienstenpakketten 1. Model van decentralisatie Base Light Full -> 1e keuze die gemaakt moet worden Types modellen !!! Op basis van de menustructuur van Themis Themis base Sluit het meest aan bij de huidige werking; Consultatiemogelijkheid via portal en internet; SSGPI staat in voor de invoer, de validatie en verificatie van de wijzigingen, op basis van stavingsstukken overgemaakt door de werkgever; Themis light Naast consultatie van de (gewijzigde gegevens) staat de werkgever ook in voor de invoer en validatie van de gegevens; Op basis van de overgemaakt stavingsstukken, verifieert het SSGPI de invoer van de werkgever; De verificatie zorgt ervoor dat de invoer werkelijk wordt berekend (van PS L4); Themis full De werkgever staat zelf in voor de encodage, de validatie en de verificatie van de gegevens; SSGPI wordt in het bezit gesteld van de vereiste stavingsstukken teneinde een kopie te behouden van het weddedossier en haar signaalfunctie te kunnen vervullen 27/11/2018
27/11/2018
III. Dienstenpakketten 2. Menustructuur Themis – afwijking gekozen model op niveau van component Onderscheid tussen component schuldbeheer en de andere componenten; Afwijking keuze type decentraal model mogelijk voor component schuldbeheer -> 2e keuze die gemaakt moet worden Menustructuur themis: Het type decentraal model bepaalt hoe de werkgever met de loonmotor wenst om te gaan: Enkel consulteren; Consulteren en invoeren; Consulteren, invoeren en verifieren. Uit de praktijk is gebleken dat we dit principe niet kunnen doortrekken voor alle componenten van de loonmotor. In veel gevallen vallen de opvolging van de negatieve netto’s en de geschillendossiers onder de exclusieve bevoegdheid van de bijzondere rekenplichtge en wenst deze laatste zelf te bepalen hoe hij hiermee wenst om te gaan (ook in de nieuwe loonmotor). Om die reden werd voorzien dat men van het algemeen gekozen principe (base, light of full) kan afwijken voor de component schuldbeheer. 27/11/2018
III. Dienstenpakketten 3. Schuldbeheer : Negatieve netto’s – automatische compensatie: Keuze tussen 7 mogelijkheden; De keuze komt toe aan de werkgever; -> 3e keuze die gemaakt moet worden SBH – negatieve netto’s / automatische compensatie Algemeen principe: geen compensaties! Maar: 6 afwijkingen voorzien. De afwijkingen op het principe worden toegelicht in de informatiebundel aan de hand van een aantal voorbeelden; In september worden deze afwijkingen toegelicht op het HOC aan de syndicaal afgevaardigden (dit initiatief werd genomen op vraag van de pilootzones aangezien het merendeel van de zones dit voorlegt op het BOC). 27/11/2018
wettelijke grenzen van het loonbeslag worden gerespecteerd; Algemene principes: enkel betrekking op de lopende maand (zowel positieve als negatieve berekeningen); speelt enkel als te recupereren bedrag < (positief) te betalen bedrag; wettelijke grenzen van het loonbeslag worden gerespecteerd; 2 types loonrun die vatbaar zijn voor compensatie: wedde en variabele prestaties. Algemene principes: De automatische compensatie heeft enkel betrekking op de lopende maand (zowel met betrekking tot de positieve als de negatieve berekeningen); De automatische compensatie speelt enkel in het geval dat het te recupereren bedrag kleiner is dan het (positief) te betalen bedrag; Er wordt steeds rekening gehouden met de wettelijke grenzen van het loonbeslag; 2 types loonrun die vatbaar zijn voor compensatie: de wedde en de variabele prestaties (dus: geen compensatie op vakantiegeld, eindejaarstoelage en competentieontwikkelingstoelage). 27/11/2018
Optie 1: Geen compensatie Alle negatieve bedragen worden opgeladen als te recupereren bedrag in het schuldbeheer; Aanzuiveren door opstarten van de procedure ‘recuperatie onverschuldigde betalingen’. 27/11/2018
Type bezoldiging Maand recht Resultaat Wedde – LM Wedde - Herberekening 03/2009 12/2008 tem. 02/2009 € 2.000,00 - € 500,00 ECA – LM ECA – Herberekening 02/2009 01/2009 10/2008 € 750,00 € 125,00 € 50,00 Betalingen Wedde ECA - Herberekening € 175,00 (125,00+50,00) Schuldbeheer Wedde – Herberekening € 500,00 27/11/2018
Optie 2 : Totale compensatie Volledige compensatie rekening houdend met de bovenvermelde principes 27/11/2018
Type bezoldiging Maand recht Resultaat Wedde – LM Wedde - Herberekening 03/2009 12/2008 tem. 02/2009 € 2.000,00 - € 500,00 ECA – LM ECA – Herberekening 02/2009 01/2009 10/2008 € 750,00 - € 125,00 - € 50,00 Betalingen Wedde ECA € 1.500,00 € 575,00 (750,00-125,00-50,00) Schuldbeheer 27/11/2018
Optie 3 : Huidige situatie CDVU Enkel compensatie op de variabele prestaties; Wedde van de lopende maand wordt gegarandeerd. 27/11/2018
Type bezoldiging Maand recht Resultaat Wedde – LM Wedde - Herberekening 03/2009 12/2008 tem. 02/2009 € 2.000,00 - € 500,00 ECA – LM ECA – Herberekening 02/2009 01/2009 10/2008 € 750,00 € 125,00 - € 50,00 Betalingen Wedde € 75,00 (125,00-50,00) Schuldbeheer € 500,00 27/11/2018
Optie 4 : compensatie speelt enkel tussen positieve en negatieve herberekeningen Voorwaarde: positieve en negatieve herberekeningen in hetzelfde type loonrun 27/11/2018
Type bezoldiging Maand recht Resultaat Wedde – LM Wedde - Herberekening 03/2009 12/2008 tem. 02/2009 € 2.000,00 - € 500,00 ECA – LM ECA – Herberekening 02/2009 01/2009 10/2008 € 750,00 € 125,00 - € 50,00 Betalingen Wedde € 75,00 (125,00-50,00) Schuldbeheer € 500,00 27/11/2018
Optie 5: compensatie (cfr optie 2) met plafond Bepaling plafond voor bedrag van inhouding; Indien negatief > plafond : geen compensatie; Indien negatief < plafond : volledige compensatie; Plafond wordt toegepast per type run; 27/11/2018
Type bezoldiging Maand recht Resultaat Wedde – LM Wedde - Herberekening 03/2009 12/2008 tem. 02/2009 € 2.000,00 - € 50,00 ECA – LM ECA – Herberekening 02/2009 01/2009 € 750,00 - € 75,00 Onmiddellijke recuperatie ten belope van een plafond van € 100,00 Betalingen Wedde € 1.950,00 (2000,00-50,00) € 675,00 (750,00 – 75,00) Schuldbeheer 27/11/2018
Optie 6 : compensatie (cfr optie 2) zonder onderscheid te maken tussen de types van run Som van de variabele prestaties en de wedde van de lopende maand en de positieve herberekeningen worden gecompenseerd met de negatieve herberekeningen 27/11/2018
Type bezoldiging Maand recht Resultaat Wedde – LM Wedde - Herberekening 03/2009 12/2008 tem. 02/2009 € 2.000,00 € 500,00 (totaal wedde: € 1500,00) ECA – LM ECA – Herberekening 02/2009 01/2009 10/2008 € 250,00 - € 175,00 - € 150,00 (Totaal ECA : - € 75,00) Betalingen Wedde € 1.425,00 [1500,00-75,00) Schuldbeheer 27/11/2018
Optie 7 : variant op optie 3 (situatie CDVU) met toevoeging van de positieve herberekeningen van de wedde Compensatie tussen de negatieve herberekeningen van de variabele prestaties en de variabele prestaties van de lopende maand en/of de positieve herberekeningen van de wedde 27/11/2018
Type bezoldiging Maand recht Resultaat Wedde – LM Wedde - Herberekening 03/2009 12/2008 tem. 02/2009 € 2.000,00 € 250,00 ECA – LM ECA – Herberekening 02/2009 01/2009 10/2008 € 400,00 - € 300,00 - € 250,00 (Totaal ECA : 400,00 – 300,00 – 250,00 = - € 150,00) Betalingen Wedde € 100,00 (250,00-150,00) Schuldbeheer 27/11/2018
III. Dienstenpakketten 4. Wettelijke taken van het SSGPI loonberekening Output (sociale en fiscale aangifte, loonfiche, boekhouding en betaling) Juridische ondersteuning en begeleiding Accountmanager – unieke contactpersonen Informatieopdracht Beheer van de toepassing Opleiding en ondersteuning Signaalfunctie Bijhouden van een kopie van het weddedossier Wettelijke taken van het SSGPI Een aantal diensten en activiteiten worden ambtshalve door het SSGPI waargenomen (cfr. Artikel 149octies WGP). Het betreft de huidige taken van het SSGPI, evenals een aantal taken de actueel toekomen aan de CDVU. De wetgever dient nog een initiatief te nemen teneinde deze taken over te hevelen van de CDVU naar het SSGPI. 27/11/2018
III. Dienstenpakketten 5. Optionele diensten SSGPI Formulier 088 Formulier 021 Formulier 080 et 081 Validatie burgerdiensten (voor te leggen aan SAT) Back-up SSGPI -> 4e keuze die gemaakt moet worden Optionele diensten SSGPI Dit betreft een aantal taken/activiteiten die momenteel worden waargenomen door het SSGPI. In de toekomst kunnen deze taken, mits opleiding en begeleiding, teruggaan naar de werkgever. Eerste vaststellingen op basis van de samenwerking met de pilootzones: Formulier 088: niet van toepassing – wordt geregeld via de tussenkomst van de verzekeringsmaatschappij; Formulieer 021: berekeningen door SSGPI – terugbetalingen rechtstreeks door de zone; Formulier 080/081: niet van toepassing – verplichting voertuig van de werkgever te gebruiken; Validatie voorgaande diensten: te bezien met het SAT – geen echte vraag vanwege de eerste 12 piloten; Back-up SSGPI: meeste wensen hier beroep op te doen (zeker in het geval van keuze light of full) belangrijk om een correcte inschatting te kunnen maken van de aanwezige capaciteit op niveau van het SSGPI. 27/11/2018
III. Dienstenpakketten 6. Voorstelling van de keuzen van de eerste 12 pilootzones 27/11/2018
27/11/2018 Piloten Nummer dossiers model afwijking Turnhout 5364 261 Light CTX door SSGPI Antwerpen 5345 2360 Full neen Aarschot 5394 70 Genk 5384 237 Ninove 5442 82 negatieve netto door SSGPI Bekkevoort 5389 64 Moeskroen 5317 186 Chatelet 5331 179 CTX en neg.netto door SSGPI Waterloo 5274 101 Base Genval 5269 117 Brussel 5343 510 Namen 5303 388 27/11/2018
Model base Model Light Model Full Loonmotor X Negatieve netto’s CTX 27/11/2018
model base model Light model Full loonmotor X Negatieve netto’s CTX 27/11/2018
model base Model Light Model Full loonmotor X Negatievenetto’s CTX 27/11/2018
model base model Light model Full loonmotor X Negatieve netto’s CTX 27/11/2018
model base model Light model Full loonmotor X Negatieve netto’s CTX 27/11/2018
III. Dienstenpakketten 7. Tendens automatische compensatie Op basis van de keuze gemaakt door de eerste 12 piloten, stellen we vast dat de voorkeur gaat naar : optie 1 : enige wettelijke mogelijkheid – geen compensatie optie 3 : enkel compensatie op de prestatiegebonden toelagen en vergoedingen 27/11/2018
III. Dienstenpakketten 8. TO DO’s op basis van infofiche themis Bepaling van het dienstenpakket (model, eventuele afwijking SBH, optionele diensten SSGPI, optie dico); Identificatie personeelsleden die opleiding volgen (2 of 3, afhankelijk van de grootte van de PZ); V-nr van de PC van de eindgebruikers; Voorkeur opleidingsperiode (5 mogelijke periodes); Uiterlijke overmakingsdatum: 24/08: Faxen: 02 55 44 356 Mailen: cindyvanpeer@live.be Voor meer info: 0473 87 16 30 !!! Infofiche themis tonen en toelichten 27/11/2018
IV. Huidige situatie – stand van zaken met de pilootzones Traject eerste 12 pilootzones Feedback eerste pilootzones 27/11/2018
IV. Huidige situatie – stand van zaken met de pilootzones Traject van de eerste 12 pilootzones Opleiding Training Huidige situatie Traject: mei: opleiding: 4 perioden van 1 week opleiding; Juni: toegang tot trainingsomgeving van de loonmotor; Fictieve dossiers aanmaken; Wekelijks: reeks incidenten wijzigingen aanbrengen aan de fictieve dossiers; Reële dossiers opvoeren in de trainingsomgeving; Bedoeling: zich familialiseren mùet het systeem + de verschillende functionaliteiten leren beheersen September: toegang tot produktieomgeving starten met 6 piloten – wordt uitgebreid met 6 bijkomende na eerste evaluatie; Toegang tot de loongegevens van de personeelsleden van de eigen business-unit (= zone); Incidenten invoeren in Themis (SSGPI houdt enkel CDVU à jour); Bedoeling: synchroon houden themis/ CDVU + vergelijking van de parallelberekeningen + verklaring van de eventuele verschillen tussentijds: regelmatige terugkoppelingssessies met vertegenwoordigers van de 12 pilootzones: Bedoeling: Feedback over trainingsperiode, aanpak en themis; Discussie/debat over allerlei thema’s: werklastmetingen, rapportage, begrotingsmodule, kennisbeheer Organiseren van opleiding: verwerking formulieren 021, begrotingsmodule, opleiding boekhouding, …; Organiseren testrondes voor de component ziektecontingent (in samenwerking met DSJ en DSP/ZCM); Huidige status: Voorbereiding toegang tot produktieomgeving: Er dient cumulatief aan een aantal voorwaarden voldaan te zijn; Oplevering loonmotor; initieel voorzien op 1 juli: Oplevering gevraagd op 16 juli (17 dagen uitstel); Slechs gedeeltelijke oplevering: want component online simulaties en boekhouding federale politie waren niet klaar + nog een aantal belangrijke defecten op vlak van het schuldbeheer; Nieuwe datum: 20 augustus (meeting met approuversteam); Synchroon zijn CDVU/themis; Gebruikers dienen in dezelfde loonberekeningscyclus te werken dan in CDVU – achterstand inhalen; Datacorrectie; Verschilberekeningen die resultaat zijn van de parallelle runs dienen vergeleken te worden en verklaard te worden; Nood aan correctie van aantal data die foutief staan in themis ten gevolge van de conversie; Opzet van de rollen en beveiliging voor de lokale eindgebruikers: Databeveiliging: enkel toegang hebben tot de gegevens van de zone waartoe je behoort; Componentbeveiliging: enkel die dingen zien in de loonmotor die je gemachtigd bent te zien (bv: dossierbeheerder mag de gegevens CTX noch consulteren, noch bewerken); Definitie van de rollen: welke verschillende mogelijkheden dienen opgezet te worden per business unit – bepaalt wat de eindgebruiker van het systeem mag zien/doen (bv. Invoerder, verificateur, consultatie, …); 27/11/2018
IV. Huidige situatie – stand van zaken met de pilootzones 2. Feedback van de eerste pilootzones Vrij zware belasting voor de lokale zones en voor het SSGPI End-to-end processen moeten meer gedetailleerd ontwikkeld worden en getest End-to-end systemen vereisen nog de nodige aandacht Eerste conclusies op basis van 2,5 maanden samenwerking met de pilootzones: Vrij zware belasting voor de lokale zone en voor SSGPI: Toegang tot TRN moet onmiddellijk volgen op opleiding; Tijd nodig voor de trainingen, oefeningen, set-up, assistentie…; Belangrijke impact op de werklast van de eindgebruikers; Statutaire kennis soms onvoldoende (basisassumptie voor light en full); Intrede in productie omgeving zal nog meer gefaseerd verlopen dan initieel voorzien; Feedback van SSGPI naar pilootPZ wordt niet altijd als voldoende ervaren; End-to-end processen moeten meer gedetailleerd worden ontwikkeld en getest. Uniforme & kwalitatieve werking; Duidelijk onderscheid makend tussen Base, Light, Full; Communicatiestroom opzetten omtrent de nieuwe releases; End-to-end systemen vereisen nog de nodige aandacht Lokale zone - Portal – Themis (witte schermen) 27/11/2018
V. Beschrijving van het traject Opleiding Praktische oefeningen Werken met reële gegevens 27/11/2018
V. Beschrijving van het traject Opleiding: 5 groepen – start op 14/09; Gericht op effectieve eindgebruikers (HR) Duur opleiding: 5 dagen; Aantal deelnemers: 2 of 3; Praktische organisatie: wordt meegedeeld na inschrijving. Opleiding 5 groepen: Week 1: week van 14/09; Week 2: week van 21/09; Week 3: week van 28/09; Week 4; week van 05/10; Week 5: week van 12/1O; 2 perioden doorgeven die hun voorkeur wegdragen Wie? Opleiding bedoeld voor de HR-medewerkers (eigenlijke eindgebruikers); Een aparte opleiding wordt georganiseerd voor BRP en korpschef; Aantal? 2 personeelsleden indien PZ < 200 personeelsleden; 3 personeelsleden indien PZ > 200 personeelsleden; Mogelijkheid om in 2010 bijkomende eindgebruikers te laten vormen; Duur opleiding? 5 dagen; Omvat zowel front-end als back-end opleiding; Front-end: invoer van de gegevens in de verschillende componenten van de loonmotor – opleiding Peoplesoft; Back-end: doorsturen van gegevens PS naar de eigenlijke loonmotor (L4) + terugkoppeling van de berekende gegevens in het loondossier Praktische modaliteiten? Opleiding voor de pilootzones gaat door in Bxl; Praktische modaliteiten van de opleiding worden meegedeeld na eingelijke inschrijving. 27/11/2018
V. Beschrijving van het traject 2. Praktische oefeningen Doel: opgedane kennis omzetten in de praktijk Na opleiding: planning van oefeningen + afspraken rond aanpak en timing Begeleiding/ondersteuning door het SSGPI Praktische oefeningen: Voorwaarde om toegang te krijgen tot de loonmotor: Volgen van de opleiding: Doorlopen van de oefenreeksen. Aan de hand van de opgelegde oefeningen kan de eindgebruiker de opgedane kennis omzetten in de praktijk en aantonen dat hij de over de noodzakelijke kennis beschikt om aan de slag te gaan in de reële omgeving van de loonmotor. Er zal een werkkalender worden opgemaakt die dient gerespecteerd te worden door de eindgebruikers. Het themis-bureau werd opgericht teneinde de pilootzones te ondersteunen in de periode tussen het volgen van de opleiding en de toegang tot de produktieomgeving (= reële omgeving). Elke zone krijgt een unieke contactpersoon toegewezen die rechtstreeks bereikbaar is via GSM. 27/11/2018
V. Beschrijving van het traject 3. Werken met de reële gegevens Toegang tot produktieomgeving; Gefaseerde opstart: base – light – full (verplicht te doorlopen traject); Werken in het gekozen model van decentralisatie + opzet van de rollen, bepaald door de werkgever. Werken met de reële gegevens: Van zodra de zones het opleidingstraject en de oefenreeksen positief doorlopen hebben, krijgen zij consultatierechten in de produktie-omgeving (uiteraard beperkt tot de gegevens van zijn/haar business-unit). = themis base In een volgende stap kunnen de consultatie-rechten uigebreid worden met invoer- en validatierechten. = themis light Voor de zones die autonoom wensen in te staan voor de verwerking van de loongegevens, kan ook het recht op verificatie worden toegekend. = themis full Opmerkingen: Het proces dient in deze volgorde doorlopen te worden; Uiteraard kan steeds beslist worden om een stap voor- of achteruit te nemen en zijn initiële keuze voor een bepaald type van decentrale werking bij te stellen. 27/11/2018
VI. De toekomstige pilootzones aan het woord vragen – bemerkingen ? 27/11/2018
Bedankt voor uw aandacht!! 27/11/2018