Logomedia Logopediepraktijk te Dordrecht Chantal Mailly

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond over dyslexie
Advertisements

Gemaakt door :marten cuiper
WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Dyslexie ‘leren omgaan met …………………..’
Informatieavond Leerlingenzorg.
Informatieavond 22 april 2013
Technisch lezen en spellen
Vergoedingsregeling voor diagnostiek en behandeling van dyslexie
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
Preventieve instructiemethodiek
Interventies RALFI.
Kan de pc het remediëren overnemen?
RALFI en begrijpend lezen
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Het Assink Lyceum.
Connect Woordherkenning
De ondersteuning van Connect lezen
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Vergoedingsregeling dyslexie
Wat gebeurt er dit komend jaar?
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
Verlengde Instructie Groepen 3.
Effectief leesonderwijs
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Bouw!.
Voor praktijkonderwijs
Hoogbegaafdheid en dyslexie
Structureel Coöperatief Leren
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Hoe volgen wij de kinderen?
ouderavond groep 3 - lezen
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Voorschotbenadering risicokleuters
Dyslexiezorg Kwaliteitsinstituut Dyslexie 15 april 2011.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Zo min mogelijk op de fiets en lopen op het schoolplein Graag een briefje bij verzuim (huisarts/tandarts/gym Gebruik van medicijnen graag doorgeven.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Welkom op de informatieavond van groep 5a
Informatieavond groep 4
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Informatieavond groep 4
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Effectief lees- en spellingonderwijs
Poortwachtersbijeenkomst
Transcript van de presentatie:

Logomedia Logopediepraktijk te Dordrecht Chantal Mailly

Logopedist Dyslexiespecialist

Dyslexie | aparte specialisatie Criteria registratie NVLF register: 1 Dyslexie | aparte specialisatie Criteria registratie NVLF register: 1. POST-HBO opleiding dyslexiespecialist 2. minimaal 10 dagdelen bij-/nascholing op gebied van dyslexie 3. lid werkgroep/commissie kwaliteitskring dyslexie

Dyslexie | Protocollen

Dyslexie | Protocollen Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 2 Dyslexie | Protocollen Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 2.0, mei 2013 http://www.nrd.nu/images/downloads/protocol_dyslexie_%20diagnostiek_en_behandeling_2.0.pdf Originele versie protocol © 2006 L. Blomert (Cognitieve Neurowetenschap, Faculteit Psychologie, Universiteit Maastricht). Herziene versie protocol © 2013 Nationaal Referentiecentrum Dyslexie (NRD)

Dyslexie | Multi-disciplinair • Orthopedagoog/ GZ-psycholoog • School – leerkracht / intern begeleider • Ouders als co-therapeut • Remedial teacher

Dyslexie | Aanmelding EED http://www.kwaliteitsinstituutdyslexie.nl/media/pdfs-docs-etc/factsheet_ernstige_enkelvoudige_dyslexie.pdf

Dyslexie | Aanmelding EED • Signalering door school • extra oefening in/ buiten de klas • verwijzing zorg • Diagnostiek Orthopedagoog/ GZ- psycholoog • Behandeling Logopedist/ dyslexiebehandelaar

Dyslexie | Behandeling EED • 3,5% van de kinderen ernstige enkelvoudige dyslexie • zorgtraject van ongeveer 1 ½ jaar • bekostiging gemeente Omgaan met dyslexie, Loonstra en Braams (2012)

Dyslexie | Behandeling EED • automatiseren van kennis & procedures - aanleren efficiënte leerstrategieën • Acceptatie - attitude|leermotivatie|zelfstandigheid • Compensatie/ dispensatie Ruijssenaars e.a. (2009), Protocol voor gespecialiseerde behandeling. Tijdschrift voor orthopedagogiek, 48, 5-20

Dyslexie | voorschotbenadering • cliënt is al in beeld bij logopedist • ondanks begeleiding geen/nauwelijks vooruitgang • evt. verwijzing naar logopedist/ dyslexiespecialist • doorverwijzing naar orthopedagoog voor diagnostiek

Opname Dyslexie | voorbeeld 1

Opname Dyslexie | voorbeeld 2 Scandinavië De vikingen woonden in het gebied dat nu Noorwegen, Zweden en Denemarken heet. Samen met Finland noemen we deze landen Scandinavië. Net als de mensen in onze streek leefden de vikingen van landbouw en veeteelt. In Scandinavië zijn veel bossen en grote meren en het land is rotsachtig. De vikingen woonden daarom vooral langs de kusten want daar lag de meest vruchtbare grond. Vikinghuis De familie was het belangrijkste in het leven van een viking. De familieleden zorgden goed voor elkaar en ze leefden vaak samen in één huis. De houten huizen waren lang, smal en laag. Het dak was bedekt met stro of riet. Een huis bestond meestal uit één grote kamer waar de familie werkte, at en sliep. In het midden stond een stenen haard die zorgde voor de warmte en waarop het eten werd gekookt.

Dyslexie | voorschotbenadering Meer van Anneke Smits: http://www

Dyslexie | Connect • Klanken en letters http://masterplandyslexie Dyslexie | Connect • Klanken en letters http://masterplandyslexie.nl/public/files/documenten/Draaiboek_Connect_klanken_en_letters.pdf https://www.leraar24.nl/video/2615#tab=0 • Woordherkenning http://masterplandyslexie.nl/public/files/documenten/Draaiboek_Connect_woordherkenning.pdf https://www.leraar24.nl/video/2298/lezen-connect-woordherkenning#tab=0 • Vloeiend lezen http://masterplandyslexie.nl/public/files/documenten/Connect_Vloeiend_Lezen.pdf https://www.leraar24.nl/video/2616#tab=0 Anneke Smits Wilma Jongejan Hanneke Wentink. De draaiboeken voor leerkrachten zijn ontwikkeld in het kader van het Masterplan Dyslexie en sluiten aan op het boek ‘Dyslectische kinderen leren lezen’ door A. Smits en T. Braams.

Dyslexie | Connect Klanken en letters • Interventieperiode 1 oktober - februari groep 3 • Doelen: -klankbewustzijn, -klankkoppeling, -aanvankelijke leeshandeling

Dyslexie | Connect Klanken en letters 1 letter staat centraal (1 week) Fase 1: rijmpje voorlezen Fase 2: stoplichtletter Fase 3: zoek de letter Fase 4: woorden schrijven Fase 5: woorden lezen Fase 6: samen lezen

Dyslexie | Connect Klanken en letters Connectrijtjes vb ui (huis –bui gekozen) huis haas baas buis bui ui

Dyslexie | Connect Klanken en letters Connectrijtjes zijn effectief Dyslexie | Connect Klanken en letters Connectrijtjes zijn effectief! (Smits &Braams, 2006) - koppeling betekenisvolle tekst - schrijven inzet motoriek Woordenrijtjes zijn niet effectief! “Stok-stip-stap” werkt niet (Marinus, 2010)

Dyslexie | Connect Woordherkenning • Interventieperiode 2 februari – juni groep 3 (inzet t/m gr. 4) • Doelen: volledig omzetten van alle letters binnen woorden om tot adequate woordherkenning te komen leren lezen van medeklinkerverbindingen en meerlettergrepige woorden nauwkeurigheid belangrijker dan tempo

Dyslexie | Connect Woordherkenning Fase 1: voorlezen Fase 2: woorden schrijven Fase 3: woorden lezen Fase 4: simultaan lezen Fase 5: woordlotto Fase 6: duo lezen

Dyslexie | Connect Woordherkenning Connectrijtjes. hulp-loopt Dyslexie | Connect Woordherkenning Connectrijtjes hulp-loopt brandweer - waren hulp branden hup brand hoop brandweer loop weer loopt waar hoopt waren

Dyslexie | Connect Vloeiend lezen • Inzet groep 4 (evt. ook > gr Dyslexie | Connect Vloeiend lezen • Inzet groep 4 (evt. ook > gr. 4) • Doelen: automatiseren van de woordherkenning vloeiend lezen van teksten

Dyslexie | RALFI • zeer zwakke lezers van groep 4 t/m 8 • Doel: verbeteren van vloeiendheid van lezen en daarmee het leesniveau

Dyslexie | Theaterlezen • vloeiend lezen • herhaald lezen • leesbegrip • leesmotivatie • leesplezier Applaus voor jou, handleiding theaterlezen voor leesbegeleiders, Knuttel (2015) http://www.leesletters.nl/Theaterlezen

Dyslexie | Theaterlezen

Dyslexie | Spelling

Dyslexie | Effectieve spellingbegeleiding • expliciete instructie Dyslexie | Effectieve spellingbegeleiding • expliciete instructie. • inzicht in het klanksysteem en de regels. • vergroten van het spellingbewustzijn. • directe feedback • oefenen op letter-, woord-, zins- en tekstniveau • functionele toepassing voor transfer

Dyslexie | Spelling Geregeld Dyslexie | Spelling Geregeld! Methodiek voor de aanpak van de meest hardnekkige spellingsproblemen. W. Ruijssenaars e.a (2010)

Dyslexie | Spelling

Dyslexie | Spelling

Dyslexie | Spelling

Dyslexie | Spelling retentietraining “intensieve en gestructureerde herhaling en controle van de retentie ivm behoud van de spellingkennis op langer termijn” (Smits, 1999) Bloon/ Whoppen /WRTS http://www.bloon-methode.nl/bloon1/R2index.html http://www.wrts.nl/

Dyslexie | Psycho-educatie video: Leesproblemen en dyslexie in beeld, relatie leesproblematiek, gedrag, competentiebeleving

Dyslexie | Psycho-educatie • motivatieproblemen • negatief zelfbeeld • angst/ depressie • psycho-somatische klachten

Dyslexie | Secundaire gevolgen • trage verwerking oproepsnelheid • tijdsdruk onthouden • dubbeltaken werkgeheugen • woordenschat instructie • concentratie rekenen • schrijven • emotionele problemen

Dyslexie | Secundaire gevolgen Factoren die bij begrijpend lezen een rol spelen (Reid Lyon, 2002)

Dyslexie | Psycho-educatie circle of failure westwood 1997

Dyslexie | Psycho-educatie • aangeleerde hulpeloosheid • omgevingsfactoren • attributie

Dyslexie | Psycho-educatie

Dyslexie | Leesmotivatie

Dyslexie | Leesmotivatie

Inlog website: Wachtwoord: HR2016 http://www.logomedia.nl/login/studenten-hr-logopedie/ Wachtwoord: HR2016

Logomedia Logopediepraktijk Blekersdijk 59 3311 LD Dordrecht 078- 613 51 39 www.logomedia.nl info@logomedia.nl