Logomedia Logopediepraktijk te Dordrecht Chantal Mailly
Logopedist Dyslexiespecialist
Dyslexie | aparte specialisatie Criteria registratie NVLF register: 1 Dyslexie | aparte specialisatie Criteria registratie NVLF register: 1. POST-HBO opleiding dyslexiespecialist 2. minimaal 10 dagdelen bij-/nascholing op gebied van dyslexie 3. lid werkgroep/commissie kwaliteitskring dyslexie
Dyslexie | Protocollen
Dyslexie | Protocollen Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 2 Dyslexie | Protocollen Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 2.0, mei 2013 http://www.nrd.nu/images/downloads/protocol_dyslexie_%20diagnostiek_en_behandeling_2.0.pdf Originele versie protocol © 2006 L. Blomert (Cognitieve Neurowetenschap, Faculteit Psychologie, Universiteit Maastricht). Herziene versie protocol © 2013 Nationaal Referentiecentrum Dyslexie (NRD)
Dyslexie | Multi-disciplinair • Orthopedagoog/ GZ-psycholoog • School – leerkracht / intern begeleider • Ouders als co-therapeut • Remedial teacher
Dyslexie | Aanmelding EED http://www.kwaliteitsinstituutdyslexie.nl/media/pdfs-docs-etc/factsheet_ernstige_enkelvoudige_dyslexie.pdf
Dyslexie | Aanmelding EED • Signalering door school • extra oefening in/ buiten de klas • verwijzing zorg • Diagnostiek Orthopedagoog/ GZ- psycholoog • Behandeling Logopedist/ dyslexiebehandelaar
Dyslexie | Behandeling EED • 3,5% van de kinderen ernstige enkelvoudige dyslexie • zorgtraject van ongeveer 1 ½ jaar • bekostiging gemeente Omgaan met dyslexie, Loonstra en Braams (2012)
Dyslexie | Behandeling EED • automatiseren van kennis & procedures - aanleren efficiënte leerstrategieën • Acceptatie - attitude|leermotivatie|zelfstandigheid • Compensatie/ dispensatie Ruijssenaars e.a. (2009), Protocol voor gespecialiseerde behandeling. Tijdschrift voor orthopedagogiek, 48, 5-20
Dyslexie | voorschotbenadering • cliënt is al in beeld bij logopedist • ondanks begeleiding geen/nauwelijks vooruitgang • evt. verwijzing naar logopedist/ dyslexiespecialist • doorverwijzing naar orthopedagoog voor diagnostiek
Opname Dyslexie | voorbeeld 1
Opname Dyslexie | voorbeeld 2 Scandinavië De vikingen woonden in het gebied dat nu Noorwegen, Zweden en Denemarken heet. Samen met Finland noemen we deze landen Scandinavië. Net als de mensen in onze streek leefden de vikingen van landbouw en veeteelt. In Scandinavië zijn veel bossen en grote meren en het land is rotsachtig. De vikingen woonden daarom vooral langs de kusten want daar lag de meest vruchtbare grond. Vikinghuis De familie was het belangrijkste in het leven van een viking. De familieleden zorgden goed voor elkaar en ze leefden vaak samen in één huis. De houten huizen waren lang, smal en laag. Het dak was bedekt met stro of riet. Een huis bestond meestal uit één grote kamer waar de familie werkte, at en sliep. In het midden stond een stenen haard die zorgde voor de warmte en waarop het eten werd gekookt.
Dyslexie | voorschotbenadering Meer van Anneke Smits: http://www
Dyslexie | Connect • Klanken en letters http://masterplandyslexie Dyslexie | Connect • Klanken en letters http://masterplandyslexie.nl/public/files/documenten/Draaiboek_Connect_klanken_en_letters.pdf https://www.leraar24.nl/video/2615#tab=0 • Woordherkenning http://masterplandyslexie.nl/public/files/documenten/Draaiboek_Connect_woordherkenning.pdf https://www.leraar24.nl/video/2298/lezen-connect-woordherkenning#tab=0 • Vloeiend lezen http://masterplandyslexie.nl/public/files/documenten/Connect_Vloeiend_Lezen.pdf https://www.leraar24.nl/video/2616#tab=0 Anneke Smits Wilma Jongejan Hanneke Wentink. De draaiboeken voor leerkrachten zijn ontwikkeld in het kader van het Masterplan Dyslexie en sluiten aan op het boek ‘Dyslectische kinderen leren lezen’ door A. Smits en T. Braams.
Dyslexie | Connect Klanken en letters • Interventieperiode 1 oktober - februari groep 3 • Doelen: -klankbewustzijn, -klankkoppeling, -aanvankelijke leeshandeling
Dyslexie | Connect Klanken en letters 1 letter staat centraal (1 week) Fase 1: rijmpje voorlezen Fase 2: stoplichtletter Fase 3: zoek de letter Fase 4: woorden schrijven Fase 5: woorden lezen Fase 6: samen lezen
Dyslexie | Connect Klanken en letters Connectrijtjes vb ui (huis –bui gekozen) huis haas baas buis bui ui
Dyslexie | Connect Klanken en letters Connectrijtjes zijn effectief Dyslexie | Connect Klanken en letters Connectrijtjes zijn effectief! (Smits &Braams, 2006) - koppeling betekenisvolle tekst - schrijven inzet motoriek Woordenrijtjes zijn niet effectief! “Stok-stip-stap” werkt niet (Marinus, 2010)
Dyslexie | Connect Woordherkenning • Interventieperiode 2 februari – juni groep 3 (inzet t/m gr. 4) • Doelen: volledig omzetten van alle letters binnen woorden om tot adequate woordherkenning te komen leren lezen van medeklinkerverbindingen en meerlettergrepige woorden nauwkeurigheid belangrijker dan tempo
Dyslexie | Connect Woordherkenning Fase 1: voorlezen Fase 2: woorden schrijven Fase 3: woorden lezen Fase 4: simultaan lezen Fase 5: woordlotto Fase 6: duo lezen
Dyslexie | Connect Woordherkenning Connectrijtjes. hulp-loopt Dyslexie | Connect Woordherkenning Connectrijtjes hulp-loopt brandweer - waren hulp branden hup brand hoop brandweer loop weer loopt waar hoopt waren
Dyslexie | Connect Vloeiend lezen • Inzet groep 4 (evt. ook > gr Dyslexie | Connect Vloeiend lezen • Inzet groep 4 (evt. ook > gr. 4) • Doelen: automatiseren van de woordherkenning vloeiend lezen van teksten
Dyslexie | RALFI • zeer zwakke lezers van groep 4 t/m 8 • Doel: verbeteren van vloeiendheid van lezen en daarmee het leesniveau
Dyslexie | Theaterlezen • vloeiend lezen • herhaald lezen • leesbegrip • leesmotivatie • leesplezier Applaus voor jou, handleiding theaterlezen voor leesbegeleiders, Knuttel (2015) http://www.leesletters.nl/Theaterlezen
Dyslexie | Theaterlezen
Dyslexie | Spelling
Dyslexie | Effectieve spellingbegeleiding • expliciete instructie Dyslexie | Effectieve spellingbegeleiding • expliciete instructie. • inzicht in het klanksysteem en de regels. • vergroten van het spellingbewustzijn. • directe feedback • oefenen op letter-, woord-, zins- en tekstniveau • functionele toepassing voor transfer
Dyslexie | Spelling Geregeld Dyslexie | Spelling Geregeld! Methodiek voor de aanpak van de meest hardnekkige spellingsproblemen. W. Ruijssenaars e.a (2010)
Dyslexie | Spelling
Dyslexie | Spelling
Dyslexie | Spelling
Dyslexie | Spelling retentietraining “intensieve en gestructureerde herhaling en controle van de retentie ivm behoud van de spellingkennis op langer termijn” (Smits, 1999) Bloon/ Whoppen /WRTS http://www.bloon-methode.nl/bloon1/R2index.html http://www.wrts.nl/
Dyslexie | Psycho-educatie video: Leesproblemen en dyslexie in beeld, relatie leesproblematiek, gedrag, competentiebeleving
Dyslexie | Psycho-educatie • motivatieproblemen • negatief zelfbeeld • angst/ depressie • psycho-somatische klachten
Dyslexie | Secundaire gevolgen • trage verwerking oproepsnelheid • tijdsdruk onthouden • dubbeltaken werkgeheugen • woordenschat instructie • concentratie rekenen • schrijven • emotionele problemen
Dyslexie | Secundaire gevolgen Factoren die bij begrijpend lezen een rol spelen (Reid Lyon, 2002)
Dyslexie | Psycho-educatie circle of failure westwood 1997
Dyslexie | Psycho-educatie • aangeleerde hulpeloosheid • omgevingsfactoren • attributie
Dyslexie | Psycho-educatie
Dyslexie | Leesmotivatie
Dyslexie | Leesmotivatie
Inlog website: Wachtwoord: HR2016 http://www.logomedia.nl/login/studenten-hr-logopedie/ Wachtwoord: HR2016
Logomedia Logopediepraktijk Blekersdijk 59 3311 LD Dordrecht 078- 613 51 39 www.logomedia.nl info@logomedia.nl