Data gedreven bedrijfsprestaties verbeteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Advertisements

Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
Welkom VCMB Verbond van Credit Management Bedrijven.
De kracht van CTB ICT Bouw BV
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
10. Verkoopvoorspelling en Budgettering
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Business Marketing Management
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Een startersgids voor innovatie
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Curry-Analyse (Jay Curry)
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Agenda Inkoopprofessionalisering
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Wat is Customer Relationship Management?
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Business Marketing Management
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Business Marketing Management
Succesvolle websites Van bezoekers naar klanten. Hoe succesvol is uw website?
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Producten & Werkprocessen
Ster van Succes.
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
6 stappen in Risico management
Naar een optimaal HR - beleid
Credit Marketing 4e jaarcongres Credit Management
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Gerichte campagnes om conversie en klantwaarde te verhogen.
Jacqueline Zuidweg 5 november Mijn ondernemerscarrière
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
BEHAVIORAL TARGETING PROJECTGROEP 7. INHOUDSOPGAVE. - Definitie behavioral targeting - Analyse behavioral targeting & aangrenzende onderwerpen - Advies.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales.
Programma 1 Onderwijs, werk en Inkomen 1e ijkpunt voorjaar 2010 jaarrekening 2009, 4 maandsrapportage, stadsmonitor (en meicirculaire)
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Businessplan April 2012 International Airport Teuge
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Content Marketing Wat is het? Voorbeelden Hoe pak je het aan?
Een product of dienst verkopen
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Starten met Internationaal Ondernemen
Reflector Big Five Personality
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Stap drie bij projecten
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Chantal Roest, sr. WGA-specialist 18 maart 2019
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Kanaalstrategie ANWB retail
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Data gedreven bedrijfsprestaties verbeteren Logo klant X & Data gedreven bedrijfsprestaties verbeteren

Agenda Situatie en vraagstelling Klant X Graydon Analyse resultaten Vervolg aanpak 2 Juni 2016

Huidige situatie, complicatie en vraagstelling van Klant X X unieke bedrijven geïdentificeerd in de klantenbase … Complicatie Behoud van huidige portefeuille (omzet) Omzet behoud en vergroten middels Cross- en Upsell en Nieuw business …. Vraagstelling Klant X Welke inzichten zijn er om klant X te helpen met optimalisatie van (credit) risk management? Welke inzichten zijn er om klant X te helpen bij het vinden en onderhouden van rendabele en duurzame zakelijke relaties? 2 Juni 2016

Agenda Situatie en vraagstelling Graydon Analyse resultaten Vervolg aanpak 2 Juni 2016

Big data is al bijna 130 jaar onze core business 2 Juni 2016

Marketing information Graydon werkt in 3 landen, biedt credit management, marketing informatie, risk & compliance en incasso oplossingen Client acceptance Company report Monitoring Credit Management Market analysis Lead generation Data management Marketing information Identification & verification Screening & monitoring Audit trail Risk & compliance Extrajudicial debt collection Legal collection International debt collection Debt collection 2 Juni 2016

Externe officiële bronnen Onze B2B data is uitgebreid, verschaft een 360° beeld van een onderneming en gebruikt officiële data bronnen, zoals de KvK >400.000 10.048.979 NL Jaarrekeningen Actieve NL, BE & UK bedrijven Graydon B2B data >1.000.000 21 miljoen NL Uittreksels Betaalervaringen 58 3 Externe officiële bronnen Landen 2 Juni 2016

Onze inzichten helpen om… Nieuwe business genereren We leveren inzichten die onze klanten in staat stellen betere beslissingen te nemen om hun bedrijfsprestaties te verbeteren, voorbij onze traditionele producten Onze inzichten helpen om… Omzet verbeteren Nieuwe business genereren Kosten verlagen Risico’s verminderen Karakteristieken Bewezen cash flow impact Unieke content Schaalbaar Predictive Actionable 2 Juni 2016

Voorbeeld: we zijn in staat bedrijfsgroei te voorspellen, door externe industrie projecties en onze uitgebreide financiële B2B data te combineren, relevant voor verschillende buyer personas Tactische besluitvorming Betere gerichte marketing inzet Effectievere sales organisatie Verbeterde financiële resultaten Verminderde operationele risico´s 2 Juni 2016

Agenda Situatie en vraagstelling Graydon Analyse resultaten Vervolg aanpak 2 Juni 2016

Door eerst onze voorspellingen te valideren, kunnen we vervolgens een goede verwachting voor het komend jaar geven Terug kijken Vooruit kijken Doel Aanpak validatie voorspellingen Voorspeld omzetverlies Meest interessante segmenten Performance scores Voorspelling vs actuals Meest interessante prospects Vervolgstappen 2 Juni 2016

Terugbrengen van risico’s Doel: verbeteren van de business met bewezen, voorspellende inzichten Behoud van omzet Inzichten in de belangrijkste waardevolste klanten Identificeren van klanten die gaan stoppen Cross- and upsell kansen in kaart brengen Nieuwe business Prospects selecteren adhv groeipotentie Prospects selecteren met minimale kans van opheffing Financieel gezonde bedrijven Business verbeteren Terugbrengen van risico’s Faillissement risico’s Opheffing risico’s Verander risico’s Verbeteren Cash flow Verlagen van de DSO Optimaliseren inningsproces 2 Juni 2016

De meest waardevolle inzichten krijgen we door het combineren van Klant X data met de Graydon database Klant X data Maandelijkse facturatie- en betalingsbestanden Graydon data Harde/zachte data Officiële financiële gegevens Voorspellende scores Gini 0,84 2 Juni 2016

Som van alle factuurbedragen in de periode Onze werkwijze kenmerkt zich door backtesting op historische data voor transparantie en validatie van inzichten Valideren performance Graydon scores over de Klant X portefeuille Verrijken van betalingsbestand met historische scores, als geldend per dd/mm/jjjj Identificeren welke bedrijven in de periode dd/mm/jjjj– dd/mm/jjjj zijn gefailleerd of opgeheven Vaststellen gerealiseerd % faillissementen en opheffingen over de per dd/mm/jjjj geldende scores Valideren verwachte omzetderving binnen 12 maanden Vaststellen jaaromzet per klant Inschatten te derven omzet in periode dd/mm/jjjj tot dd/mm/jjjj, o.b.v. scores per dd/mm/jjjj Identificeren welke bedrijven in de periode dd/mm/jjjj– dd/mm/jjjj zijn gefailleerd of zijn opgeheven Inschatting voor resterende maanden op basis van maandelijkse patronen X bedrijven Y faillissementen Z opheffingen dd/mm/jjjj dd/mm/jjjj X bedrijven Jaaromzet per klant = Som van alle factuurbedragen in de periode Y faillissementen Z opheffingen dd/mm/jjjj dd/mm/jjjj 2 Juni 2016

De resultaten: significante ± € X mio omzet at risk, duidelijk waar de pijn zit en kansen voor nieuwe business om dit te compenseren Omzet at risk Inschatting van kredietrisico performt goed, duidelijk meer faillissementen naarmate score verslechtert Idem voor opheffingen, welke in aantal 5 x meer dan faillissementen en daarmee erg relevant voor omzetbehoud Huidige inschatting is dat in de komende 12 maanden € X miljoen omzet ‘verdampt’ Kansen voor groei Het is duidelijk wat de meest rendabele klantsegmenten zijn Op basis van ‘look a likes’ kunnen de beste prospects worden geïdentificeerd, inclusief mogelijke omzetwaarde Omzetverval kan gecompenseerd worden door stijging in marktpenetratie van X% in de hoogste segmenten tot Y % in de laagste € 2 Juni 2016

De inschatting van kredietrisico heeft goede performance De inschatting van kredietrisico heeft goede performance. Duidelijk oplopende faillissements percentages naarmate de credit score verslechtert Bij best gescoorde bedrijven 4 x minder faillissementen dan gemiddeld Bij slechtst gescoorde bedrijven 22 x meer faillissementen dan gemiddeld 2 Juni 2016

Ook goede resultaten in voorspelling welke zakelijke klanten zichzelf gaan opheffen Bij best gescoorde bedrijven 14 x minder opheffingen dan gemiddeld Bij slechtst gescoorde bedrijven 22 x meer opheffingen dan gemiddeld 2 Juni 2016

Omzetderving door opheffing of faillissement van de klant kan goed worden ingeschat. Graydon inschatting was dat ± € X mio omzet zou wegvallen Sample 2 Juni 2016

Huidige inschatting is dat ± € X miljoen omzet binnen een jaar weer komt te vervallen, door faillissement of opheffing van de klant Sample 2 Juni 2016

Klantsegmentatie op basis van demografische kenmerken faciliteert focus voor groei Meest rendabele klantsegmenten Minst rendabele klantsegmenten Sample Segment 5: Bedrijven met balanstotaal > € X Segment 23: Kleinzakelijk, BV, groot- en detailhandel 2 Juni 2016

Klantsegmentatie geeft ook inzicht in mogelijk concentratierisico Veel van de omzet komt voort uit drie van de x segmenten Veel van de omzet komt voort uit drie van de 29 segmenten Veel van de omzet komt voort uit drie van de 29 segmenten Sample 2 Juni 2016

In de meest aantrekkelijke segmenten is nog volop potentie voor groei Sample Segment 5: Bedrijven met balanstotaal > € x Segment 23: Kleinzakelijk, BV, groot- en detailhandel 2 Juni 2016

Spreiding klanten voor segment 5 Marktpenetratie voor segment 5 We kunnen zeer nauwkeurig aangeven welke dekking klant X al heeft en zelfs pinpointen waar de meest interessante prospects zitten Spreiding klanten voor segment 5 Marktpenetratie voor segment 5 Meeste klanten in Noord Holland Nog voldoende potentieel voor verhogen marktpenetratie Sample Idem voor Amsterdam Idem voor Amsterdam 2 Juni 2016

Verschil in risico en groeipotentieel tussen meest en minst aantrekkelijke segmenten blijkt ook uit individuele credit scores en groei verwachtingen Sample 2 Juni 2016

Agenda Situatie en vraagstelling Klant X Graydon Analyse resultaten Vervolg aanpak 2 Juni 2016

Terugbrengen van risico’s Extra competitive edge door gebruik van voorspellende scoring en effectievere klantbenadering Behoud van omzet Met de juiste klant op juiste moment in gesprek Tijdig in gesprek met de juiste klant Nieuwe business Prospects selecteren adhv look a likes Prospects verder verfijnen obv groeipotentie Effectievere marketing campagnes obv segmentatie Business verbeteren Terugbrengen van risico’s Faillissementen en opheffingen voorspellen Effectievere inzet Finance en Sales Aanscherpen / verzachten voorwaarden Verbeteren Cash flow Strak credit management op klanten met verhoogd risico Eventuele crediteringen verder terugdringen 2 Juni 2016

Integreer in organisatie “think big, start small” & “fail fast” Met actionable inzichten een significante stap maken, o.b.v. concrete voorspellende B2B data, waarbij we gezamenlijk het geïdentificeerde omzet potentieel van ± € X mio realiseren Bewijs methode Schaal op Integreer in organisatie 1 2 3 Sales ondersteunen, proactief benaderen van de juiste klanten & prospects Betrek Marketing en Finance, gebruik pilot ervaring en laat successen zien Data gedreven way of working in alle B2B onderdelen en customer journey Data gedreven segmentatie Gericht accountmanagement Beste prospects benaderen Klant acceptatie proces o.b.v. predictive scoring Effectievere marketing campagnes naar juiste doelgroep en timing Cash flow optimalisatie o.b.v. facturatie data XXX Logo klant X Verdere segmentering naar marge Complete dataset over meest relevante X bedrijven Verwachte faillissementen & opheffingen Inzicht in expiraties, cross- en upsell mogelijkheden klanten Maandelijkse prospect lijsten Per kwartaal een analyse update Inzet verdeling Geautomatiseerd decision model o.b.v. acceptatie advies Doelgroep selectie en data voor marketing campagnes Debiteuren segmentatie o.b.v. slagingskans B2B data partnership Voorspellende scores via API 2016 2017 2018 2 Juni 2016

Data gedreven bedrijfsprestaties verbeteren Logo klant X & Data gedreven bedrijfsprestaties verbeteren