Ijkingstoets?! Verplichte niet-bindende toelatingsproef?!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Invoering van Corona Belangrijke wijzigingen voor studenten Check regelmatig voor updates van deze presentatie.
Advertisements

FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Het leerkrediet.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
Structuur secundair onderwijs
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Biomedical Engineering Master of Science in Engineering:
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Verantwoording Onderwijsvernieuwing 7 november 2003 Felipe Salve Struan McCall UvA.
WELKOM BIJEENKOMST LEERLINGEN/OUDERS 6 VWO 6 VWO.
Rookstopcursus voor jongeren
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Studienamiddag “Learning Outcomes” De gezamenlijke domeinspecifieke leerresultaten: planning 2011 VLIR - VLHORA STUURGROEP Ludo Melis.
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
Valentine Vanderhaeghen - 10/11/2009 Trajectbegeleider- Monitoraat Politieke en Sociale Wetenschappen Het leerkrediet & Art. 22 OER Infosessie 1 ste Bachelor.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
WELKOM BIJEENKOMST LEERLINGEN/OUDERS 6 VWO 6 VWO.
Eénjarige Master Software Engineering
Studiedag ‘Should I stay or should I go ?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015.
Workshop evalueren Dcp
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Ouderavond 4 Havo 9 september Mentoren 4 Havo Ighor Gudde4HA Ineke Pingen4HB Anne-Karien Hafkamp4HC Marion de Wolff4HD Roos Koenders4HE Karin Melgers.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Oriëntatie- en toelatingsproeven: spelen met de toekomst van 18-jarigen?
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
Luci-platform. Online hulp bij je studiekeuze Maart 2015: Luci-test = oriënteringstest Oktober 2015: Uitbreiding naar het Luci-platform Vragen?
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
Individueel Studieprogramma
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
Voor toekomstige studenten Durf denken!. HET VOORBEREIDEND JAAR NEDERLANDS 2013 Gedetailleerd programma: Niveau 1: 9/1/2013-5/2/2013 Niveau 2: 8/2/2013-8/3/2013.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Afschaffing centrale loting Frank Peters studentendecaan UU-scholennetwerk 12 november Via Invo egen | Kopt ekst en Voett ekst invoe gen Suba fdelin.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
Introductiedag Bacheloropleiding HW 18 september 2015.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Ouderavond leerjaar 6. Programma – uuropening 19:50 – uurinformatie decaan – uurpauze – uurmentor.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Doorontwikkelen BRON vo
Center for e-Learning, RSM
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Toelatingsexamen arts & tandarts
CSE-wat? (her)oriëntering en studievoortgang
Informatie ① het tijdschema is krap dus we moeten alles doen om het schema te volgen ② oppassen voor diefstal van bv. laptops, tassen, … ③ alle zalen:
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Een onderzoek naar de effectiviteit ervan
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Ijkingstoets?! Verplichte niet-bindende toelatingsproef?! Tinne De Laet Tinne.DeLaet@kuleuven.be @TinneDeLaet

Inhoud van deze presentatie historiek en ontstaan verplichte deelname?! opleggen remediëring?! feedback opvolging validiteit besluit en uitdagingen

Historiek en ontstaan

Het onstaan Probleemanalyse: kantelpunt = afschaffing van toelatingsexamen voor “burgerlijk ingenieur” (2004) door Vlaamse Overheid daling van studiesucces en eerste jaar een stijging van drop-out ook bij andere STEM opleidingen gelijkaardige problematiek Probleemanalyse: instappende studenten hebben niet altijd de verwachte instapcompetenties Doelstelling: toekomstige studenten beter informeren over hun instapcompetenties

Wat is de ijkingstoets? doelstelling studievoortgang verbeteren door beter geïnformeerde studiekeuze aanvullend t.o.v. advies uit SO oriënteringstraject? sluitstuk van oriënteringstraject voor overgang SO – HO hoe? toets die peilt naar startcompetenties voor een opleiding reflectie ondersteunen inschatting maken van instapcompetenties: d.m.v. positionering t.o.v verwachte instapcompetenties (groep) opleiding(en) andere deelnemers beschikbare remediëring

Wat is de ijkingstoets? studievoortgang verbeteren door: getalenteerde studenten aanmoedigen studenten helpen met remediëringsprogramma’s sneller heroriënteren studenten met “lage slaagkans” identificeren en informeren dubbel doel!!! studenten met “goede slaagkans” aanmoedigen!

Hoe is dit gegroeid? afschaffing toelatingsexamen burgerlijk ingenieur (2004) idee van “ijkingstoets”: niet-bindend en niet-verplicht in 2013 volledige implementatie aan alle Vlaamse universiteiten die opleiding bachelor in de ingenieurswetenschappen aanbieden nu ook andere STEM opleidingen inhoud van ijkingstoets afhankelijk van opleiding → elke bachelor vereist eigen voorkennis en competenties

Wat is de ijkingstoets? Voor wie? laatstejaars secundair onderwijs die geïnteressseerd zijn in een STEM-bacheloropleiding middel om het aantal studenten met realistische slaagkansen in STEM opleidngen te verhogen vanaf het eerste jaar ijkingstoets laat leerlingen toe om zich te positioneren ten opzichte van de vereiste voorkennis in de groep van deelnemers. enkel studenten met zeer geringe slaagkansen krijgen advies na te denken over studiekeuze, anderen krijgen advies in te stappen in begeleidingstrajecten

Wat is de ijkingstoets? praktisch? afname op één of twee vaste momenten: bvb. eind juni/begin juli en eind augustus/begin september inschrijven is verplicht! locaties van afname: verschillende locaties van instellingen meerkeuzetoets op papier (enkel formularium) geen rekenmachine, lat, geodriehoek, schaar, … wel formularium elke afname: nieuwe toets volgens toetsmatrijs, opgesteld binnen inhoudelijke commimssie feedback binnen de week → extra voordeel: eeste kennismaking met “examen” op universiteit

Wat is de ijkingstoets? Wat is het niet? geen toelatingsexamen! Wat is het wel? verplichte maar niet-bindende toets inhoud: test vaardigheden belangrijk voor de opleiding Bv. burgerlijk ingenieur combineren van verschillende wiskundige technieken toegepast probleem interpreteren en opsplitsen in deelproblemen goede wiskundige technieken selecteren om de deelproblemen op te lossen deelresultaten combineren om zo een antwoord te formuleren voor de oorspronkelijke vraagstelling denk- en redeneervaardigheden bouwt verder op de leerstof van de richtingen uit het secundair onderwijs waaruit opleiding recruteert

Een voorbeeld

Welke ijkingstoetsen? 1 chemie, biologie, biochemie, geologie en geografie 2 wiskunde, fysica en informatica 3 farmaceutische wetenschappen 4 bio-ingenieurswetenschappen (bio-ingenieur) 5 ingenieurswetenschappen (burgerlijk ingenieur) 6 ingenieurswetenschappen: architectuur (burgerlijk ingenieur architect) 7 (toegepaste) economische wetenschappen 8 toegepaste economische wetenschappen: handelsingenieur (in de beleidsinformatica) 9 handelswetenschappen 10 industriele wetenschappen (industrieel ingenieur) 11 biomedische wetenschappen 12 logopedische en audiologische wetenschappen 13 diergeneeskundige wetenschappen

organisatie logistiek inhoudelijk commissie per ijkingstoets die vragen opstelt vertegenwoordigers van alle deelnemende opleidingen reviewcommissies o.a. via SO centrale ijkingstoetscommissie vertegenwoordigers van alle universiteiten+ studenten + elke ijkingstoets validiteit en opvolging via VLIR projectmedewerker logistiek centrale logistiek in handen van KU Leuven ingenieurswetenschappen verantwoordelijke per toets + locatieverantwoordelijken instellingen dragen zelf alle logistiek en stellen zelf toetsen samen

verplichte deelname?! Opleggen remediëring?!

Verplichte deelname?! Verplichte ijkingstoets Praktisch “Art. II.188/1. Onverminderd de algemene toelatingsvoorwaarden voor een bacheloropleiding, vermeld in artikel II.178, wordt de eerste inschrijving voor bepaalde bacheloropleidingen aan de hogescholen of de universiteiten afhankelijk gesteld van de verplichte deelname aan een niet-bindende toelatingsproef. Praktisch afgetekend deelname- attest na indienen van antwoordformulier feedbacke-mail met resultaat Verplichte ijkingstoets nieuwe decreet! inschrijven in opleiding enkel mogelijk als ook deelgenomen aan een ijkingstoets lijst van opleidingen werd januari opgesteld nu: bachelor in de ingenieurswetenschappen & bachelor in de ingenieurswetenschappen: architectuur groeitraject Uitzonderingen? instellingen mogen gemotiveerde uitzonderingen toestaan →uitzonderings-commissies

online feedback- platform voorbereiding - wiskunde SO - oude ijkingstoetsvragen - specifieke inhouden - online tips inschrijven voor ijkingstoets! sessie 1 2 juli sessie 2 1 september* ijkingstoets feedback meegedaan? individueel op vraag attest voorbereiding je kan inschrijven zomer-cursus, … traject ijkingstoets * opgelet, niet voor alle ijkingstoetsen

Opleggen remediëring?! Gemotiveerde deelname? Remediëring volstaat intrinsieke motivatie voor gemotiveerde deelname? verplichting zet druk op validiteit als er niet gemotiveerde deelnemers zijns Stimulans/bonus 3 opleidingen @ KU Leuven (burgerlijk ir, burgerlijk ir-architect, bio-ingenieur) bieden geslaagden mogelijkheid tot aanvragen “EVK” = vrijstelling van 1 studiepunt “1° als een student de cesuur voor de proef niet behaalt als vermeld in artikel 188/1, tweede lid, of niet aan de voorwaarde tot verplichte deelname aan die proef heeft voldaan, kan de instelling een remediëring opleggen” Remediëring nieuwe decreet biedt mogelijkheid om remediëring op te leggen student wordt sowieso tot de opleiding toegelaten mogelijkheid: alternatief traject → trajectbepaling

traject met vrijstelling: traject met remediëring: online feedback- platform voorbereiding - wiskunde SO - oude ijkingstoetsvragen - specifieke inhouden - online tips inschrijven voor ijkingstoets! sessie 1 2 juli sessie 2 1 september* ijkingstoets feedback meegedaan? individueel op vraag attest voorbereiding je kan inschrijven zomer-cursus, … ≥ 10/20 < 10/20 traject met vrijstelling: “EVK” voor wiskunde voor probleem-oplossen (1ECTS) traject met remediëring: wiskunde voor probleem-oplossen (1ECTS) in eerste 5 weken + examen week 5 traject ijkingstoets * opgelet, niet voor alle ijkingstoetsen

FEEDBACK

Feedback elke deelnemer ontvangt binnen week e-mail met feedback antwoorden score positionering ten opzichte van andere deelnemers feedback = instellingsneutraal verwijzing naar begeleiding en remediëring in verschillende instellingen

Feedbackdocument burgerlijk ingenieur

Feedbackplatform STELA Project: 562167-EPP-1-2015-1-BE-EPPKA3-PI-FORWARD ijkingstoets burgerlijk ingenieur @KU Leuven @UGent @VUB 421 + 635 studenten … https://feedback.ijkingstoets.be/ijkingstoets-10-ir/index.html (10ir0demo)

wat cijfers

Hoeveel deelnemers? – per sessie

Hoeveel deelnemers? – per instelling

Hoeveel deelnemers? – per toets

opvolging validiteit focus op ijkingstoets burgerlijk ingenieur

opvolging validiteit: werkwijze werkwijze opgezet voor opvolging validiteit predictieve validiteit koppelen van ijkingstoetsresultaat aan studieresultaten in het 1ste jaar (studie-efficiëntie) koppelen van studieresultaten in 1ste jaar aan studiesucces bachelor (aantal jaren) invloed van andere factoren: gender, socio-economische status vooropleiding: aantal uren wiskunde, studieprogramma, eind%, wiskunde%, …, advies klassenraad

Predictieve validteit: ook in de feedback!

ir 2016: SE opleiding ~ ijkingstoets 600 geslaagden (70%) 496 schreven zich in (83%) 222 studenten (45%) hoge SE 168 studenten (34%) gemiddelde SE 106 studenten (21%) lage SE (of gestopt) 259 niet-geslaagden (30%) 108 schreven zich in (42%) 11 studenten (10%) hoge SE 49 studenten (45%) gemiddelde SE 48 studenten (44%) lage SE (of gestopt)

Besluit en uitdagingen

Uitdagingen vinden van een datum ;) verplichting: goede ondersteuning essentieel OOK logistiek communicatie van verplichting afstemming van “uitzonderingen” tussen instellingen niet alle ijkingstoetsen hebben juiste “ijkniveau” gevonden genuanceerde feedback blijven geven verdere opvolging is noodzakelijk validiteit terdege blijven onderzoeken verplichting ≠ voldoende serieuze deelname blijven stimuleren uitbreiden naar alle opleidingen? → is dat wel haalbaar en wenselijk? afstemming en positionering ten opzichte van andere oriënteringsinstrumenten samenwerking met secundair onderwijs

Besluit ijkingstoets: groeiverhaal genuanceerde feedback methodiek beschikbaar voor opvolging validiteit ijkingstoets draagt bij tot predictieve validiteit