Ijkingstoets?! Verplichte niet-bindende toelatingsproef?! Tinne De Laet Tinne.DeLaet@kuleuven.be @TinneDeLaet
Inhoud van deze presentatie historiek en ontstaan verplichte deelname?! opleggen remediëring?! feedback opvolging validiteit besluit en uitdagingen
Historiek en ontstaan
Het onstaan Probleemanalyse: kantelpunt = afschaffing van toelatingsexamen voor “burgerlijk ingenieur” (2004) door Vlaamse Overheid daling van studiesucces en eerste jaar een stijging van drop-out ook bij andere STEM opleidingen gelijkaardige problematiek Probleemanalyse: instappende studenten hebben niet altijd de verwachte instapcompetenties Doelstelling: toekomstige studenten beter informeren over hun instapcompetenties
Wat is de ijkingstoets? doelstelling studievoortgang verbeteren door beter geïnformeerde studiekeuze aanvullend t.o.v. advies uit SO oriënteringstraject? sluitstuk van oriënteringstraject voor overgang SO – HO hoe? toets die peilt naar startcompetenties voor een opleiding reflectie ondersteunen inschatting maken van instapcompetenties: d.m.v. positionering t.o.v verwachte instapcompetenties (groep) opleiding(en) andere deelnemers beschikbare remediëring
Wat is de ijkingstoets? studievoortgang verbeteren door: getalenteerde studenten aanmoedigen studenten helpen met remediëringsprogramma’s sneller heroriënteren studenten met “lage slaagkans” identificeren en informeren dubbel doel!!! studenten met “goede slaagkans” aanmoedigen!
Hoe is dit gegroeid? afschaffing toelatingsexamen burgerlijk ingenieur (2004) idee van “ijkingstoets”: niet-bindend en niet-verplicht in 2013 volledige implementatie aan alle Vlaamse universiteiten die opleiding bachelor in de ingenieurswetenschappen aanbieden nu ook andere STEM opleidingen inhoud van ijkingstoets afhankelijk van opleiding → elke bachelor vereist eigen voorkennis en competenties
Wat is de ijkingstoets? Voor wie? laatstejaars secundair onderwijs die geïnteressseerd zijn in een STEM-bacheloropleiding middel om het aantal studenten met realistische slaagkansen in STEM opleidngen te verhogen vanaf het eerste jaar ijkingstoets laat leerlingen toe om zich te positioneren ten opzichte van de vereiste voorkennis in de groep van deelnemers. enkel studenten met zeer geringe slaagkansen krijgen advies na te denken over studiekeuze, anderen krijgen advies in te stappen in begeleidingstrajecten
Wat is de ijkingstoets? praktisch? afname op één of twee vaste momenten: bvb. eind juni/begin juli en eind augustus/begin september inschrijven is verplicht! locaties van afname: verschillende locaties van instellingen meerkeuzetoets op papier (enkel formularium) geen rekenmachine, lat, geodriehoek, schaar, … wel formularium elke afname: nieuwe toets volgens toetsmatrijs, opgesteld binnen inhoudelijke commimssie feedback binnen de week → extra voordeel: eeste kennismaking met “examen” op universiteit
Wat is de ijkingstoets? Wat is het niet? geen toelatingsexamen! Wat is het wel? verplichte maar niet-bindende toets inhoud: test vaardigheden belangrijk voor de opleiding Bv. burgerlijk ingenieur combineren van verschillende wiskundige technieken toegepast probleem interpreteren en opsplitsen in deelproblemen goede wiskundige technieken selecteren om de deelproblemen op te lossen deelresultaten combineren om zo een antwoord te formuleren voor de oorspronkelijke vraagstelling denk- en redeneervaardigheden bouwt verder op de leerstof van de richtingen uit het secundair onderwijs waaruit opleiding recruteert
Een voorbeeld
Welke ijkingstoetsen? 1 chemie, biologie, biochemie, geologie en geografie 2 wiskunde, fysica en informatica 3 farmaceutische wetenschappen 4 bio-ingenieurswetenschappen (bio-ingenieur) 5 ingenieurswetenschappen (burgerlijk ingenieur) 6 ingenieurswetenschappen: architectuur (burgerlijk ingenieur architect) 7 (toegepaste) economische wetenschappen 8 toegepaste economische wetenschappen: handelsingenieur (in de beleidsinformatica) 9 handelswetenschappen 10 industriele wetenschappen (industrieel ingenieur) 11 biomedische wetenschappen 12 logopedische en audiologische wetenschappen 13 diergeneeskundige wetenschappen
organisatie logistiek inhoudelijk commissie per ijkingstoets die vragen opstelt vertegenwoordigers van alle deelnemende opleidingen reviewcommissies o.a. via SO centrale ijkingstoetscommissie vertegenwoordigers van alle universiteiten+ studenten + elke ijkingstoets validiteit en opvolging via VLIR projectmedewerker logistiek centrale logistiek in handen van KU Leuven ingenieurswetenschappen verantwoordelijke per toets + locatieverantwoordelijken instellingen dragen zelf alle logistiek en stellen zelf toetsen samen
verplichte deelname?! Opleggen remediëring?!
Verplichte deelname?! Verplichte ijkingstoets Praktisch “Art. II.188/1. Onverminderd de algemene toelatingsvoorwaarden voor een bacheloropleiding, vermeld in artikel II.178, wordt de eerste inschrijving voor bepaalde bacheloropleidingen aan de hogescholen of de universiteiten afhankelijk gesteld van de verplichte deelname aan een niet-bindende toelatingsproef. Praktisch afgetekend deelname- attest na indienen van antwoordformulier feedbacke-mail met resultaat Verplichte ijkingstoets nieuwe decreet! inschrijven in opleiding enkel mogelijk als ook deelgenomen aan een ijkingstoets lijst van opleidingen werd januari opgesteld nu: bachelor in de ingenieurswetenschappen & bachelor in de ingenieurswetenschappen: architectuur groeitraject Uitzonderingen? instellingen mogen gemotiveerde uitzonderingen toestaan →uitzonderings-commissies
online feedback- platform voorbereiding - wiskunde SO - oude ijkingstoetsvragen - specifieke inhouden - online tips inschrijven voor ijkingstoets! sessie 1 2 juli sessie 2 1 september* ijkingstoets feedback meegedaan? individueel op vraag attest voorbereiding je kan inschrijven zomer-cursus, … traject ijkingstoets * opgelet, niet voor alle ijkingstoetsen
Opleggen remediëring?! Gemotiveerde deelname? Remediëring volstaat intrinsieke motivatie voor gemotiveerde deelname? verplichting zet druk op validiteit als er niet gemotiveerde deelnemers zijns Stimulans/bonus 3 opleidingen @ KU Leuven (burgerlijk ir, burgerlijk ir-architect, bio-ingenieur) bieden geslaagden mogelijkheid tot aanvragen “EVK” = vrijstelling van 1 studiepunt “1° als een student de cesuur voor de proef niet behaalt als vermeld in artikel 188/1, tweede lid, of niet aan de voorwaarde tot verplichte deelname aan die proef heeft voldaan, kan de instelling een remediëring opleggen” Remediëring nieuwe decreet biedt mogelijkheid om remediëring op te leggen student wordt sowieso tot de opleiding toegelaten mogelijkheid: alternatief traject → trajectbepaling
traject met vrijstelling: traject met remediëring: online feedback- platform voorbereiding - wiskunde SO - oude ijkingstoetsvragen - specifieke inhouden - online tips inschrijven voor ijkingstoets! sessie 1 2 juli sessie 2 1 september* ijkingstoets feedback meegedaan? individueel op vraag attest voorbereiding je kan inschrijven zomer-cursus, … ≥ 10/20 < 10/20 traject met vrijstelling: “EVK” voor wiskunde voor probleem-oplossen (1ECTS) traject met remediëring: wiskunde voor probleem-oplossen (1ECTS) in eerste 5 weken + examen week 5 traject ijkingstoets * opgelet, niet voor alle ijkingstoetsen
FEEDBACK
Feedback elke deelnemer ontvangt binnen week e-mail met feedback antwoorden score positionering ten opzichte van andere deelnemers feedback = instellingsneutraal verwijzing naar begeleiding en remediëring in verschillende instellingen
Feedbackdocument burgerlijk ingenieur
Feedbackplatform STELA Project: 562167-EPP-1-2015-1-BE-EPPKA3-PI-FORWARD ijkingstoets burgerlijk ingenieur @KU Leuven @UGent @VUB 421 + 635 studenten … https://feedback.ijkingstoets.be/ijkingstoets-10-ir/index.html (10ir0demo)
wat cijfers
Hoeveel deelnemers? – per sessie
Hoeveel deelnemers? – per instelling
Hoeveel deelnemers? – per toets
opvolging validiteit focus op ijkingstoets burgerlijk ingenieur
opvolging validiteit: werkwijze werkwijze opgezet voor opvolging validiteit predictieve validiteit koppelen van ijkingstoetsresultaat aan studieresultaten in het 1ste jaar (studie-efficiëntie) koppelen van studieresultaten in 1ste jaar aan studiesucces bachelor (aantal jaren) invloed van andere factoren: gender, socio-economische status vooropleiding: aantal uren wiskunde, studieprogramma, eind%, wiskunde%, …, advies klassenraad
Predictieve validteit: ook in de feedback!
ir 2016: SE opleiding ~ ijkingstoets 600 geslaagden (70%) 496 schreven zich in (83%) 222 studenten (45%) hoge SE 168 studenten (34%) gemiddelde SE 106 studenten (21%) lage SE (of gestopt) 259 niet-geslaagden (30%) 108 schreven zich in (42%) 11 studenten (10%) hoge SE 49 studenten (45%) gemiddelde SE 48 studenten (44%) lage SE (of gestopt)
Besluit en uitdagingen
Uitdagingen vinden van een datum ;) verplichting: goede ondersteuning essentieel OOK logistiek communicatie van verplichting afstemming van “uitzonderingen” tussen instellingen niet alle ijkingstoetsen hebben juiste “ijkniveau” gevonden genuanceerde feedback blijven geven verdere opvolging is noodzakelijk validiteit terdege blijven onderzoeken verplichting ≠ voldoende serieuze deelname blijven stimuleren uitbreiden naar alle opleidingen? → is dat wel haalbaar en wenselijk? afstemming en positionering ten opzichte van andere oriënteringsinstrumenten samenwerking met secundair onderwijs
Besluit ijkingstoets: groeiverhaal genuanceerde feedback methodiek beschikbaar voor opvolging validiteit ijkingstoets draagt bij tot predictieve validiteit