BRUGGEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Stuwadoor Special Maasvlakte 2
Advertisements

Inleiding in de Civiele Techniek
Pioniercursus Dinsdag 30 januari.
Modulewijzer ribBMC01c Beginnen met construeren Carport
Weten jullie het nog? Elk voorwerp bestaat uit moleculen
Staal Jeroen Prop M1BM1N.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
handvaardgheid / techniek
Bouwtechniek en materialen
V2G2 techniek: bespannen / opspannen met stof
Bouw van een atoom. Elektrische stroom bestaat uit bewegende elektronen.
Experts werkvorm + begrippentest
Spreekbeurt van Didier (vader van Casper)
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Taak (in 6 groepjes, per 2 of per 3)
Plattegrond en maquette maken
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
Ir.C.P.M. Kuilboer Rijkswaterstaat Bouwdienst
Stad Maquette.
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
ribBHS bouwen in Hout en Staal
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
MINNAERT ALS INSPIRATIE
Les 6 IJzer en Staal.
BRUGGEN.
Cursus bruginspecteur
Paragraaf 1.2 Les 3: Hoe blijven planten stevig?.
H4 Statistiek Beelddiagram
Kunnen wij het maken? Nou en of!. In groepjes van 4 personen Over één van de 6 leefgebieden:  Bush  Safari  Ocean  Desert  Rimboe  Mangrove Maak.
Spel Politiek Nederland
Een tijdlijn maken met ICT
Les 3 omtrek oppervlakte inhoud
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Mysterie: Moord op de Romanovs
Ondernemingsvormen.
Observeren en rapporteren
Paragraaf 1.3 – Zinken,zweven en drijven
OPDRACHT Voor de leerkracht: Druk de volgende twee blaadjes af.
Bouwkundige voorzieningen
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
5 Minuten biologie, leuker dan het lesboek!
GESCHIEDENIS VAN DE BRUG
Beeldende Vorming In klas 3 en 4.
Bruggen.
LEERDOELEN Uitleggen wat het begrip moment inhoudt
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Klimaat Les 1.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
BRUGGEN Art & Design opdracht ‘Architectuur’ - GT1
Krachten in constructies
Je eigen omgeving in beeld
Hoofdstuk 2 Wat gaan we vandaag doen? Opening Doel Nieuwe stof
Hoofdstuk 5 Les 4: Markten.
Verschillende Soorten krachten
Bewegingen onderzoeken
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Werken met leerdoelen op de mavo
WELKE BRUG IS BESTAND TEGEN VERSCHUIVINGEN VAN AARDPLATEN?
Zelfstandig maken van opdrachten
Anatomie en Fysiologie
Pak je boeken! Paragraaf 2.1
Transcript van de presentatie:

BRUGGEN

BRUGGEN IN SOORTEN . . . Vlakke plaatbrug Bascule brug Hangbrug Ophaalbrug Tuibrug

. . . EN MATEN - Open boogbrug Vakwerkbrug Gesloten boogbrug Tralieliggerbrug Draaibrug Vakwerk-boogbrug Opdracht 1 BRUG TEKENEN Maak met potlood een schematische tekening van een bestaande brug. Let op de onderdelen van de brug die met stevigheid te maken hebben.

Beetje stevigheid is wel handig! Het dramatische verhaal van Tacoma Bridge http://www.youtube.com/watch?v=3mclp9QmCGs

Trek- en duwspanning Materiaal langer  Trekspanning STAAL PAPIER, TOUW Materiaal korter  Duwspanning BETON KARTON

Beton verstevigen met staal Beton kan NIET tegen trekspanning Gewapend beton verstevigen met stalen draden Voorgespannen beton Verstevigd met gespannen staaldraden

Betonrot Oorzaak: beton is poreus - water: kapotvriezen  betonijzer roest - Fe2O3 groter dan Fe - Chloor ion (zee); katalysator Gevolgen: constructie verzwakt en stort in. - er breken stukken beton uit, - bewapening roest, Voorkomen: tijdens storten beton verdichten met trillingen

Vlakke plaatbrug

Boogbrug

Boogbrug

Draaibrug

Ophaalbrug

Vakwerkbrug

Vakwerk

Vakwerk

Tuibrug

Opdracht 2 Modelbrug bouwen Groepjes van 4 leerlingen – groepscijfer UP Formaat wegdek: 1 A4 (VERPLICHT!!!) Balken: karton  duwspanning Kabels: touw  trekspanning Lijm met mate gebruiken Harmonic-constructie in wegdek constructie draaias

BEOORDELINGSCRITERIA Beoordeling: UP cijfer per groepje - Overeenstemmen met werktekening - Originaliteit - Stevigheid - Netheid Stevigheid wordt in een wedstrijd beoordeeld: Welke groep heeft de grootste stevigheid per kg brug? Bereken voor jouw M/um per kg brug m M Belasting op de brug in kg U doorbuiging van de brug m massa brug

LESSENPLAN Les 1 PPT geschiedenis van de brug + bruggen BTn/AGm Les 2 Opdracht 1 inleveren hefboomregel uitleggen Les 3 Sommen nakijken, start brug bouwen, werktekening Les 4 Constructie in elkaar zetten Les 5 Constructie afmaken Les 6 Stevigheid meten bruggen beoordelen Les 7 Toets over behandelde stof Les 8 Nabespreken toets

Cijferopbouw A. Opdracht 1 1x Gemiddelde van cijfer van de presentatie van docent, van de klas, eigen groep 1x C. Toets 3x Gemiddelde cijfer van A,B en C = UP-cijfer