Depressie bij kinderen en adolescenten Morgane Stien 1BaTP B4 (2016-2017)
Kenmerken van depressie Kernsymptomen: Matte droevige stemming, onvermogen om te genieten en plezier te hebben Verlies aan interesse Vermindering van motivatie https://sites.google.com/site/blankaartklok/activiteitenkalender/in-de-kijker/opgeletvanaf7meieenrichtingsverkeerextrapolitiecontroles => Om van depressie te kunnen spreken moeten deze symptomen langere tijd aanwezig zijn! (weken, maanden)
Differentiaal diagnose Bemoeilijkt doordat depressies bij kinderen een hoge kans hebben op comorbiditeit met andere stoornissen. Angststoornissen ADHD Antisociale gedragsstoornissen Somatoforme stoornissen
Prevalentie & verloop Prevalentie depressies bij kinderen en adolescenten ↑: Peuter- en kleuterleeftijd: 1% vd. Kinderen Basisschoolleeftijd: 2% vd. Kinderen Adolescentie: 3 – 8% vd. Kinderen (meer meisjes: verhouding 1:2) Duur = +/- 9 maanden Grote kans op herhaling binnen 2 jaar https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj9wfjz3cvQAhVJVxoKHSFABQgQjRwIBw&url=https%3A%2F%2Fwww.pinterest.com%2Fpin%2F488077678340392664%2F&bvm=bv.139782543,d.ZGg&psig=AFQjCNHDd6DpW01zQoCDRZKtIYVKaIV0jQ&ust=1480432143125266
Psychosociale aspecten Baby- peutertijd: Belemmering ontwikkeling veilige hechting Goed exploratiegedrag Vermogen om gevoelens en toestanden van opwinding te regulieren Nadelig invloed op socialisatie, separatie en individuatie. Kleuter- en basisschoolleeftijd: Belemmering in leerhouding en prestatiemotivatie Adolescentie: Belemmering in ontwikkelen eigen identiteit Voltooien van een opleiding en beginnen van een baan https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjqztyw28vQAhVD2hoKHQf_BgcQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.publicdomainpictures.net%2Fview-image.php%3Fimage%3D19826%26picture%3D%26jazyk%3DNL&bvm=bv.139782543,d.ZGg&psig=AFQjCNE_pvfZtRIXKrPGVn49X7U67myHIA&ust=1480431524202404
Achtergronden en mogelijke oorzaken Het kind of adolescent zelf: Negatieve levenservaringen (life events) Genetische factoren Negatieve zelfrepresentaties Negatieve denk- en zingevingsstijl Aangeboren/ verworven handicaps/ aandoeningen https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjtsZfM28vQAhUCXBoKHe2YCMoQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.goedgevoel.be%2Fgg%2Fnl%2F11%2FPsychologie%2Farticle%2Fdetail%2F1464122%2F2012%2F07%2F03%2FPessimist-tot-in-de-kist-Negatief-denken-maakt-gelukkig.dhtml&bvm=bv.139782543,d.ZGg&psig=AFQjCNGxADQuhrQgJlTtVnd-6r4w84CViw&ust=1480431593544589
Achtergronden en mogelijke oorzaken De omgeving: Ziekte bij ouders, broer/zus levert een ernstig depressierisico Opvoedingsstijlen (autoritaire stijl of permissieve stijl) Onderschikking van de belangen van het kind (misbruik/ pesten/ mishandeling) Culturele en religieuze conflicten https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjKuJbX28vQAhXC7hoKHaPbDXEQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Flesbonsecoliers.com%2FBlog%2Ftag%2Fenfant%2F&bvm=bv.139782543,d.ZGg&psig=AFQjCNHtifJShBm2UI6iOWUPItKZKtvB0A&ust=1480431616184144
Diagnose Onderzoekscondities: Instrumenten en procedures: Rekening houdend met de determinanten Kind/ adolescent heeft de vrijheid zich in therapie en onderzoek te uiten over alles waar hij mee zit. Instrumenten en procedures: Zelfrapportage vh. Kind (stemming, suïcidaal, cognities, weerbaarheid, …) Vragenlijsten, tests, interviews Klinisch interview (gestandaardiseerd met kind en ouders) Psychologisch/ psychiatrisch onderzoek Interview met ouders Schoolinlichtingen en observaties https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiZx-P82svQAhXIExoKHSkeB6wQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fdgbs.de%2Fbipolare-stoerung%2Fdiagnose%2F&psig=AFQjCNHZsxY9ikCKOrRLrmUcSZ1kPz33BA&ust=1480431426347837
Behandeling Behandelcondities: Willen meewerken van ouders/ gezin en kind Grote kans op weerstandsreactie indien niet meewerken Therapievormen: Gezonde leefstijl (voldoende slaap, goed eten, verzorging, … ) Psycho-educatie Individuele inzichtgevende en verwerkende en/of cognitief gedragstherapeutische of interpersoonlijke psychotherapie. Groepspsychotherapie voor jongeren bij wie de therapiedoelstellingen beter in een confrontatie met groepsgenoten te bewerken zijn dan in een individueel contact. (Medicatie ter verlichting van de stemming en ondersteuning van andere therapieën.)
Preventie « Depressiecursus » Faalangsttraining Pestprojecten Risicosituaties in het oog houden (artsen, leerkrachten) https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi53oOI3cvQAhWL1hoKHSurBw8QjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fstejeannedarc.eklablog.com%2Frecent%2F2&bvm=bv.139782543,d.ZGg&psig=AFQjCNEgle8XbBJ9QqQTiln9BjjkTlE-hw&ust=1480431986325714