Meervoudige identiteiten & het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Advertisements

Vrouwen: Wij kiezen voor de vrijheid (LB 311) t. W. van der Zee; m. F.A. Mehrtens.
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Sociale Agenda Presentatie van Krijn van Beek voor de Actuele Tafel NGB en ROI, 18 oktober 2006.
Botsende culturen & Grondrechten dia 1 – 10 : 2 lessen
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Trends en Toekomst van werk in Noord-Holland
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Tussenrapportage KleurRijk Almelo Februari Hoofddoelen 1.Gedeelde visie op integratie 2.Netwerkvorming 3.Wetenschappelijke onderbouwing 4.Kennisoverdracht.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Stijn Suijs:.  Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen.
S TEUNPUNT G ELIJKEKANSENBELEID ZOEMT IN OP SOCIAAL - CULTURELE INTEGRATIE BIJ ALLOCHTONEN Maarten Van Craen, Kris Vancluysen, Johan Anckaert, Marjan Aerschot.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Marc Vermeulen Velon conferentie 2008 Veldhoven
Vier Vrijheid 13.1.
(H)erkend multi-talent Martha Meerman Lector gedifferentieerd HRM.
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
Van spreidingsbeleid naar een lokaal integraal onderwijsbeleid Herman van Burk beleidsambtenaar gemeente Tiel.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Ondernemen(d) in het onderwijs
 Grensoverschrijdend pubergedrag;  Voortgezette scholen;  Omgaan met…;  Jeugd en Co.
Kunnen wij het samen Passend maken?
Van ICT-coördinator naar ICOACH
‘Moeder’ leert ons naar boven en naar buiten kijken, om echt kerk van Christus te zijn. preek over Galaten 4 : 26.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Het Lyceum Blekerskade 11 – Alkmaar vwo-Xtra afdeling klas 1 t/m 3 instroomjaarlaag 3 e klas havo - vwo vwo-afdeling klas 4 t/m 6 havo-afdeling klas 4.
Erasmus Universiteit Rotterdam Vrije Universiteit Amsterdam
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
MIJNPLEIN-LEZING 3 SEPTEMBER 2014 Identiteit en krimp: moet het een onsje méér of een onsje mìnder?
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
HOE ZIT HET MET ONZE ‘K’?. TELEVOTING TEST 7 vragen 10 seconden Resultaat op scherm.
Studiedag ‘Should I stay or should I go ?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015.
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Workshop Identiteit?.
Diploma Innovation Lab De KU Leuven benoemt tot Innovation Expert “Bouw je eigen batterij”, 1 ste PLAATS School
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
STIMULANS KWALITEITSZORG augustus Gegevens van de school Raad van Toezicht: 5 leden Bestuur : 3 schoolleiders en 1 directeur van het stafbureau.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
6 februari 2012 WELKOM!. Augustinusschool  Christelijke basisschool op reformatorische grondslag ◦ Opvoeding en onderwijs naar Gods Woord:  Gebed en.
Het keurslijf van de universiteit Door Sabine Van Huffel VAPL.
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Pedagogiek als beroep.
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf.
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Ongelijkheid in het onderwijs – Voorbij de usual suspects
Culturele diversiteit
Preek over Romeinen 14:1-3.
Gelijke kansen op school: het kan!
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
De toekomst van schools onderwijs vanuit pedagogisch perspectief
Een beetje menselijk doen, graag!
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Grappen over identiteit
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Hoe jongeren hun leven zelf vorm kunnen geven
Transcript van de presentatie:

Meervoudige identiteiten & het onderwijs Prof. dr. Orhan Agirdag KU Leuven www.orhanagirdag.com @orhanagirdag

Identiteitsdebat voorbije week “Ziekmakend debat” “Wederzijde F*ck You” “De nieuwe clickbait”

≠ Vingerafdruk Identiteit Individueel Gedeeld Eenvormig Meervoudig Biologisch Sociaal

“Allochtoon” Moeder Kunstenares Juriste Schrijfster

Vrouw Top academicus Katholiek Rector Arts

≠ Vingerafdruk Identiteit Individueel Gedeeld Eenvormig Meervoudig Biologisch Sociaal

Biologie ≠ Identiteit

≠ Vingerafdruk Identiteit Individueel Gedeeld Eenvormig Meervoudig Biologisch Sociaal

Identiteiten van scholen? Identiteiten van leerlingen? Twee Uitdagingen Identiteiten van scholen? Identiteiten van leerlingen?

Hoe omgaan met identiteiten van scholen? ??? “Wij zijn een open katholieke school” “Wij zijn echte jenaplanners” ??? “Onze school kiest volledig voor actief burgerschap” ??? “Wij zijn een kindgerichte school”

Hoe omgaan met identiteiten van leerlingen? Assimilatie Kleurenblindheid Multiculturalisme Kwaliteit Vrijheid Gelijkheid Bewustzijn Haalbaarheid

Meervoudige identiteiten & het onderwijs Prof. dr. Orhan Agirdag KU Leuven www.orhanagirdag.com @orhanagirdag