dans votre pratique – in de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
En 2008 nous vous souhaitons des gens qui vous aident. In 2008 wensen we jullie veel helpende handen.
Advertisements

OCMW Antwerpen individuele vrijetijdsbemiddeling
La part des Femmes reste trop faible dans l’action syndicale.   Affiliées : 42 %  Militantes : 28 %  Permanentes : 20 % chiffres au niveau de la Confédération.
  Droogbed (+) cursus.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
3 vwo+ Grammaire chapitre 2
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Grammaire thème 6 4 vwo.
Pilootproject Ervaringsdeskundigen in armoede en sociale uitsluiting binnen de Federale overheid Externe tussentijdse evaluatie Projet pilote Médiateur.
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
Franse Les Les 18 Vorige les & huiswerk Zinnen maken / herhalen
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Franse Les Les 7 Vorige week Voyages p. 18/19 Verbe : avoir + faire
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Ziekte van Crohn en colitis ulcerosa Maladie de Crohn et colite ulcéreuse Onderzoek bij de patiënten Enquête auprès des patients.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
‘Toerisme (z)onder de grens’ Taaluitwisselingsproject Projet d’échange linguistique.
Methodiek: Plancyclus
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Bianca Merken Ma classe got talent! Bianca Merken
Etude activation sociale/Studie sociale activering Groupe de travail activation 11/10/11 Werkgroep activering 11/10/11.
Evaluatie Cursus.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Meer interactie met de OCMW's via de sociale media LinkedIn: een groep voor uitwisseling van goede praktijken.
MAATSCHAPPELIJKE STAGE SAMENLEVEN KUN JE LEREN Les stages sociaux Informations générales Les stages sociaux, vivre ensemble, ça s’apprend.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Ouders met (ernstige) psychische aandoeningen hebben kracht voor ouderschap. Lectoraat Rehabilitatie Groningen.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Workshop Vrouwen als alleenstaande moeders bij het OCMW
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Cursus vrijwilligers werven
Franse Les – 1e jaar Les 9 Aujourd’hui nous sommes …. Unité 2 page 25
Franse Les Les 1 Kennismaken / uitleg Uitleg methode Hoofdstuk 1a
Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen
Instrument Évaluation Violence entre Partenaires 15 décembre 2016
AMIF 09/08/
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Une approche en chaîne de la violence intrafamiliale
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
« 2003 – 2007, une législature marquante pour les indépendants »
1. Housing First Belgium: Oorsprong
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
ONTDEK DE LEIESTREEK MET EEN GREETER!
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Mesurer l’empowerment – résultats Meten van empowerment – resultaten
Gezondheidsvoorzorgen op reis La santé en voyage
KICK OFF AMIF 31 2 juli juillet 2018.
DEPARTEMENT WERK EN SOCIALE ECONOMIE
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Empowerment van alleenstaande moeders binnen het OCMW– MIRIAM
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
Welkom bij DAIly NURSE.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Coaching.
Stuyflab transfrontalier grensoverschrijdend Stuyflab
Infosessie AMIF 42 Séance d’information FAMI 42
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

dans votre pratique – in de praktijk

2 Produits – 2 Producten In uw map vindt u twee brochures. Ze zijn het resultaat van het pilootproject; in het methodiekenboek wordt de methodiek MIRIAM uitgelegd. Er staat een stappenplan in voor wie wil beginnen met MIRIAM en er staan heel wat inspirerende voorbeelden in vanuit het pilootproject Het instrument is een tool voor de sociaal werker: die tool kan worden gebruikt gedurende het hele begeleidingstraject-

Plan par étapes – Stappenplan SÉLECTION DES PARTICIPANTES ENTRETIEN PRÉLIMINAIRE ET ANALYSE DE LA SITUATION Réalisation d'une mesure zéro Inventaire des souhaits et des attentes PLAN D'ACCOMPAGNEMENT Définition des objectifs et des actions Affi nement et exécution du plan d'accompagnement Évaluation à mi-parcours et corrections ÉVALUATION FINALE ET CONCLUSION Mesure finale Conclusion et suivi SELECTIE VAN DE DEELNEEMSTERS INTAKE EN SITUATIEANALYSE Uitvoeren van een nulmeting over de startsituatie In kaart brengen van de wensen en verwachtingen BEGELEIDINGSPLAN Doelen en acties bepalen Begeleidingsplan verfijnen en uitvoeren Tussentijdse evaluatie en bijsturing EINDEVALUATIE EN AFRONDING Eindmeting Afronding en nazorg Alle stappen staan beschreven in het methodiekenboek: de selectie van de deelneemsters: wie selecteer en hoe selecteer je? De intake en situatieanalyse van de vrouw. Stap 3 is dan het opmaken van een begeleidingsplan en stap 4 de evaluatie en afronding van het traject. Het begeleidingsinstrument wordt gebruikt vanaf stap 2 tot en met stap 4.

1. Sélection - Selectie situation de monoparentalité alleenstaande mama’s situation persistante de pauvreté in persistente armoede des enfants (-6) met kinderen (-6) la participation est libre ! vrijwillige deelname! Uitleg: Persistente armoede: geen voorbijgaande vorm van armoede, geen tijdelijke vorm van armoede, moeders die sterk geisoleerd zijn, die een combinatie van problemen kennen en die met de gewone begeleiding geen vooruitgang lijken te maken Kinderen onder 6: het is een keuze, maar we stelden vast dat moeders met jonge kinderen vaak bijkomende problemen hebben omwille van het gebrek aan betaalbare kinderopvang Het selectieproces: de aangestelde casemanager samen met collega’s, vrijwilligheid van deelname is erg belangrijk om resultaten te kunnen bereiken

11. Intake + analyse entretien préliminaire plus d'un entretien intakegesprek caractéristiques du profil persoonskenmerken (wie?) mesure zéro beginsituatie (nulmeting) souhaits et attentes wensen en verwachtingen plus d'un entretien niet 1 gesprek la vue de la maman de mening van de mama se connaître – lien de confiance elkaar leren kennen - vertrouwensband Intake: wie is die vrouw? Wat is het parcours dat ze al heeft afgelegd, ook in het OCMW, waarom wil ze deelnemen aan deze begeleiding? Wat zijn haar wensen en verwachtingen? Van het OCMW, van de nieuwe begeleiding enzovoort – de casemanager bouwt voort op gegevens die al aanwezig zijn in OCMW – de mening van de mama is belangrijk en telt mee. Er wordt veel uitleg gegeven over MIRIAM: welke begeleiding, wat ze kunnen verwachten en wat van hen wordt verwacht Het gaat niet om één gesprek – om al die info te verzamelen en elkaar goed te leren kennen, is het wellicht nodig om elkaar een paar keer te zien

II. Mesure zéro - Nulmeting Met dit invulformulier (dat u vindt op blz 26 van het instrument) kijken we hoe sterk het empowerment van de vrouw is: hoe sterk staat zij in het leven? Het is belangrijk dat deze invuloefening wordt afgenomen bij het eerste of tweede contact met de vrouw, want eens de begeleiding is gestart, zal het empowerment toenemen en kunnen we niet meer over een beginsituatie of over een nulmeting spreken. Op het eind van de begeleiding wordt dezelfde oefening gemaakt (zie blz 27 eindmeting) en door de twee oefeningen te vergelijken, kan men duidelijk zien hoe de begeleiding het empowerment van de vrouw heeft versterkt, heeft vergroot. Deze oefening is gebaseerd op de empowermentmeter die gebruikt werd in het onderzoek dat Lynn net heeft toegelicht.

II. Souhaits et attentes II. Wensen en verwachtingen De quoi a-t-elle besoin pour cela ? Situation financière À quel point cela est-il important pour elle ? Activation sociale Quels sont ses points forts dans ce domaine ? Quelles sont ses forces intérieures dans ce domaine (par exemple une forte motivation,…) Logement Mobilité Santé physique Bien-être psychique Quelles sont ses ressources dans ce domaine ? Réseau sociale Temps libre Soins des enfants Vie dans son ensemble Quelle est la situation de la femme actuellement ? Que veut-elle atteindre ? In het gesprek worden ook 10 levensdomeinen overlopen: de Financiele situatie, Sociale activering, Woonsituatie, Mobiliteit, Lichameljke gezondheid, Mentaal welbevinden, Sociaal netwerk, Vrije tijd en participatie, Zorg voor de kinderen en Het leven als geheel Er wordt gevraagd naar de huidige situatie, naar de wensen van de vrouw, wat zij denkt dat er nodig is om die wensen te bereiken, op welk punt zij tevreden zal zijn, wat zijn haar sterke punten in dat levensdomein en op welke hulpbronnen kan zij beroep doen? Elk levensdomein wordt overlopen en besproken, als he tniet tijdens het eerste gesprek gebeurt, dan wel tijdens het tweede of het derde. Het is nuttig om tijdens die gesprekken alle thema’s terug te laten komen, zodat ook dingen naar boven komen, die misschien wat gevoelig liggen en waarover men niet gemakkelijk spreekt.

II. Exemple - Voorbeeld Lynn: dit is één voorbeeld van de vragen die gesteld worden of overlopen worden, ik koos voor wonen omdat het een groot probleem is (dat zeg je er best bij). Overloop de vragen en geef er wat uitleg bij en idem voor de score. Zeg erbij dat ze mee kunnen kijken in het instrument op blz 10

II. Exemple - Voorbeeld In het methodiekenboek vindt u deze illustratie terug; De bedoeling is immers om een applicatie te ontwerpen voor het instrument, daarbij zouden de resultaten van de invuloefening over empowerment en de levensdomeinen omgezet worden in deze visuele weergave. Je ziet dan onmiddellijk op welke levensdomeinen een vrouw goed scoort en op welk levensdomein ze minder goed scoort. In dit voorbeeld zien we dat…..

III. Plan d’accompagnement III. Begeleidingsplan quels objectifs la participante souhaite-t-elle atteindre ? Dans quels délais ? welke doelen wil deze vrouw bereiken? op welke termijn? hoe gaat ze die doelen bereiken – welke acties zijn nodig? comment va-t-elle atteindre ces objectifs ? – Quelles actions sont nécessaires ? wat is de evaluatie van de resultaten na een bepaalde gestelde termijn? quelle est l’évaluation des résultats après un délai fixé ? welke verdere acties zijn nodig? Hoe wordt het plan bijgesteld? quelles actions supplémentaires sont nécessaires ? Comment le plan est-il ajusté ?

III. Plan d’accompagnement III. Begeleidingsplan collectieve en individuele acties ensemble avec la maman samen evalueren en bijsturen objectifs SMART chaque domaine de vie actions personnalisées actions collectives et actions individuelles évaluer et ajuster ensemble samen met de mama SMART doelstellingen elk levensdomein aangepaste acties

III. Plan d’accompagnement III. Begeleidingsplan En groupe In groep apprendre en répétant leren door herhaling échanger des expériences uitwisselen van ervaringen une meilleure comprehension inzicht verwerven de (groep) vrouwen te versterken renforcer la groupe, les femmes We leggen de nadruk op de groepsbijeenkomsten. Het is voor vele OCMW’s en maatschappelijk werkers een nieuwe manier van werken. Het is dan ook een van de grote vernieuwingen die MIRIAM biedt. Waarom vinden we die collectieve aanpak zo belangrijk? Een goede groepsbijeenkomst biedt kansen: - om te leren door herhaling van wat in de individuele begeleiding al aan bod kwam, want herhaling is een sterk leermiddel - om te leren door het uitwisselen van ervaringen leren vrouwen van elkaar mogelijke oplossingen voor knelpunten en problemen - om inzicht te verwerven door samen thema’s te bespreken leren de vrouwen dat het geen toeval is dat vele alleenstaande moeders met dezelfde problemen kampen en krijgen ze inzicht in de mechanismen van genderdiscriminatie - om de (groep) vrouwen te versterken: de vrouwen leren dat er organisaties zijn waar ze steun vinden en dat ze in groep sterker staan om zaken te veranderen.

III. Plan d’accompagnement III. Begeleidingsplan En groupe In groep een goed thema une bonne thematique forme et approche adaptées aangepaste vorm en aanpak praktische randvoorwaarden conditions pratique

IV. Evaluation - Evaluatie La fin du voyage… Het einde van het traject réfléchir sur les résultats et le suivi gesprek over resultaten en vervolg mesure finale empowerment eindmeting empowerment bilan et perspectives d’avenir toekomstperspectieven Op het eind wordt het traject geëvalueerd, met elke vrouw apart en ook met de hele groep. Individueel gesprek: Werden de resultaten behaald? Waarom wel/niet, wat moet er nog gebeuren? Wordt er een vervolg gegeven op dit traject, zo jan, hoe?? Door wie??? Elke vrouw geeft opnieuw een score aan elk levensdomein En de empowermentmeting gebeurt voor de tweede keer. In groep worden dezelfde vragen gebruikt in een aangepaste vorm.

Important - Belangrijk nazorg rôle central du case manager au sein du CPAS suivi centrale rol van de casemanager inbedding in OCMW Drie belangrijke voorwaarden voor het slagen van MIRIAM ! Uitleg geven bij elk ervan