Informatieplan 2016 – hoofdlijnen -

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
Advertisements

Zaakgericht Werken.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Zaakgericht werken in samenhang
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Informatieplan Ambities en Aanpak
Governance van de informatievoorziening
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Producten & Werkprocessen
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Governance van de informatievoorziening
Jeugdhulp Oktober 2014.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
ICT plan 4 september i-NUP I-NUP bouwt voort op het NUP, het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid. Aan dit programma lag.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Voortgangsrapportage Vitaal Leudal September – Oktober 2014 Tbv commissie Bestuur en Middelen oktober 2014.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Een kwestie van kiezen 1Zaakgericht Werken - een kwestie van kiezen.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
 Dynamiek waarbinnen PeelrandWonen opereert is:  -Complex,  -Vragend  -Oordelend  -Uitdagend  Visiedocument biedt de ruimte om flexibel in te spelen.
Stand van zaken organisatieontwikkeling Voorbereidende raadsvergadering 7 december 2011.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
Cliëntenraad Sociaal Domein
Omgevingswet en Gezondheid
Schakeldag Zelf de Omgevingswet presenteren
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Het E-depot van Rotterdam
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
“Omgeving in beweging”
Taskforce op bezoek bij VIAG congress
Open Data gemeente Nijmegen
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Informatieplan 2016 – 2019 - hoofdlijnen -

Inleiding Het Informatieplan sluit aan op het collegeprogramma en de doelstellingen van de organisatie; heeft betrekking op de periode 2016-2019 en zal jaarlijks worden geactualiseerd; is bedoeld als instrument om de ontwikkelingen en investeringen op het gebied van Informatievoorziening goed te kunnen sturen; legt de inrichtings & architectuurprincipes rondom informatievoorziening voor de gemeente Leusden ondubbelzinnig vast; geldt als het kader waarbinnen de komende jaren de prioriteiten ten aanzien van de informatievoorziening van Leusden bepaald worden; benoemt de speerpunten op het gebied van de informatievoorziening voor de komende periode; geeft een duiding van de benodigde middelen om invulling te geven aan de ambitie van de uitvoeringsagenda ten opzichte van het beschikbare budget.

Doelstellingen en kernvragen Inzicht verkrijgen op impact van de strategie en bijbehorende doelstellingen van de gemeente Leusden Inzichtelijk hebben hoe de huidige bedrijfsinrichting, informatievoorziening en ICT met elkaar samenhangen (IST) Inzichtelijk maken hoe het landschap van producten, processen en systemen eruit moet zien om de doelen van de organisatie te kunnen realiseren (SOLL) Inzichtelijk maken welke programma’s en projecten er dan uitgevoerd moeten worden Prioriteren van deze projecten Kernvragen Hoe ziet de gewenste bedrijfsinrichting en informatiehuishouding eruit? Welke stappen in bedrijfsinrichting, informatievoorziening & ICT moeten we zetten om dit te realiseren? Waarin gaan we investeren en waarin niet?

Informatievoorziening Raamwerk voor informatieplanning Bedrijfsinrichting Informatievoorziening ICT Strategie Uitgangspunten Architectuur Actiepunten Projecten

Landelijke ontwikkeling Informatievoorziening Landelijke visie op dienstverlening Ontwikkeling Digitale overheid Toenemende aandacht voor veiligheid en privacy Informatievoorziening Sociaal Domein Beëindiging operatie NUP Implementatie Omgevingswet Zaakgericht Werken

Bestuurlijke ontwikkelingen (1/2) Uit het Coalitieakkoord 2014-2018 De gemeente faciliteert de samenleving bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid. De gemeente werkt aan beschikbaarheid van gegevens en inzet van digitale communicatiemiddelen om de samenleving te faciliteren. Controle door de gemeenteraad op de samenwerking met andere gemeenten. De samenwerking met andere gemeenten moet leiden tot tijdige bestuurlijke kaderstelling, transparantie en informatie om de gemeentelijke besluitvorming te verbeteren. Uit het College Uitvoeringsprogramma (CUP) Goede dienstverlening en communicatie. Inspelen op de behoefte van de inwoners door het gebruik van: sociale media, ontwikkelingen websites, app’s en online platforms. Uitgangspunt is dat inwoners en bedrijven alle gegevens waarover de gemeente beschikt kunnen zien (binnen huidige wet en regelgeving). Te bevordering dat persoonlijke gegevens eenmalig aangeleverd worden zodat ze meervoudig gebruikt kunnen gebruiken. Samenwerking, uitbesteden en hosting Gezien de ontwikkelingen die op de gemeente Leusden afkomen krijgt intergemeentelijke samenwerking een prominente plek bij de doorontwikkeling van de organisatie de komende jaren. Uitgangspunt bij het inrichten van samenwerkingsverbanden, is dat de politieke identiteit gewaarborgd blijft.

Bestuurlijke ontwikkelingen (2/2) Ambities dienstverlening Het Klant Contact Centrum (KCC) van Leusden is regisseur van alle dienstverleningsvragen van burgers, bedrijven en maatschappelijke instellingen. Via diverse kanalen (post, mail, telefoon, balie) komende vragen binnen via het KCC. Het KCC bewaakt de voortgang op afhandeling, digitaliseert zoveel mogelijk werkprocessen en signaleert vanuit binnenkomende vragen en klachten trends. De volgende kaders worden aangehouden: Pragmatiek: 80/20 regel. Dit wil zeggen dat de digitale afhandeling zich richt op de top 20 van meest gevraagde producten; 80% antwoord op informatievragen (inclusief doorverwijzen); Dienstverlening is gemeentelijke verantwoordelijkheid; Bij uitvoering door externen worden afspraken gemaakt over kwaliteit van dienstverlening. Bedrijfsvoering en huisvesting De organisatie wil werken op de “Leusdense manier”. Dat betekent concreet: Medewerkers werken onafhankelijk van tijd en plaats; Medewerkers delen digitaal hun kennis en ervaring en werken integraal; De verantwoordelijkheid wordt zo laag mogelijk in de organisatie gelegd.

Wettelijke verplichtingen Toelichting/stand van zaken Mijn Overheid Maakt onderdeel uit van implementatie Zaaksysteem. GBLT is aangesloten. Antwoord voor bedrijven Invoering e-Herkenning in 2017 Digitaal 2017 Opgenomen in de acties van het Informatieplan 2016-2019 BGT Gerealiseerd in samenwerking met Barneveld Operatie BRP Wordt via de samenwerking BLNP opgepakt, trekker Nijkerk BRO Moet in 2017 ingepland worden Omgevingswet Wetgeving moet nog worden aangepast Datalekken Procedure vastgesteld.

Doelstellingen 2016 - 2019 Doorontwikkelen (digitale) dienstverlening De doelstellingen geven aan waarop de gemeente zich de komende jaren richt. Het prioriteren van nieuwe wensen, veranderingen en andere ontwikkelingen wordt gedaan op basis van deze focuspunten. Als nieuw binnengekomen veranderingen hier niet op aansluiten, dan krijgen deze automatisch een lagere prioriteit, tenzij vanwege belangrijke veranderingen de doelstellingen van de gemeente wijzigen. Doorontwikkelen (digitale) dienstverlening Faciliteren van burger- en bedrijf participatie Sociaal domein: verdere implementatie decentralisaties Bevorderen samenwerking (met overheidsorganisaties) Professionaliseren i-voorziening en -organisatie (toegankelijkheid, complexiteitsreductie, architectuur, beveiliging, projectmatig werken) Leusdense Werkwijze: (Effectief, efficiënt, zaakgericht, HNW) Leefomgeving: implementatie omgevingswet (2016-2018) Innovatie (Apps, Social media, duurzame energie, Smart City) Basis op orde (verbeteren interne bedrijfsvoering) Nieuwbouw gemeentehuis (verhuizingen)

Inrichtingsprincipes gemeente Leusden De inrichtingsprincipes vormen een basis voor de (informatie)architectuur van de gemeente Leusden. Nieuwe wensen, veranderingen en andere ontwikkelingen zullen dan ook aan deze inrichtingsprincipes (en hieruit voortvloeiende architectuurprincipes) getoetst moeten worden. Denkt vanuit de positie van de klant Maakt gebruik van generieke processen en functies Digitaliseert haar diensten en processen Maakt hergebruik van gegevens Maakt verantwoord gebruik van informatie door middel van goed beheer en degelijke beveiliging Werkt samen met anderen gemeenten en voert er regie op Faciliteert tijd en plaats onafhankelijk werken Richt haar dienstverlening, processen, informatievoorziening en technische omgeving flexibel, samenhangend, gestandaardiseerd en toekomstgericht in

Applicatiearchitectuur - soll

Programmalijnen 2016-2019 Het programma voor 2016-2019 bestaat voor de gemeente Leusden uit de volgende programmalijnen. Ieder van deze programmalijnen bestaat uit een of meerdere projecten. Daarnaast heeft ieder zijn eigen tijdslijn, maar zijn ook onderlinge afhankelijkheden. Professionalisering i-organisatie en i-voorziening Gemeentelijke samenwerkingen Programma Website & Zaakgericht Werken Gegevensmanagement Management Informatie Sociaal Domein Omgevingswet Nieuwbouw Overige projecten

Projecten 2016-2019 Projecten per programmalijn Professionalisering i-organisatie en i-voorziening 1.1 Professionalisering i-organisatie 1.2 Informatiseringsbeleid 1.3 Informatieveiligheid 1.4 Professionaliseren i-voorziening Gemeentelijke samenwerkingen 2.1 Samenwerkingsverbanden (algemeen) 2.2 Samenwerking BLNP Programma Website & Zaakgericht Werken 3.1 Programmamngt Website/Zaakgericht werken 3.2 Website 3.3 eFormulieren 3.4 Zaakgericht Werken 3.5 Koppelingen Gegevensmanagement 4.1 Gegevensmanagement 4.2 Basisregistraties 4.3 Implementatie Beheersysteem (Barneveld) 4.4 Digikoppeling 4.5 Algemene Verordening Gegevensbescherming Management Informatie 5.1 Management Informatie Sociaal Domein 6.1 Verkenning Sociaal Domein 6.2 Informatieplan Sociaal Domein Omgevingswet 7.1 Omgevingswet 7.2 Doorontwikkeling WABO Nieuwbouw 8.1 Nieuwbouw Overige projecten 9.1 Dienstverlening voor bedrijven 9.2 Uitwijk Burgerzaken 9.3 Innovatie 9.4 Implementatie RIS/BIS 9.5 Document Sharing 9.6 Vervanging server hardware 9.7 Implementatie digitale communicatie en telefonie 9.8 eiDAS aansluiting

Projecten 2016-2019 Indeling naar soort project Wettelijk verplicht 1.3 Informatieveiligheid 3.3 eFormulieren 3.5 Koppelingen 4.1 Gegevensmanagement 4.2 Basisregistraties 4.3 Implementatie Beheersysteem (Barneveld) 4.4 Digikoppeling 4.5 Algemene Verordening Gegevensbescherming 7.1 Omgevingswet 7.2 Doorontwikkeling WABO 9.1 Dienstverlening voor bedrijven 9.2 Uitwijk Burgerzaken 9.4 Implementatie RIS/BIS 9.8 eiDAS aansluiting Gemaakte keuze/in uitvoering 1.1 Professionalisering i-organisatie 1.2 Informatiseringsbeleid 1.4 Professionaliseren i-voorziening 2.1 Samenwerkingsverbanden (algemeen) 2.2 Samenwerking BLNP 3.1 Programmamngt Website/Zaakgericht werken 3.2 Website 3.4 Zaakgericht Werken 8.1 Nieuwbouw 9.6 Vervanging server hardware Nog te kiezen 5.1 Management Informatie 9.3 Innovatie 9.5 Document Sharing 9.7 Implementatie digitale communicatie en telefonie

Prioriteitstelling programmalijnen Belang - risico matrix Professionalisering i- organisatie en i-voorziening Gemeentelijke samenwerkingen Programma Website & Zaakgericht Werken Gegevensmanagement Management Informatie Sociaal Domein Omgevingswet Nieuwbouw

Capaci-teit (incidenteel) Financiën-kosten Kosten (bedragen x € 1.000) Capaci-teit (incidenteel) ICT kosten (incidenteel) (structureel) Wettelijk (W) Gemaakte keuze (G) Nog te kiezen (K) 1. Professionalisering i-organisatie en i-voorziening 324 36 15 G 2. Gemeentelijke samenwerkingen 93 30 3. Website en zaakgericht werken 160 145 8 W/G 4. Gegevensmanagement 166 50 58 W 5. Management informatie 32 K 6. Sociaal Domein 7. Omgevingswet 54 21 8. Nieuwbouw 175 9. Overige projecten 118 81 W/G/K Totaal 979 466 183

Capaci-teit (incidenteel) Financiën-dekking Dekking (bedragen x € 1.000) Capaci-teit (incidenteel) ICT kosten (incidenteel) (structureel) Wettelijk (W) Gemaakte keuze (G) Nog te kiezen (K) 1. Professionalisering i-organisatie en i-voorziening 180 G 2. Gemeentelijke samenwerkingen 93 30 3. Website en zaakgericht werken 65 3 W/G 4. Gegevensmanagement 96 37 W 5. Management informatie 32 K 6. Sociaal Domein 7. Omgevingswet 40 18 8. Nieuwbouw 175 9. Overige projecten 41 78 W/G/K Totaal 544 270 136

Capaci-teit (incidenteel) Financiën-saldo Saldo (bedragen x € 1.000) Capaci-teit (incidenteel) ICT kosten (incidenteel) (structureel) Wettelijk (W) Gemaakte keuze (G) Nog te kiezen (K) 1. Professionalisering i-organisatie en i-voorziening -144 -36 -15 G 2. Gemeentelijke samenwerkingen 3. Website en zaakgericht werken -130 -80 -5 W/G 4. Gegevensmanagement -70 -50 -21 W 5. Management informatie K 6. Sociaal Domein 7. Omgevingswet -14 -3 8. Nieuwbouw 9. Overige projecten -78 -30 W/G/K Totaal -435 -196 -47

Financiën-totaal overzicht Kosten 2017 2018 2019 ev Incidenteel (capaciteit + kosten) 1.445.000 Dekking incidenteel 814.000 Saldo incidenteel - 631.000 Kosten structureel proj.+kapitaallasten 183.000 181.000 180.000 Dekking structureel 136.000 148.300 154.300 Saldo structureel - 47.000 - 32.700 - 25.700

Financiën-dekkingsvoorstel 2017 2018 2019ev. Nodig saldo incidenteel - 631.000 Uit reserve maatsch. vraagstukken* 500.000 Incidenteel tekort (uit alg. reserve) - 131.000 Nodig saldo structureel - 47.000 - 32.700 - 25.700 Meenemen Voorjaarsnota 2017 47.000 32.700 T.l.v. Begrotingsresultaat 2019 25.700 * = reeds bestemd voor ICT