Onderwijsdoelen in het dko

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Een initiatief van  Vlaams Theater Instituut  Kunst en Democratie  Initiatief Beeldende Kunst  Initiatief Audiovisuele Kunst  Vlaams Architectuur.
EXPRESSIE in STW = zich uitdrukken.
DISCUSSIETEKST INHOUDELIJKE VERNIEUWINGEN DKO 2 DE NOTA
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Stand van zaken draagvlak dko Klankbordgroep 28 juni 2013.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Evalueren maakt een verschil
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
DKO & Amateurkunsten – stand van zaken beleid Vlaamse Overheid Gent, 22 januari 2015.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
IPC Nederland.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Toekomstgericht onderwijs
Krachtige leeromgevingen
COMPETENT IN ARTISTIEKE COMPETENTIES Implementatie competentiegerichte lespraktijk Lier 9 mei 2016 Gent 12 mei 2016.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
LandkaARTen naar je hand zetten. LAND ART Een stroming in de beeldende kunst, ontstaan in de jaren 60 van de 20e eeuw, waarbij kunstenaars kunstzinnig.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Implementatie competentiegerichte lespraktijk
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Isabelle Wenzel.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Gsiw Strategische planning
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
DKO pedagogische ontwikkelingen
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Pedagogische relatie in VO en MBO
Voorontwerp van decreet Waar staan we?
INFO- EN INSPIRATIEDAGEN
Infosessie Begrippen in de kijker Inschrijvingen
Model academiereglement deeltijds kunstonderwijs
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
nieuwe leerplannen DKO
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Dag van het Deeltijds Kunstonderwijs
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
Cijferloos lesgeven bij talen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
The Future Teacher 3.0.
OOSTENDE DEMOGRAFIE / Bevolking stijgt: interne & externe migratie Dubbele vergrijzing:50% ouder dan 50 j. - 18% van de bevolking is onder de.
Functiebeschrijvingen DKO
Transcript van de presentatie:

Onderwijsdoelen in het dko De leerkracht als inspirerende persoonlijkheid is de motor van het artistiek leerproces. (pag. 5, conceptnota dko, VP)

Het dko wordt leerlinggericht, doelgericht en actueel. Competentiegericht onderwijs ingang doen vinden in het dko en laten aansluiten op de Vlaamse Kwalificatiestructuur werden als ambities naar voor geschoven. (pag. 6, conceptnota dko, VR)

studieprofiel kunstonderwijs ‘Het studieprofiel kunstonderwijs bestaat uit zes kerncompetenties:

• individuele gedrevenheid tonen:: de leerling vertrouwt op eigen expressiemogelijkheden en wil zijn creatieve resultaten tonen; • creëren en (drang tot) innoveren:: de leerling komt actief en uit zichzelf met artistieke vormgevingen, benaderingen en inzichten; • vakdeskundigheid inzetten:: de leerling zet verworven kunstvormspecifieke kwaliteiten in bij het gebruik van een artistieke uitdrukkingsvorm; • onderzoeken:: de leerling analyseert, reflecteert en communiceert over proces en product; • relaties bouwen en samenwerken : de leerling kan eigen talent en deskundigheid ten dienste stellen van het gemeenschappelijk artistiek doel of project; • presenteren : de leerling toont proces en/of product aan een publiek.

Onderwijsdoelen dko Basiscompetenties 1ste, 2de en 3de graad van de domeinen beeldende en audiovisuele kunsten, dans, woordkunst-drama en muziek Beroepskwalificaties amateur beeldend kunstenaar, amateur cineast, amateur fotograaf, juweelontwerper/goudsmid, kantwerker, amateur ontwerper, restauratievakman meubel, siersmid/kunstsmid, amateur choreograaf, amateur creërend danser, amateur vertolkend danser, amateur creërend acteur, amateur theaterregisseur, amateur vertolkend acteur, amateur creërend muzikant, amateur dirigent, amateur dj, amateur vertolkend muzikant

Situatie : to be - Leerling staat centraal Grotere inhoudelijke autonomie academie, beleidsvoerend vermogen wordt uitgedaagd. Creëren eigen kwaliteitskader en beleid. Differentiatiemogelijkheden, aanbod, traject, opties, Competentiegerichte wijze van lesgeven, leren en evalueren. Nieuwe leerplannen, kunstig competent, OVSG, GO,VO

Nieuwe leerplannen Raamleerplan podium & BK: Kunstig Competent Goedgekeurd maart 2018 Leerplan woord : “de spreekkamer” ingediend. 30/ 01, wachten per 01 / 06 op goedkeuring. OVSG, GO, VO Leerplannen podium, BK ingediend per 15/04 wachten op goedkeuring per 01/06 Leerplannen OVSG staan online: https://www.ovsg.be/extranet/deeltijds- kunstonderwijs/leerplannen

Stappen naar… met de leerkrachten Toelichten en bespreken leerkrachten BC en ED Competentiegericht lesgeven en evalueren, aanpak? per domein, structuuronderdeel, vak. Kunstig competent kan leidraad zijn. Vakoverleg over….. inhoud. Verantwoordelijk voor “kwaliteit”. Academie eigen accenten leggen. Ontwerpen evaluatiecultuur. Aanpassen APP, academie regelement

Klasvloer, uitdagingen, kern - Beginsituatie , Intentiegesprekken - Doelgericht jaarplan - Veelzijdig, veelvormig l - Permanent evalueren, toonmomenten - Feedback - Differentieren

To Do veelvuldig overleg Navormingen: werken met een nieuw leerplan, feedback geven, overleg… enz. Reflectiegroepen, stuurgroep Trial and error Ontwikkeling eigenaarschap leerkracht.