Beter denken om beter te vergaderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Welkom op de informatieavond van groep 1-2
Opkomen voor jezelf.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
De hoeden van Edward de Bono
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
IndividueelGezamenlijk ActiefHardlopen Muren (voetbal tennis) Basketballen Skaten Voetbal, tennis, basketbal…. Verstoppertje Tikkertjes Stand in de mand..
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Zes denkhoeden De Bono Gebruik
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
Waar ben jij heel goed in?
Een nieuw begin met een vriend die je nooit in de steek laat!
Module 1 – Dag 4 Hallo Module 1 – Dag 4 een 1 Module 1 – Dag 4 twee 2.
Morphological matrix, De zes denkhoeden
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Kanjergroep 4.
Edward de Bono’s Zes denkende hoeden
Quiz Start.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
De MedezeggenschapsRaad Inspraak in beleid. Programma Doel MR Taken en verantwoordelijkheden Samenstelling Werkwijze Inspraak: wat betekent dat voor jou?
The Six Thinking Hats WORKSHOP. DIVERGEREN Dit is het genereren van zoveel mogelijk ideeën, feiten, problemen, kenmerken, gevolgen, oorzaken, oplossingen.
Workshop evalueren Dcp
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Zeg Hennie 1 Zeg Hennie is die kat van jou, die kat daar in die schoen? Welnee dat is de mijne niet, groen de mijne die is groen Fa-la-la, fa-la-la, fa-la-la-la-la.
Rineke Dijkstra, strandportretten (1992 – 1994)
Creatief denken en presenteren
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Reflecteren.
Verschillende rollen en stijlen
De leerling of stagiaire in beweging!
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Dagdeel 3 conflicthantering
Presentatie Creëren en innoveren Oefensituatie Jongleren met visie.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Kleding in China. Wat vind jij? 1.Chinese kleding heeft veel meer kleur dan Westerse kleding! 2.In China draagt iedereen lange gewaden en lange jurken.
Duurzaamheid in Gennep
Studieloopbaanbegeleiding
Wat zit er allemaal in je hoofd ?
Week 1, les 5.
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 1 : 1 blik agenda.
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Edward de bono; 6 denkhoeden
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Doelen de dag: Een eenvoudig nieuw arrangement maken op basis van het schema Rekening houden met focus (leerlingen, context, leerplan) Inzicht krijgen.
Mogelijke Jezusbeelden
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Loopbaan en burgerschap les 3
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Actieonderzoek.
Pythagobord.
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Beter denken om beter te vergaderen De denkhoeden van De Bono

Toelichting over de zes hoeden (volgende dia) Inleefspel 1 6 spelers, die elk een andere rol krijgen De anderen van de groep zijn observatoren, die de rollen niet vooraf kennen. Rollenspel: vakvergadering over de keuze van een handboek Reflectie door de observatoren: Wat viel op? Welke eigenschappen hadden de verschillende hoeden? Toelichting over de zes hoeden (volgende dia) Daarna reflectie: welke hoed draag jij vooral tijdens vergaderingen?

Welke hoed zet je op? Denk-hoeden Denkstijl Kenmerken Vragen witte hoed objectief - analytisch Je gaat uit van objectieve informatie, feiten en cijfers. Wat weet ik? Welke informatie heb ik nog nodig? rode hoed gevoelsmatig Je reageert vanuit je emoties, intuïtie, ingevingen en vermoedens. Hoe voel ik mij hierbij? Wat zegt mijn intuïtie mij? zwarte hoed negatief - kritisch Je bent advocaat van de duivel, ziet nadelen, vraagt je af waarom iets niet zal functioneren. Wat kan fout lopen of moeilijk zijn? gele hoed positief - optimistisch Je bekijkt het van de zonnige kant, zoekt voordelen. Wat is goed en haalbaar in het idee? groene hoed creatief Je mag “freewheelen” in je manier van denken, brengt alternatieven en nieuwe ideeën aan. Hoe kan het anders? blauwe hoed beschouwend - controlerend Je bent de dirigent die het proces in de gaten houdt. Hoe kan ik alles efficiënt laten verlopen?

Inleefspel 2 Iedereen draagt nu de groene hoed. De anderen van de groep observeren opnieuw. Rollenspel: vakvergadering over het thema voor een vakoverschrijdend talenproject; inbreng van de vakgroep talen tijdens de opendeurdag; de planning van de vakgroepwerking volgend schooljaar (waar en wanneer?) Reflectie door de observatoren: Wat is het verschil met het vorig inleefspel? Wat doet dit inleefspel jou besluiten? Daarna reflectie: welk effect zou het hebben indien we allemaal een witte hoed opzetten?

Inleefspel 3 Neem een hoed en leef je in. Na 1 min worden de hoeden doorgegeven thema : de directie vraagt om een leerlijn rond spreekvaardigheid  op te stellen, want de doorlichting komt eraan.    Daarna reflectie: hoeveel hoeden kan je op een vergadering dragen? Soms is het nodig om van hoed te veranderen, bvb:..... Voor - en nadelen van de verschillende hoeden? Is deze techniek bruikbaar in je vakgroep?