Aanpak van laaggeletterdheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

Laaggeletterdheid herkennen en aanpakken
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
De kop in het zand? functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
April ’17.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Workshop co-creatie met gemeenten
Herkennen laaggeletterdheid
preek over Deuteronomium 6:20-25
Laaggeletterden herkennen en dan?
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Clarine van Ommeren Stichting Lezen & Schrijven
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
Wat gebeurt er in het land?
12 maart 2015 Bondgenootschap laaggeletterdheid Nijmegen
Laaggeletterdheid in de zorg
Stichting Lezen & Schrijven. Even voorstellen Wie bent u? -Pedagagisch medewerker -Leidinggevende -Beleidsmedewerker -…….?
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
Laaggeletterdheid en werk
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Laaggeletterdheid & De apotheek
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
VSV Ouderbetrokkenheid Commerciële beroepen & Juridische beroepen Francien Baltussen Marcel Verstraeten 10 december 2015 Niet alle verzuimers vallen uit.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Presentatie Laaggeletterdheid Project Lang zullen ze lezen Inge Schouwink BWI Het Palet Schijndel Schijndel, 2 februari 2009.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Taalakkoord: Zet in op Taal!. Teksten begrijpen Hoeveel van een tekst moet je begrijpen om de inhoud te snappen? A. 70% B. 90% C. 100% Bron:
<plaats en datum>
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Stoornis/beperkingen Laaggeletterdheid Thema 8 les 3
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Campagne taalvaardigheid
Lage gezondheidsvaardigheden en laaggeletterdheid
Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden
Groep
taal speelt een rol in alle vakken
Kansarmoede in de kleuterschool
38 Belang 20 95% VERVOLG Halte Taal (balie 34)
Laaggeletterdheid in Nederland
Research Centre for Education and the Labour Market
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
<plaats en datum>
Research Centre for Education and the Labour Market
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Laaggeletterden, migranten & De apotheek
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Aanpak van laaggeletterdheid

Definitie Geletterdheid omvat het kunnen toepassen in het dagelijks leven en in werksituaties van luisteren, spreken, lezen en schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. 23 september 2018

Ervaren Wat heeft u vandaag gedaan (buiten uw werk), waarvoor u moet kunnen lezen, schrijven of rekenen? Hoeveel % van een tekst moet u kunnen lezen om de inhoud te begrijpen? 23 september 2018

60 % Maar toen veegde - - de -- - uit haar gezicht en hij – haar. ‘-- …., neem me niet --- --. Wat is er--?’ riep hij -- . Er stonden drie --- en een – in de - en toen de – mevrouw --- binnen kwam, - ze – zo – dicht - in de hoek – maar niet --- te worden. 23 september 2018

70% Maar toen veegde mevrouw - de -- - uit haar gezicht en hij – haar. ‘-- …., neem me niet - - --. Wat is er gebeurd?’ riep hij --. Er stonden drie dames en een – in de - en toen de – mevrouw --- binnen kwam, drukten – zich zo - - in de hoek – maar niet -- te worden. 23 september 2018

90% Maar toen veegde mevrouw - de slierten – uit haar gezicht en hij herkende haar. ‘-- …., neem me niet kwalijk. Wat is er gebeurd?’ riep hij --. Er stonden drie dames en een heer in de lift en toen de – mevrouw --- binnen kwam, drukten ze zich zo - mogelijk in de hoek om maar niet -- te worden. 23 september 2018

100% Maar toen veegde mevrouw Helderder de slierten kroos uit haar gezicht en hij herkende haar. ‘Gunst …., neem me niet kwalijk. Wat is er gebeurd?’ riep hij verschrikt. Er stonden drie dames en een heer in de lift en toen de druipende mevrouw Helderder binnen kwam, drukten ze zich zo dicht mogelijk in de hoek om maar niet aangeraakt te worden. 23 september 2018

Oplossing? 23 september 2018

Quizvraag 1 Hoeveel laaggeletterden tussen 16 en 65 jaar zijn er in Nederland? A. 0,8 miljoen B. 1,3 miljoen C. 1,8 miljoen

Antwoord Hoeveel laaggeletterden tussen 16 en 65 jaar zijn er in Nederland? A. 0,8 miljoen B. 1,3 miljoen C. 1,8 miljoen

Quizvraag 2 Hoeveel procent van de laaggeletterden is van autochtone afkomst? A. 23% B. 52% C. 65%

Antwoord Hoeveel procent van de laaggeletterden is van autochtone afkomst? A. 23% B. 52% C. 65%

Quizvraag 3 Hoeveel procent van de laaggeletterden heeft een betaalde baan? A. 10% B. 57% C. 65%

Antwoord Hoeveel % van de laaggeletterden werkt? A. 10% B. 57% C. 65%

Samenvatting 1 op de 9 tussen 16-65 jr (12%) 65% is autochtoon 57% werkt hoe hoger de opleiding, hoe lager het percentage laaggeletterden (Bron: PIAAC 2012. Meer informatie klik hier.)

Winst aanpak laaggeletterdheid Uit onderzoek blijkt dat aanpak laaggeletterdheid al na een half jaar impact heeft op het leven van het individu, de laaggeletterde zelf. 70% kan taalvaardigheden beter toepassen 50-65% toename sociale inclusie 53% voelt zich psychisch gezonder 39% voelt zich fysieke gezonder 20-35% heeft betere arbeidsmarktpositie 23 september 2018

Winst aanpak laaggeletterdheid bij ouders Een betere toekomst voor zowel ouder als kind Meer zelfredzaamheid bij ouders Betere communicatie Winst doordat ouders ook thuis aandacht besteden aan taal Bevorderen ouderbetrokkenheid 23 september 2018

Kenmerken doelgroep Met name kenmerken voor de autochtone doelgroep: Schaamte Taboe – zowel bij de verwijzer als de doelgroep zelf Onzichtbaar, door compensatiegedrag of ontwikkelde strategieën Onbewust onwetend Onwetend over de mogelijkheden Onzekerheid 23 september 2018

Oorzaken Thuissituatie Onderwijs Individuele oorzaken Weggezakte vaardigheden Er is altijd sprake van een combinatie van oorzaken. 23 september 2018

Herkennen Welke uitspraken gebruiken laaggeletterden om hun beperking te camoufleren? Welke trucs zouden ze kunnen gebruiken? Welke overige signalen kunnen wijzen op beperkte lees- en schrijfvaardigheden? 23 september 2018

Instrumenten om te herkennen Basismeters (Taalmeter, Rekenmeter) De Taalverkenner Vragen in context 23 september 2018

Basismeters www.basismeters.nl 23 september 2018

Wat is de Taalmeter Online screeningsinstrument Geeft indicatie of iemand laaggeletterd is Alleen voor Nederlands sprekenden In te zetten bij mensen tot en met MBO 4 Taalmeter 1F en Taalmeter 2F Duurt 12-15 minuten 23 september 2018

Aan de slag Bepaal op welk moment je de screening op laaggeletterheid structureel kunt inzetten. Bepaal ook voor welke specifieke groep je het inzet. 23 september 2018

Bespreken Zorg voor veilige omgeving Normaliseer de situatie Probeer achter de motivatie van de laaggeletterde te komen (indien laaggeletterdheid is vastgesteld) Breng de laaggeletterde op de hoogte van de scholingsmogelijkheden. Kom er later op terug. 23 september 2018

Mogelijkheden scholing In de context van wat hij/zij nodig is of wenst Volwassen taal Toepasbaar in het dagelijks leven Formeel (op school, bv. een ROC) Non-formeel (bv. met een opgeleide vrijwilliger) Passend niveau Maatwerk 23 september 2018

Doorverwijzen naar…. Een taalhuis in de buurt. Zie www.taalzoeker.nl. Taalvoorhetleven.nl 0800-0234444 Zorg altijd voor duidelijke afspraken over de aanmelding en terugkoppeling. 23 september 2018