‘CNC-programmeertechnieken’ BiB-project ‘CNC-programmeertechnieken’ Regionale bijeenkomst 2 december 2010
Programma Projectinformatie algemeen Software inventarisatie Ontwikkeling lesmateriaal Toepassingen videocommunicatie Scholing en implementatie Vragen
Deelnemers aan het project
CNC-programmeertechnieken BiB-project (Beroepsonderwijs in Bedrijf) Penvoerder: Smits Machinefabriek bv 4 vmbo-scholen, twee ROC’s en 8 bedrijven Fontys PTH Platform Metaal & Metalektro / SCB Kenteq en PACTT A+O en OOM Leveranciers CNC-hardware / software
Doelstellingen van het project Leerlingen van het VMBO in aanraking laten komen met de CNC-programmeer-technieken zoals die in het bedrijfsleven gangbaar zijn. Ontwikkelen van concreet lesmateriaal. Scholing voor docenten VMBO, MBO en praktijkopleiders. Realiseren van een naadloze doorstroming naar het MBO en bedrijven. Realiseren samenwerkingsverband tussen bedrijven en scholen.
Leerlijn CNC-programmeertechnieken Deze zijn gerelateerd aan de vmbo exameneindtermen van Metaal en Metalektro, rekeninghoudend met een doorlopende leerlijn vmbo-mbo-hbo en bedrijfsleven. > Leerlijn is ook geschikt voor Techniekbreed en VM2. De leerling kan Specificatie Basis Verrijking 1 De beginselen van CNC-metaalbewerking opnoemen en de concrete uitwerking daarvan op de machine aanwijzen. Machinebesturing - Historische ontwikkeling - Voor- en nadelen CNC-machines - Toepassing van CNC-machines - Opbouw van CNC-machines - Data overdracht en opslag X Bewegingsassen - Coördinatenstelsel, X Y Z - Gereedschap- werkstukverplaatsing - Roterende bewegingen Besturingen - Puntbesturing - Lijnbesturing - Baan- of contourbesturing (2D, 2,5D en 3D) Geometrie - Het cartesiaanse stelsel - Nulpunten (werkstuknulpunt, machine- nulpunt, referentiepunt en gereedschap-wisselpunt - Absolute en incrementele maten Programmeermethode - Handprogrammeren aan de machine - Extern handprogrammeren (ISO) - Extern computerprogrammeren (CAM)
Leerlijn CNC-programmeertechnieken 2 In ISO-code eenvoudige CNC-draaiprogramma’s maken. (Contourbeschrijving) Programmeren - Geometrische informatie - Technologische informatie - Programmaopbouw - G90 / G91 - Codes M, F, S en T - G00 / G01 - G02 / G03 X 3 Een eenvoudig CNC-programma op de machine ingeven en simuleren. - Handprogrammeren aan de machine 4 Een eenvoudig CNC-programma op een extern programmeerstation ingeven en simuleren. - Extern handprogrammeren (ISO) 5 Met behulp van CAM-software een CNC-programma genereren. - Geometrie uit CAD-software genereren in CAM-software 6 Met behulp van CAM-software simuleren van het CNC-programma (testen en wijzigen van het programma). - Testen/simuleren - Wijzigen/optimaliseren - Opslaan 7 Met behulp van CNC-draaimachine eenvoudig product produceren. - Draaimachine voorbereiden - CNC-programma inlezen - Testrun doen - Produceren - Het verspaningsproces bewaken - CNC-programma afsluiten/opslaan 8 Met behulp van CNC-freesmachine eenvoudig product produceren. - Freesmachine voorbereiden
Benodigde uren voor het CNC-programma Voor zowel de basisberoepsgerichte leerweg als de kaderberoepsgerichte leerweg Metaal en Metalektro wordt uitgegaan van: Basis CNC : over leerjaar 3 en 4 32 uur Verrijkingsdeel CNC : over leerjaar 4 16 uur Stageperiode leerjaar 3 en 4 Het programma kan voor een groot deel ook aangeboden worden binnen de gemengde- en theoretische leerweg Metaal en Metalektro
Type producten in het project Educatieve software Deze wordt ingezet bij het aanleren van de basiskennis en basisvaardigheden met betrekking tot CNC programmeren. CAM software Met de CAM software wordt een in een CAD omgeving getekende geometrie of solid ingelezen, waarna er een CNC programma van wordt gegenereerd. CAD software Deze is reeds op de scholen aanwezig en valt buiten het project.
In de oriëntatiefase zijn de volgende leveranciers benaderd: Keller WIA SL Haas Siemens CNC-consult Bemet DeltaCam Style Education De Ridder Heidenhain CadMes Ithema CAD2M
Gevolg: Educatieve software CNC-trainer SL Style SymPLUS CAM software CamWorks EdgeCam Hypermill SolidCam
HS Modulen (praktijkopdrachten) Benaming Ondersteunend lesmateriaal M1. CNC-basiskennis o.a. SymPLUS, SL, CNC-trainer en Style M2. CNC-basis Draaien As-modellen M3. CNC-basis Frezen Blok-modellen M4. CAD/CAM Draaien Penhouder-moer M5. CAD/CAM Frezen BKE-onderplaat en voetplaat voetplaatpenhouder
Beginsituatie CNC-traject is eindsituatie Basiskennis CNC Uitgangspositie CNC-project Beginsituatie CNC-traject is eindsituatie Basiskennis CNC CNC-programmeren Basiskennis CAD/CAM Conventioneel: Draaien Frezen 1.Verkenning: Virtuele werkplaats 1. Machine-inrichting CAD/CAM: - draai-opdrachten Basis Metaal Basis 2 of 3D CAD 2. Verkenning: CNC-draaimachine CNC-freesmachine 2. Machine-bediening - Draaien - frees-opdrachten
Voorbeeld video
Voorbeeld video Maken van de bovenplaat
Werkstukken Draaien
Werkstukken Frezen
Werkstukken Draaien en frezen
Ondersteunend lesmateriaal SolidCam: Tutorial draaien (asje) Tutorial frezen (basisplaat) HyperMill: Tutorial frezen (voetplaat penhouder) EdgeCam
Videocommunicatie Productie op afstand bekijken Internet
Ontwikkelingen en implementatie Het doorontwikkelen van de benodigde lesstof voor de educatieve software en de CAM-pakketten. Het ontwikkelen van vijf praktijkopdrachten CNC volgens het HS-model / format, bestaande uit diepgang 2, 3, en 4. Het verder professionaliseren van alle betrokken docenten en praktijkopleiders. - Het uitvoeren van pilots in het derde en vierde leerjaar op de vmbo-scholen en bij de bedrijven.
Ontwikkelingen en implementatie Het maken van een implementatieplan en een scholingsaanbod om een verder uitrol van de projectproducten richting het overige scholingsveld en bedrijven mogelijk te maken. - Informatiebijeenkomsten voor deelnemende scholen en bedrijven organiseren.
Scholingsaanbod CNC Module 1. Gebruik educatieve software (3 dagdelen) Verkenning virtuele werkplaats en de CNC-draai- en freesmachine Module 2. PALPLUS (3 dagdelen) NC Basisbegrippen Inleiding in het programmeren PAL Geometrie en Cycli Module 3. CAD 3D (3 dagdelen) Gericht op de CNC-producten uit het project Module 4. CAD/CAM (2 dagdelen) Module 5. Videocommunicatie (1 dagdeel) Toepassingen in het onderwijs
www.cncprogrammeertechnieken.nl Voor meer informatie: p.dirckx@fontys.nl