‘CNC-programmeertechnieken’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
SG De Triade “Bouwen op Prestaties”.
Welkom in klas VP Mentoren:
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Oriëntatie Op Automotive / Mechatronica Met als doel een basis leggen voor het Multidisciplinaire denken en werken in een Automotive.
BWI praktijkopdrachten
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
Monteur Mechatronica basisberoepsopleiding
De weg naar het voortgezet onderwijs
Sleutelhanger Naar volgende dia © 2008 | Noordhoff Uitgevers bv.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
LPM bijeenkomst 10 november 2005 Welkom. LPM bijeenkomst 10 november 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007 Peter van Ierland.
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers. Aktiviteiten 1.Ontwikkeling onderwijsmateriaal keuzeonderwerpen Keuzeonderwerp 1: Speltheorie (UvT) Keuzeonderwerp.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Sectorwerkstuk Den Bosch
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
4 leerwegen ◦ basisberoepsgerichte leerweg  MBO niv. 1/2 ◦ kaderberoepsgerichte leerweg  MBO niv. 3/4 ◦ gemengde leerweg  MBO niv. 3/4 ◦ theoretische.
Symposium Beroepsonderwijs 1 april STADSKANAAL VMBO en MBO TECHNIEK ZAKELIJKE DIENSTVERLENING GEZONDHEIDSZORG EN WELZIJN.
Welkom in klas VQ Mentoren:
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Subsidieverleners: Sydo de Jong Projectleider Toptechniek in bedrijf Friesland 22 augustus 2014.
Uitstromen naar het voortgezet onderwijs
Wat gaat er allemaal veranderen?
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
‘CNC-programmeertechnieken’
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond vmbo Woensdag 24 april 2013 Klas 2.
Woensdag 29 oktober 2014 Joop van den Bergh en Bianca Biermann.
Voorbereidend Middelbaar BeroepsOnderwijs VMBO Anika Terhell Ilse Timmerman Julia Visser Heleen Wessels.
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Voorlichtingsavond Jenaplanschool De Kwakel 7 december 2015 Alles over het VMBO.
Welkom Voorstellingen: TEC Coördinator, TEC leerlingen leerjaar 1 Verschil tussen brugklas-TEC en reguliere brugklas? Inhoud lesprogramma TEC klas Wat.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Welkom op deze informatie avond Over groep 8 en het voortgezet onderwijs.
Fase 2 Veldonderzoek (oktober – november 2009)  Resultaten veldonderzoek  Conceptadvies OCW Aanbieden advies december 2009.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Mathijs Tieleman. Ilias binnen Bouw- en Infra opleidingen (ROC’s­)
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Produceren, Installeren en Energie. “PIE”
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
‘CNC-programmeertechnieken’
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Joost Luttinkhuis personen plus eventuele extra genodigden
Doorontwikkelen BRON vo
Welkom bij de gastles !.
Bs ‘t Carillon Daltonschool
VM2 Praktijknetwerk Techniek 9 maart 2010 Tilburg
Welkom bij de gastles !.
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Informatie voor ouders groep 8 over:
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Paul de Graaff Marcel de Cloe
Wat is al mogelijk en wat mogen we verwachten
Werktuigbouw.
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Transcript van de presentatie:

‘CNC-programmeertechnieken’ BiB-project ‘CNC-programmeertechnieken’ Regionale bijeenkomst 2 december 2010

Programma Projectinformatie algemeen Software inventarisatie Ontwikkeling lesmateriaal Toepassingen videocommunicatie Scholing en implementatie Vragen

Deelnemers aan het project

CNC-programmeertechnieken BiB-project (Beroepsonderwijs in Bedrijf) Penvoerder: Smits Machinefabriek bv 4 vmbo-scholen, twee ROC’s en 8 bedrijven Fontys PTH Platform Metaal & Metalektro / SCB Kenteq en PACTT A+O en OOM Leveranciers CNC-hardware / software

Doelstellingen van het project Leerlingen van het VMBO in aanraking laten komen met de CNC-programmeer-technieken zoals die in het bedrijfsleven gangbaar zijn. Ontwikkelen van concreet lesmateriaal. Scholing voor docenten VMBO, MBO en praktijkopleiders. Realiseren van een naadloze doorstroming naar het MBO en bedrijven. Realiseren samenwerkingsverband tussen bedrijven en scholen.

Leerlijn CNC-programmeertechnieken Deze zijn gerelateerd aan de vmbo exameneindtermen van Metaal en Metalektro, rekeninghoudend met een doorlopende leerlijn vmbo-mbo-hbo en bedrijfsleven. > Leerlijn is ook geschikt voor Techniekbreed en VM2. De leerling kan Specificatie Basis Verrijking 1 De beginselen van CNC-metaalbewerking opnoemen en de concrete uitwerking daarvan op de machine aanwijzen. Machinebesturing - Historische ontwikkeling - Voor- en nadelen CNC-machines - Toepassing van CNC-machines - Opbouw van CNC-machines - Data overdracht en opslag X Bewegingsassen - Coördinatenstelsel, X Y Z - Gereedschap- werkstukverplaatsing - Roterende bewegingen Besturingen - Puntbesturing - Lijnbesturing - Baan- of contourbesturing (2D, 2,5D en 3D) Geometrie - Het cartesiaanse stelsel - Nulpunten (werkstuknulpunt, machine- nulpunt, referentiepunt en gereedschap-wisselpunt - Absolute en incrementele maten Programmeermethode - Handprogrammeren aan de machine - Extern handprogrammeren (ISO) - Extern computerprogrammeren (CAM)

Leerlijn CNC-programmeertechnieken 2 In ISO-code eenvoudige CNC-draaiprogramma’s maken. (Contourbeschrijving) Programmeren - Geometrische informatie - Technologische informatie - Programmaopbouw - G90 / G91 - Codes M, F, S en T - G00 / G01 - G02 / G03 X 3 Een eenvoudig CNC-programma op de machine ingeven en simuleren. - Handprogrammeren aan de machine 4 Een eenvoudig CNC-programma op een extern programmeerstation ingeven en simuleren. - Extern handprogrammeren (ISO) 5 Met behulp van CAM-software een CNC-programma genereren. - Geometrie uit CAD-software genereren in CAM-software 6 Met behulp van CAM-software simuleren van het CNC-programma (testen en wijzigen van het programma). - Testen/simuleren - Wijzigen/optimaliseren - Opslaan 7 Met behulp van CNC-draaimachine eenvoudig product produceren. - Draaimachine voorbereiden - CNC-programma inlezen - Testrun doen - Produceren - Het verspaningsproces bewaken - CNC-programma afsluiten/opslaan 8 Met behulp van CNC-freesmachine eenvoudig product produceren. - Freesmachine voorbereiden

Benodigde uren voor het CNC-programma Voor zowel de basisberoepsgerichte leerweg als de kaderberoepsgerichte leerweg Metaal en Metalektro wordt uitgegaan van: Basis CNC : over leerjaar 3 en 4  32 uur Verrijkingsdeel CNC : over leerjaar 4  16 uur Stageperiode leerjaar 3 en 4 Het programma kan voor een groot deel ook aangeboden worden binnen de gemengde- en theoretische leerweg Metaal en Metalektro

Type producten in het project Educatieve software Deze wordt ingezet bij het aanleren van de basiskennis en basisvaardigheden met betrekking tot CNC programmeren. CAM software Met de CAM software wordt een in een CAD omgeving getekende geometrie of solid ingelezen, waarna er een CNC programma van wordt gegenereerd. CAD software Deze is reeds op de scholen aanwezig en valt buiten het project.

In de oriëntatiefase zijn de volgende leveranciers benaderd: Keller WIA SL Haas Siemens CNC-consult Bemet DeltaCam Style Education De Ridder Heidenhain CadMes Ithema CAD2M

Gevolg: Educatieve software CNC-trainer SL Style SymPLUS CAM software CamWorks EdgeCam Hypermill SolidCam

HS Modulen (praktijkopdrachten) Benaming Ondersteunend lesmateriaal M1. CNC-basiskennis o.a. SymPLUS, SL, CNC-trainer en Style M2. CNC-basis Draaien As-modellen M3. CNC-basis Frezen Blok-modellen M4. CAD/CAM Draaien Penhouder-moer M5. CAD/CAM Frezen BKE-onderplaat en voetplaat voetplaatpenhouder

Beginsituatie CNC-traject is eindsituatie Basiskennis CNC Uitgangspositie CNC-project Beginsituatie CNC-traject is eindsituatie Basiskennis CNC CNC-programmeren Basiskennis CAD/CAM Conventioneel: Draaien Frezen 1.Verkenning: Virtuele werkplaats 1. Machine-inrichting CAD/CAM: - draai-opdrachten Basis Metaal Basis 2 of 3D CAD 2. Verkenning: CNC-draaimachine CNC-freesmachine 2. Machine-bediening - Draaien - frees-opdrachten

Voorbeeld video

Voorbeeld video Maken van de bovenplaat

Werkstukken Draaien

Werkstukken Frezen

Werkstukken Draaien en frezen

Ondersteunend lesmateriaal SolidCam: Tutorial draaien (asje) Tutorial frezen (basisplaat) HyperMill: Tutorial frezen (voetplaat penhouder) EdgeCam

Videocommunicatie Productie op afstand bekijken Internet

Ontwikkelingen en implementatie Het doorontwikkelen van de benodigde lesstof voor de educatieve software en de CAM-pakketten. Het ontwikkelen van vijf praktijkopdrachten CNC volgens het HS-model / format, bestaande uit diepgang 2, 3, en 4. Het verder professionaliseren van alle betrokken docenten en praktijkopleiders. - Het uitvoeren van pilots in het derde en vierde leerjaar op de vmbo-scholen en bij de bedrijven.

Ontwikkelingen en implementatie Het maken van een implementatieplan en een scholingsaanbod om een verder uitrol van de projectproducten richting het overige scholingsveld en bedrijven mogelijk te maken. - Informatiebijeenkomsten voor deelnemende scholen en bedrijven organiseren.

Scholingsaanbod CNC Module 1. Gebruik educatieve software (3 dagdelen) Verkenning virtuele werkplaats en de CNC-draai- en freesmachine Module 2. PALPLUS (3 dagdelen) NC Basisbegrippen Inleiding in het programmeren PAL Geometrie en Cycli Module 3. CAD 3D (3 dagdelen) Gericht op de CNC-producten uit het project Module 4. CAD/CAM (2 dagdelen) Module 5. Videocommunicatie (1 dagdeel) Toepassingen in het onderwijs

www.cncprogrammeertechnieken.nl Voor meer informatie: p.dirckx@fontys.nl