Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Communicatiemanagement
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
De psychologie van communicatie
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Leiderschap.
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Communicatieproces .
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Gedrag in organisaties, 9e editie
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE.
Marketingcommunicatie en ethische kwesties
De eerste presentatie voor Nederlands
Gedrag in organisaties, 10e editie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Interculturele Communicatie
The medium is the message
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Communicatie en dementie
Communicatie en relatie
Communicatieproblemen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Communicatie en Instumenten
Interculturele communicatie
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Effectief communiceren
Even voorstellen .
Management en leidinggeven
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Communicatie en begeleiding
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Communicatie & Relatie
CPV Conflicthantering en persoonlijke veiligheid.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
NICKY WELLEMAN NON-VERBALE COMMUNICATIE. OVERZICHT Wat is non-verbale communicatie? Wat is de waarde van NVC? Onderverdeling Functies.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Een goed product maken is niet genoeg …
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Gendo Workshop Promotie Open Source en Open Standaarden in het MKB
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Vakmanschap en ondernemend gedrag
Communicatie 5e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
H1 Media en communicatie
AGRESSIE Les 3.
Communicatie.
Basics over communicatie
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Communicatie 7e les.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
B04 – Communicatie (cohort 2018)
Op het werk, in de klas en prive.
Sociaal ondernemerschap: wat is het en wat is het belang?
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1

Programma Inhoud college Voorstellen Toelichting studiewijzer Begrip ‘communicatie’ Het ZBMO-model Communicatiesoorten Hoofdvormen communicatie Plaatsbepaling communicatie in organisaties Communicatie als vak binnen de SBE Communicatie als vakgebied

Even voorstellen

Communicatie Communicatie nader bekeken… Wat is er allemaal nodig voor communicatie? Probeer per tweetal op basis van deze benodigdheden een model te maken van het communicatieproces…

Definitie communicatie Definitie Michels: Communicatie is het proces waarbij de zender de intentie heeft een boodschap over te brengen naar één of meer ontvangers. Bestaat niet intentionele communicatie?

Definitie communicatie Opvatting van Watzlawick: ‘Je kunt niet niet communiceren’ Alle gedrag is communicatie. Alle gedrag kan een berichtwaarde voor de ander hebben. Of iets communicatie is of niet, wordt in de gedragsopvatting in feite door de ontvanger bepaald.

Maatschappelijke context Het ZBMO-model Maatschappelijke context Situatie T Z B M O F Decoderen Encoderen

Kanttekeningen ZBMO-model Beperkingen basismodel: Perspectief: push model Echter: De ontvanger is niet passief De ontvanger leeft niet op een eiland, maar leeft in een sociale wereld Communicatie is geen incidentele gebeurtenis

Vormen van communicatie Vocaal / auditief Non-vocaal / visueel Verbaal Gesproken woord Geschreven, gedrukt woord Non-verbaal Intonatie, timbre, pauze Gebarentaal, lichaamshouding, uiterlijk, kleding, reuk, smaak, ruimte

Vormen van communicatie Kennis over onze lichaamstaal is boeiend omdat het effect van communicatie: Voor .. % afhankelijk is van woorden Voor .. % afhankelijk is van de stem Voor .. % afhankelijk is van de lichaamstaal

Vormen van communicatie Kennis over onze lichaamstaal is boeiend omdat het effect van communicatie: Voor 7% afhankelijk is van woorden Voor 38% afhankelijk is van de stem Voor 55% afhankelijk is van de lichaamstaal

Hoofdvormen communicatie KLANTEN EN PROSPECTS Marketingcommunicatie ORGANISATIE Interne communicatie Organisatiecommunicatie EXTERNE BEINVLOEDERS EIGEN MEDEWERKERS

Communicatiemodaliteiten Mate van beïnvloeding van de ontvanger Reclame Propaganda Informatie Voorlichting Public relations

Plaatsbepaling communicatie

Plaatsbepaling communicatie

Plaatsbepaling communicatie Relevantie vak Communicatie binnen de School of Business & Economics: Iedereen communiceert. Je bent zowel de zender als ontvanger van boodschappen. Inzicht in de werking communicatieproces zorgt dat je kunt anticiperen. Dat je je boodschap en medium kunt afstemmen op de ontvanger (doelgroep). Communicatie is een van de kritische succesfactoren voor een organisatie

Plaatsbepaling communicatie Groei van het communicatievak: Scherpere concurrentie Groei dienstverlenende sector Schaalvergroting door fusies Terugtredende overheid Maatschappelijk verantwoord ondernemen Behoefte aan goede interne communicatie Internet