Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Programma Inhoud college Voorstellen Toelichting studiewijzer Begrip ‘communicatie’ Het ZBMO-model Communicatiesoorten Hoofdvormen communicatie Plaatsbepaling communicatie in organisaties Communicatie als vak binnen de SBE Communicatie als vakgebied
Even voorstellen
Communicatie Communicatie nader bekeken… Wat is er allemaal nodig voor communicatie? Probeer per tweetal op basis van deze benodigdheden een model te maken van het communicatieproces…
Definitie communicatie Definitie Michels: Communicatie is het proces waarbij de zender de intentie heeft een boodschap over te brengen naar één of meer ontvangers. Bestaat niet intentionele communicatie?
Definitie communicatie Opvatting van Watzlawick: ‘Je kunt niet niet communiceren’ Alle gedrag is communicatie. Alle gedrag kan een berichtwaarde voor de ander hebben. Of iets communicatie is of niet, wordt in de gedragsopvatting in feite door de ontvanger bepaald.
Maatschappelijke context Het ZBMO-model Maatschappelijke context Situatie T Z B M O F Decoderen Encoderen
Kanttekeningen ZBMO-model Beperkingen basismodel: Perspectief: push model Echter: De ontvanger is niet passief De ontvanger leeft niet op een eiland, maar leeft in een sociale wereld Communicatie is geen incidentele gebeurtenis
Vormen van communicatie Vocaal / auditief Non-vocaal / visueel Verbaal Gesproken woord Geschreven, gedrukt woord Non-verbaal Intonatie, timbre, pauze Gebarentaal, lichaamshouding, uiterlijk, kleding, reuk, smaak, ruimte
Vormen van communicatie Kennis over onze lichaamstaal is boeiend omdat het effect van communicatie: Voor .. % afhankelijk is van woorden Voor .. % afhankelijk is van de stem Voor .. % afhankelijk is van de lichaamstaal
Vormen van communicatie Kennis over onze lichaamstaal is boeiend omdat het effect van communicatie: Voor 7% afhankelijk is van woorden Voor 38% afhankelijk is van de stem Voor 55% afhankelijk is van de lichaamstaal
Hoofdvormen communicatie KLANTEN EN PROSPECTS Marketingcommunicatie ORGANISATIE Interne communicatie Organisatiecommunicatie EXTERNE BEINVLOEDERS EIGEN MEDEWERKERS
Communicatiemodaliteiten Mate van beïnvloeding van de ontvanger Reclame Propaganda Informatie Voorlichting Public relations
Plaatsbepaling communicatie
Plaatsbepaling communicatie
Plaatsbepaling communicatie Relevantie vak Communicatie binnen de School of Business & Economics: Iedereen communiceert. Je bent zowel de zender als ontvanger van boodschappen. Inzicht in de werking communicatieproces zorgt dat je kunt anticiperen. Dat je je boodschap en medium kunt afstemmen op de ontvanger (doelgroep). Communicatie is een van de kritische succesfactoren voor een organisatie
Plaatsbepaling communicatie Groei van het communicatievak: Scherpere concurrentie Groei dienstverlenende sector Schaalvergroting door fusies Terugtredende overheid Maatschappelijk verantwoord ondernemen Behoefte aan goede interne communicatie Internet