Gezondheids- en welzijnswetenschappen Sancta Mariainstituut Leuven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Een initiatief van vzw De Zwaluw
Informatieavond personenzorg
Begeleiden in de BPV.
Presentatie Procedure naar het VO
KA Hoboken & ‘De Hogeschool-brug’ Samen werken aan een succesvolle overstap SO-HO.
Algemene presentatie Klas 3: Stage – werkweken/uitwisselingen –
<Naam spreker en school/ gemeente
EXPRESSIE in STW = zich uitdrukken.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s VMBO
Hoe anders is anders? Ontdekkingstocht in de complexe maatschappelijke realiteit Wat met mensen die in een pechgroep terechtkomen?
2de graad.
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Dagopleiding HBO5 Marketing
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
CBE: Centra voor Basiseducatie
Op stap naar het secundair onderwijs
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Veiligheid, gezondheid en EHBO. Uitgangspunt  Hoe gepast reageren in een noodsituatie? – Deel 1: nodige diensten (5e) – Deel 2: basisprincipes EHBO (6e)
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Welkom MAS
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
B.E.M. Verhagen-Gerritsen
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
OPLEIDING ONDERWIJSASSISTENT
KIN : kind in nood Opgestart in september 2003 Op initiatief van het dagcentrum De Berg vraag naar : - andere hulpverleners leren kennen - intervisie rond.
Februari 2015 Profielkeuze HAVO 3 T. Verhagen M. van Mens
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
VAKDIDACTIEK ‘PERSONENZORG’ Focus op stagebegeleiding Dinsdag 24 november 2015 Joris Labeeuw.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
“Centrale begeleiding voor jarige nieuwkomers uit derde landen”
Herdenking WO I in onze SG
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Naar een typologie van scholen
GO! Campus De Vesten Herentals
Oranje Nassau College Zoetermeer
Welkom bij de Stage-informatieavond
Welkom! structuur van onze school
WELKOM.
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
Godsdienst in afstudeerstage
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Welkom bij de Stage-informatieavond
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Transcript van de presentatie:

Gezondheids- en welzijnswetenschappen Sancta Mariainstituut Leuven Stage en Seminarie Gezondheids- en welzijnswetenschappen Sancta Mariainstituut Leuven

Naast een sterke algemene vorming in GWW geeft stage en seminarie: een belangrijke aanzet tot dynamische persoonlijkheidsvorming en zelfreflectie een explorerende, sensibiliserende, motiverende, bevragende en oriënterende functie De verhouding tussen stages en seminarie bedraagt in tijd uitgedrukt twee tot één.

Organisatie van stage in onze school 1 dag / week; gedurende 10 weken 5e jaar: 2 stageperioden 6e jaar: 1 stageperiode

Enkele belangrijke doelstellingen Een realistisch beeld krijgen van een aantal beroepsvelden in de gezondheids- en welzijnszorg Inzicht verwerven in het eigen functioneren en hierover reflecteren Stages zijn sterk gericht op inoefenen van attitudes en sociale vaardigheden

Mogelijke stageplaatsen Kinderdagverblijf Onthaalgezin Raadpleging voor zuigelingen Kind&Gezin Kleuterklas CLB Lager onderwijs (eerste en tweede leerjaar) Woonwagenterrein (kinderwerking) ...

Belangrijke vaardigheden: Zich inleven en interesse tonen voor het stagegebeuren Omgaan met kritiek en er rekening mee houden In teamverband werken Persoonlijke kennis verruimen door bevraging en opzoekingen. Beroepenvelden binnen de instelling leren kennen als voorbereiding op verdere studiekeuze

Stages in GWW: ≠ doelstelling dan stages in Verzorging De studierichting GWW houdt geen beroepsopleiding of directe beroepsvorming in Het inoefenen van persoonsgerichte basishoudingen binnen een professionele context komt de totale persoonlijkheidsontwikkeling van de leerling ten goede Verkenning van verschillende beroepenvelden staat centraal

Seminarie Verzamelnaam voor tal van werkvormen die geschikt zijn om delen van het beroepsveld te verkennen waar stage minder geschikt of onmogelijk is Zo kan de band met het beroepsveld worden uitgebouwd door bezoeken, interviews, gastsprekers, projectwerk, klasbesprekingen, inleefmomenten enz

Enkele thema’s 5de jaar Voorbereiding op stage-activiteiten Creatieve vorming: Spelewei/blokkendoos Supervisiemethodiek rond stage-ervaringen Project ‘Geestelijke gezondheidszorg’ met inleefmomenten Bezoek aan instelling voor personen met een handicap Inleefdag met personen met handicap

3-daagse rond groepsdynamica - info: zindering@chiro 3-daagse rond groepsdynamica - info: zindering@chiro.be (≠ formules mogelijk) Alternatieve geneeswijzen met workshops Studiebezoek bloedtransfusiecentrum Rugscholing Begeleiding sport- en speldag bij kinderen met een handicap i.s.m SVS

Enkele thema’s 6de jaar GWW Verkenning werkveld & sociale sector Sociale zoektocht (JAC, OCMW, Sociale dienst politie, Wit-gele kruis, Familiehulp, Comité Bijz. Jeugdzorg, Soc.dienst Ziekenhuis, Vluchthuis, Poverello, Ziekenfondsen, Integratiedienst, Pleegzorg, Bakermat,…) Presentatie terreinverkenning SID-in / info studiekeuze oud-leerlingen Studiebezoek Vlaams provinciehuis Leuven Project bejaarden met inleefmomenten Studiebezoek Vlaams parlement / Justitiepaleis Brussel Gezondheidsforum

Besluit: Stage & Seminarie Seminariewerk is erg geschikt om te leren leren, om informatie te verzamelen, te ordenen en te verwerken Leren vanuit de werkelijkheid onthouden leerlingen beter Door stages en seminaries leren ze mogelijke toekomstige beroepen kennen Informatie rond vervolgopleidingen helpen bij de studieoriëntering

Geïntegreerde proef (GIP) 6 GWW Zie GIPBUNDEL DEEL 1: STAGE Vaardigheden GVO – activiteit + andere activiteit Verslagen

GIP DEEL 2: SEMINARIE Presentatie sociale zoektocht Presentatie ervaringen werkveldverkenning Gezondheidsforum Bejaardenproject

GIP DEEL 3: GEZONDHEID EN WELZIJN GVO project: gekozen onderwerpen dit schooljaar (roken, verkeersveiligheid rond de school, bewegen, ergonomie op school, gezonde voeding, alcohol, hygiëne, omgaan met stress, geestelijke gezondheidszorg)

GIP DEEL 4: PSYCHO- SEMINARIE – STAGE GEÏNTEGREERD ZELFSTANDIG WERK Logboek sociale zoektocht Jaarthema kiezen – hoe is dit aanwezig in eigen leefwereld? - info zoeken en verwerken – visie brengen in het zoekproces Mogelijke thema’s: Homoseksualiteit, depressie, zelfmoordgedrag, eetproblemen, geweld in relaties, tienerzwangerschappen, vluchtgedrag, afhankelijkheidsproblematiek, kansarmoede, zelfbeeld en faalangst, verlieservaringen, ….

Tijd voor vragen ? Presentatie: Chris Van Rompaey