Gezondheids- en welzijnswetenschappen Sancta Mariainstituut Leuven Stage en Seminarie Gezondheids- en welzijnswetenschappen Sancta Mariainstituut Leuven
Naast een sterke algemene vorming in GWW geeft stage en seminarie: een belangrijke aanzet tot dynamische persoonlijkheidsvorming en zelfreflectie een explorerende, sensibiliserende, motiverende, bevragende en oriënterende functie De verhouding tussen stages en seminarie bedraagt in tijd uitgedrukt twee tot één.
Organisatie van stage in onze school 1 dag / week; gedurende 10 weken 5e jaar: 2 stageperioden 6e jaar: 1 stageperiode
Enkele belangrijke doelstellingen Een realistisch beeld krijgen van een aantal beroepsvelden in de gezondheids- en welzijnszorg Inzicht verwerven in het eigen functioneren en hierover reflecteren Stages zijn sterk gericht op inoefenen van attitudes en sociale vaardigheden
Mogelijke stageplaatsen Kinderdagverblijf Onthaalgezin Raadpleging voor zuigelingen Kind&Gezin Kleuterklas CLB Lager onderwijs (eerste en tweede leerjaar) Woonwagenterrein (kinderwerking) ...
Belangrijke vaardigheden: Zich inleven en interesse tonen voor het stagegebeuren Omgaan met kritiek en er rekening mee houden In teamverband werken Persoonlijke kennis verruimen door bevraging en opzoekingen. Beroepenvelden binnen de instelling leren kennen als voorbereiding op verdere studiekeuze
Stages in GWW: ≠ doelstelling dan stages in Verzorging De studierichting GWW houdt geen beroepsopleiding of directe beroepsvorming in Het inoefenen van persoonsgerichte basishoudingen binnen een professionele context komt de totale persoonlijkheidsontwikkeling van de leerling ten goede Verkenning van verschillende beroepenvelden staat centraal
Seminarie Verzamelnaam voor tal van werkvormen die geschikt zijn om delen van het beroepsveld te verkennen waar stage minder geschikt of onmogelijk is Zo kan de band met het beroepsveld worden uitgebouwd door bezoeken, interviews, gastsprekers, projectwerk, klasbesprekingen, inleefmomenten enz
Enkele thema’s 5de jaar Voorbereiding op stage-activiteiten Creatieve vorming: Spelewei/blokkendoos Supervisiemethodiek rond stage-ervaringen Project ‘Geestelijke gezondheidszorg’ met inleefmomenten Bezoek aan instelling voor personen met een handicap Inleefdag met personen met handicap
3-daagse rond groepsdynamica - info: zindering@chiro 3-daagse rond groepsdynamica - info: zindering@chiro.be (≠ formules mogelijk) Alternatieve geneeswijzen met workshops Studiebezoek bloedtransfusiecentrum Rugscholing Begeleiding sport- en speldag bij kinderen met een handicap i.s.m SVS
Enkele thema’s 6de jaar GWW Verkenning werkveld & sociale sector Sociale zoektocht (JAC, OCMW, Sociale dienst politie, Wit-gele kruis, Familiehulp, Comité Bijz. Jeugdzorg, Soc.dienst Ziekenhuis, Vluchthuis, Poverello, Ziekenfondsen, Integratiedienst, Pleegzorg, Bakermat,…) Presentatie terreinverkenning SID-in / info studiekeuze oud-leerlingen Studiebezoek Vlaams provinciehuis Leuven Project bejaarden met inleefmomenten Studiebezoek Vlaams parlement / Justitiepaleis Brussel Gezondheidsforum
Besluit: Stage & Seminarie Seminariewerk is erg geschikt om te leren leren, om informatie te verzamelen, te ordenen en te verwerken Leren vanuit de werkelijkheid onthouden leerlingen beter Door stages en seminaries leren ze mogelijke toekomstige beroepen kennen Informatie rond vervolgopleidingen helpen bij de studieoriëntering
Geïntegreerde proef (GIP) 6 GWW Zie GIPBUNDEL DEEL 1: STAGE Vaardigheden GVO – activiteit + andere activiteit Verslagen
GIP DEEL 2: SEMINARIE Presentatie sociale zoektocht Presentatie ervaringen werkveldverkenning Gezondheidsforum Bejaardenproject
GIP DEEL 3: GEZONDHEID EN WELZIJN GVO project: gekozen onderwerpen dit schooljaar (roken, verkeersveiligheid rond de school, bewegen, ergonomie op school, gezonde voeding, alcohol, hygiëne, omgaan met stress, geestelijke gezondheidszorg)
GIP DEEL 4: PSYCHO- SEMINARIE – STAGE GEÏNTEGREERD ZELFSTANDIG WERK Logboek sociale zoektocht Jaarthema kiezen – hoe is dit aanwezig in eigen leefwereld? - info zoeken en verwerken – visie brengen in het zoekproces Mogelijke thema’s: Homoseksualiteit, depressie, zelfmoordgedrag, eetproblemen, geweld in relaties, tienerzwangerschappen, vluchtgedrag, afhankelijkheidsproblematiek, kansarmoede, zelfbeeld en faalangst, verlieservaringen, ….
Tijd voor vragen ? Presentatie: Chris Van Rompaey